PAM=TURHA

Kaupanalan miehiä

Miksi PAM ei tee mitään osa-aikatyön poistamiseksi tai edes vähentämiseksi?! Osa-aikatyö vain lisääntyy jatkuvasti kaupanalalla eikä liitto tee asialle mitään?! Mitä varten ko. liitto on ylipäätänsä olemassa, koska sillä ei näytä olevan mitään arvovaltaa tai vaikutusta asioihin?!

Ottakkaa mallia esim. AKEsta! Eivät suostuneet osa-aikahommiin...

Itse työskentelen kaupan alalla ja teen töitä 15h/vko! MIettikää sitä!!! Palkka on aivan mitätön ja sillä ei tule toimeen! VItuttaa!!

Voisi tuo PAMkin alkaa vaatimaan hieman enemmän eikä olla noin selkärangaton liitto!

17

1431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edustaja jäsen

Olen itse päättämässä PAM:n asioista, mutta tuohon en minäkään ole saanut järkevää vastausta. Olen kuitenkin päättänyt ajaa asioita siihen suuntaan, että tulevaisuudessa saataisiin nuo osa-aika työt poistettua minimiin. Tuo vaatii kuitenkin aikaa ja järjellisiä selvityksiä työnantajan suuntaan. Olen usein ihmetellyt miksi kaupassa tms. pitää työskennellä esim. kuusi 4-tuntista kun siellä voisi työskennellä 3 täysiaikaista. Tulihan tuohon nyt ainakin se, että alle neljää tuntia ei enään saa teettää ja jos teetetäänkin, on siitä maksettava neljän tunnin palkka. Muuten, tuo PAM on vielä niin nuori liitto, että sillä menee vielä ainakin 5-6 vuotta ennen kuin sen organisaatio on kehittynyt yhtä vahvaksi kuin esim. metalli-,paperi-ja akt-liitoilla.

• Myyjä

Tällä meinigillä ei koskaan Pamista tule vahvaa liittoa.

• meillä käsiä

Meillä on PAM;ilainen päättäjä luottamusmiehenä, mutta minun käsittääkseni hän päättää Pam;in jäsenistön asioista eikä PAM;in asioista.
        Hän puhuu, että pitäisi olla enemmän käsiä työpaikalla, mieluummin vaikka käsipareja. Ihmisistä en ole kuullut puhuttavan. On ehkä kätevää jos saisi vaikka yhden käden joskus tuuraamaan työpaikalle, mutta taitavat olla kuitenkin pareittain. Yksi tulisi kyllä halvemmaksi työnantajalle. Halpatyövoimaahan ne ajaa suomessakin takaa. Halvin vaihtoehto tosiaan olisi yksi käsi.
        Liiton iästä sen verran, eikö liikealan työntekijöiden liitossa jo harjoitelleet näitä jäsenten edunvalvonta-asioita ja sehän oli jo aikuisen ikään ehtinyt liitto, samoin kaksi muuta jotka PAM;iin yhtyivät.Keskittykää tekin siellä liitossa olennaiseen, eli jäsenten asioiden hoitoon!

• Edustaja jäsen
        meillä käsiä kirjoitti:

Meillä on PAM;ilainen päättäjä luottamusmiehenä, mutta minun käsittääkseni hän päättää Pam;in jäsenistön asioista eikä PAM;in asioista.
        Hän puhuu, että pitäisi olla enemmän käsiä työpaikalla, mieluummin vaikka käsipareja. Ihmisistä en ole kuullut puhuttavan. On ehkä kätevää jos saisi vaikka yhden käden joskus tuuraamaan työpaikalle, mutta taitavat olla kuitenkin pareittain. Yksi tulisi kyllä halvemmaksi työnantajalle. Halpatyövoimaahan ne ajaa suomessakin takaa. Halvin vaihtoehto tosiaan olisi yksi käsi.
        Liiton iästä sen verran, eikö liikealan työntekijöiden liitossa jo harjoitelleet näitä jäsenten edunvalvonta-asioita ja sehän oli jo aikuisen ikään ehtinyt liitto, samoin kaksi muuta jotka PAM;iin yhtyivät.Keskittykää tekin siellä liitossa olennaiseen, eli jäsenten asioiden hoitoon!

Kyllä jos hän on pamilainen päättäjä eli edustajiston jäsen, niin kyllä hän päättää muiden mukana PAM:n ja PAM:n jäsenten asioista eli molemmista. Tuohon käsipareihin sanoisin, että olet juuri oikeassa, sillä ihmisiähän työnantajien pitäisikin palkata eikä käsipareja. Käsillä ei ole tunteita mutta ihmisillä on. Äläkä mua nyt rupee heti soimaamaan, en ole PAM:ssa töissä, vaan ihan kuule MaRa-alalla ravintolassa. Jossa myös tarvittaisiin ihmisiä eikä käsiä. Ja mitä yhdistymiseen tulee, on siinä kuule aika soppa kun noin monta vanhaa liittoa yhdistyy ja kaikille pitäisi saada kutakuinkin samanlaiset työehdot.

• saman alan miehiä

Puhut asiaa. Sitä samaa olen ihmetellyt itsekin viimeiset kymmenen vuotta. Kaikkiaan OLIN 30 vuotta pamin jäsen, mutta sitten kypsyin vaihtamaan liittoa. Tosin minulle sattui sopiva sauma vaihtaa AKAVALAISEEN liittoon. Opiskelin iltaisin AMK;ssa ja valmistuttuani vaihdoin.Jäsenmaksu on pienempi ja työttömyyskassamaksukin sisältyy siihen.Kysy monta kertaa minua on v....tanut viimeisten kymmenen vuoden aikana kun minunkin työni osa-aikaistettiin ja palkkaa alennettiin moneen otteeseen,viimeksi valmistuttuani 10 %. Apua päähän potkimiseen en saanut, vaikka jäsenmaksut juoksivat kuukausittain liiton tilille.Tietääkseni eivät päivääkään myöhästyneet milloinkaan.Esinaiset/miehet nauravat partaansa, kun on niin hölmöjä työntekijöitä heillä, että suostuvat moiseen eikä liitto mahda mitään. On muuten yleistynyt PAM;in alalla tämä meininki.Meillä on ongelmana vaihtuvuus. Nuoria tulee ja menee, muutama "vanhus" on talossa jotka ennen olivat aktiivisia ammattiliiton jäseniä. Nyt heidät palkitaan sillä, että eläkeikää lähestyessään palkat alas ja kun tulee uloskirjoittamisen aika, niin saat nuolla näppejäsi, etkä saa eläkkeenä kuin kalutun luun. Työnantajan nimeä en voi ilmoittaa tässä vaiheessa, mutta kun tulee sopiva aika, niin senkin voin tehdä. Eihän siitä kuin maine vaan "hyvänä työnantajana" kasvaa.

• LAKKOON!

Miksi PAM ei voisi organisoida lakkoa palvelualoille? Alkaisi palkat ja työehdot kummasti paranemaan, jos kaikki kaupat,ravintolat yms. palvelualat ryhtyisivät yhteiseen lakkorintamaan!!

BARRIKAADEILLE PALVELUALAT!!!!!! Mikään ei tule muuttumaan, jos olemme hiljaa ja liian kilttejä!

TOIMIKAA LIITOT!! SITÄ VARTEN TE OLETTE OLEMASSA JA SITÄ VARTEN TEILLE MAKSETAAN!

• ex-osari

Kuulutha sinä ammattiliittoon? Entäpä työtoverisi?

Minä luulen, että PAMin yksi ongelma on järjestäytymättömyys. Palvelualoilla työntekijöitä ja työpaikkoja on runsaslukuisesti. Joukkoon mahtuu liian paljon porukkaa, jota alan työehtojen kehittäminen ammattiliittoa välineenä käyttäen tai muutenkaan, ei kiinnosta. Liiton moittiminen passiivisuudesta onnistuu helpommin.

Eli homman nimi on kylmästi se, että turha on miettiä veret seisauttavia lakkoja tms. toimenpiteitä niin kauan kun teidänkin työpaikoilla luuhaa liian lukuisasti järjestytymättömiä oman tiensä kulkijoita. Onnistuisiko teidän palvelualojen työapaikalla työtaistelu? PAM:n kuten muidenkin liittojen edunvalvonta riippuu siitä kuinka laajasti se edustaa alalla työskenteleviä.

Se on turha inistä jos itse on eronnut tai eroamassa liitosta. Se on juuri tällaisten ihmisten syy, että työnantajat ovat saaneet yhä enemmän voimaa polkea työehtoja. Osa-aikaistaminen on tästä hyvä esimerkki.

• näkyykö viaton naama?

Miksi ette tee mitään asioiden parantamiseksi?
        Liitto on sellainen kuin sen jäsenetkin.
        Olkaa aktiivisempia.
        Ei liitto voi mitään millekään, jos jäsenet eivät tee mitään.
        NÄMÄ OVAT KYSYMYKSIÄ JOITA OLEN KUULLUT LUOTTAMUSIHMISTEN SUUSTA VUOSIKAUSIA.
        Jäsenet syyllistetään sen lisäksi, että he maksavat jokaisesta ansaitsemastaan eurosta osan liitolle.Koko 90-luvun ajan sai seurata kun jäsenkunnan työsuhteita osa-aikaistettiin ja palkkoja alennettiin,VAIKKA TYÖTAHTI KIRISTYI, niin työväenliikkeen linnakkeena pidetyssä Tradekassa kuin "porvaripuolen" Keskossa ja keskustan hallitsemissa SOK-laisissa osuuskaupoissa.Tradekassa pantiin työläiset kyykkyyn ja annettiin ymmärtää mistä kana kusee.
        MIKSI KUKAAN EI TEHNYT MITÄÄN?
        VAI VOISIKO AJATELLA MYÖS NÄIN?
        Työntekijöiden selkänahkaa kiristettiin tarpeettomastikin, kun huomattiin ettei liitto pysty (halua) puolustamaan jäsenistöään.
        Osa luottamusmiehistä on yritysten hallintoneuvostoissa sekä liiton päättävissä elimissä ja istuvat tavallaan kahdella pallilla. Onko sekään kovin viisasta? Siinä liukuu helposti herrojen puudeleiksi, jotka tekevät temppuja silloin kun on makupala tarjolla ja siinä sitten työntekijöiden edunvalvontakin unohtuu.
        Voi olla, että esim Tradekaa ei olisi enää olemassa, jos työntekijät olisivat olleet tiukempia eivätkä olisi joustaneet niin paljon kuin joustivat.Työnantajan olisi hyvä tulevaisuudessa muistaa tämä jos aikovat pitää suhteensa työntekijöihin kunnossa. Nyt olisi palkanmaksun aika.Ne joiden selkänahka on ruvella, eivät tarkoittaneet, että sen jouston saa ilmaiseksi. Suomalaisella työläisellä on hyvä muisti, jos se tuntee tulleensa kaltoin kohdelluksi, sitä ei unohdeta koskaan.Se tulee jossain "pöydissä" esille, ennemmin tai myöhemmin.Luottamus on mahdollista palauttaa oikeilla toimenpiteillä jos halutaan hyvät keskinäiset suhteet työnantajien ja työntekijöiden kesken.Vai onko tarkoitus saada työntekijöiden rivit sekaisin, hajoita ja hallitse periaatteella, kuten nykyisin on jo havaittavissa.Sitä en aivan heti usko.

• miina

Ex-osari puhuu enemmän kuin asiaa.Olen töissä hotelli- ja ravintola-alalla jossa työskentelee paljon lisätienistejä tienaavia opiskelijanuorukaisia, joilla ei ole aikomustakaan jäädä alalle, eivätkä kuulu alan liittoon. Nämä ovat työnantajan suosiossa kun tuovat sopivasti lisää käsipareja juuri silloin kun niitä tarvitaan, eivätkä vaadi mitään vaan ovat kiitollisia jokaisesta tunnista jonka saavat, vaikka polkevat sopimuksiamme.Se ei heitä liikuta,he ovat vain käymässä alalla.
        Olisi kiva nähdä mitä nämä lakkoon huutajat silloin sanoisivat kun opiskelija joukko tulisi rikkureiksi kuten varmasti tapahtuisi.

On niin helppo syyllistää milloin ketäkin,asioilla on kaksi puolta AINA.
        Pitää muistaa nykyajan työnantajien tapa toimia,se on kylmää qvartaalitaloutta,ei mitään inhimillistä toimintaa.Siinä ei paljoa työntekijän kohtaloa ajatella.
        Mutta mitä ne tekisivätkään meille ja näille neljännestalousnäkymille, ellei meillä olisi ammattiliittoja jotka edes yrittävät puolustaa meitä ja monesti vielä kuitenkin onnistuvat.

Olen työvoimatoimikunnan varajäsenenä eräällä paikkakunnalla. Monesti olen ajattellut, että kumpa tuokin olisi ymmärtänyt liiton tärkeyden silloin kun oli vielä ansiotyössä.Varsinkin niissä epäoikeudenmukaisissa tapauksisssa kun työntekijä on sanottu irti jostakin aivan käsittämättömästä syystä, puhumattakaan niistä tapauksista kun on teetetty työtä 6 € tuntipalkalla 200 tuntia kuukaudessa.

Jäsenistöa ei varmasti kukaan syytä, vaan niitä jotka ovat meidät jättäneet,eivätkä ole ymmärtänet mitä kaikkea hallaa saavat aikaan.Ajatellaanpa esim.yleissitovuutta...
        Paperiliitolla on 100% järjestäytymisaste,siinä on jo helppo lakkoillakin ja mennä vaatimaan.

PAM tekee varmasti parhaansa, mutta se on useimmiten juuri epätyypillisissä työsuhteissa olevien ihmisten puolustaja, se ei aina onnistu vain sormia napsauttamalla.Totuus on, että se tarvitsee meitä kaikkia alalla olevia toimiakseen kunnolla ja saadakseen sen tuen mitä toiminta vaatii.

• lepsuilu pos

Valitaan johtoon mies ja heitetään hempeily h......... Viimesyksynä neuvottelujen alussa Pamin puheenjohtaja esitti kovia tavoitteita, mutta neuvottelujen alettua jätkät pisti mamman kuriin ja antoi melkein kaikessa periksi. Miksi ???

• lepsuilu pois

Valitaan johtoon mies ja heitetään hempeily h......... Viimesyksynä neuvottelujen alussa Pamin puheenjohtaja esitti kovia tavoitteita, mutta neuvottelujen alettua jätkät pisti mamman kuriin ja antoi melkein kaikessa periksi. Miksi ???

• ?!?!
        miina kirjoitti:

Ex-osari puhuu enemmän kuin asiaa.Olen töissä hotelli- ja ravintola-alalla jossa työskentelee paljon lisätienistejä tienaavia opiskelijanuorukaisia, joilla ei ole aikomustakaan jäädä alalle, eivätkä kuulu alan liittoon. Nämä ovat työnantajan suosiossa kun tuovat sopivasti lisää käsipareja juuri silloin kun niitä tarvitaan, eivätkä vaadi mitään vaan ovat kiitollisia jokaisesta tunnista jonka saavat, vaikka polkevat sopimuksiamme.Se ei heitä liikuta,he ovat vain käymässä alalla.
        Olisi kiva nähdä mitä nämä lakkoon huutajat silloin sanoisivat kun opiskelija joukko tulisi rikkureiksi kuten varmasti tapahtuisi.

On niin helppo syyllistää milloin ketäkin,asioilla on kaksi puolta AINA.
        Pitää muistaa nykyajan työnantajien tapa toimia,se on kylmää qvartaalitaloutta,ei mitään inhimillistä toimintaa.Siinä ei paljoa työntekijän kohtaloa ajatella.
        Mutta mitä ne tekisivätkään meille ja näille neljännestalousnäkymille, ellei meillä olisi ammattiliittoja jotka edes yrittävät puolustaa meitä ja monesti vielä kuitenkin onnistuvat.

Olen työvoimatoimikunnan varajäsenenä eräällä paikkakunnalla. Monesti olen ajattellut, että kumpa tuokin olisi ymmärtänyt liiton tärkeyden silloin kun oli vielä ansiotyössä.Varsinkin niissä epäoikeudenmukaisissa tapauksisssa kun työntekijä on sanottu irti jostakin aivan käsittämättömästä syystä, puhumattakaan niistä tapauksista kun on teetetty työtä 6 € tuntipalkalla 200 tuntia kuukaudessa.

Jäsenistöa ei varmasti kukaan syytä, vaan niitä jotka ovat meidät jättäneet,eivätkä ole ymmärtänet mitä kaikkea hallaa saavat aikaan.Ajatellaanpa esim.yleissitovuutta...
        Paperiliitolla on 100% järjestäytymisaste,siinä on jo helppo lakkoillakin ja mennä vaatimaan.

PAM tekee varmasti parhaansa, mutta se on useimmiten juuri epätyypillisissä työsuhteissa olevien ihmisten puolustaja, se ei aina onnistu vain sormia napsauttamalla.Totuus on, että se tarvitsee meitä kaikkia alalla olevia toimiakseen kunnolla ja saadakseen sen tuen mitä toiminta vaatii.

"Olisi kiva nähdä mitä nämä lakkoon huutajat silloin sanoisivat kun opiskelija joukko tulisi rikkureiksi kuten varmasti tapahtuisi."

Kuinkahan kauan työnantaja pärjäisi tällä opiskelijatyövoimalla??! Opiskelijat ovat kuitenkin PÄÄTOIMISIA opiskelijoita eivätkä päätoimisia työläisiä.

"Olen töissä hotelli- ja ravintola-alalla jossa työskentelee paljon lisätienistejä tienaavia opiskelijanuorukaisia, joilla ei ole aikomustakaan jäädä alalle, eivätkä kuulu alan liittoon."

Eiköhän tuo jo kerro, että ko. ala on aivan perseestä, koska kenelläkään ei ole edes halua jäädä alalle? Mikä on alan tulevaisuus, jos kukaan ei sitä arvosta eikä kukaan halua hakeutuakkaan alalle muuten kuin pakosta?? Haetaanko työntekijät Virosta tai Turkista?

Kyllä tässä pitäisi liittojen alkaa toimimaan ja kovalla kädellä! Samoin työntekijöiden pitäisi olla kovaotteisimpia eikä suostu työnantajien kyykytykseen. Otetaan mallia linja-autokuljettajista!!!! Eivät suostuneet työnantajan kyykytykseen vaan vastasivat kovaan kovemmalla!

Ehkä tämä kaikki johtuu siitä, että palveluammattit ovat "naisten ammatteja" ja heitä on edelleen helppo kyykyttää.

• heh
        lepsuilu pos kirjoitti:

Etpä taida tietää asioiden oikeaa laitaa.Katsoppa kuka näissä nyt sovituissa neuvotteluissa sai aikaan eniten.Se oli kyllä tämä "mamma".

• kui

Voimattomia liittoja nuo. Miksi yleensä kuulut liittoon, jos ja kun niillä ei ole edunvalvontatahtoa ja -voimaa?
      Liity työttömyyskassaan.
      Saat siitä edullisesti saman työttömyysturvaedun.

• jariko

Liitoissa kyllä voimaa löytyyy,vika on teissä siipeilijöissä.Taas on neuvoteltu uudet työehtosopimukset ja saatte ne kaiki edut.SIIPEILIJÄTKIN???!!!
        Mitä itse sanoisit jos ei olisi liittoja,mistä saisit palkankorotukset,mistä saisit sairaslomarahat,mistä saisit lomaltapaluurahat? Sanot varmaan, laki ne määrää.
        Toivottavasti luet lain ja ajattelet.Se ei paljoa anna.Ammattiyhdistysliike on nämä asiat sopinut ja neuvotellut.
        Mitä luulet tapahtuvan kun yleisitovuus menee?Tiedäthän mitä se tarkoittaa?
        Tulee työnantajan markkinat,tehdään 6 pv työviikkoa,ei sairaslomapalkkoja,ei MITÄÄN ylimääräistä.,Se voi tapahtua hyvinkin,kun työläiset eivät tänäpäivänä ymmärrä ammattiliittojen merkitystä.
        Loimaan kassa ei auta,ei neuvottele,maksaa kyllä työttömyysturvan siinä kaikki.
        Sehän on työnantajien perustama kassa,ei liitto.

• itsellesi!
        jariko kirjoitti:

Liitoissa kyllä voimaa löytyyy,vika on teissä siipeilijöissä.Taas on neuvoteltu uudet työehtosopimukset ja saatte ne kaiki edut.SIIPEILIJÄTKIN???!!!
        Mitä itse sanoisit jos ei olisi liittoja,mistä saisit palkankorotukset,mistä saisit sairaslomarahat,mistä saisit lomaltapaluurahat? Sanot varmaan, laki ne määrää.
        Toivottavasti luet lain ja ajattelet.Se ei paljoa anna.Ammattiyhdistysliike on nämä asiat sopinut ja neuvotellut.
        Mitä luulet tapahtuvan kun yleisitovuus menee?Tiedäthän mitä se tarkoittaa?
        Tulee työnantajan markkinat,tehdään 6 pv työviikkoa,ei sairaslomapalkkoja,ei MITÄÄN ylimääräistä.,Se voi tapahtua hyvinkin,kun työläiset eivät tänäpäivänä ymmärrä ammattiliittojen merkitystä.
        Loimaan kassa ei auta,ei neuvottele,maksaa kyllä työttömyysturvan siinä kaikki.
        Sehän on työnantajien perustama kassa,ei liitto.

Palvelualoilla on jo NYT työnantajan markkinat!
        Muuten ei teetettäisi 10-20:n tunnin työviikkoja,joissa vuorojen pituudet ovat 4-tuntisia! Ylipäätänsä, osa-aikatyötä ei olisi olemassakaan jos liitot olisivat aikoinaan pysyneet jämerinä! Mutta minkäs teet enää tässä vaiheessa, kun työnantajat pääsivät juhlimaan ja pitämään työntekijöitään lähes orjina...
        Liitot ovat itse kuseneet omille nilkoilleen...Ainakin palvelualoilla.

• jariko
        itsellesi! kirjoitti:

Palvelualoilla on jo NYT työnantajan markkinat!
        Muuten ei teetettäisi 10-20:n tunnin työviikkoja,joissa vuorojen pituudet ovat 4-tuntisia! Ylipäätänsä, osa-aikatyötä ei olisi olemassakaan jos liitot olisivat aikoinaan pysyneet jämerinä! Mutta minkäs teet enää tässä vaiheessa, kun työnantajat pääsivät juhlimaan ja pitämään työntekijöitään lähes orjina...
        Liitot ovat itse kuseneet omille nilkoilleen...Ainakin palvelualoilla.

Työehtosopimus neuvotteluissa on sovittu ja asia on kyllä työsopimuslaissakin.Oikeus lisätyötunteihin.Kunpa ihmiset vaan tekisivät niistä enemmän ilmoituksia ja ottaisivat liittoihin yhteyttä.Asia saataisiin sillä kuntoon.
        Älä yritäkään väittää,ettei liitot tekisi siinäkään tapauksessa mitään, sillä se ei ole totta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1863
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1756
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1527
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1208
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1134
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      1002
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50