Lisää toistoja, vähemmän painoja.

vm-43

Turhauttavaa! Oikean polveni alettua vittuilemaan olen joutunut jättämään pois syväkyykyt ja normaalin maastavedon.
Olen nyt tehnyt mavea aiempaa hieman suoremmin polvin, maksimista noin 50%:n painoilla ja 10:n sarjoja.
Tavoitteeni on aina ollut teho joten sarjat ovat olleet 6 > 1kpl. Maven olen tehnyt aikaisemmin pyramidina, hyvin harvoin tasasarjoina.

On vaan niin hiivatin turhauttavaa koska ukko vaan jäykistyy lisää. Selän lihaksissa tuntuu, että jotain on tehnyt mutta hitonko hyötyä siitä on?
Joku lihaskutoiluun paneutunut voisi antaa jotain vinkkiä yleisellä tasolla koska minun on turha lähteä etsimään 72v ukolle räätälöityja mave- / kyykkytreeni ohjeita.
Tavoitteena hidastaa rappeutumista = lihas- ja voimakatoa.

12

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BringTheTruth

Eiköhän olisi jo aika jättää ne painonnostoliikkeet nuoremmille ja siirtyä "satujumppaan". Tehoja kyllä saa pienemmilläkin painoilla. Polviongelmat on siitä hankalia, että ne tuppaa siirtymään joka liikkeeseen, jossa vain polvia käytetään.
      Liikkeitä on kuitenkin mielin määrin, kun ei vain jämähdä yhteen sektoriin.
      Näkemättä tilannettasi, lähtisin rakentamaan ohjelmaa laitteilla ja vajailla liikeradoilla. Ne on kyllä lähes yhtä tehokkaita kuin syvältä otetut. Hack-kyykky koneessa, jalkojen ojennuksia, prässiä. Mikäli isommat painot koskee niin pienempiä painoja ja enemmän toistoja. Voi myös tehdä esim. ensimmäiset toistot hitaammin niin, että ensimmäisen kolmen toiston ylösnosto kestää n. 3 sek. jokainen.
      Selälle tavallista selkäpenkkiä:

http://www.finmane.fi/wp-content/uploads/2015/07/selkäpenkki.jpg

Myös kahvakuula voisi olla hyvä vedettynä ristiin. Siis niin, että joko molemmilla tai ristikkäisellä kädellä lasket kuulan toisen jalan viereen ja sieltä heilautat eteen. Eli oikealla kädellä kahvakuula vasemman jalkaterän viereen ja sieltä ylösheilautus hartoiden tasaan:

http://www.fit.fi/arkisto/sites/default/files/resize/users/65/etuheilautus_2_1024-468x300.jpg

Tällä rungolla lähtisin noin ensimmäisenä rakentamaan jotain.

• vm43

"Jämähtämisen" vuoksi ryhdyinkin kyselemään. Perusharkoista luovuin tempauksesta jo vuosia sitten olkaleikkaukseni jälkeen.
        Pystypunnerrusta, vauhtipunnerrusta ja raakoja työntöjä kärsii tehdä. Samoin rinnallevetoja polvilta.
        Potkukone on ainoa jonka olen keksinyt tähän hätään ja tänään tein ensimmäisen kerran vaakahackia. Pienillä vastuksilla 16 sarjoja 8kpl, loiville polvikulmille.
        Paino ei ole ratkaiseva vaan polven taivutuskulma. Sen vuoksi teen mavet suhteellisen suorin jaloin mutta on yksipuolista ja kiristää takareittä riivatusti. Toinen takareisi on kerran lievästi brevähtänyt.
        Olen kokeillut selkäpenkkiä mutta kolmesti hajalle revitty vatsani ei siedä sitä. Itse mätipuolta voin tehdä miten tahansa.

Tuo kahvakuulajuttu vaikuttaa hyvältä. Olen pitänyt sitä mammojen touhuna mutta hieman ajatellen sillä saa monipuolisen liikevalikoiman. Täytyy vain karaista luontonsa, hyväksyä tilanne ja ryhtyä veivaamaan syväkyykkyjen ja ja tehokkaiden maastavetojen asemesta. Saa nähdä riittääkö aerobinen kunto vai onko syytä hyväksyä niin pienet kuulat, että pystyy veivaamaan pitempiä rupeamia.

Täytynee tutustua fitnesspuolen putkivempeleisiin. Ylätaljaa olen vedellyt vaihteena leuanvedoille.
        Kysyin kerran nuorelta naispuoliselta personaalilta mutta ilmeisesti kurttuinen naamani vaikutti asenteeseen ja sain mielestäni jollekin toiselle treenaajaryhmälle tarkoitettuja ohjeita.

Mutta kahvakuulaa ja putkivempeleitä. Uutta mielenkiintoa elämään.

• BringTheTruth
        vm43 kirjoitti:

"Jämähtämisen" vuoksi ryhdyinkin kyselemään. Perusharkoista luovuin tempauksesta jo vuosia sitten olkaleikkaukseni jälkeen.
        Pystypunnerrusta, vauhtipunnerrusta ja raakoja työntöjä kärsii tehdä. Samoin rinnallevetoja polvilta.
        Potkukone on ainoa jonka olen keksinyt tähän hätään ja tänään tein ensimmäisen kerran vaakahackia. Pienillä vastuksilla 16 sarjoja 8kpl, loiville polvikulmille.
        Paino ei ole ratkaiseva vaan polven taivutuskulma. Sen vuoksi teen mavet suhteellisen suorin jaloin mutta on yksipuolista ja kiristää takareittä riivatusti. Toinen takareisi on kerran lievästi brevähtänyt.
        Olen kokeillut selkäpenkkiä mutta kolmesti hajalle revitty vatsani ei siedä sitä. Itse mätipuolta voin tehdä miten tahansa.

Tuo kahvakuulajuttu vaikuttaa hyvältä. Olen pitänyt sitä mammojen touhuna mutta hieman ajatellen sillä saa monipuolisen liikevalikoiman. Täytyy vain karaista luontonsa, hyväksyä tilanne ja ryhtyä veivaamaan syväkyykkyjen ja ja tehokkaiden maastavetojen asemesta. Saa nähdä riittääkö aerobinen kunto vai onko syytä hyväksyä niin pienet kuulat, että pystyy veivaamaan pitempiä rupeamia.

Täytynee tutustua fitnesspuolen putkivempeleisiin. Ylätaljaa olen vedellyt vaihteena leuanvedoille.
        Kysyin kerran nuorelta naispuoliselta personaalilta mutta ilmeisesti kurttuinen naamani vaikutti asenteeseen ja sain mielestäni jollekin toiselle treenaajaryhmälle tarkoitettuja ohjeita.

Mutta kahvakuulaa ja putkivempeleitä. Uutta mielenkiintoa elämään.

No se jämähtäminen on hyvin yleinen ongelma. Kerran hyväksi havaittua tai itselle mukavaa treeniä on hankala lähteä ilman pientä ulkopuolista "potkua" hankala lähteä muuttamaan.

Vaaka-hack on oikein oivallinen laite. Jos polvikulma on ongelma niin sitten vaikka muutaman sekunnin pitoja siinä kulmassa mihin polvet antaa myöten ja siitä sitten nosto. Tai sitten juuri pitkiä sarjoja, kuten olet tehnykin.

Ongelma voi myös kohdallasi olla tuo entinen tehojen hakeminen. Liikerata mavessa on hioutunut ideaaliseksi maksimitehoon. Eli käytännössä käytät kaikkia mahdollisia lihaksia, myös voimakkaasti takareittä mavessa. Suorin jaloin mavea käytetään paljon juuri takareisien vahvistamiseen ja sinun tapauksessasi kun takareisi on varmasti muutenkin voimakkaasti mukana mavessa, suorin jaloin mavessa takareisi dominoi poikkeuksellisen voimakkaasti. Siinä voisi kokeilla puolikasta liikerataa, niin että takareidet ei ehdi aktivoitumaan niin voimakkaasti.

