voinko pelastaa vielä ihoni! (solarium)

tanoreksia

Oon pia 20vuotias nainen ja käynyt 17vuotiaasta lähtien (eli pian 3vuotta) solkussa todella usein, puolet ajasta noin jokatoinen päivä ja vähentänyt sen nyt noin 2-10x /kk. Kuitenkin oon lukenut niitä kauhu juttuja netistä kuinka solarium/aurinko vanhentaa ihoa ja lisäks oon myös huomannut kuinka mun iho paljon kuivempi mitä ennen. Kasvoista, rinnasta ja vartalosta. Lisäksi nykyään jos kutristan kasvoja, tulee selkeesti ilmeryppyjä. Entiiä onko normaalia mun ikäsellä mutta jotenkin yhdistän sen tohon solkkuun.
Muuten elän terveellisesti: juon paljon vettä, syön terveellisesti, liikun, rasvaan ihoa jokapäivä jne.
Pelkään hirveesti ihoni puolesta! Pakko se on myöntää että oon koukussa solariumiin, varmaan siksi että rusketus antaa itsevarmutta mulle.
No mutta jos nyt lopettaisin solariumim kokonaan, voisinko vielä saada ihoni pelastettua siltä että kun täytän esim 25, näyttäsin myös siltä enkä yli 30vuotiaalta. Välillä nousee hirveä paniikki kun mietin tätä.
Ps. Tiedän että on myös olemassa itseruskettavat ja spray rusketukset. Oon niitä joskus 16-17 vuotiaana lätrännyt iholle viikottain. Aito rusketus on vaan niin paljon helpompaa. Pelkään etten ikinä pääse eroon solariumista :(

7

434

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanoreksia

Upp :(

• tanoreksia

...

• minun_mielipide

Ensinmäinen kysymys, millä rasvaat ihosi? Monet voiteet sisältävät kemikaaleja, myös aurinkovoiteet, jotka saattavat aiheuttaa ihosyöpää.
      Mielestäni kookosöljy on ainoa turvallinen rasva ja se on myös luonnon antibiootti.
      Mikä on mielestäsi terveellinen ruoka? Vältteletkö prosessoituja lihatuotteita ja muita valmisruokia. No se on hyvä asia. Miten on rasvojen kanssa. Käytätkö luonnollista eläinperäistä rasvaa (voita) vai kemikaaliteollisuuden rasvoja(margariini)
      Entäs hiilihydraatit? Hiilihydraatit sisältää paljon sokeria. Syövän kehitykselle sokeri on tärkeä ravinto, siis ei terveystuote.

• gfgdfgdfgdfgfdgdf

On olemassa muitakin luomuratkaisuja kuin kookosöljy. Eri öljyt ja rasvat vaikuttavat eri tavoin, joten välttämättä yksi tuote ei riitä. Kookosöljy on kohtuulliset sotkuinen valmiste, ja käyttöä haittaa, kun on talviaikaan yleensä kiinteässä muodossa (ainakin perusviileässä kämpässä). Luomuvoiteita löytyy valmiinakin voiteina, ja niitä on helpompi käyttää kuin jotain öljystä liukasta isoa lasipurkkia.

Ihan oikeasti. Aurinko sekä vanhentaa että aiheuttaa syöpää. Turhaan yrität vierittää auringonoton haittoja sijaiskärsijälle. Ehkä esim. riittävällä D-vitamiinin saannilla voidaan kompensoida hieman syöpäriskiä, mutta ainakin osan vuotta auringossa grillaajat saavat sitä riittävästi verrattuna kalkkilaivan kapteeneihin. Valkoihoisen ei kuulu käristää itseään ruskeaksi. Siinä vaiheessa ihon kyky tuottaa luonnollista D-vitamiiniakin jo kärsii. Rusketus on ihon suojamekanismi.

• tanoreksia

kasvojen ihon rasvaan kosmetologin suosittelemalla neoderma merkkisellä rasvalla, vartalon ihoa taas marketista saatavilla esim nivean rasvoilla. Olen kokeillut tota kookosöljyä mutta se haju vaan saa mut voimaan pahoin. entiedä mikä siinnä on :D Pitää kyllä ehdottomasti alkaa kokeilemaan jotain muita luomuöljyjä tai voitetita!

Terveellisellä ravinnolla viittaan omalla kohdallani siihen että syön lähinnä kala/kasvis painotteista ruokaa. En pahemmin muita lihatuotteita/maitoa/huonoja hiilareita/prosessoituja ruokia. On herkkupäiviäkin mutta ei niin usein että vaikuttaisi ihoon! Ja tämän kerron siittä syystä että ruoalla on tosi iso merkitys ihon vanhenemiseen.

Mutta joo, omalla kohdalla taas pelkään ihoni vanhenemista juuri ton solariumin tähden. Jopa kun hymyilen, silmäkulmiini tulee ihan kunnolliset ilmerypyt. Ihoni on TODELLA kuiva, ihon pintakin näyttää voivan todella huonosti kun tarkastelee läheltä. Saan ihoni kyllä 'naamioitua' pehmeäksi ja kimmoisaksi aina älyttömällä jokapäiväisellä rasvaamisella. Käytin nyt solkku korttini tältä erää loppuun ja ajattelin olla ainakin kesään asti käymättä lainkaan. En kyllä ole lainkaan varma onnistunko. Kunpa vaan en ikinä olisi solariumiin astunut. Olen jo alkanut selaamaan kasvojenkohotus ja botox hoitoja.. vaan kun olisi rahaa

• tanoreksia

Ja vielä unohtui sanoa että SILMÄPUSSIT. ne vaan on tuossa ja roikkuu. Ilmeisest johtuu herkän ja ohuen silmienymäprysihon liiasta uv-säteilyn saannista.. Ei ne siinnä vielä parivuotta sitten olleet. Pikkuhiljaa tulleet... Enkä tähänkään keksi muuta syytä kun solariumin. Pelkään vaan pahoin että näihin ei auta muu kun kiristysleikkaus jos nämä pois haluaisin.

• ex_kärventelijä

Ihomelanoomalle altistaa toistuvat palamiset ja joillekin muille ihosolutyypeille elämänainaka saatu säteilyrasitus. Ja tietysti liika käristäminen vanhentaa.

Itse otin nuorena paljon aurinkoa, halusin olla ruskea, vaikken kovin hyvin rusketu, ja rusketus lähtee nopeasti pois. Solariumissakin satunnaisesti kävin. Olen atoopikko eli kuivaihoinen. Olen myös laiminlyönyt ihon hoitoa ja palanut lähes joka kesä enemmän tai vähemmän (vielä senkin jälkeen, kun lopetin tarkoituksellisen grillauksen). N. 30-vuotiaaksi pysyin melko nuoren näköisenä. Kun täytin 40, niin siinä vaiheessa koko kauhistus alkoi käydä ilmi. Etenkin käsivarteni ovat todelliset koppurat, mikään rasva ei auta. Kasvoissani on yhtä paljon ryppyjä kuin äidilläni, joka on itseäni 20 vuotta vanhempi, ja ei ole ottanut koskaan aurinkoa.

Mikroneulausta olen tehnyt käsivarsille ja kasvoille. Kasvoille myös kasvojumppaa. Sillä tilannetta saanut vähän paremmaksi.

Uskoisin, että ihosi tilanne paranee hieman, kun lopetat auringossa ja etenkin solariumissa käristelyn. Kokemuksesta ennustaisin, että siinä vaiheessa kun ikääntyminen muutenkin kiihtyy (ihon kollageenin tuotanto vähenee ja loppuu), niin säteilyrasitus näkyy nopeampana vanhenemisena kuin niillä, jotka ovat välttäneet tarpeetonta aurinkoa ja solariumia.

Jotkut ovat saaneet apua A-vitamiinivoiteesta ryppyihin. Etsi siitä tietoa. Pitää olla tietty lääkärin reseptillä saatava tuote, markettituotteet ovat tehottomia. Itse haluan olla mahdollisimman luomusti, eli koetan mieluummin vanheta mahdollisimman tyylikkäästi kuin pysyä ikuisesti nuorena - mikä ei kohdallani enää onnistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe