Helluntalaispastori Esa Hyvösen tasokas, Raamattuun hyvin nojautuva kokonainen kirjoitus aiheesta löytyy tästä linkistä.
http://www.pastoriesa.fi/teologia/onko-apostoleja-tanaan/
"Vastatakseni kysymykseen, onko apostoleja tänään, meidän täytyy tiedostaa, mitkä ovat Uuden testamentin kaksi tärkeintä ja teologisesti olennaista kriteeriä apostolille:
a) Jeesuksen Kristuksen kutsuma ja asettama (Gal 1:1; Matt 10:1-4 pars.)
b) Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä ennen taivaaseen asettumista (Ap.t. 1:22; 1. Kor 15:5-9)
12 apostolia, pois lukien Paavali, täyttävät nämä kriteerit kiistattomin todistein. Tämän lisäksi tunnemme Uudesta testamentista muitakin apostoleja kuten Andronikuksen ja Junian, joista voidaan päätellä olleen Jeesuksen ylösnousemuksen silminnäkijöitä. Perusteet tälle väitteelle olen kirjoittanut auki blogikirjoituksessani: Junia – unohdettu naisapostoli.
Paavali ei täytä näitä vaatimuksia apostoliksi. Tästä olen kirjoittanut kirjassa Koetelkaa kaikki (2016) seuraavaa:
Paavali on poikkeus sääntöön, minkä hän itsekin tiedosti. Hän ei ollut silminnäkijä ennen Jeesuksen taivaaseen astumista. Ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä (15:1–11) Paavali havainnollistaa poikkeavaa lähtökohtaansa kreikan sanan ektrôma (jae 8) välittämällä kielikuvalla. Suomalaiset käännökset suosivat ajatusta keskosena syntyneestä. Tällä on perusteensa, koska sanalla tarkoitetaan normaalista odotusajasta poikkeavaa syntymä ajankohtaa tai -tapaa, kuten keskenmenoa, aborttia tai keskosena tai yliajalla syntymistä. Jälkimmäisin vaihtoehto olisi asiayhteyden perusteella paras käännös, koska Paavali kertoo olleensa viimeinen, jolle Kristus ilmestyi – ja siten myös vähäisin apostoleista.
Tämän lisäksi Paavali matkusti Jerusalemiin tarkastamaan näyssä saamansa apostolin kutsun ja evankeliumin osalta alkuperäisistä apostoleista. He tunnistivat Paavalin kutsun ja ojensivat hänelle kättä yhteistyöhön (Gal 2:1-10). Tältä osin hänet voidaan lukea apostoliksi.
Huomattavaa kuitenkin on, ettei apostolit nimenneet seuraajikseen apostoleja, vaan vanhimpia ja kaitsijoita. Paavali on ainut poikkeus sääntöön. Juudan kirja (j. 17 ja 18) myös puhuu apostolien harhaopettajista varoittaneesta ennuspuheesta menneessä aikamuodossa ikään kuin apostolien puhe olisi lakannut. Nämä faktat on tulkittu osoittavan apostolien tehtävän lakkaamiseen."
Onko apostoleja nykyään...EI ainakaan aitoja.
22
525
Vastaukset
- hapatteet.hankaloittavat
Jeesuksen aikana Apostolit opettivat Jumalan rakkautta - pelastukseksi. Tänään opetetaan laittomuutta - hyljätään Jumalan tahto. En oikein jaksa usko siihen apostoliuteen, joka monessa Sanan opetuksessa on ihmiskäskyjen viidakosta ottanut oppimääräkseen hapatteen ja valkeuden vaateeseen vedoten sitä opettaa.
Siksi esim.. helluntalaisapostolit olen ulkoistanut, etten sitä apostoliutta kannata. Jopa jahvettilaisten apostolisus on lähempänä totuutta, kun helluntalaisten.- NäinRaamatustaIlmenee
Jos joku sanoo nykyaikana itseään tai jotain toista apostoliksi, niin jo siitä voi havaita tämän ihmisen lähteneen ajattelussaan ja opeissaan harhateille. Tänä aikana ei ole raamatullista nimittää ketään apostoliksi.
- alfa123om2222
a. Jehovan kutsuma ja asettama
b. Kristuksen Ilmestymisen todistaja, näkijä
Apostolit eivät aina olleet samaa mieltä Jeesuksen kanssa. Muodostui Kristuksen, Paavalin, Apolloksen ja Pietarin puolueet. Eräs apostolin tuntomerkki saattaa olla ristiriitaisuus vallitsevan ehkä jopa tekopyhän asiaintilan kanssa. Se ei tarkoita, että apostolit olisivat suurempia kuin lainkuuliaiset henkilöt, vaan heidän työmentelmänsä ja päämääränsä ovat luultavasti vain erilaiset.
Kristus antaa aina Ilmestyessään tietoa, joka poikkeaa raamatusta. Mielestäni apostoli, joka liikaa pitäytyy vanhaan raamatun perinteeseen ei ole apostoli, vaan opettaja. Apostolilla on uusia näkökulmia. Jopa uusia viestejä.- LuetaanSanaa
Jaahas. Tulipa sinulta oikein varsinainen pläjäys epäraamatullista oppia heti alkuunsa! Jeesus ei koskaan opeta Jumalan sanaa raamattua vastaan. Sellaiset Raamatun vastaiset ilmestykset eivät ole Jumalasta vaan Vihollisesta ja ihmisiä hämäämään ja eksyttämään tarkoitettuja
Uskomatonta paskaamilkeää pastori kirjoittaa!
Yhtään silminnäkijäkertomusta ei ole olemassa ja pastori tietää tämän aivan jyvin!
Jokainen lukiolainenkin tietää, saatin sitten alaa opiskellut.
http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi1/sivu_1_5_3.html- MietitäänpäVähän
Höpö, höpö...Tietenkin Jeesuksen eläessä monikin näki Jeesuksen omin silmin ja kertoi hänen opetuksistaan eteenpäin tai kirjoitti niitä ylös.
MietitäänpäVähän kirjoitti:
Höpö, höpö...Tietenkin Jeesuksen eläessä monikin näki Jeesuksen omin silmin ja kertoi hänen opetuksistaan eteenpäin tai kirjoitti niitä ylös.
Ilmeisesti olet ymmärrykseltäsi dogmaatikon tasoa.
Et ymmärrä lukiotason vuosilukuja.
Haeppas kokeeksi mulle esiin edes yksi mielikuvitusjeesuksen aikalainen, joka mielikuvitusjeesuksestasi kirjoitti?
Olis nimittäin Nobelin arvoinen suoritus, koska kukaan ei ole vielä mitään löytänyt.
Uskovaiset väittävät kirjoituksia olevan olemassa, mutta eivät pysty esittämään todisteita. Eikö silloin ole kyse tietoisesta valehtelemisesta?
- TaustatEsiin
http://www.kristitynfoorumi.fi/uudenapost.htm
http://www.kristitynfoorumi.fi/mielenhallinta.htm
Tässä pari tasokasta linkkiä aiheesta! - fghfgdfgdf
Esa Hyvönen opettaa apostoleista väärin. Apostolin virka on Raamatussa mainittu virka, johon kuului matkustaminen, sanan julistaminen uusilla paikkakunnilla ja seurakuntien perustaminen. Lähetystyöntekijät ovat meidän ajan apostoleja.
Raamattu mainitsee moniakin apostoleiksi. Esim. Paavali puhuttelee Andronikoksesta ja Juniaa apostoleiksi (Room. 16:7).
Esa Hyvönen yrittää kovasti vastustaa amerikkalaisia eksyttäjäpastoreita, mutta Hyvösen perustelut menevät sikäli hakoteille, että hän kieltää kaikki apostolit ja profeetat meidän aikana. Siinä menee lapsi pesuveden mukana.
Hyvönen tekee sen virheen, että kun hän torjuu amerikkalaisia harhaoppisia pastoreita, niin samalla hän torjuu Jumalan aitoa työtä.- AsiaanSelvyyttä
Niin, Raamatun aikaan useita ihmisiä, jotka täyttivät kyseiset kriteerit kutsuttiin apostoleiksi. He täyttivät nämä kriteerit:
"Vastatakseni kysymykseen, onko apostoleja tänään, meidän täytyy tiedostaa, mitkä ovat Uuden testamentin kaksi tärkeintä ja teologisesti olennaista kriteeriä apostolille:
a) Jeesuksen Kristuksen kutsuma ja asettama (Gal 1:1; Matt 10:1-4 pars.)
b) Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä ennen taivaaseen asettumista (Ap.t. 1:22; 1. Kor 15:5-9)"
Nykyaikana kukaan ei voi olla Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä eikä täten apostolikaan.
