Kummassa vähiten säätämistä

kumman_valitsen

Mietin tässä Fedoran ja OpenSusen välillä jotta kumman asentaisi pääkoneelle.
Osaako kukaan kertoa huonoja ja hyviä puolia kyseisistä distroista?
Kummassa on vähemmän säätämistä asennuksen jälkeen.
Toimiiko kummassakin wifi automaattisesti?

17

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No siis, Fedora on Red Hat kehittäjille ja openSuse on Suse kehittäjille.

      Eli kummalle järjestelmälle kehität softaa vai mikä on tavoitteesi?

      • M-Kar_vittuun_täältä

        VITTU ETTÄ SÄ OLET IDIOOTTI M-Kar. Luetun ymmärtäminen ei OLE sinun vahvimpia puolia. KYSYKÖ ALOITUKSEN KIRJOITTAJA jostain kehittämis softasta???


      • M-Kar_vittuun_täältä kirjoitti:

        VITTU ETTÄ SÄ OLET IDIOOTTI M-Kar. Luetun ymmärtäminen ei OLE sinun vahvimpia puolia. KYSYKÖ ALOITUKSEN KIRJOITTAJA jostain kehittämis softasta???

        Kysyi.

        Fedora on Red Hat Enterprisen kehitysversio ja suunnattu Red Hat Enterpriselle tekniikkaa kehittäville. Tai sitten vaan koeajetaan tulevia juttuja.

        openSuse on vastaava Suse Enterpriselle.

        Eli valinta tehdään sen mukaa kumman järjestelmän tekniiikan kehitys tai koeajelu on intresseissä. Siihen ei liity mikään säätäminen tai wifin toimivuus koska tuollaisen käytössä oletus on, että käyttäjä voi kirjoittaa siihen koodia ja korjauksia jos tarvitsee jotain.

        Eli jos tuollaisia haluaa niin oletus on, että tekee ohjelmistokehitystä.


    • ihateubuntu

      Ei niissä mitään erikoista säätämistä ollut, eivät vaan olleet miumaumukkaan.

    • kumman_valitsen

      Ei, en ole kehittäjä enkä ohjelmien tekijä vaan niiden käyttäjä.
      Olen aikoinaan käyttänyt paljon Susea ennen Novellin aikoja mutta asiat muuttuvat.
      Samoin silloin käytin myös RedHattia ja molemmat olivat mieluisia käyttöjärjestelmiä, tosin suse oli enemmän aloittelijalle koska se oli helpoin.
      Kielitaidottomana en voi olla mikään kehittäjä enkä näe että kumpaakaan käyttistä on tehty vain kehittäjille. Kylla ne mielestäni on ihan tavalliselle kaduntallaajalle tarkoitettu käytettäväksi.

      • "Kylla ne mielestäni on ihan tavalliselle kaduntallaajalle tarkoitettu käytettäväksi."

        Ei ole. Red Hat Enterprise kuin myös Suse Enterprise on puhtaasti ammattikäyttöön suunnattuja ja Fedora/openSuse näistä ne keskeneräiset, kehittäjille suunnatut versiot. Oletus on myös, että tavallinen kaduntallaaja osaa silloin itse korjata ongelmat esim. koodia muokkaamalla.

        Jos tavallinen kaduntallaaja haluaa jomman kumman näistä ammattikäyttöön suunnatuista käyttöjärjestelmistä, se on ongelma jos pitäisi itse korjata koodia ja sen pitää olla maksuton niin sitä varten olisi sitten CentOS, joka on melkein sama kuin Red Hat Enterprise mutta ilman tukipalveluja, ei saa niin pitkää tukea yms. pieniä puutteita.


    • Susettaja

      Olen Suseilun kannalla.
      Fedora tarjoaa tuota Gnome pöytää.En ole oikein sinut sen kanssa.
      Suseen voi valita pöydän.
      Fedoraa en saanut päivittymään.Tästä Fedora kokeilustani on jo vähän aikaa.
      En ole oikein perehtynyt Fedoraan.

      openSUSE XFCE on ollut ilahduttavan vakaa.Olkoon vaan sellainen esiversio.
      Firefoxin selainpäivitykset tulleet viiveellä,mutta tulleet kuitenkin.
      Crominium toiminut hyvin.

      Wifistä en tiedä.DNA Mokkula ja Adsl2 toimineet minulla.

      • openSUSE.kokeilussa

        wifi toimii jopa 8 vuotta vanhassa läppärissä. Ennen openSUSEn varsinaisen asennuksen aloitusta ollut joku verkkoon kytkentä ei tiennyt läppäriini ajureita, mutta asennuksen jälkeen kaikki langattomat verkot näkyivät ja yhdistin omaan verkkoon.


    • kumman_valitsen

      Päädyin sitten OpenSuse Leapiin ja hyvin toimii. Asentaessa piti olla langan päässä mutta asennettuna tunnisti wifin hyvin ja kaikki toimii.
      Oli muuten hyvin olemattomasti säätämistä. Voin suositella muillekkin kielitaidottomille.

    • VoihanSuse

      No on säätämistä! molemmissa, OpenSuse on vakoileva... eikä Suse ole enään sitä, mitä se oli vielä viimevuosituhannella.
      Fedora on kuin Debian, eli se pohja...
      Fedoran jakeluversio Korona on valmiinpi ja helpompi asentaa. eikä itse tarvitse päättää joka koodinpätkästä kun joku on sen jo valmiiksi pähkinyt.

      Joten noista en suosittele kumpaakaan suoraan!
      Jos halua Fedoran, lataa se Korona.. https://kororaproject.org/

      Toimivammat valinnat on Ubuntu ja Deepin
      https://www.deepin.org/download.html

      • erffgg

        "Enään" ja kaksi keraa jakelun nimi väärin. Siinäpä varsin oiva neuvoja.

        Aloittajalle: Kokeile kumpaakin ja päätä kumpi sopii itsellesi paremmin.

        Itse tykkään Fedorasta, mutta se ei ole pääkäyttiksenä. OpenSuse on aikä täyteen ahdettu möhköfantti, mutta ei sekään ole huono käyttis.

        Säätämiseen en osaa sanoa. Joku sanoo että se ja se on säätämistä. joku on erimieltä.


    • kumman_valitsen

      No jouduin sitte pistämään susn pois ja laittamaan fedoran. On se uusi kde liian hankala kun kaikki ei toimikkaan niin luulin.
      No, fedora on entisensä (redhat) ja kaikki toimii kuin kuuluisa junan vessa.
      Tuolta http://www.tecmint.com/things-to-do-after-fedora-23-installation/
      kopioin ja liitin ja kaikki tarpeellinen tuli "säädettyä" hetkessä.
      Jotren vanhassa vara parempi.

    • Aikanaan aloitin yhdistelmällä 386 ja rivikäyttöinen slackware. Siis kun linuxeista puhutaan. Silläkin masiinalla mm. tsättäys maailmalle onnistui.

      Sen ku kokeilee eri distroja. Valitsee sitt mieleisensä. Täällä kysely on joko ajanhukkaa, tai v1ttuilua.

      • makuasioita

        No tuskin sentään vittuilua tai täyttä ajanhukkaa!
        Distrojen kokeilu on ajanhukkaa, koska niittä on tänäpäivänä niin julmettu määrä!
        Jos kyseessä on ei linuxspesialisti, on noi Deepin ja Ubuntu Hyvät distrot lähtee liikeelle. Niiden asennus ja käyttö ei vaadi edes windowsin määrän säätämistä.

        Toki että Linux expertit taas tekee mitä huvittaa, eikä juurikaan kysele.. Useinkin juurikin Fedoran ja Debian tiimoilta..

        Sitten nää aloittelijat jotka asentelee minttiä ja elementaryä yms.. ja totee että vaikeeta on.. Kun on valinnut distron joka ei ole "kuin junanvessa"

        slackware on edelleen yksi suosikkeja tiettyihin kohteisiin, tosin sitä en suosittele aloittajalle.

        Toinen asia on Suomen kieli!
        Ubuntu on täysin suomeksi! Deepin suurimmaksi osaksi!
        Muista sitten vaihtelee hyvinkin paljon!

        Minä laittaisin aloittelijan ensimmäiseksi linuxjakeluksi Deepinin, koska silloin kaipuu windowsiin karisee mitä suuremmassa määrin :D


      • Micce47_

        Itse aloitin vuonna 2001 486-koneella ja Red Hat 4.2:lla. Nykyään on CentOS kotiservereissä, työasemassa ja kannettavassa.

        Sukulaisten koneisiin olen suosiolla laittanut suomenkielisen Ubuntun, mutta itse pitäydyn noissa RHL:n kaltaisissa distroissa. Vieläpä niin, että koneen kieli on englanti. Tutumpi tietokone-asioissa minulle, sillä aikoinaan kaikki oli englanniksi 1980-luvulla. Helpompi myös googlata netistä tietoja/apua ja lukea man-sivuja.


    • Suseonkamala
    • Susettaja

      Vai on suse kamala.Jos Susen asentaa väärin ,eikä pidä sitä ajantasalla,se on kamala.
      Susen voi päivittää ajantasalle myös sen omalla asennusmedialla eikä tarvita mitään uudelleenasennuksia.Myös sählätyn asennuksen voi korjata näin.

      Susen ei kuulu muuten asentua niin nopeasti,kuin tässä ketjussa on kuvattu.
      Monta kohtaa pitää rastittaa ja päättää.
      Ja juuri se KDE pöytä toimii hyvin openSUSEssa xfce:n lisäksi.
      Gnomea en ole kokeillut.
      LXDE myös vaihtoehtona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe