Lain teot, mitä ne ovat?

RRfDDS

Room. 3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

Paavali tarkoittaa tuossa lain teoilla juutalaisten tapaa uskoa Jumalaan. Juutalaiset nimittäin ajattelivat, että he pelastuvat, kun he vain noudattavat Mooseksen lakia. Paavali kuitenkin korostaa sitä, että ihminen ei pelastu noudattamalla lakia vaan uskomalla Jeesukseen.

35

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmHgbvFFDS

Keskustelun sytykkeeksi lisää jakeita.
      Roomalaiskirje:
      2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
      3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
      3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

Galatalaiskirje:
      2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
      3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
      3:5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
      3:10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."

• PasiToivonen

>>Paavali kuitenkin korostaa sitä, että ihminen ei pelastu noudattamalla lakia vaan uskomalla Jeesukseen.>>

Ja taas kerran on todistettu että Lutterin Kirkko on ainoa oikea. Vääräoppiset saa tappaa.

• Pasionkatkera

Pasi Toivonen on yksi katkera uudestikastaja. Mutta on totta, että luterilaisuudessa lain ja evankleiumin erottaminen tapahtuu parhaiten.

• evankleiumia
        Pasionkatkera kirjoitti:

Pasi Toivonen on yksi katkera uudestikastaja. Mutta on totta, että luterilaisuudessa lain ja evankleiumin erottaminen tapahtuu parhaiten.

"Älämärisetrolliko" siellä on taas sekoilemassa:
        "lain ja evankleiumin erottaminen..."

• inttäjäeksyttäjälle
        evankleiumia kirjoitti:

"Älämärisetrolliko" siellä on taas sekoilemassa:

Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -miekkalähetystrolliko se on taas sekoilemassa. "

Mitä sönkötät? Etkö osaa erottaa lakia ja evankeliumia toisistaan?

• ghnthfgyftr
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -miekkalähetystrolliko se on taas sekoilemassa. "

Mitä sönkötät? Etkö osaa erottaa lakia ja evankeliumia toisistaan?

Se että jotkut "kirkkoisät" ovat puhuneet lapsikasteesta ei ole mikään todiste vauvakasteen puolesta. Kirkkoisien puheet eivät ole Jumalan Sanaa, sitä paitsi katolinen kirkko on vapaasti voinut manipuloida kirkkoisien puheita. Lisäksi nuo kirkkoisät ovat puhuineet lapsista, jotka ovat tulleet uskoon ja todistaneet uskostaan, eivät he ole puhuneet vauvoista.

Apostolisena aikana ei ollut mitään uudestikastetta, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.

• ääööäääölk

Lutterin kirkko ja lestadiolaiset usein tekevät sen virheen, että he pitävät uskonratkaisun tekemistä lain tekona, vaikka Raamattu selvästi määrittelee lain teot aivan eri tavalla. Raamattu ja Paavalihan monessa kohdassa kehoittaa tekemään uskonratkaisun eikä se ole mikään lain teko.

• gwrggw

Lutterin kirkko ei määrittele mitään. Usko on Jumalan teko. Uudestikastajat tekevät uskosta ihmisen teon. Uskonratiaksua ei ole olemassakaan.

• uujhbbgfgfc
        gwrggw kirjoitti:

Lutterin kirkko ei määrittele mitään. Usko on Jumalan teko. Uudestikastajat tekevät uskosta ihmisen teon. Uskonratiaksua ei ole olemassakaan.

Mutta ei Jumala tarvitse mitään pelastusta, ihmiset tarvitsevat.

Uskon vastaanottamistakaan ei ole Raamatussa. Siellä vaan tullaan uskoon.

• lahkolaiselle
        uujhbbgfgfc kirjoitti:

Mutta ei Jumala tarvitse mitään pelastusta, ihmiset tarvitsevat.

Uskon vastaanottamistakaan ei ole Raamatussa. Siellä vaan tullaan uskoon.

Uskon vastaanottaminen = uskoontulo = Jumalan teko, mikä on eri asia kuin ihmisen ratkaisu eli ihmisen teko

• kfjfhfggbnm
        lahkolaiselle kirjoitti:

Uskon vastaanottaminen = uskoontulo = Jumalan teko, mikä on eri asia kuin ihmisen ratkaisu eli ihmisen teko

Voisitko vielä sitoa tuon jotenkin Raamatun ilmoitukseen. Onko Raamatussa ihmisiä, jotka ottivat uskon vastaan?

• lahkolaiselle
        kfjfhfggbnm kirjoitti:

Voisitko vielä sitoa tuon jotenkin Raamatun ilmoitukseen. Onko Raamatussa ihmisiä, jotka ottivat uskon vastaan?

Kyllä, lue Apostolien tekoja!

• öööööö111
        lahkolaiselle kirjoitti:

Kyllä, lue Apostolien tekoja!

En ole löytänyt sieltä ihmisiä, jotka ottaisivat uskon vastaan.

• lahkolaiselle
        öööööö111 kirjoitti:

En ole löytänyt sieltä ihmisiä, jotka ottaisivat uskon vastaan.

Lue sitten tarkemmin!

• ett66666
        gwrggw kirjoitti:

Uskonrtatkaisua ei ole sellaislla ihmisillä, jotka eivät ole uudestisyntyneet. Heillä on vain epäuskonratkaisu.

• gwrgbv
        ett66666 kirjoitti:

Uskonrtatkaisua ei ole sellaislla ihmisillä, jotka eivät ole uudestisyntyneet. Heillä on vain epäuskonratkaisu.

Uskonratkaisua ei ole olemassakaan. Se on uudestikastajien luulotauti. Jumala herättää uskon ja ihminen voi sen hylätä. Ratkaista ei kukaan uskoa voi, syntisiä kun ollaan.

• djdhnhdgf
        gwrggw kirjoitti:

fhfgbtr yyyttggg

• äänijäänalta

Opitaanko tuollainen Raamatun lukeminen oikealta vasemmalle jo heti siinä vesitipparituaalissa, vai rippikoulussako on siit kurssitus erikseen, en tiedä kun itse olen varjeltunut koko roskasotkulta!

mutta ihmeellistä on tuo Raamatun ymmärtäminen näillä vesivahinkolapsilla.

tuhoojamunkki on mestari selittämään kaiken pitkin seiniä ja oppilaansa hyviä oppimaan.

• lhnkooikiu

klkopioi bnghyt

• klpoooo

llkoi buhgujtu

• klolpokokikju
        lhnkooikiu kirjoitti:

klkopioi bnghyt

hjmji kililojiko

• PasiToivonen

>>Pasi Toivonen on yksi katkera uudestikastaja.>>

En ole uudestikastaja. En ole kastanut ketään.

• Pasionkatkera

Olet uudestikastaja, koska tuet uudestikastajien harhaoppeja

• lkeeddrsaqw

Sinä taas olet pakanallisella vauvakasteella kastaja.

Saksan luterilaisen kirkon päämies toisen maailmansodan aikana oli Hitler.

• valitan
        lkeeddrsaqw kirjoitti:

Sinä taas olet pakanallisella vauvakasteella kastaja.

Saksan luterilaisen kirkon päämies toisen maailmansodan aikana oli Hitler.

Minä olen kristitty. Sinä olet lahkolainen uudestikastaja. Olet pakanallisella uudestikasteella kastaja. Valitan.

"Saksan luterilaisen kirkon päämies toisen maailmansodan aikana oli Hitler."

Mitä tuo liittyy mitenkään aiheeseen????

• kllkpkokioi
        Pasionkatkera kirjoitti:

Olet uudestikastaja, koska tuet uudestikastajien harhaoppeja

---- Mitään uudestikastetta ei ollut Apostolisena aikana, koska siihen aikaan toimittiin oikein ja kastettiin vain uskoon tulleita ihmisiä. vauvakaste toi mukanaan mielikuvitusukonnon ja tuon mielikuvitususkonnon mukaan oikeasta kasteesta tehtiin "uudestikastamista" ja hyvin paha synti vauvakastelijoiden mielestä sillä vauvakastelijat pelkäsivät, että kukaan ei liittyisi heidän "kirkkoonsa" ellei ihmisiä pakoteta liittymään siihen väkisin vauvakasteen avulla. Tämä pelko ajaa edelleenikin lutterin pappeja kastamaan vauvaparkoja.

• Lain teot ovat sellaisia, jota ihminen kykenee puristamaan omasta lihasta/kyvyistä.
      Joh.6:63" Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä".

• dgdfxvre

cvbdg dgdrdfe

• lkjhgftre

PAAVALIN saatanallisuuden sontaa!!!

paavali itse oli rikollinen saatanan palvelija joka ei eroa saatanasta saanut:
      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

2 Korinttolaiskirje 12:
      7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
      8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta ja se sama saatana on pääpiru edelleen kristittyjen yli 3500 lahkossa maailmalla kuten historia todistaa.

• HyväAloitus

Aloitus oli oikein hyvä. Joku on opiskellut Raamattua ja teologiaa.
      Luther ymmärsi lasin käsitteen väärin ja sillä ikäviä seurauksia hengellisesti.

• Kehnompivastaus

Lasin käsitteen? Kerro lisää, en tiennytkään että Luther on puhunut lasista jotain...

• hbybtvcrcr

Raamatun teologia on saatanallisuuden käsikirjan teologiaa!
        "2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta."

Paavali ei eroa saatanasta saanut vaikka rukoili sitä joten se sama saatana on paavalilais-luterilaisuuden herra herrajumalineen edelleen jota uskotte jumalananne, siis saatanan palveljoita olette.

Jeesus ei käskenyt saarnata ja opettaa paavalilais-luterilaisuuden sontaluukku sopaskaa vaan...
        Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
        16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
        Jäljellä olevaa Jumalan ja Jeesuksen Oman Sanan tietoa (osittain väärennettynä) löydät raamatun UT:n:
        -Matteuksen evankeliumista
        -Markuksen evankeliumista
        -Luukkaan evankeliumista
        -Johanneksen evankeliumista
        ----------------------------------

• PasiToivonen

Luther todennäköisesti joi olutta lasista. Saattoi olla myös savesta tehty tuoppi.

• shybi

Lain teot, mitä ne ovat?

RRfDDS

14.2.2016 16:54
      Room. 3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
      3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
      3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
      3:29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
      3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

Paavali tarkoittaa tuossa lain teoilla juutalaisten tapaa uskoa Jumalaan. Juutalaiset nimittäin ajattelivat, että he pelastuvat, kun he vain noudattavat Mooseksen lakia. Paavali kuitenkin korostaa sitä, että ihminen ei pelastu noudattamalla lakia vaan uskomalla Jeesukseen.

Lainaus päättyy.

Huomasitko RRfDDS mitä olit lainannut Raamatustasi:
      Room. 3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, ETTÄ JOKAINEN SUU TUKITTAISIIN JA KOKO MAAILMA TULISI SYYLLISEKSI JUMALAN EDESSÄ:
      3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; SILLÄ LAIN KAUTTA TULEE SYNNIN TUNTO. Lisäksi
      3:23 SILLÄ KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET JA OVAT JUMALAN KIRKKAUTTA VAILLA.

Se premissi, että voi ylipäänsä yleensä ollenkaan puhuakaan mitään vanhurskaudesta, vanhurskauttamisesta, uskoon tulosta tai näköjään jopa tulemattomuudesta, on laki. Lain kautta tuleva synnin tunto. Nyt, kun lakia ei ole ja se on, kuten sanoit "erotettu evankeliumista", on meillä ja muualla paljon harhaoppisia uudelleen kastajia tai uudelleen kastamattomia. Siis lahkoja, joissa pelastus tulee ja otetaan vain kuin kypsä omena puusta kättä kohottamalla. En sano, etteikö pelastus ole uskosta ----- mutta: mihin tarvitset pelastusta, uskoa ja laittomuutta eli evankeliumia, josta laki on irrotettu, anteeksi erotettu?

Paavali sanoo asian toisaalla vieläkin selvemmin:

Roomalaisille 8:3-5 Raamattu 1933/38 (R1933)

3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,

4 ETTÄ LAIN VANHURSKAUS TÄYTETTÄISIIN MEISSÄ, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.

Ystäväni, kuka oletkin, sinä et voi erottaa lakia ja evankeliumia tekemättä raakaa väkivaltaa Jumalan omille sanoille, jotka Hän on Paulukselle antanut ja tuomitsematta itseäsi kadotukseen täysin pelastumattomana, joka vain rullasi elämäksi luulemaansa kiitorataa, kunnes kadotuksen kuilu tuli vastaan.

• Setä.neuvoo

Lain teot todennäköisesti tarkoitti juutalaisuskonnon muotomenoja ynnä moraalilakia, joita löytyy Mooseksen kirjoista Raamatun alkupuolelta. Uusi testamentti selittää, etteivät ruokailu, sapatti ja juhlapäivät enää ole mitään tuomion asioita, Kol 2. Pappeus on muuttunut kuten Heprealaiskirje selostaa. Jeesus ei ollut kuolemantuomion kannalla Joh 8 -luvussa. Jne. Jne.

Vanhasta testamentista löytyy monenlaista sääntöä, esim. älä leikkaamalla turmele partasi reunaa. Minä olen suruttomasti rikkonut tätä, kun olen käyttänyt hiustenleikkuukonetta mieluummin kuin partahöylää. En tykkää haavoista, punotuksesta, enkä hilseilystä.

UT:ssa on vielä lisää monenlaista sääntöä. Esim. Paavalin kirjeissä, olkaa aina iloisia, rukoilkaa lakkaamatta. Kerran kun olin luennoinut erääseen aihepiiriin liittyviä Raamatun sääntöjä, eräs nuori mies kysyi, miksi laki on annettu ihmisille. Selostin, miten laki on hyödyllistä vielä Raamatun symboliikan ymmärtämiseen. Mutta myöhemmin ajattelin, olisiko pitänyt olla avoimemmin vastaamassa oman mielipiteensä mukaan: Jumala antoi monisatasivuisen Raamatun, koska ei suoraan sanonut ihmisille, että haistakaa VITTU!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3697
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      130
      1508
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1391
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1078
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      191
      1077
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      987
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      961
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      940
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      905
    Aihe