Yksi merkittävä syy Raamatun ristiriitaisuuksiin ja varsinkin Raamatun jumalakuvan ristiriitaisuuksiin on se, että nykyinen jumala on pitkän kehityksen tulos.
Tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen, että Jahve oli alkujaan kanaanilaisten heimojen sodan, ukkosen ja auringon jumala. Eri historian vaiheissa jumaluus on muuttunut, kehittynyt ja sulautunut toisiin jumaluuksiin, kuten esim. El:iin, joka oli mm. Abrahamin palvoma jumala. El-jumala ei suinkaan ollut sama kuin Jahve. Jahve kehittyi ainoaksi jumalaksi vasta n. 500 eKr., jolloin nykymuotoinen juutalaisuuskin vasta syntyi.
Vanhasta Testamentista löytyy aikakausi monijumalaiselta ajalta. Vanhimmat kirjoitukset koskettelevat eri jumaluuksia, osa Jahvea, osa El:iä. Monijumalaisuudesta johtuen Raamatun Jumala näyttäytyy aika ajoin sotaisana, toisinaan armahtavana ja hänet myös rinnastetaan usein aurinkoon.
Tässä hivenen Jahven historiaa:
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/jahven-historia/
Tietoa Raamatun Jahve-jumalasta.
13
116
Vastaukset
Se menee tällätavalla pieleen - johtuen siitä että sinä kirjoittelet ennen kuin ajattelet asioita kunnolla.
Raamattu ja kirkkojen opetukset eivät ole sama asia ..
Miksi ? '
Juu, koska Raamattu ei koskaan muutu - se on samojen alkutekstien mukainen tänään kuin aina..
Siis mikä muuttuu - juu kirkkojen tulkinnat siitä mitä Raamattu sanoo ..
Siis tarkemmin ajatellen .. ollaanko samaa mieltä ?
allexTulkinnat muuttuvat, mutta oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että jumalasi oli niin onneton kirjoittaja/innoittaja, että jätti tulkinnanvaraa teksteihinsä?
Vai olisiko yksinkertaisempi selitys se, ettämraamattusi ei sisällämsanaakaqn miltään jumalalta?
Tämä taas johtaa siihen, että kristityt valitettavasti palvovat epäjumalaa!- otanpa.kantaakin
aleksi vastaa sinulle, kun kerkiää, mutta laitan sivullisena lusikkaa soppaan.
Olen kasvanut ateistisesta kristityksi, evp. helluntalainen.
Mielestäni aleksi sanoi ytimen, mutta sinulle jäi asia loppuunasti miettimättä.
Minulle raamattu oli pienenalkujen uskossa uusi. En itse asiaa osannut johdattaa, että jouduin kuutelemaan tulkintaa, jota edusti mainitsemani herätyssaarnaajat.
Jokaisella meillä on se kirja - ja siksi siihen kirjaan on sisällytetty sana, että selittäjät joutuvat suurempaan vastuuseen, kuin selityksen kuulleet. Jumala ei sillätavalla vastuuta tietämättömyyden aikaa.
Vastuu lisääntyy kun Sana itse opettaa, mitä pitää tehdä, näin kuulija korjaa sen, mikä on vikaantunut.
Ei siinä lähteessä vika ole, vaan viestituojan välityksessä.
Se voi hieman värittyä, kuten se helluntaissakin ihmisen johdosta saa uutta "taiteellista" muotoa, joka ei ole itse lähteessä, mutta se voidaan kuulijoissa olettaa, että näin on. -kunnes- . lukee itse.
Kuinka moni rivipenkissä ei lue tarkaan. Siksi muotojumalisuus on voimassa, vaikka tässä helluntaissa on.
Luin kirjoituksia ja huomasin, että nyt ei olla siinä, missä pitäisi olla.
Otin papin ripille. Myönsi Sanan oikeellisuuden, mutta kun ymmärsin sen, että niin paljon on opetettu jo tuo srk.vene uusille uomille, ettei hänellä ole kykeneväisyyttä korjata kurssia.
Tultiin johtopäätökseen, jonka takia jouduin Pietarin tapaan astumaan veneen ulkopuolelle aaltoihin kävelemään Mestarini luo.
Kirjoituksissa ei ole vikaa, siinämielessä jos vikaa haetaan, vaan sinunkin tulkinnassasi. Henki - tällä isolla H-lla on se avain, mikä on pantu tulkitsijan avaajaksi. Ei minulle entiselle ateistille voi panna vastuuta avaamaan silloin esim. sinulle raamatunsanaa.
Se tulkinta olisi ollut hölynpölyä, mutta sinä ehkä olisit uskonut sen.
"Ei Jumalaa ole" ja arvaa minkä onnettomuuden olisi sinulle tehnyt.
Siksi sanan avain on Jumalan Henki itse ja se juuri avasi minullekin, sen alkukynnyksen ja askelman kautta kasvamaan Sanaan sisälle sinne helluntaihin. Okei, se oli hyvä paikka oppia, parempi kuin kapakat ja ateistien epävireiset penkinveisuut.
Vastuu oli sitten lukemisessa ja eteenpäinmenossa.
http://www.studio55.fi/ Onko potilaalla velvollisuuksia.
Tuo oli ohjelmana jopa aika hengellinen. Käännän sen ihmisen velvollisuuteen Jumalaansa kohtaan.
Vastuu siellä helluntaissa oli aikansa, kunnes Sana avasi tietä eteenpäin. Sanassa on ikänsä jollekin uskossa olevalle "harmaapäälle" uuttakin ammennettavaa. Jos se olisi kirjoitettu ulos suoraan, niin matkanaikana joku taho olisi tuhonnut sen kirjan, mutta se on jätetty tekstinä aikaa, että me itsekukin löydämme sen pelastuspäämääräisen pelastuksen, itsemme, lähimmäisemme ja suhteessamme Jumalaan, että kukin pärjää tässä luomakunnassa.
Siis tulkinnoissa ei ole ongelmaa, ellei itse tehdä siitä ongelmaa ja ihminen on tavallaan kierolla tavalla väärä, että jos hyvää tarvitseisi tehdä, antaa omastaan, hänhän ei sitä tee ja siten varmasti käy raamatun sanaa kohti taisteluun, siis epäuskoisuus juuriltaan kumpuaa tuoltakäsin.
Mutta, ateistmi ei itselleni elämänsisältöön ollut avain. Se oli tuskaa täysi, ihmisten tekojen tähden. Muutos oli itse tuossa IsossaKirjassa ja sentähden itse ja moni on tehnyt valinnat, eikä tässä ole valittamista. Tekisin saman uudelleen, ja nyt kokemuksesta tietäen, että raamatullisen Jumalan tiellä elämään tulee suurempi ulottuvuus, kuin mitä ateistisessa maailmassa oli tarjolla.
Tällä tiellä on vain jokaisen itse Hengen kautta katsottava tie ja käytävä eteenpäin. Alussa monelle on joku paikka ok. oppipaikkana ja moni tyytyy siihen hyväänsä, jos ei syvennä Hengen kautta sanan tuntemusta. Myös ymmärtää paremmin erilaiset venekunnat, ja en sodi ketään heitä vastaan. Kukin kasvaa sen kasvun mukaan, mitä itse Herra on vienyt heitä eteenpäin. Sana ei ole ristiriitainen, me olemme sitä. Siksi parempi katsoa kukin peiliin, jos kokee raamatun olevan väärässä. Silloin ei tunne sitä, niinkuin se pitäisi tuntea.
Ja kirkkokuntien hapatteissa leipä voidaan jakaa määrätynlaisiin osiin, koska papin odotetaan leikkaavan sen perinteisen kaavan mukaan. Okei, helluntaissakin leiväleikkuu ei varamaan olisi onnistunut muttaa hetkessä uuteen, sananmukaseen, mutta jos pastori olisi ottanut pidemmän kaavan mukaan ja alkanut lukemaan raamattua pöntöstä ääneen, uskoisin, että Sana olisi Hengessä sen itse tehnyt ja jossainvaiheessa leivänleikkuukin olisi onnistunut kirjoitusten mukaan. Nyt se tosin on jollekin kivisen makuista.
Mutta ElämänHerra leikkaa oman leipänsä ja antaa juomansa elämäksi.
- Midianilainenheimojumala
Raamattu on tosiaan oiva dokumentti jumaluuksien evoluutiosta. Samoin saatana saa aivan uuden aseman uudessa testamentissa Jehovan vastustajana.
Koko höpötyksen kuorrutuksena toimii kristinuskon näkemys, jossa Jeesuksesta on tehty jumala itse. - www.joyofsatan.org
Tässä on myös joitakin merkkejä Uuden testamentin synkretistisistä aineksista:
http://see_the_truth.webs.com/New Testament.html - pyhpyh
Puhutte totaalista potaskaa.
- kiitos.valosta
Erittäin asiapitoinen aloitus ja toi paljon valoa siihen, miksi Raamattu on niin ristiriitainen teos. Raamatun jumala näyttää olevan ihmisen keksimä alusta loppuun.
- pyhpyh
Väitteesi on puhdas valhe.
- rua
Ja pyhpyh-hin valhe - mitä likaisinta valhe paskaa!!!!!!!!?
Kuinka te nyt noin haksahdatte kerta toisen perään - Kuinka minkään kirjan kirjoitukset voisivat muuttua - kuinka kauan se sitten kirjahyllyssä olisikin - 1000 vuotta 2000 vuotta 3000 tuhatta vuotta ... kyllä se on sama kirja ei aika muuta sen kirjoituksia - se mikä sen sijaan voi muuttua, on lukijan mielipide siitä mitä luettu tarkoittaa.. ja siitä ei voi kirjoituksia syyttää .
Siis jos nyt samoja kirjoituksia on eri aikakausina yritetty puoli väkisin sovittaa ihmisten uskonnollisiin ja poliittisiin ajatuksiin sopivaksi - ja jos on jopa muunneltu sen sanoja siten että se paremmin sopisi .. ja lainattu esimerkiksi juhlia ja tapoja muista uskonnoista .. niin kumma olisi jos ei Raamatusta tulisi ihmisille käsittämätön ..
Mutta jos otat Raamatun ja luet sen sellaisenaan - ilman näitä vaikutteita - niin se ei ole ollenkaan ristiriitainen .. jos et usko niin kokeile .. ala alusta ja lue loppuun asti (kesälomalukemista) .. ja kun olet lukenut päätä sitten onko Raamatun sanoma ristiriitainen tai ei ja onko se uskottava tai ei .. siis jos et ole sitä ennen jo tajunnut mistä Raamatussa on kyse.
Raamatun kokonaissanoma - siitä Raamatussa on kyse ja se on helppotajuinen, jos sen haluaa tietää ja hyväksyy sellaisenaan .. Ei siihen tarvitse kenenkään uskoa jos ei halua - mutta että sitä ei muka voisi ymmärtää, se ei pidä paikkaansa.
alex
- wrbtwrb
On vain yksi Jumala ja kaikki, epäjumlatkin, on ihmisten tulkintoja jumaluudesta. Jahve on aina ollut huonosti tunnettu jopa oman kansansa keskuudessa. Siitä johtuu ristiriidat. olet oikeassa. Jos kaikki ihmiset tuntisivat Jumalan ja noudattaisivat hänen oikeuksiaan, ei olisi mitään ristiriitoja.
- Totta.puhut
Aivan näin se olisi.
- pstt
"jos otat Raamatun ja luet sen sellaisenaan"
Genesiksessä kerrotaan, miten Jumalan pojat tulivat maanpäälle ja naivat ihmisten tyttäriä.
Kertomus on suora laina sumerilaisesta kultista, jossa temppelin laella olevassa morsiushuoneessa esitettiin joka vuosi taivaallinen akti- "jumala" pani neitsyen paksuksi.
Aabrahamin sanotaan olevan kotoisin Uurista ja hänen isänsä olleen korkeassa virassa, joten sumerilainen teologia on ollut vielä hyvin hanskassa.
Genesiksen ensimmäiset 8 lukua tuleekin lukea tätä taustaa vasten, raison d`etre-olemassaolon selitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172