Suuret vaatimukset rajoittavat opintomenestystäni.

ei_enää_kympintyttö

Olen huomannut, että opiskeluani rajoittavat liian vaativat tavoitteet. En aikaisemmin ajatellut, että korkea vaatimustaso voisi tulla mitenkään esteeksi, ennemminkin pidin sitä hyveenä. Mutta nyt korkea-asteella se on vaikuttanut opintomenestykseeni yllättävällä tavalla. En uskalla edes yrittää, kun epäonnistumisesta on tullut jotenkin liian suuri uhkakuva. Tämän vuoksi en tietenkään menesty. Ja kun menestyminen aina vaan heikkenee, saa se opiskelun tuntumaan entistä ahdistavammalta... Pelkotilani ei tietenkään ole järjellä perusteltavissa ja taustalla on varmaan muutakin kuin yksistään opiskelussa menestyminen.

Tämä kuuluisi aiheensa puolesta enemmän mielenterveyspalstalle. Laitanpa nyt sen kuitenkin tänne keskustelua herättämään. Jospa voisin jonkun tulevaisuuden ylisuorittajan ongelmia edes vähän etukäteen auttaa :) Ja jos teillä on ollut vastaavanlaisia kokemuksia, niin laittakaa ihmeessä viestiä miten niistä selvisitte. Itse olen selvinnyt lähinnä opettelemalla hyväksymään sen, että minusta ei tullutkaan sitä huippumenestyjää josta haaveilin.

Opiskelumenestystä - mutta ei liian ryppyotsaista sellaista!

4

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelmansakullakin

      Niin. Semmoinen keskinkertainen on hyvä. Ei pohjalla eikä tähdissä. Semmoisia useimmat ovat. Sillä pärjää elämässä mainiosti. On onnellista, kun pärjää. On muutama ystävä, ehkä perhe ja toimeentulo.

      Oma ongelmani on, että pystyn vastaamaan koviinkin haasteisiin. Vai onko niitä, kun kaikki tulee helposti? Kerrasta toiseen ällistyn, kun arvosanaksi tulee vitonen, vaikka yritin vain päästä läpi. Mutta siitä ei onnelliseksi tule kuitenkaan. Eikä kukaan sitä arvosta.

      • ei_enää_kympintyttö

        Minullakin arvosanat pysyivät aikaisemmin huipussaan ihan "itsestään". Myönnän kuitenkin, että jotain on aina tullut tehtyä tenttien ja kokeiden eteen, koska arvosanani ovat laskeneet sen jälkeen kun väsymyksen/stressin takia en pystynyt opiskelemaan juuri ollenkaan. Hyvä jos pystyt saamaan huipputuloksia "huomaamatta"! Se kertoo että olet löytänyt tasapainon työn ja rentoutumisen välillä :)


    • Kiinankaaliiiii

      Varmaan joissakin aineissa tai osa-alueilla saat todella hyviäkin arvosanoja. Niissä aineissa, jotka tuntuvat kovin vaikeilta, voit panostaa siihen, että menee läpi. Sitten voit olla itseesi tyytyväinen: Menipäs läpi, vaikka ensin tuntui aika vaikealta.

      • ei_enää_kympintyttö

        Tuohan on juuri se asenne joka minun olisi pitänyt oppia jo opintourani alussa (eli ala-asteella...). Olla tyytyväinen vähempään. Henkilökohtaisista syistä koulu sai kuitenkin jossain kohtaa liian suuren merkityksen elämässäni. Kun joku pakenee ongelmia päihteiden avulla, minä tein sen varmaan pänttäämällä.

        Toivottavasti tällä hetkellä kokeiden kanssa pänttäävät huomaavat minua paremmin, että elämää ei voi täyttää vain yhdellä asialla, vaikka luulisikin sen asian olevan kuinka hyödyllinen, vaikka elämässä olisi hankala tilanne ja luulisi että olisi helpompi vain hautautua kirjojen taakse. Harrastakaa, laiskotelkaa välillä, lukekaa riittävästi mutta ei liikaa. Jos on murheita, etsikää niihin ratkaisu älkääkä paetko niitä kuten minä, koska ei niitä kuitenkaan pakoon pääse. Helpompaa on mitä aikaisemmin asiat ratkaisee :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe