Avoin hakemus

Avointulevaisuus

Onko kukaan saanut työpaikkaa avoimella hakemuksella? Mietin kannattaako niitä lähettää ja lukeeko niitä yleensäkään kukaan. Kokemuksia millaisiin tehtäviin olette työllistyneet. Myös rekrytoijien kommentit kiinnostaa.

23

3082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omatkokemukseni

      Jäin syksyllä työttömäksi ja olen muutaman avoimen hakemuksen laittanut viimeisen työni vastaaviin yrityksiin. Semmoinen tunne että sinne massaan ne uppoo koska kyseisillä yrityksillä on ollut avoimia tehtäviä jälkeenpäin netissä jotka vastaa sitä mitä osaan ja olen tehnyt.
      No heh eräs hakemus kuitenkin jäänyt mieleen. 6 vuotta sitten kun olin edellisen kerran työttömänä ja hieman turhautunut ilmoituksiin että tehtävään jo valittu henkilö niin pistin hieman pilailumielessä hakemuksen Lidlille joka oli avaamassa uutta myymälää Espooseen ja haki kassa myyjiä, hyllyttäjiä etc. Laitoin huolellisesti kirjoitetun hakemuksen ja CV:ni menemään sinne. Viikon kuluttua soitti Suomen henkilöstöjohtaja ja ilmoitti että hakemukseni meni varmaan väärään paikkaan ja kiinnostaisiko Pohjois-Karjalan aluejohtajan paikka viiden myymälään täysjohtamis vastuulla ja olisinko valmis muuttamaan Joensuuhun. No ei minua valitettavasti muutto pohjoiseen kiinnostanut. Eli kyllä varmaan joku joskus lukee avoimiakin hakemuksia...

    • työssäolevatyönhakija

      Kyllä niitä varmaan luetaan kun muutamaan on tullut vastaus, vaikka ei työpaikkaa ole löytynyt.

      • Avointulevaisuus

        Kiitokset hyvistä kommenteista!

        Oletteko etsineet esim. uutisten perusteella piilotyöpaikkoja vai lähettäneet hakemukset sattuman varaisesti itseänne kiinnostaviin yrityksiin. Olen itse ollut kohta vuoden työttömänä ja etsin toimistotyötä. Alkaa vähän huolestuttaa olenkohan vielä vuoden kuluttua tässä samassa tilanteessa.

        Muutaman avoimen hakemuksen lähettänyt viime syksynä ja yhdestä ihan kiinnostavasta suurehkossa yrityksestä tuli soitto. Heillä ei vain ollut sillä hetkellä juuri minulle sopivaa työtä tarjolla.


      • omatkokemukseni
        Avointulevaisuus kirjoitti:

        Kiitokset hyvistä kommenteista!

        Oletteko etsineet esim. uutisten perusteella piilotyöpaikkoja vai lähettäneet hakemukset sattuman varaisesti itseänne kiinnostaviin yrityksiin. Olen itse ollut kohta vuoden työttömänä ja etsin toimistotyötä. Alkaa vähän huolestuttaa olenkohan vielä vuoden kuluttua tässä samassa tilanteessa.

        Muutaman avoimen hakemuksen lähettänyt viime syksynä ja yhdestä ihan kiinnostavasta suurehkossa yrityksestä tuli soitto. Heillä ei vain ollut sillä hetkellä juuri minulle sopivaa työtä tarjolla.

        Lähde nyt siitä että haet ensisijaisesti olemassa olevia avoimia työpaikkoja.
        Oheisena melko hyödyllinen linkki..
        http://www.duunia.net/
        myös
        www.duunitori.fi


      • Avointulevaisuus
        omatkokemukseni kirjoitti:

        Lähde nyt siitä että haet ensisijaisesti olemassa olevia avoimia työpaikkoja.
        Oheisena melko hyödyllinen linkki..
        http://www.duunia.net/
        myös
        www.duunitori.fi

        Juu haen kyllä aktiivisesti myös avoimia paikkoja ja työhakuasiakirjat yms. on viilattu vimpan päälle :D Hyviä hakijoita on vaan ihan hirveästi tällä hetkellä joka paikkaan. Työnhakukursseilla meille painotetaan jatkuvasti piilotyöpaikkojen etsimistä ja siksi ajattelin nyt keväällä yrittää metsästää myös niitä.


      • omatkokemukseni
        Avointulevaisuus kirjoitti:

        Juu haen kyllä aktiivisesti myös avoimia paikkoja ja työhakuasiakirjat yms. on viilattu vimpan päälle :D Hyviä hakijoita on vaan ihan hirveästi tällä hetkellä joka paikkaan. Työnhakukursseilla meille painotetaan jatkuvasti piilotyöpaikkojen etsimistä ja siksi ajattelin nyt keväällä yrittää metsästää myös niitä.

        En tiedä ikääsi taikka mitä alaa haet. Itsellä ikää jo 49v. ja haen erityisaloille eli teknillisiin myyntitöihin. Eli ikäni puolesta joudun tekemään hieman enemmän panostaa jokaiseen hakemukseeni. Yleensä marssijärjestys menee näin..
        1. Löydän mielenkiintoisen työpaikka ilmoituksen jonka otsikko vastaa jotenkin sitä mitä haen.
        2. Käydin yrityksen koti sivuilla tutustumassa tuotteisiin ja palveluihin..ja mietin
        olenko kiinnostunut ja omaksunko ne.
        3. Googletan yrityksen taloustiedot ja tunnusluvut. Kartoitan myös heidän asiakaskunnan ja vertaan minun aikaisempiin.
        4. Kun tiedän tarpeeksi firmasta soitan henkilöstöpäällikölle tai rekrytointifirman edustajalle itsestäni ja työkokemuksestani joka voisi kiinnostaa työnantajaan. Esitän myös kysymyksiä koskien firmaa ja toimenkuvan laajuutta. Nyt olen jo herättänyt sen verran huomiota että muistavat minut kun saavat hakemukseni. Olen siis jo erottautunut muitten joukosta. Joskus pyydetty samantien haastatteluuunkin.
        5, Hakemus ei tarvitse enää olla niin täydellinen koska ovat jo ensikeskustelun kanssani tehneet. Hakemukseen kannattaa silti panosta ja CV pitää olla hyvin tehty ja mieluiten muokattu kyseistä tehtävää varten.
        6. Seuraávalla viikolla soitto perään ja tiedustelemaan aikataulua rekrytointia suhteen. Muutama järkevä kysymys firmasta ja tehtävästä antaa lisäpisteitä sillä se
        osoitttaa että olet aidosti kiinnostunut.

        Sitten vain odottelet haastattelukutsua taikka kielteistä päätöstä. Hakemusten suoltaminen sadottain ei tuota tulosta vaan niitten työstäminen.


      • Avointulevaisuus

        Ollaan aika samanikäisiä ja toimin taloushallinnossa, mutta CV taipuu myös asiakaspalvelu ja IT tehtäviin. Kommenttisi hakemusten suoltamisesta on muuten totta! Parempi tehdä yksi kunnollinen oikeasti kiinnostavaan paikkaan kuin monta keskinkertaista.


      • ckfkfifififck
        omatkokemukseni kirjoitti:

        En tiedä ikääsi taikka mitä alaa haet. Itsellä ikää jo 49v. ja haen erityisaloille eli teknillisiin myyntitöihin. Eli ikäni puolesta joudun tekemään hieman enemmän panostaa jokaiseen hakemukseeni. Yleensä marssijärjestys menee näin..
        1. Löydän mielenkiintoisen työpaikka ilmoituksen jonka otsikko vastaa jotenkin sitä mitä haen.
        2. Käydin yrityksen koti sivuilla tutustumassa tuotteisiin ja palveluihin..ja mietin
        olenko kiinnostunut ja omaksunko ne.
        3. Googletan yrityksen taloustiedot ja tunnusluvut. Kartoitan myös heidän asiakaskunnan ja vertaan minun aikaisempiin.
        4. Kun tiedän tarpeeksi firmasta soitan henkilöstöpäällikölle tai rekrytointifirman edustajalle itsestäni ja työkokemuksestani joka voisi kiinnostaa työnantajaan. Esitän myös kysymyksiä koskien firmaa ja toimenkuvan laajuutta. Nyt olen jo herättänyt sen verran huomiota että muistavat minut kun saavat hakemukseni. Olen siis jo erottautunut muitten joukosta. Joskus pyydetty samantien haastatteluuunkin.
        5, Hakemus ei tarvitse enää olla niin täydellinen koska ovat jo ensikeskustelun kanssani tehneet. Hakemukseen kannattaa silti panosta ja CV pitää olla hyvin tehty ja mieluiten muokattu kyseistä tehtävää varten.
        6. Seuraávalla viikolla soitto perään ja tiedustelemaan aikataulua rekrytointia suhteen. Muutama järkevä kysymys firmasta ja tehtävästä antaa lisäpisteitä sillä se
        osoitttaa että olet aidosti kiinnostunut.

        Sitten vain odottelet haastattelukutsua taikka kielteistä päätöstä. Hakemusten suoltaminen sadottain ei tuota tulosta vaan niitten työstäminen.

        Meille haetaan ihmistä tekniseen myyntiin ja vähän kokeneempaa juurikin.....


      • cmglflfogogof

        Joo en halua mutta lupaan laittaa meiliä :)


      • omatkokemukseni
        cmglflfogogof kirjoitti:

        Joo en halua mutta lupaan laittaa meiliä :)

        Kiitos :)


      • gkfkgkffkfk
        omatkokemukseni kirjoitti:

        Kiitos :)

        Eipä mitään :)


    • ViimeinenKeino

      Olen ollut mukana rekrytoinnissa eräässä suuressa kansainvälisessä IT-firmassa.

      Ainakin meillä homma menee näin, kun haetaan uutta henkilöä:

      1. Laitetaan sisäinen haku.
      2. Jos ei talon sisältä löydy, niin kysellään, jos osastolla olevilla olisi joku sopiva tuttu työtä vailla, tai halukas tulemaan meille töihin.
      3. Jos ei vieläkään löydy, laitetaan ilmoitus Monsteriin ja Oikotielle.
      4. Viimeisenä katsotaan avoimia hakemuksia.

      Yleensä henkilö löytyy jo kohdissa 1 tai 2.

      Aktiivisesti ei lueta avoimia hakemuksia. Tosin "hälytys" tulee, kun on laittanut avoimen hakemuksen. Silloin vastataan vain, että hakemus otetaan huomioon, jos sopiva paikka aukeaa.

      • mikä.ratkaisee

        Tuo on työtä vailla oleville ikävä fakta että työt menee yrityksissä niille tutuille ja tutun tutuille. Mutta eikö ole yhtään väliä sillä että saisi parhaimman. Tuolla systeemillä kun ei parasta ehkä saa. Vai onko kyseessä yleensäkin sellaiset työt joihin ei niin väliä miten tekee kunhan keskinkertaisesti pärjää ja ruoka- ja kahvitauoilla on porukoiden kanssa seurallinen? Itse ainakin ajattelisin että joka paikassa on nykyään melkoinen kiire ja paljon sellaista ylimääräistä tai rasittavaa perushöttötyötä jonka määrää vois vähentää innovatiivisilla ratkaisuilla ja kehittämällä työn toimintamalleja ja uusilla it-ratkaisuilla mutta siihen ne tutut ja tuttujen tutut ei ehkä taivu.


      • ihmettelen.pa

        Miksiköhän yrityksille ylipäätään on mahdollista lähettää avoimia hakemuksia jos niitä ei lueta?


