Onko Soile Isokoskella omat nettisivut? en ole onnistunut löytämään.
Mistä voisin löytää tiedot hänen tämän vuoden esiintymisistään eli missä voisi taas kuulla muuallakin kuin Johanneksen kirkossa maaliskuulla.
Soile Isokoski
66
6482
Vastaukset
- m. v.
Katso osoitteesta www.allegroartist.com, sieltä saattaa löytyä jotakin.
Ainakin 12.1. Isokoski esittää RSO:n ja Sakari Oramon kanssa Finlandia-talossa R. Straussin Vier letzte Lieder. - Lerchenau
Soilella ei ole omia nettisivuja, valitettavasti, mutta googlettamalla löytää kivasti haastatteluja ym muuta tietoa. Käyhän Turun Sanomien arkistossa, sieltä löytyy paljon juttua Soilesta.
v. 2004 Isokoski esiintyi yllättävän paljon Suomessa, Kansallisoopperan lisäksi mm. Naantalin ja Lohtajan musiikkijuhlilla, Espoon Sellosalissa etc, joten veikkaisinpa, että Isokoski tänäkin vuonna ehtii jonkun verran heittämään keikkaa kotimaassa. Ai niin, muistuipa mieleeni, että Isokoski laulaa RSO:n solistina Finlandia-talossa 12.1. Vier letze Lieder.- Sailbad Sinner
Kyllä ”Soile Isokowski” tunnetaan Suomen ulkopuolellakin. Kun rooli on oikea - kuten Ruusuritarin Markalkatar tai Otellon Desdemona - hän on yksi maailman ehdottomia huippuja. Mutta jos jokin hänet Karita Mattilasta erottaa, niin mielestäni kyky heittäytyä hurjien naisroolien vietäväksi. Loppiaisaattona Classic FM lähetti ”Aariat ja alkusoitot” -ohjelmassa aarian ”come scoglio” oopperasta Così fan tutte. Ihmettelin, kuka tässä laulaa Fiordiligin aariaa kuin barokkioopperaa, pudottaen nuotteja kliinisen täsmällisesti ilman merkkiäkään siitä, että ristiriitaiset tunteet repivät häntä eri suuntiin. Koska mahdamme nähdä Isokosken Salomena tai Lady MacBethinä?
Jos joku osoittaa käsitykseni vääräksi, olen vain hyvilläni.
Eilen Hynnisen juhlakonsertin tv-esityksen yhteydessä mainostettiin, että Isokosken konsertti tulee myös tv:stä. - m.v.p.
Sailbad Sinner kirjoitti:
Kyllä ”Soile Isokowski” tunnetaan Suomen ulkopuolellakin. Kun rooli on oikea - kuten Ruusuritarin Markalkatar tai Otellon Desdemona - hän on yksi maailman ehdottomia huippuja. Mutta jos jokin hänet Karita Mattilasta erottaa, niin mielestäni kyky heittäytyä hurjien naisroolien vietäväksi. Loppiaisaattona Classic FM lähetti ”Aariat ja alkusoitot” -ohjelmassa aarian ”come scoglio” oopperasta Così fan tutte. Ihmettelin, kuka tässä laulaa Fiordiligin aariaa kuin barokkioopperaa, pudottaen nuotteja kliinisen täsmällisesti ilman merkkiäkään siitä, että ristiriitaiset tunteet repivät häntä eri suuntiin. Koska mahdamme nähdä Isokosken Salomena tai Lady MacBethinä?
Eilen Hynnisen juhlakonsertin tv-esityksen yhteydessä mainostettiin, että Isokosken konsertti tulee myös tv:stä.Huonostipa tunnet Isokosken äänen, jos jouduit miettimään kuka come Scogliota laulaa. Soilen äänenhän tuntee missä vain aivan ensitahdeista;)
Ja selvennykseksi, että 12.1. nauhoitettava konsertti tulee tv:stä muistaakseni vasta maaliskuussa. - sankaritunari
Eilen Hynnisen juhlakonsertin tv-esityksen yhteydessä mainostettiin, että Isokosken konsertti tulee myös tv:stä.sopraanot ole samasta muotista sen kummemmin äänensä kuin temperamenttinsäkään suhteen. Se, että Soile I. ei ole moukka-Karitan kaltainen "heittäytyjä" (kaunis nimitys epä-älyllisyydelle, kosiskelevuuudelle ja analyysikyvyttömyydelle), ei vielä tee toisesta vähemmän hienoa taiteilijaa. Kaikki sopraanot eivät koskaan laula heille ja temperamentilleen vieraita dramaattisia rooleja, eivät vain "äänitykkiroolit" ole sitä oikeaa oopperaa. Emme välttämättä näe Soilea Salomena tai Lady Macbethinä, ne eivät välttämättä rooleina edes häntä kiinnosta. Ja Mozartiakin voi laulaa kovin eri tavoin, eri perinteistä lähtien.
- sankaritunari
m.v.p. kirjoitti:
Huonostipa tunnet Isokosken äänen, jos jouduit miettimään kuka come Scogliota laulaa. Soilen äänenhän tuntee missä vain aivan ensitahdeista;)
Ja selvennykseksi, että 12.1. nauhoitettava konsertti tulee tv:stä muistaakseni vasta maaliskuussa.televisiosta tulee, vaikka sitten maaliskuussa. Silloinhan Soilea kuulee Suomessa livenäkin.
- m. v.
Eilen Hynnisen juhlakonsertin tv-esityksen yhteydessä mainostettiin, että Isokosken konsertti tulee myös tv:stä.Soile ja Karita ovat aivan eri puusta veistettyjä. Suosin Soilea; sielukkuus ja tekninen osaaminen huippuluokkaa. Isokosken taide on loistoesimerkki siitä, miten vähemmän on enemmän. Se on konstailematonta, puhdasta, vilpitöntä. Punnittua ja harkittua. Omakohtaista. Yksinkertaisesti jumalaisen kaunista. En voi milloinkaan unohtaa Soilen Margueritea Gounod'n Faustissa Savonlinnassa. Tämä Marguerite todella nousi taivaaseen. Hurmoksellinen ja puhdistava kokemus kertakaikkiaan.
- Ihailija
m. v. kirjoitti:
Soile ja Karita ovat aivan eri puusta veistettyjä. Suosin Soilea; sielukkuus ja tekninen osaaminen huippuluokkaa. Isokosken taide on loistoesimerkki siitä, miten vähemmän on enemmän. Se on konstailematonta, puhdasta, vilpitöntä. Punnittua ja harkittua. Omakohtaista. Yksinkertaisesti jumalaisen kaunista. En voi milloinkaan unohtaa Soilen Margueritea Gounod'n Faustissa Savonlinnassa. Tämä Marguerite todella nousi taivaaseen. Hurmoksellinen ja puhdistava kokemus kertakaikkiaan.
Oikeassa olet: Isokosken ja Mattilan taiteilijaprofiilit ovat aivan erilaiset.
Lyhyesti voisi luonnehtia Isokosken olevan apolloninen ja Mattilan dionysinen.
Ihailen molempia. Mattila taipuu monipuolisuudessaan useammanlaisiin rooleihin. Isokoski on introvertin vähäeleisessä sielukkuudessaan omimmillaan tietynlaisissa, profiilinsa mukaisissa tehtävissä.
Isokosken ääni on kirkkaassa puhtaudessaan kauniimpi; Mattilan äänessä on jonkinlaista maanläheistä rosoisuutta. - Lerchenau
Ihailija kirjoitti:
Oikeassa olet: Isokosken ja Mattilan taiteilijaprofiilit ovat aivan erilaiset.
Lyhyesti voisi luonnehtia Isokosken olevan apolloninen ja Mattilan dionysinen.
Ihailen molempia. Mattila taipuu monipuolisuudessaan useammanlaisiin rooleihin. Isokoski on introvertin vähäeleisessä sielukkuudessaan omimmillaan tietynlaisissa, profiilinsa mukaisissa tehtävissä.
Isokosken ääni on kirkkaassa puhtaudessaan kauniimpi; Mattilan äänessä on jonkinlaista maanläheistä rosoisuutta.Kattilan Marita on kovin vulgääri! Enemmän tyyppiä äänitykki kuin sivistynyt taidemuusikko. Kauniisti sanottuna "kansanomainen supersuosikki" jonka levymyynnin turvin voidaan julkaista vakavammin otettavien taiteilijoiden levytyksiä. Karitahan levyttää mitä tahansa ja tykkää olla esillä. Valitettavasti.
- sankaritunari
Lerchenau kirjoitti:
Kattilan Marita on kovin vulgääri! Enemmän tyyppiä äänitykki kuin sivistynyt taidemuusikko. Kauniisti sanottuna "kansanomainen supersuosikki" jonka levymyynnin turvin voidaan julkaista vakavammin otettavien taiteilijoiden levytyksiä. Karitahan levyttää mitä tahansa ja tykkää olla esillä. Valitettavasti.
oli reipasta sanontaa, en kyllä vallan eri mieltäkään kykene olemaan.
- kapakkalaulaja
Lerchenau kirjoitti:
Kattilan Marita on kovin vulgääri! Enemmän tyyppiä äänitykki kuin sivistynyt taidemuusikko. Kauniisti sanottuna "kansanomainen supersuosikki" jonka levymyynnin turvin voidaan julkaista vakavammin otettavien taiteilijoiden levytyksiä. Karitahan levyttää mitä tahansa ja tykkää olla esillä. Valitettavasti.
Lerchenau!
Millä tavalla Mattila on vulgääri?
Ja oletko todella sitä mieltä, että Mattila ei ole vakavasti otettava taiteilija?
Ymmärsin kommentistasi ("...Kauniisti sanottuna "kansanomainen supersuosikki" jonka levymyynnin turvin voidaan julkaista vakavammin otettavien taiteilijoiden levytyksiä.")saa vahvasti sen käsityksen. En kyllä mitenkään voi tulkita tuota kuin kateudeksi, niin kummallinen väitteesi on!
Minä olen rakastunut Soile Isokosken ääneen jo kauan sitten ja kuuntelen mielummin Isokoskea kuin Mattilaa. Isokosken tapa laulaa ja tehdä musiikkia sanoista ja sävelistä on niin huikea. Se menee suoraan suoneen, siis mulla.
En ole kovin ihastunut Mattilan ääneen, joka musta on jotenkin kalsea. Mutta mä pidän muutenkin eri tyyppisestä äänestä. Isokoski, Barbara Schlick, Cecilia Bartoli ovat suosikkejani. Niin ja sitten vielä Emma Kirkby.
Mutta arvostan Karita Mattilaa erittäin suuresti ja pidän häntä todellakin suurena taiteilijana ja erittäin hyvänä esikuvana nuorille laulajille. Mattila ei varmaankaan koskaan ole puhunut muista laulajista yhtä epäkunnioittavasti ja alentuvasti kuin eräät kirjoittajat tällä palstalla. Mattila on päässyt pitkälle ja on arvostettu taiteilija. Täällä ruikuttavat lampaan raivoaan wannabeet? - Lerchenau
kapakkalaulaja kirjoitti:
Lerchenau!
Millä tavalla Mattila on vulgääri?
Ja oletko todella sitä mieltä, että Mattila ei ole vakavasti otettava taiteilija?
Ymmärsin kommentistasi ("...Kauniisti sanottuna "kansanomainen supersuosikki" jonka levymyynnin turvin voidaan julkaista vakavammin otettavien taiteilijoiden levytyksiä.")saa vahvasti sen käsityksen. En kyllä mitenkään voi tulkita tuota kuin kateudeksi, niin kummallinen väitteesi on!
Minä olen rakastunut Soile Isokosken ääneen jo kauan sitten ja kuuntelen mielummin Isokoskea kuin Mattilaa. Isokosken tapa laulaa ja tehdä musiikkia sanoista ja sävelistä on niin huikea. Se menee suoraan suoneen, siis mulla.
En ole kovin ihastunut Mattilan ääneen, joka musta on jotenkin kalsea. Mutta mä pidän muutenkin eri tyyppisestä äänestä. Isokoski, Barbara Schlick, Cecilia Bartoli ovat suosikkejani. Niin ja sitten vielä Emma Kirkby.
Mutta arvostan Karita Mattilaa erittäin suuresti ja pidän häntä todellakin suurena taiteilijana ja erittäin hyvänä esikuvana nuorille laulajille. Mattila ei varmaankaan koskaan ole puhunut muista laulajista yhtä epäkunnioittavasti ja alentuvasti kuin eräät kirjoittajat tällä palstalla. Mattila on päässyt pitkälle ja on arvostettu taiteilija. Täällä ruikuttavat lampaan raivoaan wannabeet?Itse kun olen roteva, karvainen bassonköriläs, niin voi käsi vatsalla vakuuttaa, etten ole pyrkimässä Karitaksi Karitan paikalle! Eivätpä taitaisi minua päästää laulamaan Salomen roolia kelteisilläni vaikka kuinka tarjoutuisin! Varmaan jotain äänialasta ja fakista yrittäisivät selittää, mutta tiedänhän minä oikean syyn: liian vanha, liian lihava. Karvainen, mörisevä äijänköriläs!
No, vulgääri on vulgääri. Mutta tuohan lyyli Ondinelle rahaa, ollaan iloisia siitä. - Ihailija
Lerchenau kirjoitti:
Itse kun olen roteva, karvainen bassonköriläs, niin voi käsi vatsalla vakuuttaa, etten ole pyrkimässä Karitaksi Karitan paikalle! Eivätpä taitaisi minua päästää laulamaan Salomen roolia kelteisilläni vaikka kuinka tarjoutuisin! Varmaan jotain äänialasta ja fakista yrittäisivät selittää, mutta tiedänhän minä oikean syyn: liian vanha, liian lihava. Karvainen, mörisevä äijänköriläs!
No, vulgääri on vulgääri. Mutta tuohan lyyli Ondinelle rahaa, ollaan iloisia siitä.Samankaltainen Ochsin prototyyppi taidan olla itsekin. Römäkäntöräkkä, epävireinen basso. Vatsaa ja karvanaamaa löytyy.
Hyvinpä tuo Karita Mattilan väitetty vulgäärius puree vaativaankin yleisöön: nirsoista nirsoin talo N.Y. Metropolitan kutsuu hänet produktioihinsa tuon tuostakin eikä kitsastele palkkioissaan. Kovimman luokan kapulamestaritkin tykkäävät Perniön tytöstä. Kriitikoilta unohtuu hapan rekisteri vallan käyttämättä. Ylimmän kv. tason lyyli, jos noilla kriteereillä mitataan.
Soile Isokoski jää (vielä toistaiseksi) hienoisesti haastajan asemaan. Hänessä on silti vielä sitä jotakin, jota en näe enkä kuule Mattilassa. Onko se sitten vulgääriuden puutetta vai puhdasta jalohenkisyyttä – itse kukin osannee vastata parhaiten itse.
Vulgääri kai tarkoittaa lähinnä mautonta, tyylitajutonta. Mielestäni juuri tyylitaju ja eläytymiskyky ovat Karita Mattilan vahvoja aseita.
Ehdottoman upeita mimmejä molemmat, kumpikin on hyvää mainosta Suomen musiikkielämälle! - Lerchenau
Ihailija kirjoitti:
Samankaltainen Ochsin prototyyppi taidan olla itsekin. Römäkäntöräkkä, epävireinen basso. Vatsaa ja karvanaamaa löytyy.
Hyvinpä tuo Karita Mattilan väitetty vulgäärius puree vaativaankin yleisöön: nirsoista nirsoin talo N.Y. Metropolitan kutsuu hänet produktioihinsa tuon tuostakin eikä kitsastele palkkioissaan. Kovimman luokan kapulamestaritkin tykkäävät Perniön tytöstä. Kriitikoilta unohtuu hapan rekisteri vallan käyttämättä. Ylimmän kv. tason lyyli, jos noilla kriteereillä mitataan.
Soile Isokoski jää (vielä toistaiseksi) hienoisesti haastajan asemaan. Hänessä on silti vielä sitä jotakin, jota en näe enkä kuule Mattilassa. Onko se sitten vulgääriuden puutetta vai puhdasta jalohenkisyyttä – itse kukin osannee vastata parhaiten itse.
Vulgääri kai tarkoittaa lähinnä mautonta, tyylitajutonta. Mielestäni juuri tyylitaju ja eläytymiskyky ovat Karita Mattilan vahvoja aseita.
Ehdottoman upeita mimmejä molemmat, kumpikin on hyvää mainosta Suomen musiikkielämälle!Kattilan Maritalla palkeissa ja nuottikorvassa riittää, moni pitää äänensä väristäkin, mutta muutoin: oijoi voivoi. Semmoinen jäähallilaulaja.
- kapakkalaulaja
Lerchenau kirjoitti:
Kattilan Maritalla palkeissa ja nuottikorvassa riittää, moni pitää äänensä väristäkin, mutta muutoin: oijoi voivoi. Semmoinen jäähallilaulaja.
En tiedä, provoatko sinä, Lerchenau!?
Joka tapauksessa tartun syöttiin ja penään sinulta vieläkin niitä perusteluja väittämiisi.
Ja sitä paitsi ei se kateus aina sitä ole, että sopraano sopraanoa kadehtii. Vaikka olisitkin karvainen basso, niin voit silti olla kade toisen laulajan asemasta ja siitä ihailusta, mitä hän saa.
Niin että kuinka se Mattila on vulgääri ja kuinka niin Mattila on jäähallilaulaja?
Isoäitini muuten kerran sanoi, että kateus se on kiimaakin kovempi. Tuntuuko tutulta, Lerchenau? - Lerchenau
kapakkalaulaja kirjoitti:
En tiedä, provoatko sinä, Lerchenau!?
Joka tapauksessa tartun syöttiin ja penään sinulta vieläkin niitä perusteluja väittämiisi.
Ja sitä paitsi ei se kateus aina sitä ole, että sopraano sopraanoa kadehtii. Vaikka olisitkin karvainen basso, niin voit silti olla kade toisen laulajan asemasta ja siitä ihailusta, mitä hän saa.
Niin että kuinka se Mattila on vulgääri ja kuinka niin Mattila on jäähallilaulaja?
Isoäitini muuten kerran sanoi, että kateus se on kiimaakin kovempi. Tuntuuko tutulta, Lerchenau?en ole laulaja ollenkaan, ihan soitinpuolen miehiä. Nyt en ehdi perustelemaan, työt painaa niskaan. Pidän mielessä ja palaan perustellen. Tykkään olla kotona ja tehdä paljolti työnikin kotoa käsin, ei, ei tunne Ochs kateutta matkatyöläisiä kohtaan. Laulajia ei viitsi kadehtia, sillä kovin herkkä ja vaativa on työvälineensä pilli. Siis minusta Mattilalla on ääntä ja musikaalisuutta, mutta temperamentissa ja laulajan karaktäärissä on jotain "ylisuuren puolelle heilahtavaa", kosiskelevaa, turhan suurella siveltimellä maalaamista. Jotain kertoo sekin, etteivät edes kiivaimmat fanit Mattilaa lied-laulajana meille skeptikoille markkinoi. Mutta eihän kaikkien tarvitse kaikista pitää! Jaaa, jos oikein urakalla ryhtyisin isoäitisikin kiusaksi kadehtimaan, niin taitaisivat kohteet olla Björlingin Jussi-vainaa ja Dietrich Fischer-Dieskau.
- ääni yleisöstä
Mitäpä pidit Soilen esityksestä? Hyrrääkö karvaisen basson sielu silkasta onnesta?
Minä en ole ihan maanpinnalla vieläkään. Finlandian sali on mitä on, mutta että osaa joku olla niin ihana! Sofistikoitunut, jalo, karismaattinen, syvällinen, lämmin ja aito. Säteilevä. Hopsan, tulipa lista, mutta mitä siitä kun on totta.
Ei ollut kehno Ruusuritarissakaan. - Lerchenau
ääni yleisöstä kirjoitti:
Mitäpä pidit Soilen esityksestä? Hyrrääkö karvaisen basson sielu silkasta onnesta?
Minä en ole ihan maanpinnalla vieläkään. Finlandian sali on mitä on, mutta että osaa joku olla niin ihana! Sofistikoitunut, jalo, karismaattinen, syvällinen, lämmin ja aito. Säteilevä. Hopsan, tulipa lista, mutta mitä siitä kun on totta.
Ei ollut kehno Ruusuritarissakaan.joutuu paroni raportoimaan, että juuri silloin vei työmatka pakolla toisaalle, joudun siis tyytymään television antiin radiosta nauhoitetun ohella. Olenko manaillut, olenko, mutta Ochsin on mentävä sinne minne Ochsin on mentävä ja työnsä tehtävä. Panin hyvän kiertoon tosin, ja ystävä joka paikalla oli lippua ja paikkaa kuluttamassa on samoissa euforisissa tunnelmissa kanssasi. Mutta maaliskuulle Soile soi -tapaukseen on liput eikä esteitä tiedossa, nyt ainakaan, ja juhlien juhlahan koittaa 9.2. kun Monica Divina on taas täällä. Ja Lerchenau ja äpäräpoikansa paikalla.
Ruusuritari oli isästä ja pojasta suurenmoinen ja näimme sen kolmeen kertaan. Kyllä siinä sielu hyrisi... Ja todentotta, listasi on mitä oivallisin kuvaamaan Soilen ääntä ja taiteilijapersoonaa. Ja oli niin viisas ja koskeuttava myös Ruusuritarissa, yksi kaikkien aikojen parhaista Marsalkattarista, uskaltaisin väittää. Ja Ruusuritarin ihaninta antia, niin, jumalainen Ms. Groop. Itse täydellisyys maan päällä. Lerchenau on rakastunut. On ollut jo pitkään. Sattuu sitä siis paremmissakin piireissä. Noin vakavasti: siinä on laulaja, jota todella ihailen ja arvostan. Lumoava ääni, taito ja ainutlaatuinen karaktääri. Surumielisen jalouden, tulkinnallisen älyn ja eroottisen säteilyn harvinainen yhdistelmä. Ihme! - Ochsin poika
Ihailija kirjoitti:
Samankaltainen Ochsin prototyyppi taidan olla itsekin. Römäkäntöräkkä, epävireinen basso. Vatsaa ja karvanaamaa löytyy.
Ehdottoman upeita mimmejä molemmat, kumpikin on hyvää mainosta Suomen musiikkielämälle!Pakko sanoa, että Karita Mattila on mauton ja tyylitajuton, jotenkin vulgaari ja rahvaanomainen. Aina kun Karitasta kuulee tulee mieleen hänen legendaarinen lausuntonsa, kun häneltä kysyttiin miltä tuntui saada kutsu linnanjuhliin, no, Karita vastasi, että 'se oli ripulin paikka'...unohtumaton kommentti. Tuota on täysin mahdoton kuvitella esim. Soile Isokosken tai Monica Groopin suuhun.
En nyt halua Karitaa täysin teilata, kyllähän hänellä hyvä tekniikka on ja osaa ihan laulaakin, mutta kiinnostavaa on, että hän on megasuosittu nimenomaan Jenkeissä- sinne hän sopiikin. Jenkit tykkää kaikesta pompöösistä ja räikeästä- ja sellainen Karita on. Jäähallilaulaja on erinomainen luonnehdinta. - ääni yleisöstä
Ochsin poika kirjoitti:
Pakko sanoa, että Karita Mattila on mauton ja tyylitajuton, jotenkin vulgaari ja rahvaanomainen. Aina kun Karitasta kuulee tulee mieleen hänen legendaarinen lausuntonsa, kun häneltä kysyttiin miltä tuntui saada kutsu linnanjuhliin, no, Karita vastasi, että 'se oli ripulin paikka'...unohtumaton kommentti. Tuota on täysin mahdoton kuvitella esim. Soile Isokosken tai Monica Groopin suuhun.
En nyt halua Karitaa täysin teilata, kyllähän hänellä hyvä tekniikka on ja osaa ihan laulaakin, mutta kiinnostavaa on, että hän on megasuosittu nimenomaan Jenkeissä- sinne hän sopiikin. Jenkit tykkää kaikesta pompöösistä ja räikeästä- ja sellainen Karita on. Jäähallilaulaja on erinomainen luonnehdinta.Olen samoilla ilmansuunnilla kanssasi, mutta ei ihan noin ankarasti halkipoikkijapinoon. Olkoon ihastuttavana poikkeuksena kuvaamastasi vaikkapa Karita Katja Kabanovan roolissa. Ei huono eikä pompöösi ollenkaan...
Kuolemattomista lausunnoista minulla on jäänyt mieleen Karitan nähtävästi Soilelle suunnattu piikki ajankohtana, jolloin näitä 40-vuotis- ja muita hallijuttuja vähän ihmeteltiin. Tokaisussa KM totesi jotain sentapaista, ettei kaikkien kannata hallikonsertteja pitääkään, kun ei esiintymistaito ja valovoima riitä kuitenkaan saamaan salia edes puolilleen.
Vaan onhan meillä millä retostella: kolme näin erityypistä upeaa naista! Ja päälle tietysti Lillit ja Riikat ja Helenat ja....kyllä meidän kelpaa, vai mitä Ochsin poika? - Lerchenau
Olen samoilla ilmansuunnilla kanssasi, mutta ei ihan noin ankarasti halkipoikkijapinoon. Olkoon ihastuttavana poikkeuksena kuvaamastasi vaikkapa Karita Katja Kabanovan roolissa. Ei huono eikä pompöösi ollenkaan...
Kuolemattomista lausunnoista minulla on jäänyt mieleen Karitan nähtävästi Soilelle suunnattu piikki ajankohtana, jolloin näitä 40-vuotis- ja muita hallijuttuja vähän ihmeteltiin. Tokaisussa KM totesi jotain sentapaista, ettei kaikkien kannata hallikonsertteja pitääkään, kun ei esiintymistaito ja valovoima riitä kuitenkaan saamaan salia edes puolilleen.
Vaan onhan meillä millä retostella: kolme näin erityypistä upeaa naista! Ja päälle tietysti Lillit ja Riikat ja Helenat ja....kyllä meidän kelpaa, vai mitä Ochsin poika?Poika vastailkoon puolestaan kun koneelle kerkiää, mutta pappa iloitsee voidessaan olla kanssasi samaa mieltä: Katja Kabanovassa K. Mattila on mainio: koskettava, laulullisesti ja tulkinnallisesti kypsä, jopa hienovireinen. Mattilan Salomea en ole nähnyt, se toki olisi kiinnostavaa, sillä äänellisesti roolin luulisin hänelle istuvan kuin --- no, sanon karitamaisen kansanomaisesti vaikka että kuin rään tappiin. Sen sijaan rohkeana poikana kerron, kuvaan ja paljastan: minusta Cynthia Makrisin Fidelio ohittaa mennen tullen K. Mattilan tulkinnan kyseisestä roolista.
Ja hallikonsertit: kaikillahan niihin ei ole sen kummemmin halua kuin tarvettakaan.Ja kylläpä kyllä: Lilli ja kaksi Riikka ovat isoja iloja (Riikat Rantanen ja Hakola, tuo kaunissointinen sopraanomme). Ja mitä ihanin mezzo, hyvinkin monicamainen hillityssä ilmaisussaan ja herkässä, hieman surumielisessä äänensä jalosointisuudessa on Jenny Carlstedt (muistinkohan nyt sukunimen oikein, korjatkaapa lahopäätä, jos meni äkkiseltään vain sinne päin). Hurmaava, hillitty, syvä - fantastinen barokkimusiikin ja passioiden tulkki, esimerkiksi. Muistini mukaan tällä hetkellä kiinnitys Keski-Euroopassa. - Ochsin poika
Olen samoilla ilmansuunnilla kanssasi, mutta ei ihan noin ankarasti halkipoikkijapinoon. Olkoon ihastuttavana poikkeuksena kuvaamastasi vaikkapa Karita Katja Kabanovan roolissa. Ei huono eikä pompöösi ollenkaan...
Vaan onhan meillä millä retostella: kolme näin erityypistä upeaa naista! Ja päälle tietysti Lillit ja Riikat ja Helenat ja....kyllä meidän kelpaa, vai mitä Ochsin poika?Nooh, kyllähän minäkin nyt vähän ykisoikoisesti Karitaa lyttäsin, onhan hänelläkin ansionsa, mikä tässä myönnettäköön. Katja Kabanovaa en valitettavasti päässyt näkemään, täytyypä pitää varansa, kun Paimion tyttö on seuraavan kerran Suomessa keikalla, että saa tiketit pappa Lerchenaun kanssa.
Tuota KM:n lausuntoa en muistanutkaan, milä tietysti oli siunattu asia. Millähän Karitan lausuntoautomaattia sais vähän hillittyä? Sen tytön kannattaisi keskittyä ihan vaan laulamiseen ja jättää ne kommentit muiden tehtäväksi. Multa menis usko ihmiseen ja oopperaan, jos Ihana Soile kommentoisi jotain noin pöljää...onnneksi sentään tähän maahan on siunaantunut vain yksi jäähallilaulaja. Siitä iso kiitos myös Ruukin suuntaan. - Häh?
Ochsin poika kirjoitti:
Nooh, kyllähän minäkin nyt vähän ykisoikoisesti Karitaa lyttäsin, onhan hänelläkin ansionsa, mikä tässä myönnettäköön. Katja Kabanovaa en valitettavasti päässyt näkemään, täytyypä pitää varansa, kun Paimion tyttö on seuraavan kerran Suomessa keikalla, että saa tiketit pappa Lerchenaun kanssa.
Tuota KM:n lausuntoa en muistanutkaan, milä tietysti oli siunattu asia. Millähän Karitan lausuntoautomaattia sais vähän hillittyä? Sen tytön kannattaisi keskittyä ihan vaan laulamiseen ja jättää ne kommentit muiden tehtäväksi. Multa menis usko ihmiseen ja oopperaan, jos Ihana Soile kommentoisi jotain noin pöljää...onnneksi sentään tähän maahan on siunaantunut vain yksi jäähallilaulaja. Siitä iso kiitos myös Ruukin suuntaan.vai Perniön?
- Poju
Häh? kirjoitti:
vai Perniön?
Paimio ja Perniö ovat siellä turuuuuun puolessa Varsinais-Suomessa naapuripitäjiä, joten ihan samahan se on. Ei Karita kuitenkaan ole mistään kotoisin.
- Pojulainen
Poju kirjoitti:
Paimio ja Perniö ovat siellä turuuuuun puolessa Varsinais-Suomessa naapuripitäjiä, joten ihan samahan se on. Ei Karita kuitenkaan ole mistään kotoisin.
vastaus taitasi täs kisas olla se perniö, mutta ihan ovat naapureina siinä turun kupeessa. Karita oli nuorempana iso, komia ja vöyree likka, liika laiha nälkäkurki minusta nykysin. Ja se moottoriturpa ja ristus sitä kemmarikaupan-myyjä-läksi-jortsuihin tyyliä vaatteissa ja asusteissa. Maalaistalon tyttö, kuin lämmin maitotonkankylki. Ja navetanhajukin yhä tallella.
- poju
Pojulainen kirjoitti:
vastaus taitasi täs kisas olla se perniö, mutta ihan ovat naapureina siinä turun kupeessa. Karita oli nuorempana iso, komia ja vöyree likka, liika laiha nälkäkurki minusta nykysin. Ja se moottoriturpa ja ristus sitä kemmarikaupan-myyjä-läksi-jortsuihin tyyliä vaatteissa ja asusteissa. Maalaistalon tyttö, kuin lämmin maitotonkankylki. Ja navetanhajukin yhä tallella.
Olettekos lukeneet kiinnostavan jutun Ondinesta tämänaamuisesta Hesarista? Artikkelissa kerrotaan, että Ondinen toimintaa rahoitetaan pitkälti Karita Mattilan levyjen kotimaan myynnillä. Ulkomailla Karita ei myy juuri mitään; myynti pyöriin 1.000 kieppeillä ja suosituinkin Karitan levytys myi vain 3.000 kpl...kun taas esim. Soile Isokosken Vier Letzte Lieder myi ulkomailla 19.000 kpl. Ja samanlaista menetystä odotetaan Soilen Mozart Arias-levytykselle, joka on saanut erinomaiset arvostelut.
- Qwerty
poju kirjoitti:
Olettekos lukeneet kiinnostavan jutun Ondinesta tämänaamuisesta Hesarista? Artikkelissa kerrotaan, että Ondinen toimintaa rahoitetaan pitkälti Karita Mattilan levyjen kotimaan myynnillä. Ulkomailla Karita ei myy juuri mitään; myynti pyöriin 1.000 kieppeillä ja suosituinkin Karitan levytys myi vain 3.000 kpl...kun taas esim. Soile Isokosken Vier Letzte Lieder myi ulkomailla 19.000 kpl. Ja samanlaista menetystä odotetaan Soilen Mozart Arias-levytykselle, joka on saanut erinomaiset arvostelut.
Jos nääs levymyynti on mittari.
- marita kattila
Qwerty kirjoitti:
Jos nääs levymyynti on mittari.
Pöljä rinnastus. Viestissä puhuttiin ondinen levymyynnistä, mistä lähtien britney on levyttänyt Kiilusen firmalle? Ja sitä paitsi Madonna, Beatles ja Rollarit ovat parempia kuin Britney, kun ne ovat myyneet enemmän levyjä.
- watersin muddy
marita kattila kirjoitti:
Pöljä rinnastus. Viestissä puhuttiin ondinen levymyynnistä, mistä lähtien britney on levyttänyt Kiilusen firmalle? Ja sitä paitsi Madonna, Beatles ja Rollarit ovat parempia kuin Britney, kun ne ovat myyneet enemmän levyjä.
britney on seksikkäin ja tekee kivoja biisejä. madonnakin on cool. ja nättejä tyttöjä ovat.
- Myddy vaters
marita kattila kirjoitti:
Älkääpä tulko tähän aloitukseen höperehtimään mitään näistä kaikenmaailman tusinatavaramisukoista! madonnia ja pritneitä on maalima väärällään, toista se on päästä Soilen tahi Monican laulua kuuntelemaan. Nämä vähän varttuneemmat Ladyt osaavat laulaa, isolla L:llä.
- ZXCVB
Pojulainen kirjoitti:
ja katso kuinka naapureita ovat!
- laulun lyömä
soile ihana on mutta kylä ykkönen kuitenkin on ruohosen seppo.
- Ochs
laulun lyömä kirjoitti:
eieieieiei, mä en kestä! Ei Soilesta ja ruohosen seposta saa edes puhua samassa lauseessa! Soile on ylimaallisen ihana ja hyvä, seposta sen sijaan saa ihottumaa, ainakin sieluunsa.
- laulun lyömä
Ochs kirjoitti:
eieieieiei, mä en kestä! Ei Soilesta ja ruohosen seposta saa edes puhua samassa lauseessa! Soile on ylimaallisen ihana ja hyvä, seposta sen sijaan saa ihottumaa, ainakin sieluunsa.
kyllä ruohosen seppo on sellainen äänellinen virtuoosi ja väkevä tulkitsija! Hän on suurenmoinen taiteilija ja suuri pieni mies. Soma kikkarapää myös. Ruohosen seppo: pieni mies ja ujeltava ääni. Ruohosen seppo on ilmiö!
- m. v.
laulun lyömä kirjoitti:
nyt puhut asiaa! Sepossa ON sitä jotain. Mikään ei saa punttua niin värisemään kuin Sepon intohimoisesti leiskauttama tenoraalinen kukko! On se hieno mies, tukkaa myöten.
- Ochs
m. v. kirjoitti:
nyt puhut asiaa! Sepossa ON sitä jotain. Mikään ei saa punttua niin värisemään kuin Sepon intohimoisesti leiskauttama tenoraalinen kukko! On se hieno mies, tukkaa myöten.
Älkää nyt enää ruohosen seposta viittikö, ei eees vitsillä. Pliis! Tää keskustelu sentään käydään Soippa Isokoski- otsikon alla. Pientä kunnioitusta siis! Kertokaa mieluummin vaikkapa jokin hauska anekdootti Soilen ja Maritan seikailuista maailman konserttilavoilla.
- Sångare
Ochs kirjoitti:
Älkää nyt enää ruohosen seposta viittikö, ei eees vitsillä. Pliis! Tää keskustelu sentään käydään Soippa Isokoski- otsikon alla. Pientä kunnioitusta siis! Kertokaa mieluummin vaikkapa jokin hauska anekdootti Soilen ja Maritan seikailuista maailman konserttilavoilla.
kerta kun olivat kaikki oikein tuhdisti päissään. ja kyllähän sopii ruohosen sepon taidetta ja karrieeriä tässä kohtaa just ylistää kun ruohosen seppo on loistokkaasti (tikkailta, pieni mies kun on) laulanut niin monia samoja rooleja kuin Isokosken Soilekin. Ruohosen Seppohan Desdemonana nosti kyyneleet silmiin kaikille joilla oli kuulosuojaimet unohtuneet kotiin. Sekin oli unohtumaton kokemus. Ruohosen Sepon kanssa aina tuppaa olemaan. Unohtumatonta.
- Ochs
Sångare kirjoitti:
kerta kun olivat kaikki oikein tuhdisti päissään. ja kyllähän sopii ruohosen sepon taidetta ja karrieeriä tässä kohtaa just ylistää kun ruohosen seppo on loistokkaasti (tikkailta, pieni mies kun on) laulanut niin monia samoja rooleja kuin Isokosken Soilekin. Ruohosen Seppohan Desdemonana nosti kyyneleet silmiin kaikille joilla oli kuulosuojaimet unohtuneet kotiin. Sekin oli unohtumaton kokemus. Ruohosen Sepon kanssa aina tuppaa olemaan. Unohtumatonta.
jumankauta, vääännän sulta niskat nurin, jos vielä kerran alustat ruohosen seposta! Mä saan sellaisen allergiakohtauksen, ettei tässä edes auta Soippa ja Marita, tuo legendaarinen (taistelu)pari.
- laulun lyömä
Ochs kirjoitti:
jumankauta, vääännän sulta niskat nurin, jos vielä kerran alustat ruohosen seposta! Mä saan sellaisen allergiakohtauksen, ettei tässä edes auta Soippa ja Marita, tuo legendaarinen (taistelu)pari.
kuule kyllä se on ruohosen seppo unohtumattoman kokemuksen takuumies, minkä varmasti Ochskin myöntää. Siinä se on semmoinen ujeltava kikkarapää että moista virtuoosia ei maa päällään kanna. Kyllä se on ruohosen seppo sui generis. Kyllä ruohosen sepon laulutaiteen moniulotteisuuden ja väkevän taitelijapersoonan äärellä on hyvä joka päivä hetki syventyä pohtimaan hänen taiteilijuuttaan ja kikkaratukka ja nappisilmiä. Mies ja ääni -- mies? ja ääni?
- felicia
Ochsin poika kirjoitti:
Nooh, kyllähän minäkin nyt vähän ykisoikoisesti Karitaa lyttäsin, onhan hänelläkin ansionsa, mikä tässä myönnettäköön. Katja Kabanovaa en valitettavasti päässyt näkemään, täytyypä pitää varansa, kun Paimion tyttö on seuraavan kerran Suomessa keikalla, että saa tiketit pappa Lerchenaun kanssa.
Tuota KM:n lausuntoa en muistanutkaan, milä tietysti oli siunattu asia. Millähän Karitan lausuntoautomaattia sais vähän hillittyä? Sen tytön kannattaisi keskittyä ihan vaan laulamiseen ja jättää ne kommentit muiden tehtäväksi. Multa menis usko ihmiseen ja oopperaan, jos Ihana Soile kommentoisi jotain noin pöljää...onnneksi sentään tähän maahan on siunaantunut vain yksi jäähallilaulaja. Siitä iso kiitos myös Ruukin suuntaan.Karita Mattila on kotoisin PERNIÖSTÄ!
- Sailbad Sinner
Keskusteluun ”Mattila vs. Isokoski” tuo pikantin lisän puheenvuoro uutisryhmässä rec.music.opera, ks. http://groups-beta.google.com/group/rec.music.opera/browse_frm/thread/a0c032b3fb8f8025/0bc724e430596b5f#0bc724e430596b5f
Keskustelun avaaja moitti Metin Otelloa ja kaipasi uutta Desdemonaa: ”A new Desdemona. Karita Mattila, Soile Isokoski, and even perhaps Anja Harteros would make fine choices.”
Ei hassumpaa, kun kaksi parasta vaihtoehtoa ovat suomalaisia :)- Ihailija
James Levine on käyttänyt ja käyttää molempia tähtirooleissa.
Soile Isokoskea voi kuunnella Metissä tulevalla kevätkaudella Margueritenä Levinen johtamissa Faust-esityksissä (Gounod).
Poikani käväisi nelisen vuotta sitten lyhyellä turistivisiitillä New Yorkissa (opiskellessaan lännempänä). Myös Met mahtui matkaohjelmaan. Siellä meni Fidelio (Beethoven), jonka nimiroolissa/Leonorena sattui olemaan Karita Mattila. Florestanina Ben Heppner, puikossa Levine himself. Olisinpa ollut ihan mielelläni poikani tilalla kuuntelemassa/katselemassa!
Yksi netistä löytyvä mielipide tuosta produktiosta:
"Karita Mattila's Fidelio/Leonore was jaw-droppingly splendid..."
http://operajamboree.crosswinds.net/Edie/edie01.html - Sailbad Sinner
Ihailija kirjoitti:
James Levine on käyttänyt ja käyttää molempia tähtirooleissa.
Soile Isokoskea voi kuunnella Metissä tulevalla kevätkaudella Margueritenä Levinen johtamissa Faust-esityksissä (Gounod).
Poikani käväisi nelisen vuotta sitten lyhyellä turistivisiitillä New Yorkissa (opiskellessaan lännempänä). Myös Met mahtui matkaohjelmaan. Siellä meni Fidelio (Beethoven), jonka nimiroolissa/Leonorena sattui olemaan Karita Mattila. Florestanina Ben Heppner, puikossa Levine himself. Olisinpa ollut ihan mielelläni poikani tilalla kuuntelemassa/katselemassa!
Yksi netistä löytyvä mielipide tuosta produktiosta:
"Karita Mattila's Fidelio/Leonore was jaw-droppingly splendid..."
http://operajamboree.crosswinds.net/Edie/edie01.htmlMenee jo Isokoski-otsikon ulkopuolelle, mutta minulla on tuo Metin Fidelio dvd:llä. Karitan "Abscheulicher" on riipaiseva, ja muukin laulajakaarti on hienoa. Vahinko, että nykyaikaiseen huippuvarmaan vankilaan siirrettynä oopperan juoni ei toimi. Monet kohtaukset ovat niin järjenvastaisia, että Beethovenin tarkoittama tunnelma ei synny. Kyseinen levy kannattaa hankkia Karitan vuoksi, mutta kokonaisuutena pks-kirjastoistakin löytyvä esitys, jolla mm. Gabriela Benackova ja Pjotr Beczala, on parempi.
- Oprah
Olen sekä Mattila että Isokoski-fani....Mattilan ja Isokosken ero on lähinnä äänityypeiltään ja luonteeltan erilainen....Karita on Dramaattinen sopraano ja Soile Lyyris-Dramaattinen....Karita on tempperamenttinen ja Soile vaatimaton =)
- se bassonköriläs
sanoisin, että Soile on sivistynyt.
- Tristan
Mattilalla on huono ja samea ääni, mutta hän on loistava teatteridiiva.
Isokosken ääni on ylittämätön, ja hän on myös ihan oikea muusikko. Valitettavasti vähän kalsea tulkitsijana... - se bassonköriläs
Tristan kirjoitti:
Isokosken ääni on ylittämätön, ja hän on myös ihan oikea muusikko. Valitettavasti vähän kalsea tulkitsijana...tuosta Soilen tulkintapuolesta, että pienieleinen, hieman varautunut, aristokraattisen pidättyvä, vihjaava ei näyttävä, henkistynyt. Ei oikein aina avaudu nykyajan diivakulttuurin keskellä. Todella hieno tulkitsija mielestäni, ei siis oopperadiiva millään tasolla. Mikä sen ihanampaa.
- Lerchenaun poika
se bassonköriläs kirjoitti:
tuosta Soilen tulkintapuolesta, että pienieleinen, hieman varautunut, aristokraattisen pidättyvä, vihjaava ei näyttävä, henkistynyt. Ei oikein aina avaudu nykyajan diivakulttuurin keskellä. Todella hieno tulkitsija mielestäni, ei siis oopperadiiva millään tasolla. Mikä sen ihanampaa.
Kyllä, kyllä! Soile oli uskomattomassa vireessa Ruusuritarissa! Kuten isä jo raportoikin, niin kävimme katsomassa produktion kolmeen kertaan, aina yhtä lumoutuneina suosikkilaulajistamme Isokoskesta ja Groopista. Soilea on kehuttu jo niin paljon, ettei siihen ole mitään lisättävää eikä poisotettavaa. Jos on isä Lerchenau rakastunut ihanaan Ms Groopiin, niin pojan mieleen on enämpi kypsään keski-ikään ehtinyt Ms. Isokoski. Tiedoksi vaan, Soile, lähtisin treffeille anytime...;)
- Lerchenau
Lerchenaun poika kirjoitti:
Kyllä, kyllä! Soile oli uskomattomassa vireessa Ruusuritarissa! Kuten isä jo raportoikin, niin kävimme katsomassa produktion kolmeen kertaan, aina yhtä lumoutuneina suosikkilaulajistamme Isokoskesta ja Groopista. Soilea on kehuttu jo niin paljon, ettei siihen ole mitään lisättävää eikä poisotettavaa. Jos on isä Lerchenau rakastunut ihanaan Ms Groopiin, niin pojan mieleen on enämpi kypsään keski-ikään ehtinyt Ms. Isokoski. Tiedoksi vaan, Soile, lähtisin treffeille anytime...;)
Rakastan, palvon ja jumaloin. Näen vain sinut. Muita en edes välitä kuunnella, mitä nyt ammatillisesti. Jumaloin. Rakastava Ochs
- Tristan
Lerchenau kirjoitti:
Rakastan, palvon ja jumaloin. Näen vain sinut. Muita en edes välitä kuunnella, mitä nyt ammatillisesti. Jumaloin. Rakastava Ochs
Oli kyllä aika kylmäkiskoinen Matteus- Passiossa...
- Lerchenau
Tristan kirjoitti:
Oli kyllä aika kylmäkiskoinen Matteus- Passiossa...
vaan jumalainen oli, siellä mustasukkaisuus puhelee...
- Qwerty
Tristan kirjoitti:
Isokosken ääni on ylittämätön, ja hän on myös ihan oikea muusikko. Valitettavasti vähän kalsea tulkitsijana...Taas kohtaamme. Voi ei.
Toki makuasioista on vaikea kiistellä, mutta huono ja samea, niin... Taidat nyt puhua humppalaulaja Anne Mattilasta. - marita
Tristan kirjoitti:
Isokosken ääni on ylittämätön, ja hän on myös ihan oikea muusikko. Valitettavasti vähän kalsea tulkitsijana...Oikeassa olet; Isokosken ääni on ylittämätön ja toki Sibiksen käynyt kanttori on oikea muusikkokin, mutta että kalsea tulkitsija?? Ei ikinä! Minä olen nähnyt Soilen romanttisena, flirttailevana, surullisena, traagisena, epävarmana, iloisena, just name it! En tiedä mitä esityksiä sinä olet ollut katsomassa, mutta ne missä minä olen Soilea nähnyt, hän on tulkinnut todella elävästi ja uskottavasti!
- Tristan
Qwerty kirjoitti:
Taas kohtaamme. Voi ei.
Toki makuasioista on vaikea kiistellä, mutta huono ja samea, niin... Taidat nyt puhua humppalaulaja Anne Mattilasta.Mielestäni, Qwerty, Mattila ( nimenomaan oopperalaulaja, sopraano, siis Karita ) ei ole sillä tavalla " ääni ", kuin joku Kathleen Battle; hänen ansionsa ovat muualla: Mattila on loistava mm. operetissa & musikaalihittien,
tulkitsijana. Hän tekee loistavaa teatteria ja yltää haltioituneeseen tulkintaan. Toisinaan hän eläytyy jopa niin voimakkaasti, että menettää äänensä hallinnan.
Isokoski ei koskaan. Hän on tasapainoinen ja itsensä tunteva, hän ei koskaan tuollalailla
" huku" , menetä kontrollia. Hän tarjoaa loistavaa ja selkeää tulkintaa, ei tosin sellaista hurmioitumista kuin Mattila, mutta aina kuitenkin täysipainoista ja elävää.
Ja! - Mikä tekniikka! Kuuntele joskus vaikka Kuulan " Suutelo " ; b2 ja pianissimo ( ! ). - Qwerty
Tristan kirjoitti:
Mielestäni, Qwerty, Mattila ( nimenomaan oopperalaulaja, sopraano, siis Karita ) ei ole sillä tavalla " ääni ", kuin joku Kathleen Battle; hänen ansionsa ovat muualla: Mattila on loistava mm. operetissa & musikaalihittien,
tulkitsijana. Hän tekee loistavaa teatteria ja yltää haltioituneeseen tulkintaan. Toisinaan hän eläytyy jopa niin voimakkaasti, että menettää äänensä hallinnan.
Isokoski ei koskaan. Hän on tasapainoinen ja itsensä tunteva, hän ei koskaan tuollalailla
" huku" , menetä kontrollia. Hän tarjoaa loistavaa ja selkeää tulkintaa, ei tosin sellaista hurmioitumista kuin Mattila, mutta aina kuitenkin täysipainoista ja elävää.
Ja! - Mikä tekniikka! Kuuntele joskus vaikka Kuulan " Suutelo " ; b2 ja pianissimo ( ! ).Olen häntä takavuosina kerran säestänyt ja täytyy sanoa että mukava ihminen ja hieno ääni jo silloin.
Karita Mattilasta en itsekään niin suunnattomasti perustanut ennen paria, aivan lähivuosina ollutta elämystä. Toinen oli Janacekin Jenufa joka minulla oli ilo nähdä joitakin vuosia sitten.
Eikä ollut huonoa Saariahon laulujen tulkinta Savonlinnassakaan viime kesänä.
Ps.
Tristan - ei operetissa voi olla mitään loistavaa. - Ochsin poika
Tristan kirjoitti:
Mielestäni, Qwerty, Mattila ( nimenomaan oopperalaulaja, sopraano, siis Karita ) ei ole sillä tavalla " ääni ", kuin joku Kathleen Battle; hänen ansionsa ovat muualla: Mattila on loistava mm. operetissa & musikaalihittien,
Ja! - Mikä tekniikka! Kuuntele joskus vaikka Kuulan " Suutelo " ; b2 ja pianissimo ( ! ).'Karita eläytyy voimakkaasti äänen hallintansa menettäen'...ei kuulosta kovin ammattimaiselta, vaan lähinnä holtittomalta! Niinpä niin, Karita on sellainen luonnonlapsi, ihan kuten hänen (kauniisti sanottuna)kansanomaiset lausuntonsakin antavat ymmärtää. Joku tolkku se on (yli)tulkinnassakin säilytettävä, Karita!
- Ikäkulu ukko
Qwerty kirjoitti:
Olen häntä takavuosina kerran säestänyt ja täytyy sanoa että mukava ihminen ja hieno ääni jo silloin.
Karita Mattilasta en itsekään niin suunnattomasti perustanut ennen paria, aivan lähivuosina ollutta elämystä. Toinen oli Janacekin Jenufa joka minulla oli ilo nähdä joitakin vuosia sitten.
Ps.
Tristan - ei operetissa voi olla mitään loistavaa.>ei operetissa voi olla mitään loistavaa
Minut on saatu höperettiin yhden kerran. Toisen kerran tulemista tohdin epäillä vahvasti.
Paikka oli Theater am Goetheplatz, Bremen. Aika oli kesäkuu 1968. Kappale oli Millöckerin Der Bettelstudent. Puoliaikaan mennessä olin saanut tarpeekseni ja liukenin omille teilleni. Ilta oli vielä niin nuori, että päätin ajaa ratikalla Schwachhauser Heerstrassen päähän ja tulla sieltä jalan majapaikkaani päin. Matkan varrella pistäydyin kaikissa oluttuvissa, joissa oli minulle uutta olutmerkkiä. Yksi lasillinen, pahvinen olutlasin alunen (keräilykohde) taskuun ja kadulle etsimään seuraavaa kiintopistettä. Bierdeckel-kokoelmani karttui tuon kävelyretken mittaan kahdeksan uutuuden verran.
Majoitusperheeni vanhemmat eivät oikein ottaneet ymmärtääkseen "kulttuurivihamielistä" tempaustani.
Ikää minulla oli tuolloin 17 vuotta. Saksalaisissa anniskelupaikoissa ei ainakaan siihen maailman aikaan kyselty papereiden perään, vaan minua palveltiin kuin asiakasta konsanaan.
Höperettiin minua siis ei ole tuon illan jälkeen saanut (eikä typerettiin), mutta ooppera onkin sitten tykkänään eri asia! - Tristan
Qwerty kirjoitti:
Olen häntä takavuosina kerran säestänyt ja täytyy sanoa että mukava ihminen ja hieno ääni jo silloin.
Ps.
Tristan - ei operetissa voi olla mitään loistavaa.Oi! Olet siis säestänyt Soilea! Kateeksi käy...
- Tristan
Ochsin poika kirjoitti:
'Karita eläytyy voimakkaasti äänen hallintansa menettäen'...ei kuulosta kovin ammattimaiselta, vaan lähinnä holtittomalta! Niinpä niin, Karita on sellainen luonnonlapsi, ihan kuten hänen (kauniisti sanottuna)kansanomaiset lausuntonsakin antavat ymmärtää. Joku tolkku se on (yli)tulkinnassakin säilytettävä, Karita!
Niin, mutta onhan Mattila nyt kuitenkin aivan loistava ja mukaansatempaava lavapersoona, eikö?
Kuka voisi olla liikuttumatta, kun Mattila melkein itkee laulaessaan jotain todella nostalgista!- tosin, onhan tuollainen musisointi vähän karkeaa.
Karita Mattila tuo hiukan mieleen Vesa- Matti Loirin... - Ochs
Tristan kirjoitti:
Oi! Olet siis säestänyt Soilea! Kateeksi käy...
Ei kaikkea kannata uskoa...
- Raija Aurekoski
Tristan kirjoitti:
Niin, mutta onhan Mattila nyt kuitenkin aivan loistava ja mukaansatempaava lavapersoona, eikö?
Kuka voisi olla liikuttumatta, kun Mattila melkein itkee laulaessaan jotain todella nostalgista!- tosin, onhan tuollainen musisointi vähän karkeaa.
Karita Mattila tuo hiukan mieleen Vesa- Matti Loirin...Niin, voihan karita olla mukaansatempaava lavapersoona, mutta jos laulaja liikuttuu omasta tulkinnastaan kyyneliin saakka ja äänen hallinta katoaa, niin minun makuuni se on sellaista ylitulkintaa ja kamalaa katseltavaa, että kiitos ei!! Mä tykkään olla enämpi asialinjalla, tulkinnan pitää olla hienovaraista eikä alleviivaavaa. Soile onneksi on toista maata:)
- Tristan
Ochs kirjoitti:
Ei kaikkea kannata uskoa...
Eihän sitä tiedä; saattahan Qwerty olla esim. Ilkka Paananen.
- Ochs von Lerchenau
Raija Aurekoski kirjoitti:
Niin, voihan karita olla mukaansatempaava lavapersoona, mutta jos laulaja liikuttuu omasta tulkinnastaan kyyneliin saakka ja äänen hallinta katoaa, niin minun makuuni se on sellaista ylitulkintaa ja kamalaa katseltavaa, että kiitos ei!! Mä tykkään olla enämpi asialinjalla, tulkinnan pitää olla hienovaraista eikä alleviivaavaa. Soile onneksi on toista maata:)
Horjumatta asialinjalla pyrin minäkin jämerästi jököttämään.
- Qwerty
Tristan kirjoitti:
Eihän sitä tiedä; saattahan Qwerty olla esim. Ilkka Paananen.
En kyllä ole Ilkka Paananen, mutta juttu on ihan tosi.
Minun piti säestää eräässä tilaisuudessa yhtä neitokaista, joka sitten saikin vatsataudin. Tilalleen laulamaan hän oli hätäpäissään pyytänyt ystävänsä Soilen.
Kylläpä harmitti. - Tristan
Qwerty kirjoitti:
En kyllä ole Ilkka Paananen, mutta juttu on ihan tosi.
Minun piti säestää eräässä tilaisuudessa yhtä neitokaista, joka sitten saikin vatsataudin. Tilalleen laulamaan hän oli hätäpäissään pyytänyt ystävänsä Soilen.
Kylläpä harmitti.Siitä on siis kauan. Harmittiko Soilea, neitokaista vai sinua?
Qwerty.- Soitithan hyvin? - Qwerty
Tristan kirjoitti:
Siitä on siis kauan. Harmittiko Soilea, neitokaista vai sinua?
Qwerty.- Soitithan hyvin?Niin...onhan siitä useampi vuosi.
En tiedä harmittiko Soilea. Tuskin kuitenkaan hirveästi.
Itseäni ei kauheasti harmittanut, mutta tätä neitokaista kyllä - harvempi nauttii oksentamisesta ja vatsataudista.
Tottakai soitin hyvin ko. vaateliaan Oskar Merikannon sävelteoksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801