Karjapuskuri henkilöautoon

Karjapuskurit

Metsissä kulkee monenlaista eläintä, miksi autoissa ei kätetä karjapuskureita, onko sen käyttö kielletty?
kestävä karjapuskuri olisi hieno lisävaruste, jolla autoon tulisi myös pituutta.
Pysäköidessä näkisi hyvin kohdan mihin auton etuosa ylettyy.
Ehkä liikenteessä etäisyys edellä ajavaan pitenisi jonkun metrin, juuri sen vuoksi kun kuljettaja näkisi paremmin mihin auton etuosa ylettyy eli karjapuskuriin?

10

4056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etusuojajärjestelmä

      Karjapuskuri on nimeltään etusuojajärjestelmä ja siitä on olemassa trafin ohje:
      TRAFI/17674/03.04.03.02/2011
      Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)

      "17 § Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat
      Karjapuskureiden ja lisävalotelineiden ym. etusuojajärjestelmien asentaminen ei ole sallittua vanhaankaan enintään 3,5 tonnin henkilö- tai pakettiautoon, jos etu-suojajärjestelmää ei ole hyväksytty direktiivin 2005/66/EY mukaan. Alle 0,5 kg:n painoiset, ainoastaan valojen suojaamiseen tarkoitetut rakenteet eivät kuitenkaan ole direktiivissä tarkoitettuja etusuojajärjestelmiä.
      Tyyppihyväksytyn etusuojajärjestelmän rakennetta ei ole sallittua muuttaa eikä siihen saa asentaa ylimääräisiä tuentoja tai kiinnityspisteitä."
      http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/5e73033ab42c085c11391f9311595602/15692-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf

      Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/66/EY, annettu 26 päivänä lokakuuta 2005 , etusuojajärjestelmien käytöstä moottoriajoneuvoissa ja neuvoston direktiivin 70/156/ETY muuttamisesta:
      http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/ALL/?uri=CELEX:32005L0066

    • Trullipöllö

      Eikö tärkeämpää ole nähdä edellisen auton takaosa?

    • poropuskurit

      Vain austraaliassa käytetään rekoissa, vauhtia on 120km/h, kyllä siinä kenguru pomppaa! Ja vain runkollisiin vehkeisiin, kantava kori menee rusetille!

    • logiikka.ontuu

      "karjapuskuri olisi hieno lisävaruste, jolla autoon tulisi myös pituutta.

      Pysäköidessä näkisi hyvin kohdan mihin auton etuosa ylettyy."

      Eli kun autosi pituus kasvaa, niin pysäköinti helpottuu, kun niin näet pidemämmästä autosta paremmin kuinka pitkällä keula menee? Logiikka tuokin...

      • etusuojajärjestelmä

        Nokkapumpulla varustetuissa paloautoissa on vieläkin etupuskurin päissä merkkitolpat osoittamassa missä puskuri menee. Pysäköinnin helpottuminen perustuu samaan ajatukseen, eli että karjapuskuri näkyy konepellin yli, jolloin on helpompi hahmottaa mihin auton etuosa ylettyy.

        Ei luetun ymmärtäminen niin vaikeaa voi olla...


      • logiikka.ontuu
        etusuojajärjestelmä kirjoitti:

        Nokkapumpulla varustetuissa paloautoissa on vieläkin etupuskurin päissä merkkitolpat osoittamassa missä puskuri menee. Pysäköinnin helpottuminen perustuu samaan ajatukseen, eli että karjapuskuri näkyy konepellin yli, jolloin on helpompi hahmottaa mihin auton etuosa ylettyy.

        Ei luetun ymmärtäminen niin vaikeaa voi olla...

        Ei pidemmän auton pysäköiminen silti helpompaa voi olla, kuin lyhyemmän. Ei luetun ymmäräminen niin vaikeaa voi olla...


    • MillainenOnturvallinAuto

      Eikö karjapuskuri olisi ratkaisu siihen, että ainakin joissain hirvi ja peura kolareissa auton osuessa esimerkiksi eläimen lantion kohdalle eläin kohoaisi lähemmäksi auton kattoa, kun nykyisi on todennäköistä "lihakimpale" lentää aika matalalta etuikkunasta auton sisätiloihin? Oikeanlainen karjapuskuri suhteessa auton kokoon, muotoon luulisi pelastavan autossa olevien ihmisiä ja vähentävän vammautumisia?
      Se esimerkiksi, että jalankulkijoiden vammautumisriski kasvaisi autoissa olevien karjapuskureiden vuoksi, luulisi autoteollisuudella olevan ideoita valmistaa monella tavalla turvallisia karjapuskureita? Vai jatketaanko Euroopan Unionissa kuin ennenkin eli kieltämällä karjapuskurit, jolloin ei kannata kehitetä mitään uutta?

      • Jorma.Perkele.Tku

        Hirvikolarissa henkilöauto osuu eläimen jalkoihin ja ruho paiskautuu katoon, jolloin kasaan painuva katto taittaa ihmisten niskat. Karjapuskuri ei auta mitään tuossa tilanteessa.

        Nykyaikaisissa henkilöautoissa on turvatyynysysteemit, ne ei toimi suunnitellulla tavalla, jos keulaan asennetaan karjapuskureita.

        Ketjun aloituksessa kerrotut metsän eläimet eivät ole teiden suurin vaara, vaan typerät, päihtyneet ja osaamattomat autoilijat, siksi en aja alle 3,5 tonnisilla, vaan raskaammalla, joihin saa asentaa järeät runkopalkkiin kiinnitetyt raudat keulaan, yhdessä auton massan kanssa antaa hyvää suojaa henkilöautoja vastaan, hyötyä myös parkkialueella, voi tarvittaessa työntää jonkun idiootin auton tieltä pois.


    • Suomessa-osataan

      Se on harmi, ettei henkilöautoon voi tehdä esimerkiksi kannatin rakennetta kevyttä lumiauraa varten. Miksi mönkiöihin saa laittaa auran eteen? Mönkiällä lumen auraaminen voi olla vaarallista kun pienessäkin nopeudessa törmää johonki lumen alla olevaan kiveen, voi kuljettaja kolhiintua kun lentää istuimelta etuosan yli auran päälle?
      Odottaisi vähän enemmän vapautta rakennuttaa lisävarusteita henkilöautoon. Kuka tietää, vaikka se lisäisi uudenlaisia yrityksiä Suomeen?

      • hupiajoon

        Työkäyttöön pitäisi olla kopillinen, miksei voisi vaatia vielä vaikka lantiovyöt, traktoreissa ei taida olla edes turvatyynyjä. Mönkijät kulkee aivan liian kovaa kopittomina kun niillä ajetaan epätasaisessa maastossa, vaikka voihan ne kaataa hitaassakin vauhdissa. Turvakehikko ja lantiovyö auttaisi, ei taida olla kypäräpakkoakaan metsässä.

        Joissakin autoissa taitaa olla ilmatyynyjä keulalla tai tuulilasin edessä. Rekkoihin ja juniin pitäisi saada jonkilaiset systeemit mitkä vähentäisi tuhoja. Miksi junissakaan ei ole auramaisia puskureita kuten ennen ollut, varmasti estäisi tehokkaasti autojen ja ihmisten alle jäämisen vaikka huonosti voisi silti käydä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe