Näennäistieteentekijä Tapio Puolimatkan huuhaa-kirjoituksilla on pitkät perinteet.
Arvostettu tieteellinen yhdistys Skepsis antoi jo 2008 Räsäsläisen Kansanlähetyksen Uusi tie-kustantamolle Huuhaa-palkinnon kun meni julkaisemaan Puolimatkan perättömät kirjoitukset.
Puolimatka jatkaa samalla raiteellaan edelleen, mutta hänen Jumalallisia vihakirjoituksiaan fanittaa vain pieni Patmos Juha Ahvion johdolla tänäänkin:
http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/812/yhteiskuntakoe_lapsilla
http://www.skepsis.fi/toiminta/huuhaajasokratespalkinnot/huuhaapalkinnot.aspx
"Skepsis ry on myöntänyt vuoden 2008 Huuhaa-palkinnon
Kustannus Oy Uusi tielle
näennäistieteen levittämisestä julkaisemalla Tapio Puolimatkan kirjat ”Usko, tiede ja Raamattu” ja ”Usko, tiede ja evoluutio”.
Skepsis ry katsoo kirjojen sekoittaneen uskonnon ja tieteen tavalla, joka tuo Suomeen varsin taidokkaasti Yhdysvaltain kreationistien niin sanotun kiilastrategian.
Skepsis ry näkeekin kirjojen perimmäisenä tarkoituksena fundamentalistisen uskonnon ja luomisopin tuomisen tiedon vaihtoehdoksi kouluopetukseen, tarjoamalla kaiken selitykseksi yliluonnollisia voimia.
Tämä päämäärä naamioidaan huolellisesti puheeseen ”kriittisestä avoimuudesta” kouluopetuksessa. Tällainen argumentointi kuulostaa paljon paremmalta kuin vaatimus, että lapsille tulisi tieteen hyvin perusteltujen teorioiden vaihtoehtona opettaa: ”Jumala sen teki”.
Kirjojen tavoitteena on kaiken opetuksen ja tieteen tekemisen lähtökohtien heittäminen roskakoriin, vain jotta saataisiin fundamentalistien Jumala ansaitsemalleen paikalle.
Skepsis ry on vakavasti huolissaan, kun kasvatustieteen professori esittää arvovallallaan kirjoissaan tällaista; ei tosin evoluutioteorian ja yleisesti luonnontieteen puolesta, vaan kasvatustieteen puolesta.
Skepsis ry:n hallitus 3.12.2008"
Puolimatkan Huuhaa-palkinto 2008
37
916
Vastaukset
- invamoposi.hangessa
Oletko rakastunut Puolimatkaan kuten kaikkiin heterouskoviin miehiin? Eikö apinasi enää tyydytäkään sinua?
pe.kun asiat eivät liity siihen mitä mieltä tieteellinen yhdistys on Puolimatkasta mieltä. Sinun ulosantisi ei yllä Skepsisen tasolle.
- homot.jankkaa
torre12 kirjoitti:
pe.kun asiat eivät liity siihen mitä mieltä tieteellinen yhdistys on Puolimatkasta mieltä. Sinun ulosantisi ei yllä Skepsisen tasolle.
Sinun ulosantisi ei riitä edes apukoulutasolle!
torre12 kirjoitti:
pe.kun asiat eivät liity siihen mitä mieltä tieteellinen yhdistys on Puolimatkasta mieltä. Sinun ulosantisi ei yllä Skepsisen tasolle.
Tapauksista joissa Räyhis asian kommentoinnin sijasta alkaa vain alatyylisesti räyhätä väärien tietojen esittäjälle saisi ihan kohta raamatunpaksuisen kirjan. Ehkä helluntaihin mennessä? Patmos voisi kustantaa.
- aikakäsite
RepeRuutikallo kirjoitti:
Tapauksista joissa Räyhis asian kommentoinnin sijasta alkaa vain alatyylisesti räyhätä väärien tietojen esittäjälle saisi ihan kohta raamatunpaksuisen kirjan. Ehkä helluntaihin mennessä? Patmos voisi kustantaa.
Kustantajalla olisi todellinen helvetti pysyä hepun tuhansien nimimerkkien perässä.
- todentotta
aikakäsite kirjoitti:
Kustantajalla olisi todellinen helvetti pysyä hepun tuhansien nimimerkkien perässä.
Totta haastat.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14128345/palstan-rayhahenki-reperuutikallo-alias-rayhis - aikakäsite
todentotta kirjoitti:
Totta haastat.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14128345/palstan-rayhahenki-reperuutikallo-alias-rayhisKustantajalle taas yksi uusi nikki lisää, 'todentotta'.
aikakäsite kirjoitti:
Kustantajalla olisi todellinen helvetti pysyä hepun tuhansien nimimerkkien perässä.
Kirjan henkilöhakemistosta tulisi todella näkemisen arvoinen.
torre12 kirjoitti:
pe.kun asiat eivät liity siihen mitä mieltä tieteellinen yhdistys on Puolimatkasta mieltä. Sinun ulosantisi ei yllä Skepsisen tasolle.
Alla löytyy Skeptikkolehden numero 1/2009, jossa kuvien kerrotaan päätöksestä ja palkinnon jakotilaisuudesta.
Puolimatkan rähjäinen olemus ei ole omiaan sekään parantamaan luottamusta häneen.
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-skeptikko.pdfPe.ku kirjoitti:
Alla löytyy Skeptikkolehden numero 1/2009, jossa kuvien kerrotaan päätöksestä ja palkinnon jakotilaisuudesta.
Puolimatkan rähjäinen olemus ei ole omiaan sekään parantamaan luottamusta häneen.
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-skeptikko.pdfHeh, on vähän kuin just kapakasta tullut.
- PuliPuli
Pe.ku kirjoitti:
Alla löytyy Skeptikkolehden numero 1/2009, jossa kuvien kerrotaan päätöksestä ja palkinnon jakotilaisuudesta.
Puolimatkan rähjäinen olemus ei ole omiaan sekään parantamaan luottamusta häneen.
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-skeptikko.pdfOnkohan palkinto Pulimatkan takan reunalla?
sage8 kirjoitti:
Kirjan henkilöhakemistosta tulisi todella näkemisen arvoinen.
Tuo tuhannen nimimerkin yksinäinen ihminen kuulunee AA:n johtoryhmään?
Kelläpä muulla olisi mtollasta intoa ja ominaisuuksia.- pekuparka
Pe.ku kirjoitti:
Alla löytyy Skeptikkolehden numero 1/2009, jossa kuvien kerrotaan päätöksestä ja palkinnon jakotilaisuudesta.
Puolimatkan rähjäinen olemus ei ole omiaan sekään parantamaan luottamusta häneen.
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-skeptikko.pdfTapio Puolimatka
Tässä on Tapio Puolimatkan meriitit ! Laitappa peku omasi, niin katsotaan oletko samalla viivalla ?
" Syntynyt 18. huhtikuuta 1953 (ikä 62)
Alastaro
Kansallisuus suomalainen
Tutkimusala kasvatustiede, kasvatusfilosofia
Tutkinnot valtiotieteiden tohtori (käytännöllinen filosofia) 1989; kasvatustieteiden tohtori (kasvatusfilosofia) 1995 Helsingin yliopisto
Väitöstyön ohjaaja Timo Airaksinen
Uskonnollinen kanta kristitty
Timo Tapio Puolimatka on suomalainen kasvatustieteen professori.
Hän toimii kasvatuksen teorian ja tradition professorina Jyväskylän yliopistossa.
Teoksissaan Puolimatka on käsitellyt kasvatuksen, uskonnon ja tieteen aiheita filosofisesta näkökulmasta, ja hän on arvostellut evoluutioteorian ateistista tulkintaa.
Elämä ja ura
Puolimatka valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1986 pääaineenaan uskontotiede. Vuonna 1989 hän väitteli valtiotieteen tohtoriksi käytännöllisessä filosofiassa. Vuonna 1993 hänet nimitettiin käytännöllisen filosofian dosentiksi Helsingin yliopistoon erikoistumisaloinaan etiikka, yhteiskuntafilosofia ja kasvatusfilosofia. Vuonna 1996 hän suoritti kasvatustieteen tohtorin tutkinnon. Hänet nimitettiin dosentiksi myös sosiaalipedagogiikasta Kuopion yliopistoon ja kasvatustieteestä Tampereen yliopistoon vuonna 2002. Puolimatka on toiminut Suomessa yliopiston tutkijana, assistenttina, yliassistenttina, lehtorina ja professorina. Lisäksi hän on toiminut tutkijana Israelissa (1983–1989) ja Yhdysvalloissa (1995–1998)."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Puolimatka
Puolimatkalla on vaimo Mia sekä pojat Dani, Joel, Asriel ja Mikael. Jyväskylässä asuva Puolimatka on vakaumuksellinen kristitty. Hän on kertonut aloittaneensa filosofian opinnot, koska halusi ”varmistua totuudesta tutustumalla parhaimpiin kristinuskon vastaisiin argumentteihin”. Hänen mukaansa näiden perustelujen heikkouksiin tutustuminen on syventänyt hänen kristillistä vakaumustaan.[3] - pekureppana
huuhaa peku laitahan musta valkoiselle, linkin kera.
pekuparka kirjoitti:
Tapio Puolimatka
Tässä on Tapio Puolimatkan meriitit ! Laitappa peku omasi, niin katsotaan oletko samalla viivalla ?
" Syntynyt 18. huhtikuuta 1953 (ikä 62)
Alastaro
Kansallisuus suomalainen
Tutkimusala kasvatustiede, kasvatusfilosofia
Tutkinnot valtiotieteiden tohtori (käytännöllinen filosofia) 1989; kasvatustieteiden tohtori (kasvatusfilosofia) 1995 Helsingin yliopisto
Väitöstyön ohjaaja Timo Airaksinen
Uskonnollinen kanta kristitty
Timo Tapio Puolimatka on suomalainen kasvatustieteen professori.
Hän toimii kasvatuksen teorian ja tradition professorina Jyväskylän yliopistossa.
Teoksissaan Puolimatka on käsitellyt kasvatuksen, uskonnon ja tieteen aiheita filosofisesta näkökulmasta, ja hän on arvostellut evoluutioteorian ateistista tulkintaa.
Elämä ja ura
Puolimatka valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1986 pääaineenaan uskontotiede. Vuonna 1989 hän väitteli valtiotieteen tohtoriksi käytännöllisessä filosofiassa. Vuonna 1993 hänet nimitettiin käytännöllisen filosofian dosentiksi Helsingin yliopistoon erikoistumisaloinaan etiikka, yhteiskuntafilosofia ja kasvatusfilosofia. Vuonna 1996 hän suoritti kasvatustieteen tohtorin tutkinnon. Hänet nimitettiin dosentiksi myös sosiaalipedagogiikasta Kuopion yliopistoon ja kasvatustieteestä Tampereen yliopistoon vuonna 2002. Puolimatka on toiminut Suomessa yliopiston tutkijana, assistenttina, yliassistenttina, lehtorina ja professorina. Lisäksi hän on toiminut tutkijana Israelissa (1983–1989) ja Yhdysvalloissa (1995–1998)."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Puolimatka
Puolimatkalla on vaimo Mia sekä pojat Dani, Joel, Asriel ja Mikael. Jyväskylässä asuva Puolimatka on vakaumuksellinen kristitty. Hän on kertonut aloittaneensa filosofian opinnot, koska halusi ”varmistua totuudesta tutustumalla parhaimpiin kristinuskon vastaisiin argumentteihin”. Hänen mukaansa näiden perustelujen heikkouksiin tutustuminen on syventänyt hänen kristillistä vakaumustaan.[3]tosta puuttuu toi huuhaa palkinto 2008, jos tunnet puolimatkan niin pyydä että lisää sen tohon meriitteihin ;-)
pekuparka kirjoitti:
Tapio Puolimatka
Tässä on Tapio Puolimatkan meriitit ! Laitappa peku omasi, niin katsotaan oletko samalla viivalla ?
" Syntynyt 18. huhtikuuta 1953 (ikä 62)
Alastaro
Kansallisuus suomalainen
Tutkimusala kasvatustiede, kasvatusfilosofia
Tutkinnot valtiotieteiden tohtori (käytännöllinen filosofia) 1989; kasvatustieteiden tohtori (kasvatusfilosofia) 1995 Helsingin yliopisto
Väitöstyön ohjaaja Timo Airaksinen
Uskonnollinen kanta kristitty
Timo Tapio Puolimatka on suomalainen kasvatustieteen professori.
Hän toimii kasvatuksen teorian ja tradition professorina Jyväskylän yliopistossa.
Teoksissaan Puolimatka on käsitellyt kasvatuksen, uskonnon ja tieteen aiheita filosofisesta näkökulmasta, ja hän on arvostellut evoluutioteorian ateistista tulkintaa.
Elämä ja ura
Puolimatka valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1986 pääaineenaan uskontotiede. Vuonna 1989 hän väitteli valtiotieteen tohtoriksi käytännöllisessä filosofiassa. Vuonna 1993 hänet nimitettiin käytännöllisen filosofian dosentiksi Helsingin yliopistoon erikoistumisaloinaan etiikka, yhteiskuntafilosofia ja kasvatusfilosofia. Vuonna 1996 hän suoritti kasvatustieteen tohtorin tutkinnon. Hänet nimitettiin dosentiksi myös sosiaalipedagogiikasta Kuopion yliopistoon ja kasvatustieteestä Tampereen yliopistoon vuonna 2002. Puolimatka on toiminut Suomessa yliopiston tutkijana, assistenttina, yliassistenttina, lehtorina ja professorina. Lisäksi hän on toiminut tutkijana Israelissa (1983–1989) ja Yhdysvalloissa (1995–1998)."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Puolimatka
Puolimatkalla on vaimo Mia sekä pojat Dani, Joel, Asriel ja Mikael. Jyväskylässä asuva Puolimatka on vakaumuksellinen kristitty. Hän on kertonut aloittaneensa filosofian opinnot, koska halusi ”varmistua totuudesta tutustumalla parhaimpiin kristinuskon vastaisiin argumentteihin”. Hänen mukaansa näiden perustelujen heikkouksiin tutustuminen on syventänyt hänen kristillistä vakaumustaan.[3]Oliko tuo Yhdysvaltojen matka juuri politiikan alkulähteille, eli kreationistien omassa yliopistossa?
- pekuparka
mummomuori kirjoitti:
Oliko tuo Yhdysvaltojen matka juuri politiikan alkulähteille, eli kreationistien omassa yliopistossa?
Kaikki idiootit kommentoivat, mutta peku vaikenee. Eli sinulla EI OLE mitään meriittiä.
pekuparka kirjoitti:
Kaikki idiootit kommentoivat, mutta peku vaikenee. Eli sinulla EI OLE mitään meriittiä.
No Puolimatka on siis mainio esimerkki siitä, että kirjaviisaus ei anna ymmärrystä.
- Kristitty_mies
HYVÄ LINKKI. Kiitos Pe.ku!
- PalkitkaaUudestasn
Herra P on hyvä ehdokas jatkossakin saman palkinnon saajaksi, esim. avioliitto -aiheisten "tieteellisistä" lausuntojen ansiosta.
Niin, jotenkin ihmetyttää, että herra P on saanut arvostusta vain Patmoksen piireissä. Onko Patmosväki luotettava arvioitsijataho akateemisissa asioissa?
- PalkitkaaUudestaan
torre12 kirjoitti:
Niin, jotenkin ihmetyttää, että herra P on saanut arvostusta vain Patmoksen piireissä. Onko Patmosväki luotettava arvioitsijataho akateemisissa asioissa?
Herra P:n kreationismi on P ja Aa yhdistyksen mielestä oikeaa tiedettä. Ja kuten tiedät eriäviä mielipiteitä ei suvaita.
Kreationismi pulpahtelee silloin tällöin esiin Aa:n altiivien jutuissa mutta yleensä ovat siitä hiljaa ettei mene maine normaalien ihmisten keskuudessa kokonaan. PalkitkaaUudestaan kirjoitti:
Herra P:n kreationismi on P ja Aa yhdistyksen mielestä oikeaa tiedettä. Ja kuten tiedät eriäviä mielipiteitä ei suvaita.
Kreationismi pulpahtelee silloin tällöin esiin Aa:n altiivien jutuissa mutta yleensä ovat siitä hiljaa ettei mene maine normaalien ihmisten keskuudessa kokonaan.Yksi hämäyskeino sekin!
mummomuori kirjoitti:
Yksi hämäyskeino sekin!
se yks paula on kyl ihan julkisesti sekoillu kreationismi juttui... aika pahoi ;-)
Puolimatka kuuluu tähän joukkoon joka yrittää tuoda näitä ID juttuja ”tieteeseen” sekä ymmärtääkseni on myös taho, joka haluaa tuota opetusta biologian rinnalle.
Ja he eivät todellakaan ole luterilaisia:
”Luterilaisuuteen ylipäätään on kuulunut pe-rinteisesti hyvin vahva reviiriajattelu uskon ja järjen suhteesta. Luther puolusti väitöskirjas-saan ajattelua, että järjellä tulee olla määräävä asema luonnollisen elämän alueella – politiikassa, oikeudessa ja tieteessä – mutta hengellisiin asioihin sitä ei saisi sotkea, niissä pitää luottaa Jumalaan.
- En ymmärrä, miksi Puolimatka ei tuonut tämän tyyppistä perinnettä lainkaan esiin.”
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-skeptikko.pdfTuosta Juha Ahvion kolumnin keskusteluosiosta löytyi tämä kysymys:
"Onko tämä kustantajan mainos olevinaan kolumni?"
Asiallinen ja ehkä jopa retorisen kiusallinen kysymys.
Tässä malliksi pätkiä tuosta Ahvion uusimmasta "kolumnista":
"Tapio Puolimatkan uusi kirja Yhteiskuntakoe lapsilla?... on ilmestynyt...
Professori Puolimatkan uusin teos on erittäin ajankohtainen...
Teoksensa johdannossa, sivuilla 7–9, Puolimatka kirjoittaa...
Professori Puolimatkan teos on mitä tarpeellisin ja ajankohtaisin...
Tapio Puolimatkan Yhteiskuntakoe lapsilla? -teos on hankittavissa ... verkkokaupasta samoin kuin myös vuonna 2013 ilmestynyt Juha Ahvion Avioliitto ja perhe -teos, joka yhdessä Puolimatkan uusimman kirjan kanssa muodostaa toisiaan täydentävän ja tukevan kokonaisuuden."
Kyllä tämä oli ihan selkeä mainos. Tosin ne kirjojen hinnat jäi mainitsematta eli Juhalle terveisiä, että tarkkuutta sitten seuraavaan "kolumniin".- Tiedemiesi
"Puolimatka kuuluu tähän joukkoon joka yrittää tuoda näitä ID juttuja ”tieteeseen” sekä ymmärtääkseni on myös taho, joka haluaa tuota opetusta biologian rinnalle."
Myös tiedemiehet suosittavat tätä ID:tä nuorille, koska sekä ID:stä että evoluutiosta löytyy tieteen parissa riittävästi kannattavia tieteen edustajia ja aineistoa, ja näin voidaan avata nuorille mahtava mahdollisuus opetella tieteellistä keskustelua ja väittelyä valvotuissa olosuhteissa. Eli vastaiskua vähän some- riitelylle ja opetella vastuullista keskustelua.Aivan varmaan noin ei ole. Pseudotietdettä toki jokainen voi "opiskella" kotonaan, mutta koulu ei sellainen paikka ole.
- Tiedemiesi
mummomuori kirjoitti:
Aivan varmaan noin ei ole. Pseudotietdettä toki jokainen voi "opiskella" kotonaan, mutta koulu ei sellainen paikka ole.
No tämän asian päättää opettajat ja tiedemiehet. Sekä evoluution ja IDn kannatus tiedemiespiireissä, siis heidän parissa jotka tästä jotain tietävät, alkaa olla fifty-fifty. Tässä tulee nyt huomioida ne mielipiteet, joita tiedemiehet toteaa yksityisissä keskusteluissa. Julkisesti heidän kantansa voi olla eri, koska määrärahat ovat sitten vaarassa. Luonnon uskomaton monimutkaisuus kun nyt sotii koko ajan evoluutiota vastaan.
Tiedemiesi kirjoitti:
No tämän asian päättää opettajat ja tiedemiehet. Sekä evoluution ja IDn kannatus tiedemiespiireissä, siis heidän parissa jotka tästä jotain tietävät, alkaa olla fifty-fifty. Tässä tulee nyt huomioida ne mielipiteet, joita tiedemiehet toteaa yksityisissä keskusteluissa. Julkisesti heidän kantansa voi olla eri, koska määrärahat ovat sitten vaarassa. Luonnon uskomaton monimutkaisuus kun nyt sotii koko ajan evoluutiota vastaan.
Jos oikeasti ottaisit selvää ja luopuisit vain pelkän propagandan lukemisesta / katsomisesta, tietäisit, ettei noin ole. Ehkä 99 / 1?
Raha on tärkeää mutta ei ihan vielä noin tärkeää. Mutta kun tämä ”vapaa” markkinatalous laajenee, sitten todellakin on noin, etteivät tiedemiehet uskalla paljastaa tosiasioita. ID on pelkkää politiikkaa. Kun ID saa miljardöörejä puolelleen, äkkiäkös ne "ostavat" tekijät "tieteelleen".mummomuori kirjoitti:
Jos oikeasti ottaisit selvää ja luopuisit vain pelkän propagandan lukemisesta / katsomisesta, tietäisit, ettei noin ole. Ehkä 99 / 1?
Raha on tärkeää mutta ei ihan vielä noin tärkeää. Mutta kun tämä ”vapaa” markkinatalous laajenee, sitten todellakin on noin, etteivät tiedemiehet uskalla paljastaa tosiasioita. ID on pelkkää politiikkaa. Kun ID saa miljardöörejä puolelleen, äkkiäkös ne "ostavat" tekijät "tieteelleen".sehän näis uskovissa on ongelmana kun ne vaa lukee kattelee ja kuuntelee niiden omii juttui... sit kun onki suurin osa ihmisistä sellasia jotka on suurinpiirtein kaikest täysin eri mieltä niiden kaa niin ne sää halvauksen ;-)
hymiö kirjoitti:
sehän näis uskovissa on ongelmana kun ne vaa lukee kattelee ja kuuntelee niiden omii juttui... sit kun onki suurin osa ihmisistä sellasia jotka on suurinpiirtein kaikest täysin eri mieltä niiden kaa niin ne sää halvauksen ;-)
JOtkut uskovat ovat vain siinä omassa kuplassaan. Onneksi suurin osa uskovia eivät ole!
mummomuori kirjoitti:
JOtkut uskovat ovat vain siinä omassa kuplassaan. Onneksi suurin osa uskovia eivät ole!
totta ;-)
- Tiedemiesi
mummomuori kirjoitti:
Jos oikeasti ottaisit selvää ja luopuisit vain pelkän propagandan lukemisesta / katsomisesta, tietäisit, ettei noin ole. Ehkä 99 / 1?
Raha on tärkeää mutta ei ihan vielä noin tärkeää. Mutta kun tämä ”vapaa” markkinatalous laajenee, sitten todellakin on noin, etteivät tiedemiehet uskalla paljastaa tosiasioita. ID on pelkkää politiikkaa. Kun ID saa miljardöörejä puolelleen, äkkiäkös ne "ostavat" tekijät "tieteelleen"."Jos oikeasti ottaisit selvää ja luopuisit vain pelkän propagandan lukemisesta / katsomisesta, tietäisit, ettei noin ole. Ehkä 99 / 1?"
Hyvä juttu - et siis tiedä asiasta yhtään mitään! Tiedemiesi kirjoitti:
"Jos oikeasti ottaisit selvää ja luopuisit vain pelkän propagandan lukemisesta / katsomisesta, tietäisit, ettei noin ole. Ehkä 99 / 1?"
Hyvä juttu - et siis tiedä asiasta yhtään mitään!Taidat olla taas se tt11. Jutut ovat aivan absurdeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381