Kaste sana tulee sanasta ” bapto”, mikä tarkoittaa upottaa, mutta Raamatussa käytetään käännöstä ”kastaa”. Se tarkoittaa kuitenkin upottamista johonkin (nesteeseen). Ei pidä sekoittaa sanojen ”babto” ja ”baptizo” merkityksiä. ”babto” tarkoittaa hetkellistä upottamista eli dippaamista, jota menetelmää käyttää erilaiset uskonnolliset ryhmät "vesi kasteessa". ”baptizo” on Raamatun esittämä malli. Se tarkoittaa pysyvästi johonkin uppoamista, niin kauaksi aikaa että näistä kahdesta tulee yhtä. Se on marinoitumista.
Matt. 28:19 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Tässä matteuksen kohdassa käytetään sanaa ”onoma” joka on käännetty ”nimeen”. Onoma tarkoittaa laajempaa asiaa. Se ei tarkoita pelkkää nimeä vaan myös olemusta. Jumalalla on monta nimeä, esim. Isä, Poika, Pyhä Henki, Anodai, Elohim … Tässä Matteuksen kohdassa ei kehoiteta lausumaan loitsua ” Isän ja Pojan ja Pyhän …”, vaan kutsumaan ihmisiä Jumalan vaikutuksen piiriin.
Meitä on kehoitettu julistaa ilosanomaa kaikille, niin että he voisivat tulla uskoon ja marinoitua Jeesuksen kaltaiseksi. Heistä tulee opetuslapsia kun he saavat Pyhän Hengen ja alkavat marinoitua Pyhän Hengen pesussa, tässä Jumalan elävässä vedessä, Jeesuksen kaltaiseksi.
Tämä on Raamatun yksi kaste, jossa Jeesus kastaa meitä Pyhällä Hengellä, elävällä vedellä. Ei kuolleella hana vedellä.
Elävää Vettä
31
79
Vastaukset
- eeswawawaw
Jeesus itse sanoo: johannes kastoi vedellä ja minä kastan tulella.
Eli nyt tarvittaisiin molempia sekä, vesikastetta, että tulikastetta.Tuli tarkoittaa pyhää henkeä.- Jokilaivuri
Kuten huomaat Jeesus sanoi Johannes teki , mutta Jeesus tulee tekemään Johanneksen jälkeen asian omalla tavalla. Johannes toimi vanhassa liitossa ja Jeesus toimii uudessa liitossa.
Mark 1:7 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään.
8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Ei ole tarvetta toimia enää vanhanliiton mukaisesti. Elämme uutta liittoa. Huom! Ei ole olemassa mitään "tulikastetta" Raamatussa. Se on hölynpölyä. Tuli tässä yhteydessä tarkoittaa puhdistumista Pyhän Hengen vaikutuksesta.
pýr – fire. In Scripture, fire is often used figuratively – like with the "fire of God" which transforms all it touches into light and likeness with itself. Mitään pyhää henkeä ei tuli voi tarkoittaa.
Tuli tässä yhteydessä tarkoittaa jerrykanisterillista 95 oktaanista bensaa, joka kaadetaan uskovaisen niskaan. Sit uskovainen ihan itse raapaisee tulitikun.
Tosiuskovainenhan on suojassa tämmöisiltä tapahtumilta, joten hengissä selvinneet ovat selvästi jumalan lapsia. Jos henki menee, on kyseessä harhauttaja ja saatananpalvoja.
- WWsxDCXZAsszX
Tulikasteesta puhuminen nojaa tähän kohtaan Raamatussa.
Apostolien teot:
2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. >> Jakeen lisätiedot
2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.- Jokilaivuri
Kyseessä on Hengellä täyttyminen "tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi". Ei siinä sanota että he saivat tulikasteen. Yhtä hyvin voitaisiin puhua tolla logiikalla myös "tuulispää kasteesta". Ehkä viisaampaa on pysyä Raamatussa selkeästi olevissa käsitteissä "Pyhällä Hengellä täyttyminen" ja "Pyhän Hengen kaste" jne.
- kjhgfdew
Jeesus opetti, ja tämä pelastaa "kaste pelastaa" päivittäin tuhansia mm sairaaloissa...
JEESUKSEN EVANKELIUMIA Johanneksen mukaan:
13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.
13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
JEESUS TODISTI ALOITUKSEN KIRJOITTANEEN OPIN VALHEEKSI!
JA
ALOITTAJA EPÄREHELLISENÄ EI KERTONUT KOKO TOTUUTTA
KREIKAN KIELEN SANASTA "KASTE"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaste#Luopuminen_paholaisesta
"Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma."
JOTEN
Luotan enemmän kreikan kielen REHELLISEEN käännökseen kuin aloituksen kirjoittaneen kieroon valheellisuuteen.
Jeesus EI OLE käskenyt kastaa ketään, ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, lapsiakin raiskanneen rikollisuuden jäsenyyteen, uskovaiseksi tai edes pedofiilien uhri alttareille uhrattavaksi!
ONKO ALOITUKSEN KIRJOITTANEELLA TODISTUSTA TUOTA FAKTAA VASTAAN?
JOS/KUN ON TÄLLAISEKSI ITSENSÄ TUNNUSTANUT, NIIN TULEE KÄYTTÄÄNTYÄ SEN MUKAISESTI, SIIS EI SAISI JUMALASTA LUOPUNEENA MISTÄÄ JUMALALLISUUDESTA KIRJOITTAA muuten kuin herra jumalansa nimeen.
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Jeesuksen seuraajat ovatkin kristillisiä eikä rikollisia kristittyjä:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
JOS/KUN ON TUOLLAISEN TUNNUSTUKSEN RIKOLLISUUDEN herralle, ja sen herra jumalille antanut USKOVAINEN, niin pysykää herrojenne nimeen saatanallisuuden oppienne levittäjinä JA JÄTTÄKÄÄ JUMALA, JEESUS JA PYHÄ HENGEN NIMET RAUHAAN KUN HE EIVÄT TEILLE KELPAA! Ihminen on periturmeluksen tähden kokonaan liha (eli turmeltunut) langenneessa tilassaan, ennen uudestisyntymistään, jolloin vasta Pyhä Henki muuttaa asumaan häneen: “Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki” (Joh. 3:6). Uudestisyntymättömässä ihmisessä ei ole vain lihaa, vaan hän on kokonansa liha, koska hänellä ei ole Jumalan Henkeä. (Tämän tähden häneltä puuttuu myös kaikki kyky kääntyä Jumalan puoleen, ja ns. “vapaa” tahto hengellisissä asioissa).
Kaste on Jumalan lahja ihmiselle, ei ihmisen omavanhurskauden/ratkaisun teko Jumalalle. Kasteessa tarjotaan sitä työtä jonka Jeesus ristillä teki (Room.6:3). Jeesus on kuollut myös pienten lasten puolesta, joten kaste kuuluu heilekkin. Kasteessa uskovaiset haluavat viedä lapset Vapahtajan luokse (Gal.3:27). Kaste on pikemminkin uskoontulevien kaste, kuin uskovien kaste (apt.2:38-39). Siunaamalla ei pääse taivaaseen, vaan nimenomaan lihasta syntynyt pienokainen kasteessa pääsee taivaaseen (Joh.3:5)
Lapset ovat Raamatun mukaan perisynnin turmelemia:
"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan" (Room.3:10); "Olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin" (Ef.2:3); "Mikä lihasta on syntynyt on liha" (Joh.3:6). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä(Joh.3:5).
Täällä mainittiin luopuneen kansankirkon oppi ja, että niitä olisi noudatettava? Kirkko, piispat ja monet papit on itse opetuksillaan mennyt ulos Raamatun ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen opista. Niitä ei ainakaan tule kuulla, eikä heidän kirkolliskokouksia, vaan kuten Raamattu ja luterilaiset tunnustuskirjat opettavat, nuo väärät hylkäämään.
Lutherin opetusta tilaan uudestisyntynyt pääsemisestä:
"Hengestä syntymiseen ei kuulu muuta kuin vedellä kastaminen ja ottaminen vaarin huminasta, se on, Jumalan sanasta, sekä sen uskolla vastaanottaminen. Siten synnytään uudesti Jumalan valtakuntaan, mutta ei millään muulla tavalla. Missä ovat nyt nuo röyhkeät lahkolaiset ja haaveksijat, jotka eivät osaa muuta kuin hengestä kerskaten hokea? Paha henki, itse perkele on kuin onkin heidät ihan riivannut, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, (SLEY, 1902), s. 478)- Jokilaivuri
Onko "kasteen lahja" joku armolahja? En ole oikein löytänyt sitä Raamatusta. Ehkä se löytyy jostain katekismuksesta tai koraanista, mutta ne ei kiinnosta.
Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä. Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3). Suurempaa armolahjaa ei voi olla.
- Jokilaivuri
weha kirjoitti:
Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä. Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3). Suurempaa armolahjaa ei voi olla.
Room.6:3 kohdassa ei puhuta "kasteen lahjasta".
"6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
Siinä kerrotaan kuinka olemme tulleet yhtä Kristuksen kanssa, josta kuvaillaan myös tämän kohdan jälkeen lisää. Room.6:4-9
Enkä löytänyt kaste veden punaamista Jeesuksen verellä kohdasta Room.6:3. - seuraaja
Kun olemme Jeesuksen kuolemaan kastettuja, niin eiköhän tuossa kuolemassa veri ole. Se on mitä suurinta armo lahjaa silloin. Wehan kanssa siis samaa mieltä.
Kasteen lahjasta puhutaan myös apt.2:38-39. - Jokilaivuri
seuraaja kirjoitti:
Kun olemme Jeesuksen kuolemaan kastettuja, niin eiköhän tuossa kuolemassa veri ole. Se on mitä suurinta armo lahjaa silloin. Wehan kanssa siis samaa mieltä.
Kasteen lahjasta puhutaan myös apt.2:38-39.Ei esitetyssä kohdassa kerrota verestä??? Ei pitäisi tehdä turhanpäiväisiä päätelmiä ja fraaseja. "Armo lahjaa" lisää itse keksittyjä juttuja.
apt.2:38-39 kohdassa ei kerrota mistää "kasteen lahjasta", vaan Pyhän hengen lahjasta. Lukeeko sinun ramatussa oikeasti "kasteen lahja" ??
Tämä Pyhän Hengen lahja tarkoittaa Pyhää Henkeä, jonka saamme lahjana, kun tulemme uskoon. - Jokilaivuri
seuraaja kirjoitti:
Kun olemme Jeesuksen kuolemaan kastettuja, niin eiköhän tuossa kuolemassa veri ole. Se on mitä suurinta armo lahjaa silloin. Wehan kanssa siis samaa mieltä.
Kasteen lahjasta puhutaan myös apt.2:38-39.Seuraavassa käännöksessä on paha kääntö virhe. Alku tekstissä ei ole ollenkaan sanoja "ottakoon kukin teistä".
apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Parempi käännös olisi :
38. Pietari sanoi heille: "Kääntykää ja olkaa kastettuja jokainen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi, niin saatte Pyhän Hengen lahjan. - luth
Jokilaivuri kirjoitti:
Seuraavassa käännöksessä on paha kääntö virhe. Alku tekstissä ei ole ollenkaan sanoja "ottakoon kukin teistä".
apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Parempi käännös olisi :
38. Pietari sanoi heille: "Kääntykää ja olkaa kastettuja jokainen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi, niin saatte Pyhän Hengen lahjan.On se hienoa että sinusta on tullut luotettava Raamatun kääntäjä. Jatka samaan malliin.
- eiksjuu
Jokilaivuri kirjoitti:
Seuraavassa käännöksessä on paha kääntö virhe. Alku tekstissä ei ole ollenkaan sanoja "ottakoon kukin teistä".
apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Parempi käännös olisi :
38. Pietari sanoi heille: "Kääntykää ja olkaa kastettuja jokainen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi, niin saatte Pyhän Hengen lahjan.Eikö olisi oikeampaa luterilaisen opin mukaan kääntää:
"Pietari sanoi heille:
"Kääntäkää vauvanne ja tuokaa heidät kastettavaksi niin he saavat kasteen lahjaksi kummilusikan"! - inttäjäeksyttäjälle
eiksjuu kirjoitti:
Eikö olisi oikeampaa luterilaisen opin mukaan kääntää:
"Pietari sanoi heille:
"Kääntäkää vauvanne ja tuokaa heidät kastettavaksi niin he saavat kasteen lahjaksi kummilusikan"!Eikö olisi paramipi kääntää
"Tehkää ratkaisu, liittykää uudestikastajalahkoon ja menkää uudestikasteelle!" - paramipi
inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:
Eikö olisi paramipi kääntää
"Tehkää ratkaisu, liittykää uudestikastajalahkoon ja menkää uudestikasteelle!"Noinhan Pietari kehoittikin:
"Tehkää siis parannus (ratkaisu) ja ottakoon kukin teistä kasteen..."
Olet oivaltanut asian oikein.
Onkohan "älämärisetrolli" taas asialla, kun sekoilee kirjoitustaitonsa kanssa? - inttäjäeksyttäjälle
paramipi kirjoitti:
Noinhan Pietari kehoittikin:
"Tehkää siis parannus (ratkaisu) ja ottakoon kukin teistä kasteen..."
Olet oivaltanut asian oikein.
Onkohan "älämärisetrolli" taas asialla, kun sekoilee kirjoitustaitonsa kanssa?Ei siinä mitään ratkaisu -sanaa ole! Pietari käski tehdä parannuksen ja tull kastetuksi. Mistään ratkaisusta ei Pietari puhunut.
- samaAsia
inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:
Ei siinä mitään ratkaisu -sanaa ole! Pietari käski tehdä parannuksen ja tull kastetuksi. Mistään ratkaisusta ei Pietari puhunut.
Etkö tajua suomenkieltä älämärisetrolli?
Sama asia voidaan sanoa eri sanoilla, mutta ajatus on sama.
"tehkää parannus "on sama asia kuin "tehkää ratkaisu"!!!!
Mistään vauvojen kastamisestahan Pietari ei puhunut! - inttäjäeksyttäjälle
samaAsia kirjoitti:
Etkö tajua suomenkieltä älämärisetrolli?
Sama asia voidaan sanoa eri sanoilla, mutta ajatus on sama.
"tehkää parannus "on sama asia kuin "tehkää ratkaisu"!!!!
Mistään vauvojen kastamisestahan Pietari ei puhunut!Ei ole ollenkaan sama asia! Parannuksen teko on siis uskoa, siis Jumalan tekoa. Ihmisen ratkaisu on eri asia, eikä Raamattu puhu sellaisesta. Se on uudestikastajien keksimä ihmisen teko.
Siskostani senverran, että hän oli vuosikymmeniä kansanlähetyksessä, mutta huonon omavanhurskaan kasteopetuksen vuoksi meni uudelleenkasteelle. Tunnen muitakin viidesläisiä, jotka ovat menneet uudelleenkastajien ojaan. Nykyisin hän(siskoni) käy helluntailaisten tilaisuuksissa.
Hänhän otti niin raskaasti hernettä nenään perheeni kastetilaisuudessa (saisi hävetä), ja meni papin puheille tilaisuuden jälkeen ja syytti tuosta ky. kasteopista. Tähän pappimme vastasi jotenkin näin, ettei "tässä ole väärin toimittu, vaan kehoitettu ottamaan vastaan kasteessa tapahtuva syntienanteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja". Vetosi tähän kohtaan Raamatusta, jolloin siskoni meni ikäänkuin lukkoon: "
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
muromalaisuus/viidesläisyys nimenomaan teki pesäeroa luterilaisuuteen mm. tuolla syyttelyllä, että vain kaste luterilaisen opetuksen mukaan pelastaa. Tätä opetetaan paljolti kansanlähetyksessä tänäänkin. Kansanlähetyksen opetus ei mielestäni ole luterilaisuutta. Minulla on hyvin omakohtaisia kokemuksia kansanlähetyksen opista ja tottakai ihan syystäkin ihmettelen kun ne kiistetään. Tätäkö tämä kaakun jauhaminen on? Jos en olisi uskovainen mies, sanoisin jo rumia.
Kansanlähetyksen opetus kasteesta on mitä on. Minullekkin kansanlähetyksen puhuja antoi paksut monisteet muromalaisesta/väisäsen opetuksista, jotka korostavat ihmisen omia kykyjä ja kuuloa, jota heidän mukaan ei vauvalla voi olla, koska se ei ymmärrä mitään, eikä osaa uskoa. Täyttä uudestikastajien oppia teologisesti, niinkuin hänen kirjansakkin "Kristus kaste" täyttä synergismistä puppua, jossa ei yksin armoa tarvitakkaan tai tarvitaan armoa korkeintaan yhteistyössä Jumalan kanssa. Sensijan siskoni kastekäsityksen koen hyvin teologisesti samana ja yhtä iljettävänä niin kansanlähetysläisenä kuin helluntailaisena. Ei auta yhtään omaratkaisu, muuta kuin omaa lihaa, jos haluaa tehdä ratkaisun ja nyt kunnolla.
"Mitä tulee Stlk(suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko). kirjoituksiin jo aikaisemmilta vuosilta, niin kiistelyä käytiin mm. Luterilainen(lehti) ja Todistaja (Lehti) välillä, koskien nimenomaan kastetta. On kyllä varmasti sakramentillisesti totta, että kasteessa vesi on naisena ja Henki on miehenä (siittäminen), johon esim. Luther viittaa, puhuessaan uudestisyntymisestä.- TTfgDDxssA
Siskosi toimi oikein ja rohkeasti. sitä en osaa sanoa, toimiko hän taitavasti ja oliko hänellä riittävästi raamatuntuntemusta. Yrittipähän ainakin puhua järkeä vauvakastelijoille.
- RRsdAAzxsscdsx
Apostolisena aikana ei ollut mitään uudestikastetta, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.
Hitler oli Saksan luterilaisen kirkon päämies toisen maailmansodan aikana.Kaste EI ole merkitykseltään Raamatussa uskovien kaste, Vaan on merkitykseltään uskoon tulevien kaste.
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. (1. Kor. 15:50; Ef. 2:3)
apt.2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Kol2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
Kastemuoto UT:ssa
Baptidzoo-sana merkitsee Uudessa testamentissa kaikenlaista vedellä koskettamista. Baptidzoo-sana ei vielä itsessään kerro, millä tavalla kosketus tapahtuu. Uudessa testamentissa ei ole yhtään kohtaa, jonka perusteella voitaisiin osoittaa, että baptidzoo merkitsee ainoastaan upottamista eikä mitään muuta. Väite, että sanat baptidzoo ja baptisma merkitsisivät aina upottamista, ei täten pidä paikkaansa. Uusi testamentti käyttää upottamisesta (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta (Matt. 14:30) kokonaan toista sanaa katapontidzoo.
Uuden testamentin sanonnat “hän nousi heti vedestä” (Matt. 3:16), “astuivat veteen”, “kun he olivat nousseet vedestä” (Apt. 8:38 s.) eivät nekään sinänsä sisällä ajatusta ‘upottamisesta’. Näitä sanontoja käytetään eri syvyyksiin veteen menemisistä ja siitä nousemisista.
Kun apostolit kastoivat kuulijakuntaa, jolla ei tietysti ollut kastepukuja mukanaan (köyhillä ei ollut edes muuta vaatepartta kuin päällä oleva), oli pakko kastaa valelemalla, koska yleisön takia ei voitu esiintyä alastomanakaan. Jeesuksen kastetta esittävät varhaiskristilliset maalaukset (kuten Rooman katakombissa Pyhän Calixtuksen kastekappelissa oleva heti ensimmäisen vuosisadan jälkeen syntynyt kuva) paljastavat, että valelu on ollut alkukirkon yleisin kastetapa: kastettava seisoi vedessä ja kastaja valeli vedellä hänen päänsä ja olkapäänsä.
Didakhe vuosien 50–100 vaiheilta mainitsee valelukasteen. Justinus Marttyyri (110–165 jKr.) mainitsee Apologiassaan epäjumalain pappien matkivan kristillistä kastetta pirskottaessaan itsensä vedellä. Tertullianus (145–220 jKr.) mainitsee kirjassaan De Baptismo, ettei ole väliä kastetaanko ihminen meressä tai lammikossa, virrassa tai maljassa, järvessä tai ruuhessa. Cyprianus (200–258 jKr.) sanoo kirjassaan Fidukselle, ettei kenenkään tule vaivaantua pirskottelemalla tai valelemalla suoritetusta kasteesta.
Kirkkohistoria kertoo upotuskasteitakin olleen, mutta Raamatussa ei ole ohjetta, että kaste olisi toimitettava tällä tavalla. Mikäli upottamista käytettiin, se oli kirkollinen perimätapa, ei Raamatussa määrätty muoto.
On yhdentekevää, valellaanko, vihmotaanko vai upotetaanko, kunhan vain kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen puhtaalla vedellä. Valeleminen sopii hyvin kuvaamaan ‘puhdistusta synneistä’ ja ‘elävän veden virtoja’. Vihmominen eli pirskottaminen kuvaa ‘puhdistusta’ ja ‘Jumalan armon siunausta’. Upottaminen kuvaa paitsi ‘puhdistusta synneistä’ myös ‘vanhan ihmisen kuolemaa’ ja ‘uuden ihmisen syntymistä’. Alkukirkko ymmärsi, että kasteen olemus ei riipu veden määrästä vaan laadusta: sen on oltava ‘Kristuksen veren punaamaa’! Näin ollen kasteen muoto on Jumalan sanan mukaan varsin vapaa, ja tämä on myös luterilaisen kirkon kanta.Apostolien opetus (7:3) n. vuodelta 100 kertoo myös valelemalla kastamisesta ("valele päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"). Ilmeisesti alkuseurakunta käytti useita eri kastetapoja, tilanteesta riippuen. Kasteen muoto on siis siinä mielessä vapaa, että se voidaan tehdä joko upottamalla, valelemalla tai pirskottelemalla (vihmomalla).
Veden määrä ei vaikuta kasteen "tehokkuuteen", mikä johtuu kasteen olemuksesta: se ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan yhdistettyä vettä. Ef 5:26. Vesihän ei sinänsä vaikuta kasteen lahjaa, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa, ja usko, joka uskoo veteen yhdistettyyn Jumalan sanaan (Luther). On tarpeetonta kiivailla vain kasteen muodollisen toimittamistavan puolesta, varsinkin jos hylätään kasteen ydin, kasteen armo ja Jumalan sana, joka kasteessa on.
Niin, Johannes kastoi vedellä, mutta Jeesuksen kasteeseen kuuluu Pyhä Henki: Matt.28: 19 "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. "
Weha: "Vauvathan on lihasta ja syntisinä syntyneitä. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä".- Didakhe
Miksihän Weha jatkaa valehteluaan, vaikka itsekin tietää, että Didakhe kumoaa vauvojen kastamisen. Eikö vauvakastetta voi puolustaa ilman valheita?
Siinähän kehoitetaan kastettavaa ensin paastoamaan ja rukoilemaan kolme päivää ennen kastetta.
Sellainen ei onnistu vauvalta ja Weha tietää sen erittäin hyvin.
Vauvakastehan on uskoon tulemattomien kaste, sillä vain murto-osa kastetusta tulee uskoon ja hekin vasta paljon kasteensa jälkeen.
"Usko tulee kuulemisesta."
Raamatussa kaste oli uskoontulleiden kaste:
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap 2:41 - ppllkkmnj
Didakhe kirjoitti:
Miksihän Weha jatkaa valehteluaan, vaikka itsekin tietää, että Didakhe kumoaa vauvojen kastamisen. Eikö vauvakastetta voi puolustaa ilman valheita?
Siinähän kehoitetaan kastettavaa ensin paastoamaan ja rukoilemaan kolme päivää ennen kastetta.
Sellainen ei onnistu vauvalta ja Weha tietää sen erittäin hyvin.
Vauvakastehan on uskoon tulemattomien kaste, sillä vain murto-osa kastetusta tulee uskoon ja hekin vasta paljon kasteensa jälkeen.
"Usko tulee kuulemisesta."
Raamatussa kaste oli uskoontulleiden kaste:
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap 2:41weha ei kuitenkaan ole tehnyt vielä yhdestäkään kansasta Jeesuksen opetuslasta, vaikka hän niin tuossa uhoaa. Ilman opetuslapsikansoja on Jeesus jäänyt.
- aasialainenflunssa
weha se vaan jaksaa läpättää noita lutterin umpisokeita tarinoita!
ei haittaa heitä oppiherransa kauheudet, mitäs sokeaa haittaisi mikään näkyvä! - Kaste_Alko
Alko onkäyttänyt tuloksekkaasti jonkinlaista bapto systeemiä tuloksensa parantamiseksi. Kossu ja vodkapulloihin on upotettu niin paljon liikaa vettä, että alkavat muistuttamaan long-drinkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431649
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111551Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va281179Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931121- 83951
- 74921
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351913- 61788
- 49761
- 50756