Mutta rohkeasti vain niitä fitnesslaitteita käyttämään. Kyllä sieltä löytyy itselle sopivia liikkeitä ja aina voi soveltaa.

• 20Toistoo

Sopeutumista uuteen tilanteeseen. Koko ajan ei voi olla kivaa vaikka salitreeni onkin :)

• jaskajokinen78

"Joku lihaskutoiluun paneutunut voisi antaa jotain vinkkiä yleisellä tasolla koska minun on turha lähteä etsimään 72v ukolle räätälöityja mave- / kyykkytreeni ohjeita."

eiköhän ne samat ohjeet sovi sinullekin ikääsi katsomatta.

• jaskajokinen78

"Eiköhän olisi jo aika jättää ne painonnostoliikkeet nuoremmille ja siirtyä "satujumppaan". Tehoja kyllä saa pienemmilläkin painoilla. Polviongelmat on siitä hankalia, että ne tuppaa siirtymään joka liikkeeseen, jossa vain polvia käytetään. "

kato nöyräpoikaa..

menisit itse vaan satujumppailemaan

• Tavoitteellinen50v

Ottaisitko tavoitteeksi osallistua bodaus kisoihin? Ja lopettaa valittamisen. 8 -kymppisiä kilpailee jenkeissä. Loppuun asti tavoitteellisesti. Näin ajattelen nyt 5-kymppisenä.

• Ennen polven rusahdusta harkitsin osallistumista ikäluokkani voimanostokisoihin mutta penkkitulokseni on aivan onneton muuhun verrattuna.

5-vuotta sitten olisin voittanut ikäluokkani painnonoston SM-kisoissa tempauksen.
        Mistä tiedän? Tempauksen voitti H.S. joka on seurakaverini ja sattui makaamaan samaan aikaan, samassa sairaalassa, samalla osastolla kanssani. Häneltä leikattiin munuaissyöpä. Minulta lyhennettiin pakoputkea 30cm.
        Ikävä totuus on se, että olisin tehnyt raakanakin vetäen paremman tuloksen mutta tiedän, että H. olisi pystynyt kevyesti lisäämään rautaa. Todellisuudessa siis hopea jäi hakematta.

Ilman raskaita moninivelliikkeitä on vaikeaa ylläpitää lihasmassaa kokonaisuudessaan. Reidet, perse ja selkä pyrkivät heikkenemään ja siihen kataboliaan olen etsimässä ratkaisua. Tai ainakin sen hidastusta. Nyt, leikkausten jälkeen, lihasta on kadonnut 1kg/vuosi vauhtia. Rasvat pysyneet ennallaan.

Hieman ihmettelen tuota "valitusvirttä"! Onko realismi tuomittavaa? Uhoaminen on minusta naurettavaa! Perkele, 71v ukko mave kevyesti 180kg! Saatana, pystypunnerrus jäykin polvin ilman allemenoa 80kg! Jumalauta voimaa on melkein kun nuoremmilla taviskävijöillä. Perkele, leukoja 10:n sarjoina omalla painolla!
        Enks oo helvetin kovat pappa? Onks valittamista jos huomauttaa ikävuosista? Hä?
        Tämäkö olisi palstalle sopiva tyyli? Vastenmielistä ja lapsellista!

• vm43

Kävin eilen pitkän keskustelun erään, itseään Vierumäen sertifioimaksi personaaliksi väittämänsä tyypin kanssa.
      Kävimme läpi uudelleenheräämisen historiani, elämäntapani, tähänastiset treenini, tavoitteeni, InBody720 muutokset ja tämän hetken liikuntarajoitteet.

Pitkien sarjojen asemesta pt. kehoitti jatkamaan submaksimaalisilla painoilla käyden ajoittain myös maksimissa mutta vain kipurajoissa ( = loivemmilla polvikulmilla ). Tyyppi suositteli joukkoon vaakahackia, potkukonetta ( teen jo ) ja askelkyykkyä.
      Tyypin suositus kahvakuulatreeneitä tuli perille. Kokeilen sitä ensi viikolla ryhmässä ohjattuna.
      Peitetysti moitti jäykkyyttäni ja teetätti malliksi muutamia liikkuvuusharjoitteita.
      Kehoitti, viikon sisäisen vaihtelun lisäksi, viikkojen keskeiseen vaihteluun. Ei ollut yllätys mutta vaatisi jo suunnittelua.
      Lopuksi suositteli vähintään 2:a palautumispäivää viikkoon. Matalasykkeisiä, rentoja, liikkuvuutta parantavia treenejä tai täyttä lepoa.
      Nythän huilaan lauantaisin.

Aion ottaa tosissani suuren osan tyypin vinkeistä mutta ajoittain minulle jäi tuntuma, ettei tyyppi ymmärtänyt puhuvansa iltaruskon tähden kanssa vaan kohdistavansa sanansa kuin keski-ikää nuoremmalle harrastajalle. Sielunhoitoa? Lultavasti!

• valmentaja74

Olen aikuisurheilija 42 v, jolla myös kipeytyi polvet ja polvijänteet liiallisesta rasituksesta. Polvessa oli patellajänteessä tulehdus ja vähän muodonmuutoksia. Laitan tähän urheiluklinikan ortopedin kanssa suunnitellun ohjelman, jonka mukaan menin. Polvi tuli kuntoon ja taas pystyy tempaamaan ja työntämään.

Eli 2 viikkoa totaalilepo jona aikana tulehduskipulääke suun kautta paikallinen voide. Sen jälkeen 6 viikkoa hitaita eksentrisiä etukyykkyjä, tyyliin 6 sek. alas, 3 sek. pito, 2 sek ylös; tavoitteena vahvistaa jännekompleksia. 3 harjoitusta viikossa.

vko nr Harj 1 Harj 2 Harj 3
      1 diagnoosi, lepo ja lääkitys
      2 lepo ja lääkitys
      3 75%/3*3 75%/3*3 75%/3*3
      4 78%/3*3 78%/3*3 78%/3*3
      5 75%/3*4 75%/3*3 75%/3*4
      6 78%/3*4 78%/3*3 78%/3*4
      7 78%/3*5 78%/3*3 78%/3*5
      8 80%/4*3 80%/4*2 80%/4*3

Omalla kokemuksella olen sitä mieltä, että kyllä sitä kuntoutuu mutta malttia vaatii; sinun iälläsi varmasti vielä enemmän. Tuona kuntoutusaikana jätin muut nostot ja kyykyt ja vedot pois, tein tuota ja sitten keskivartaloa yläkroppaa monipuolisesti.

Edelleen iän myötä olen huomannut että kroppa kestää hyvin pari kovempaa levytankotreeniä viikossa, välipäivinä sitten kevyemmin taljoja, putkivempeleitä, kahvakuulaa, aerobista (pyöräily hiihto tms).

Eli jos osaat tempauksen ja työnnön, niin pitäisin niitä mukana "hautaan saakka". On ne niin hyviä harjoitteita. Määrä ja teho näissä per viikko pitää olla aika maltillinen iän lisääntyessä, lisäksi sitten niitä apuliikkeitä. Esim tempaus, rv, ja ylöstyöntö kukin omassa treenissään alussa ja niiden jälkeen sitten kuulaa, taljoja ym. lisäksi. Mavea en välttämättä tekis kovin paljon yli työntö/-rv-maksimin, ennemmin yritän pitää yllä nopeita räjähtävyyden rippeitä ja nopeita soluja eli vedot työntövetona tai korkeana tempausvetona. Tulee aerobista treeniä samalla.

Tsemppiä treeneihin ja kuntoutukseen! Ei luovuteta! :)

• vm43

Kävin tänään eka kerran kahvakuulatreenissä. Puoli tuntia kuulaa, puoli tuntia venyttelyä. Toimii ilmeisen hyvin palauttavana.
        Ennen kuulaa tein vaaka hackissa 5 x 10 toistoa niin syvään kuin käsi. Sama määrä potkukonetta.

Olen hölvännyt polvea Voltargenillä mutta suun kautta en ole arvannut ottaa mitään.
        Täytyy kokeilla noita lyhyempiä sarjoja kuvaamallasi tavalla.

Polveni kipukohta on niin ylhäällä, penkki-istumakorkeudessa, etten pysty vetämään normaalisti rinnalle enkä tempaamaan. Teen nuo vedot polvien ja kivesten välimailta.

Rinnalle tulee lyhyellä vedolla enää 80kg joten maven pudottaminen normaalista maks ykkösen 180kg:sta puoleen tuntuu masentavalta vaikka vetääkin suoremmin jaloin.
        Mutta uskotaan!

Nuo jalkatreenit aion sovittaa maanantaihin tai perjantaihin. Kahvakuulassa jalat kuormittuvat voimakestävyysluontoisesti.

Huhti- / toukokuussa tulee joka tapauksessa 5:n viikon tauko jolloin on mahdollisuus lepuuttaa koipea. Tavallisesti, ennen vastaavia taukoja, olen vetänyt jalat ja selän täysin piippuun mutta en nyt.

Riittävä liikunta on sisäkalujeni terveyden ja elämäni laadun kannalta välttämämätötä!

• valmentaja74
        vm43 kirjoitti:

Kävin tänään eka kerran kahvakuulatreenissä. Puoli tuntia kuulaa, puoli tuntia venyttelyä. Toimii ilmeisen hyvin palauttavana.
        Ennen kuulaa tein vaaka hackissa 5 x 10 toistoa niin syvään kuin käsi. Sama määrä potkukonetta.

Olen hölvännyt polvea Voltargenillä mutta suun kautta en ole arvannut ottaa mitään.
        Täytyy kokeilla noita lyhyempiä sarjoja kuvaamallasi tavalla.

Polveni kipukohta on niin ylhäällä, penkki-istumakorkeudessa, etten pysty vetämään normaalisti rinnalle enkä tempaamaan. Teen nuo vedot polvien ja kivesten välimailta.

Rinnalle tulee lyhyellä vedolla enää 80kg joten maven pudottaminen normaalista maks ykkösen 180kg:sta puoleen tuntuu masentavalta vaikka vetääkin suoremmin jaloin.
        Mutta uskotaan!

Nuo jalkatreenit aion sovittaa maanantaihin tai perjantaihin. Kahvakuulassa jalat kuormittuvat voimakestävyysluontoisesti.

Huhti- / toukokuussa tulee joka tapauksessa 5:n viikon tauko jolloin on mahdollisuus lepuuttaa koipea. Tavallisesti, ennen vastaavia taukoja, olen vetänyt jalat ja selän täysin piippuun mutta en nyt.

Riittävä liikunta on sisäkalujeni terveyden ja elämäni laadun kannalta välttämämätötä!

Tuo rv:n ja maven ero on sen verran suuri että kannattaa kyllä hiukan hilata sitä vetorautaa isommaksi. Nousu sinne asti missä rauta vielä liikkuu mukavasti. Sitten kun alkaa mennä junnaamiseksi eikä kiihdy enää niin jättäisin siihen.

Vedot korokkeelta polven päältä on hyvä harjoite, pitää lonkan ja tehontuoton terävänä.

Kehoa kuunnellen mutta nopeutta mukana pitäen niin hyvä tulee. Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe