F.E.C koulutukset?

rwdwrrw

Työllistyykö F.E.C koulutusten kautta kuinka hyvin? Ainakin Saranen Consulting markkinoi 80-90% työllistymistä kursseiltaan. Elikkä 6kk kurssi jossa on noin 2-3 pv /kk opetusta viikossa ja loppuaika työharjoittelua asiakasyrityksessä jonne olisi sitten tarkoitus työllistyä koulutuksen loputtua.

Kokemuksia/mielipiteitä??

3

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedä.sitten

Joskus 15 vuotta sitten olin Sarasella koulutuksessa ja sain pätkätyön sitten sen päätteeksi. Nykyisin ei enää mitään asiaa koska sielläkin sellaista ikärasismiä ettei mitään rajaa. Muutoin en tiedä enää minkälaista on koulutus nykyään ym.

• donethat

Olin vuosi sitten F.E.C -koulutuksessa ja tässä hieman mietteitäni niin koulutuksesta kuin yhteistyöyrityksistäkin.

F.E.C- koulutukset ovat n. 6kk koulutus/työssäoppimisjaksoja. 20pv on varsinaista koulutusta kurssin agendan mukaisesti. Kurssien sisältöpainatus voi paikkakunnasta riippuen olla kohdillaan tai painatettu epäoleinnaisuuksiin.

Tyypillisesti työtehtävät yhteistyöyrityksessä vastaavat vähän tai ei lainkaan koulutuksen agendaa, työtehtävät ovat minimissään ja uusiin työtehtäviin ei kouluteta. Kaikkea työtehtäviin liittyvää tietoa ei jaeta. Tuntuukin välillä että olisi työyhteisössä täysin ulkopuolinen ja "ei haluttu". Tämmöisessä työympäristössä toimiessa kokee oman työpanoksensa yritykselle täysin tarpeettomaksi ja kyseenalaistaa koko toiminnan hyödyllisyyden myös itselleen.

Yhteistyöyritykselle toiminta on kannattavaa, sillä usein koulutuksen osallistuvalla on vankka työkokemus ja koulutuksen loppusummasta ei tarvitse yrityksen maksaa kuin 30 %. Näin ollen n. 10 000€ kokonaissummasta yritys maksaa sen 3 000€, joka vielä jaetaan 6kk, joten yritys saa ammattilaisen 500€/kk.

Lähde: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/etsi_tyontekijaa/rekrykoulutus/index.html

F.E.C- koulutukseeen osallistuva saa tästä vain työvoimahallinnon ohjeistuksen mukaisen 9€/pv ylläpitokorvauksen.

Suosittelen kaikkia F.E.C -koulutukseen hakevien harkitsemaan osallistumistaan vielä uudelleen.

• kokenutkettu

Ei työllisty. Olen käynyt ja tein ilmaisen harjoittelun, mutta siitä ei työllistynyt. Työvoimakoulutukset yleensäkin ovat ajanhukkaa. Tarkoitus on saada tilastot näyttämään paremmilta hetkeksi, kun et ole työttömänä työnhakijana koulutuksen ajan vaan "työllistymistä edistävässä palvelussa/toimenpiteessä". Poikkeuksena ovat rekrytoivat koulutukset missä joku tietty firma hakee työntekijöitä/koulutettavia ja palkkaa sitten työttömän koulutuksen päätteeksi. Valtaosa koulutuksista ei kuitenkaan näitä ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90