      • ViimeinenKeino
        mikä.ratkaisee kirjoitti:

        Tuo on työtä vailla oleville ikävä fakta että työt menee yrityksissä niille tutuille ja tutun tutuille. Mutta eikö ole yhtään väliä sillä että saisi parhaimman. Tuolla systeemillä kun ei parasta ehkä saa. Vai onko kyseessä yleensäkin sellaiset työt joihin ei niin väliä miten tekee kunhan keskinkertaisesti pärjää ja ruoka- ja kahvitauoilla on porukoiden kanssa seurallinen? Itse ainakin ajattelisin että joka paikassa on nykyään melkoinen kiire ja paljon sellaista ylimääräistä tai rasittavaa perushöttötyötä jonka määrää vois vähentää innovatiivisilla ratkaisuilla ja kehittämällä työn toimintamalleja ja uusilla it-ratkaisuilla mutta siihen ne tutut ja tuttujen tutut ei ehkä taivu.

        Kyllä tuolla saadaan yleensä se parhain. Ensinnäkin halutaan kannustaa yrityksen sisällä joko etenemään uralla, eli pääsemään vaativimpiin hommiin, ja toisekseen, kukaan ei varmasti viitsi ehdottaa tuttavaansa, jos tietää, ettei tämä pärjää niissä töissä.

        Ja totta kai teemme kaikkien kohdalla ihan normaalin pätevyys/sopivuusarvioinnin. Oli hakija sitten talon sisältä, tai jonkun työntekijän suosittelema.

        "Vai onko kyseessä yleensäkin sellaiset työt joihin ei niin väliä miten tekee kunhan keskinkertaisesti pärjää ja ruoka- ja kahvitauoilla on porukoiden kanssa seurallinen?"

        Ei ole. Kyllä jokaiseen tehtävään pyritään valitsemaan henkilö pääasiassa ammattiosaamisen perusteella. Ei nykyisin ole minkään yrityksen varaa valita työntekijää sillä perusteella, että henkilö on vain "seurallinen" tai muuten mukava tyyppi. Osaaminen ratkaisee.

        "Tuo on työtä vailla oleville ikävä fakta"

        Fakta ylipäätänsä on se, että työnvaihtaja on aina paremmassa asemassa kuin työtön. Ja pitkään työtä vailla oleva on vielä huonommassa asemassa.


      • setotuus
        mikä.ratkaisee kirjoitti:

        Tuo on työtä vailla oleville ikävä fakta että työt menee yrityksissä niille tutuille ja tutun tutuille. Mutta eikö ole yhtään väliä sillä että saisi parhaimman. Tuolla systeemillä kun ei parasta ehkä saa. Vai onko kyseessä yleensäkin sellaiset työt joihin ei niin väliä miten tekee kunhan keskinkertaisesti pärjää ja ruoka- ja kahvitauoilla on porukoiden kanssa seurallinen? Itse ainakin ajattelisin että joka paikassa on nykyään melkoinen kiire ja paljon sellaista ylimääräistä tai rasittavaa perushöttötyötä jonka määrää vois vähentää innovatiivisilla ratkaisuilla ja kehittämällä työn toimintamalleja ja uusilla it-ratkaisuilla mutta siihen ne tutut ja tuttujen tutut ei ehkä taivu.

        Sitä parasta ei ole haettu enää vuosikymmeniin. Tärkeintä on olla ns. hyvä tyyppi.
        Sitten vielä haaveillaan jostakin tuottavuusloikasta. Naurettavaa pelleilyä.


      • Hillevij
        ViimeinenKeino kirjoitti:

        Kyllä tuolla saadaan yleensä se parhain. Ensinnäkin halutaan kannustaa yrityksen sisällä joko etenemään uralla, eli pääsemään vaativimpiin hommiin, ja toisekseen, kukaan ei varmasti viitsi ehdottaa tuttavaansa, jos tietää, ettei tämä pärjää niissä töissä.

        Ja totta kai teemme kaikkien kohdalla ihan normaalin pätevyys/sopivuusarvioinnin. Oli hakija sitten talon sisältä, tai jonkun työntekijän suosittelema.

        "Vai onko kyseessä yleensäkin sellaiset työt joihin ei niin väliä miten tekee kunhan keskinkertaisesti pärjää ja ruoka- ja kahvitauoilla on porukoiden kanssa seurallinen?"

        Ei ole. Kyllä jokaiseen tehtävään pyritään valitsemaan henkilö pääasiassa ammattiosaamisen perusteella. Ei nykyisin ole minkään yrityksen varaa valita työntekijää sillä perusteella, että henkilö on vain "seurallinen" tai muuten mukava tyyppi. Osaaminen ratkaisee.

        "Tuo on työtä vailla oleville ikävä fakta"

        Fakta ylipäätänsä on se, että työnvaihtaja on aina paremmassa asemassa kuin työtön. Ja pitkään työtä vailla oleva on vielä huonommassa asemassa.

        Nykyisin vaan yli vuoden työttömyys alkaa monilla olla käytännön tosiasia. Itse ehdin olla 6kk työttömänä ennen kuin tapahtui yhtään mitään.


    • kevytyrittäjä

      Ihan hyvää settiä tuossa yllä on monella.

      Itse ajattelen siten, että ainakin yksityisellä puolella sen avoimen hakemuksen täytyy pohjautua sellaiseen skenaarioon, jossa hakijalla on valmiiksi suunniteltuna se oma työnkuva ja asiakaskunnasta jokin uskottava tarina, jolla sitten maksetaan se hakijan palkka yrityksen voitto.

      Tällaisella ajattelulla olen itse saanut töitä - tai siis asiakkaita, kun tämän lisäksi olen valmis työhön laskuttamalla työstäni osuuskunnan kautta, niin ettei työn tarjoajalle tule työnantajan velvoitteta.

      Näin nykysuomessa tehdään töitä!

    • PuhelinKouraan

      Kaveri jäi työttömäksi ja alkoi työnhaun niin että soitteli suoraan firmoihin ja puhelu esimiestasolle. Työllistyi 2 kk sisällä. Että ehkäpä kannattaa kokeilla soittamista enempi kuin sähköpostien lähettämistä. Puhelimessa pääsee edes juttelemaan jonkun kanssa, sähköposteja ei välttämättä kukaan lue.

    • Ei_usko_noihin

      Kokemusta on, että kaikki firmat eivät katso avointen hakemuksien joukosta työntekijöitä, jos sattuu tulemaan paikka auki. Itse olin laittanut avoimen hakemuksen yhteen firmaan ja sattuikin 2 vko:m päästä heille olemaan paikka auki. Soitin ja kysyin, että laitanko uuden hakemuksen vai riittääkö se avoin hakemus, jonka olen lähettänyt. Pyysivät laittamaan uuden hakemuksen. Eivät kuulemma käy avoimia läpi, kun niitä tulee niin paljon!

      Joskus hain myös kesätöitä avoimella hakemuksella, mutta ei kuulunut mitään.

    • näinn

      Autottomana pienellä piakkakunnalla asuvana tällanen näkökanta et mä ku en ole koskaan työllistyny suhteilla vaan omin avuin saanu työn nii et ei ne kaik työt mee sukulaisil tai kavereille. Nyt pitkähkön työttömyysjakson jälkeen meen määräaikaiseks työhön johon huomasin tänään et haetaan vakituista.

    • turhaa_touhua

      Ei.
      Ei minkään moista yhteydenottoa.

    • Anonyymi

      Tottakai avoimia työhakemuksia kannattaa lähettää. Ei aina ole aikaa odottaa, että jokin tietty työpaikka tulee avoimeksi/julkiseksi. Ovia kannattaa koputella ja tuo avoin työhakemus sopii siihen loistavasti.

      Tuolta löydät perusohjeita avoimen työhakemuksen työstöön: https://www.ukkowork.fi/avoin-tyohakemus-mika-se-on/

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe