Esimerkiksi MBTI:stä? Vastaako tuloksenne omaa käsitystä itsestänne?
Mitä mieltä olette persoonallisuustesteistä?
38
146
Vastaukset
Vastaavatko omat vastaukseni testiin siis omaa käsitystäni vastauksistani kyseiseen testiin. Joo, kyllä tekevät.
- Riiiiiiiiii
Testit kuvaavat ainakin pikatesteinä tosiaan lähinnä sitä millaisena henkilö itse pitää itseään. Eli moni on mielestään oikeudenmukainen ja huumorintajuinen, harva noiden vastakohta:) Laajempi, jonka tekee psykologi, on ehkä luotettavampi vaikka tuota testiä on kritisoitu voimakkaasti. Se, persoonallisuustesti minkä itse saan tulokseksi pikatestillä tulee noin puolella tuttavapiiristä... Muutama muukin testi on jossain kursseilla tehty.
Kyllähän sieltä joitain piirteitä erottuu, joita itsessään tunnistaa voimakkaasti. Onko sinulle tehty laajempia testejä psykologin tarkistamana/tekemänä?Ehkäpä persoonallisuudeltaan samantyyppiset ihmiset ryhmäytyvät helposti. :) Minulla ja kavereillani on kaikilla varsin erilaiset kirjainyhdistelmät, mutta se voi osaltaan selittää sen, miksi he eivät keskenään tule niin hyvin juttuun. Mene ja tiedä...
Laajempia testejä ei ole tehty, enkä ole ihan vakuuttunut, että kannattaakaan tehdä. Tuollaiset luokittelut lopulta ohjaavat ihmisen toimintaa.Marrrnie kirjoitti:
Ehkäpä persoonallisuudeltaan samantyyppiset ihmiset ryhmäytyvät helposti. :) Minulla ja kavereillani on kaikilla varsin erilaiset kirjainyhdistelmät, mutta se voi osaltaan selittää sen, miksi he eivät keskenään tule niin hyvin juttuun. Mene ja tiedä...
Laajempia testejä ei ole tehty, enkä ole ihan vakuuttunut, että kannattaakaan tehdä. Tuollaiset luokittelut lopulta ohjaavat ihmisen toimintaa.Olisi hauskaa seurata sellaista bigbrother-showta jossa olisi vain tietyn kirjainyhdistelmän tyyppejä ja miten ne tulisi toimeen.
- Riiiiiiii
Pikatestit ovat lähinnä horoskooppeihin verrattavaa hauskaa huvia ja joskus huvittaa kun jotkut väittävät kivenkovaan olevansa vaikka INTJ kun ovat tehneet nettitestejä joissa about 10 kysymystä. Kaikki me voisimme laatia tuollaisen testin, pelottavinta on se, että on kyllä ihmisiä jotka uskovat niihin liikaa.
Mulle teki psykologi laajana MB:n joskus alle 30-vuotiaana ammatinvalintatestinä. Olin silloin naiivi ja ihmisrakas ja kuvittelin, että haluan tehdä töitä ryhmässä, mikä ei sittemmin pitänytkään paikkaansa. Eli tietyt muuttujat voivat liikkua janalla, osa piirteistä on tietenkin pysyviä. Niin ja kai noissa etsitään myös ihmistyyppejä jotka sopivat samaan tiimiin, jolloin suositaan myös erilaisia ihmisiä. Hauskahan noita on tehdä. Kaiken a ja o on että vastaa rehellisesti millainen on, ei minkälainen haluaisi olla. Monelle se on varmaan vaikeaa. Horoskooppeihin noita on turha verrata sillä niissä ei ole mitään perää.
Riiiiiiii kirjoitti:
Pikatestit ovat lähinnä horoskooppeihin verrattavaa hauskaa huvia ja joskus huvittaa kun jotkut väittävät kivenkovaan olevansa vaikka INTJ kun ovat tehneet nettitestejä joissa about 10 kysymystä. Kaikki me voisimme laatia tuollaisen testin, pelottavinta on se, että on kyllä ihmisiä jotka uskovat niihin liikaa.
Mulle teki psykologi laajana MB:n joskus alle 30-vuotiaana ammatinvalintatestinä. Olin silloin naiivi ja ihmisrakas ja kuvittelin, että haluan tehdä töitä ryhmässä, mikä ei sittemmin pitänytkään paikkaansa. Eli tietyt muuttujat voivat liikkua janalla, osa piirteistä on tietenkin pysyviä. Niin ja kai noissa etsitään myös ihmistyyppejä jotka sopivat samaan tiimiin, jolloin suositaan myös erilaisia ihmisiä. Hauskahan noita on tehdä.Miten halu ryhmässä tekemiseen vaikutti. Huijasit testissä itseäsi väittämällä olevasi enemmän ekstrovertti kuin olet?
ageless_stranger kirjoitti:
Kaiken a ja o on että vastaa rehellisesti millainen on, ei minkälainen haluaisi olla. Monelle se on varmaan vaikeaa. Horoskooppeihin noita on turha verrata sillä niissä ei ole mitään perää.
Minunkin mielestäni ~50 kysymystä kartoittaa persoonallisuutta huomattavasti luotettavammin kuin syntymäaika. Silti tuollaisiin teksteihin on vaikeaa vastata täysin objektiivisesti, koska omaa toimintaa ei pysty ulkopuolelta näkemään.
Marrrnie kirjoitti:
Minunkin mielestäni ~50 kysymystä kartoittaa persoonallisuutta huomattavasti luotettavammin kuin syntymäaika. Silti tuollaisiin teksteihin on vaikeaa vastata täysin objektiivisesti, koska omaa toimintaa ei pysty ulkopuolelta näkemään.
Niin onhan siinä toki tuo puoli, mutta tässäkin on yksilöllisiä eroja. Ja varmaan persoonallisuustyyppienkin välisiä eroja. Onhan tuota MBTI:tä toki arvosteltu epätieteelliseksi jossain piireissä mitä se saattaa osittain ollakin, mutta perusajatukseltaan se vaikuttaa aika loogiselta.
- PohPuhPih
Persoonallisuustestien tulokset ovat olleet mielestäni jossain määrin kuvaavia.
Jos luulet tuntevasi persoonallisuuteni lukemalla XSTJ (missä X = E tai I) kuvaukset, niin pieleen menee.
Testit ja niiden kuvaukset jättävät jostain syystä havaitsematta mielestäni neljä merkittävästi luonteeseeni kuuluvaa piirrettä. - flowersreally
Ihmisen lempiaihe on "minä".
Juu, jos "minulta" kysytään, pidän kovasti "minua" koskevista kyselyistä ja kyselyiden perusteella "minä" olen pääasiassa juuri sellainen kuin "minä"haluankin olla ja jos en ole, niin "minun" paras strategia on olla "minulle" armollinen.- flowersreally
Älä ny viiti. Tämä on se puoli josta en "minussa" pidä.
- Luolamadonna
flowersreally kirjoitti:
Mjoo
Siis korostuneesti minäilevät ihmiset täällä syövereissä ovat syövereissä tuolla ulkona. Paitsi minä.
Sietämättömän piristävä piikki.
(Diippiä hihitystä) - PohPuhPih
Jos minä en kiinnosta, niin puhutaan koirista!
- flowersreally
PohPuhPih kirjoitti:
Jos minä en kiinnosta, niin puhutaan koirista!
Puhutaan vaan. Mulla ei vaan ole koiraa, onko sulla?
- flowersreally
flowersreally kirjoitti:
Niin, ja siis Marrnie, tarkoitus ei ollut veetuilla sulle.
flowersreally kirjoitti:
Niin, ja siis Marrnie, tarkoitus ei ollut veetuilla sulle.
Ymmärsin näin. :)
- PohPuhPih
flowersreally kirjoitti:
Puhutaan vaan. Mulla ei vaan ole koiraa, onko sulla?
Nykyään on kaksi mussukkaa.
Sekarotuisia, erittäin iloisia ja terveitä yksilöitä. Ankara vahtivietti, jota laatimani tuhannen neliön koirahäkki vain vahvisti.
Toinen painaa vaatimattomat 35 kg ja toinen "vain" 28 kg. Leikattu poika ja tyttö.
Kumpikaan koira ei ole tottelevaisuuden superhuippu, mutta omaavat halun toimia porukan jäseninä ja osaavat paljon hyödyllisiä temppuja.
Kumpikin on jostain tunnistamattomasta syystä tosi tarkkana säkkituolistaan. Ruoasta ei ole niin väliä.
Lenkkeiltyä tulee sellaisen 3 km päivässä. Tämä ei olisi riittävä, mutta onneksi on koiran virka hoidettavana. Pihan väijyminen!
No mulla ainakin pitää toi MBTI-kuvaus lähes 100% paikkansa ja selittää hyvin miksi oon niin yksinäinen. En tajua ihmisten epäuskoa MBTI:tä kohtaan. Eikö porukka vastaa kysymyksiin rehellisesti vai mikä on kun ei tulokset miellytä. MBTI ei tietenkään kerro kaikkea elämästäsi vaan se on karkeistus persoonastasi.
- Luolamadonna
Ei ihmisen persoonallisuus voi olla karkea.
Karaistu tai karkaistu se voi olla, mutta karkea.
(Reps) - Luolamadonna
Luolamadonna kirjoitti:
Ei ihmisen persoonallisuus voi olla karkea.
Karaistu tai karkaistu se voi olla, mutta karkea.
(Reps)Itse olen kuin karkkia.
(Hihitystä) Niin mikä selittää yksinäisyyden? Minä saan testissä varsin äärilaidan introverttiys-lukemia, mutta ei se ole tehnyt minusta yksinäistä.
Itsekin kyllä samaistun INFP-tulokseeni. Silti olen myös hieman kriittinen, koska on vaara, että alan tulokseni myötä liikaa toimia sen mukaan, eli esimerkiksi ohjata itseäni introvertimpään suuntaan. Mikä sinun tuloksesi on?
INTJ on moni testi sanonut. Luulen vaikuttavani ulospäin jonkin verran ylimieliseltä kusipäältä. Olen aika kriittinen enkä siedä epäloogisia ihmisiä. Ja olen kiinnostuneempi asioista kuin ihmisistä. Tietysti yksinäisyyteen on vaikuttanut moni muukin asia kuten pitkäaikainen masennus.
Kyllä tuo testi on itselle ollut lähinnä huojentava, koska tajunnut paremmin miksi toimii niin kuin toimii. Ja itse en ole koskaan saanut muuta tulosta kuin INTJ.Marrrnie kirjoitti:
Itsekin kyllä samaistun INFP-tulokseeni. Silti olen myös hieman kriittinen, koska on vaara, että alan tulokseni myötä liikaa toimia sen mukaan, eli esimerkiksi ohjata itseäni introvertimpään suuntaan. Mikä sinun tuloksesi on?
Tuo F-osasi ehkä saa sinut ottamaan ne sanalliset kuvaukset turhan "vakavasti". Testi mittaa ihmisen persoonan paikan esim. sillä F--------T akselilla. Testi mittaa, ei sen enempää. Jos joku psykologi tuon perusteella alkaa sitten tuon perusteella kirjoittamaan horoskooppityyppisesti, niin vastuu siirtyy vastaanottajalle. Minäkin löydän mielestäni INFP-kuvauksista osuvia kohtia, mutta niin löydön ISTP:stä ja jopa ENTP:stökin.
ageless_stranger kirjoitti:
INTJ on moni testi sanonut. Luulen vaikuttavani ulospäin jonkin verran ylimieliseltä kusipäältä. Olen aika kriittinen enkä siedä epäloogisia ihmisiä. Ja olen kiinnostuneempi asioista kuin ihmisistä. Tietysti yksinäisyyteen on vaikuttanut moni muukin asia kuten pitkäaikainen masennus.
Kyllä tuo testi on itselle ollut lähinnä huojentava, koska tajunnut paremmin miksi toimii niin kuin toimii. Ja itse en ole koskaan saanut muuta tulosta kuin INTJ.Persoonallisuuttaan ei voi muuttaa, mutta ilmeisen loogisena ihmisenä pystyt paikallistamaan käytöksessäsi "vaaran paikat" ja toimimaan joskus niin kuin enemmän E, enemmän F tai enemmän P toimisi.
scrg kirjoitti:
Persoonallisuuttaan ei voi muuttaa, mutta ilmeisen loogisena ihmisenä pystyt paikallistamaan käytöksessäsi "vaaran paikat" ja toimimaan joskus niin kuin enemmän E, enemmän F tai enemmän P toimisi.
Kaipa se persoonallisuuskin jonkin verran kehittyy iän myötä, mutta hyvä tosiaan tunnistaa omat heikkoutensa ja siihen MBTI on mielestäni hyvä työkalu.
- helmiä.sioille
En oikein mitään mieltä. Voin olla minkälainen milloinkin haluan olla.
Tai nojoo. Ehkä sitä mieltä, että kaikki testit kertoo tesataajista enemmän kuin testattavista. Tein jälleen testin muistin virkistämiseksi. Ihmettelin, mitä tuo "vartija" oikein tarkoitti. Mutta että olen töissä tosiasioihin nojautuva käytännöllinen organisoita, pitää mielestäni täysin paikkansa. Ja olen epäilemättä ulospäinsuuntautunut, havainnoija, ajattelija ja järjestelmällinen. Niin hyvässä kuin pahassakin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/ESTJMarrrnie kirjoitti:
Hauskaa, meillä on tismalleen päinvastaiset kirjaimet. :D
Ei mitenkään yllättävää. Minusta nuo määritelmätkin sopivat stereotypisesti suureen joukkoon miehiä ja naisia. Naisia pidetään yleensä intuitiivisempana, tuntevampana ja spontaanimpana. Ainoa, missä tuloksemme meni ristiin, oli, että yleensä naiset ovat eksrtovertimpiä ja miehet introvertimpiä.
Ratikkakuski kirjoitti:
Ei mitenkään yllättävää. Minusta nuo määritelmätkin sopivat stereotypisesti suureen joukkoon miehiä ja naisia. Naisia pidetään yleensä intuitiivisempana, tuntevampana ja spontaanimpana. Ainoa, missä tuloksemme meni ristiin, oli, että yleensä naiset ovat eksrtovertimpiä ja miehet introvertimpiä.
"Naisia pidetään yleensä intuitiivisempana, "
MBTI-tuloksissa tuo ei paikkaansa. Pikemmin näyttäisi olevan hiukan niin päin että miehet vähän enemmän N kuin S.
Sukupuolien ero näkyy etenkin siinä että miehet on tyypillisemmin T kuin F ja päin vastoin.
Tuossa jakaumataulukkoja joistain populaatioista:
http://www.mypersonality.info/personality-types/population-gender/
http://www.slayerment.com/mbti-genderscrg kirjoitti:
"Naisia pidetään yleensä intuitiivisempana, "
MBTI-tuloksissa tuo ei paikkaansa. Pikemmin näyttäisi olevan hiukan niin päin että miehet vähän enemmän N kuin S.
Sukupuolien ero näkyy etenkin siinä että miehet on tyypillisemmin T kuin F ja päin vastoin.
Tuossa jakaumataulukkoja joistain populaatioista:
http://www.mypersonality.info/personality-types/population-gender/
http://www.slayerment.com/mbti-genderNo johan on...
Ratikkakuski kirjoitti:
No johan on...
Eihän esim. nuo aineistot Suomesta ole, mutta ne ovat keskenään hyvin saman suuntaisia lukuun ottamatta sitä että toisessa I-tyyppejä puolet ja toisessa vain kolmannes.
Molmmissa lisäksi suurin harvinaisuus on naispuolinen INTJ. Miehistä harvinaisin on INFJ.scrg kirjoitti:
Eihän esim. nuo aineistot Suomesta ole, mutta ne ovat keskenään hyvin saman suuntaisia lukuun ottamatta sitä että toisessa I-tyyppejä puolet ja toisessa vain kolmannes.
Molmmissa lisäksi suurin harvinaisuus on naispuolinen INTJ. Miehistä harvinaisin on INFJ.Lisätään vielä se yleisin. Miehistä STJ ja naisista sitten SFJ. Populaatiosta riippuen eteen sitten I/E.
Näistä nyt sitten voi johtaa että S J esiintyvät tyypillisesti yhdessä ja vastaavasti sitten N P.
Lisäisin vielä, että vaikka minua monet palstalla ja palstan ulkopuolleksin pitävät kusipäänä, niin olen omasta mielestäni hieno mies. Sen osoittaa pillunsaamisen helppous. Kyllä miehessä pitää olla vikaa, jos ei pillua saa. Hieno mies on aina tosimies.
On se vaan niin ihmeellistä miten oma käsitys itsestään ei vastaa ollekaan sitä mitä muut ovat mieltä. Pätee minuun ja erityisesti pillua saamattomiin ätmeihin ;)- Luolamadonna
Ja vielä niin, että jos minäkin saan pillua aika iisisti, niin en osaa kuvitella miksi joku ei saa.
Tai osaanpas
(Naurua)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau576816Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414785- 752577
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat411969- 181688
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81502- 301497
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151319- 241234
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671127