On keinotekoista ja epäraamatullista alkaa kutsua joitakin aikamme kristittyjä apostoleiksi. Se on kuitenkin ns uusapostolisen liikkeen vääristynyt ja eksyttävä opetus. Kuulostaa siltä, että sinä olet saanut tartunnan uusapostolisen liikkeen eksyttävistä oppirakennelmista ja et pysty niistä kovin helposto irtaantumaan.
RV:n päätoimittaja Leevi Launonen kirjoitti Ristin Voitossa:
"Suomeen outoja uuskarismaattisia virtauksia ja vierailijoita on viime aikoina tullut lähinnä maista, joissa niin sanottu uusapostolinen liike ja ”valtakunta nyt” -teologia ovat saaneet jalansijaa. Uuskarismaattisuuden tyypillisiä piirteitä ovat korostunut ihme- ja kokemuskeskeisyys, johtajan vahva vallankäyttö ja pyrkimys ulkoiseen menestykseen."
Esa Hyvönen ei tee virhettä kieltäessään aikamme feikkiapostolit. Apostoli -käsite tulkitaan täysin väärin ja epäraamatullisesti ns uusapostolisen liikkeen keskuudessa ja näille opeilla altistuneiden joukossa.
Olet sokea sille faktalle, että virheellisesti ajattelet sinä itse, eikä Esa Hyvönen ja muut Raamatun opetuksessa apostolius -asiassa pysyvät vakaat uskovat paimenet ja opettajat.
Kuulut selvästikin ajatuksinesi ainakin jossain määrin uusapostolisen-liikkeen ajattelutavan kannattajakuntaan. kannustan sinua tutkimaan uusapostolisen liikkeen taustoja ja analyysejä liikkeen epäraamatullisuudesta. Ja ennen kaikkea rukoile Jumalalta apua ja tutki Raamattua laajasti, ei kannata nappailla esiin vain yksittäisiä Raamatun kohtia kuten uusapostolisen liikkeen piirissä usein tehdään jättäen huomiotta Raamatun esiin tuoma kokonaiskuva asioista.
Intoa sinulla riittää, (sen perusteella kuinka paljon olet ilmeisesti viime aikoina täällä kirjoitellut) kunhan oppisit vielä pitäytymään Raamatun opetuksessa, etkä sotkeutuisi epäterveisiin hengellisiin virtauksiin ja niitten eksyttäviin opetuksiin.
Rukoilen puolestasi! - cdffgdfgdfgdfgd
AsiaanSelvyyttä kirjoitti:
Niin, Raamatun aikaan useita ihmisiä, jotka täyttivät kyseiset kriteerit kutsuttiin apostoleiksi. He täyttivät nämä kriteerit:
"Vastatakseni kysymykseen, onko apostoleja tänään, meidän täytyy tiedostaa, mitkä ovat Uuden testamentin kaksi tärkeintä ja teologisesti olennaista kriteeriä apostolille:
a) Jeesuksen Kristuksen kutsuma ja asettama (Gal 1:1; Matt 10:1-4 pars.)
b) Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä ennen taivaaseen asettumista (Ap.t. 1:22; 1. Kor 15:5-9)"
Nykyaikana kukaan ei voi olla Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä eikä täten apostolikaan.
On keinotekoista ja epäraamatullista alkaa kutsua joitakin aikamme kristittyjä apostoleiksi. Se on kuitenkin ns uusapostolisen liikkeen vääristynyt ja eksyttävä opetus. Kuulostaa siltä, että sinä olet saanut tartunnan uusapostolisen liikkeen eksyttävistä oppirakennelmista ja et pysty niistä kovin helposto irtaantumaan.
RV:n päätoimittaja Leevi Launonen kirjoitti Ristin Voitossa:
"Suomeen outoja uuskarismaattisia virtauksia ja vierailijoita on viime aikoina tullut lähinnä maista, joissa niin sanottu uusapostolinen liike ja ”valtakunta nyt” -teologia ovat saaneet jalansijaa. Uuskarismaattisuuden tyypillisiä piirteitä ovat korostunut ihme- ja kokemuskeskeisyys, johtajan vahva vallankäyttö ja pyrkimys ulkoiseen menestykseen."
Esa Hyvönen ei tee virhettä kieltäessään aikamme feikkiapostolit. Apostoli -käsite tulkitaan täysin väärin ja epäraamatullisesti ns uusapostolisen liikkeen keskuudessa ja näille opeilla altistuneiden joukossa.
Olet sokea sille faktalle, että virheellisesti ajattelet sinä itse, eikä Esa Hyvönen ja muut Raamatun opetuksessa apostolius -asiassa pysyvät vakaat uskovat paimenet ja opettajat.
Kuulut selvästikin ajatuksinesi ainakin jossain määrin uusapostolisen-liikkeen ajattelutavan kannattajakuntaan. kannustan sinua tutkimaan uusapostolisen liikkeen taustoja ja analyysejä liikkeen epäraamatullisuudesta. Ja ennen kaikkea rukoile Jumalalta apua ja tutki Raamattua laajasti, ei kannata nappailla esiin vain yksittäisiä Raamatun kohtia kuten uusapostolisen liikkeen piirissä usein tehdään jättäen huomiotta Raamatun esiin tuoma kokonaiskuva asioista.
Intoa sinulla riittää, (sen perusteella kuinka paljon olet ilmeisesti viime aikoina täällä kirjoitellut) kunhan oppisit vielä pitäytymään Raamatun opetuksessa, etkä sotkeutuisi epäterveisiin hengellisiin virtauksiin ja niitten eksyttäviin opetuksiin.
Rukoilen puolestasi!Uusapostolisessa liikkeessä on paljon harhaoppia (mm. menestysteologia ja torontolaisuus), mutta niin on Esa Hyvösenkin opetuksessa.
Raamattu on yksiselitteinen sen kohdalla, että on olemassa apostolin virka ja sen asian torjuminen on harhaoppia. On myös olemassa profeetan virka ja on olemassa myös vääriä profeettoja (esim. torontolaisissa), mutta profeettojen torjuminen voi pahimmillaan olla jopa Pyhän Hengen pilkkaa. Sen takia näiden asioiden kanssa pitää olla tarkka ja pidättyväinen.
Monet papit sotkeutuvat omiin doktriineihinsa. He yrittävät määritellä, mitä tarkoitetaan apostolilla. Sitten lopputuloksena on jokin papin keksimä perinnäissääntö, jolla kumotaan Jumalan sanaa. - S---A
AsiaanSelvyyttä kirjoitti:
Niin, Raamatun aikaan useita ihmisiä, jotka täyttivät kyseiset kriteerit kutsuttiin apostoleiksi. He täyttivät nämä kriteerit:
"Vastatakseni kysymykseen, onko apostoleja tänään, meidän täytyy tiedostaa, mitkä ovat Uuden testamentin kaksi tärkeintä ja teologisesti olennaista kriteeriä apostolille:
a) Jeesuksen Kristuksen kutsuma ja asettama (Gal 1:1; Matt 10:1-4 pars.)
b) Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä ennen taivaaseen asettumista (Ap.t. 1:22; 1. Kor 15:5-9)"
Nykyaikana kukaan ei voi olla Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen historiallinen silminnäkijä eikä täten apostolikaan.
On keinotekoista ja epäraamatullista alkaa kutsua joitakin aikamme kristittyjä apostoleiksi. Se on kuitenkin ns uusapostolisen liikkeen vääristynyt ja eksyttävä opetus. Kuulostaa siltä, että sinä olet saanut tartunnan uusapostolisen liikkeen eksyttävistä oppirakennelmista ja et pysty niistä kovin helposto irtaantumaan.
RV:n päätoimittaja Leevi Launonen kirjoitti Ristin Voitossa:
"Suomeen outoja uuskarismaattisia virtauksia ja vierailijoita on viime aikoina tullut lähinnä maista, joissa niin sanottu uusapostolinen liike ja ”valtakunta nyt” -teologia ovat saaneet jalansijaa. Uuskarismaattisuuden tyypillisiä piirteitä ovat korostunut ihme- ja kokemuskeskeisyys, johtajan vahva vallankäyttö ja pyrkimys ulkoiseen menestykseen."
Esa Hyvönen ei tee virhettä kieltäessään aikamme feikkiapostolit. Apostoli -käsite tulkitaan täysin väärin ja epäraamatullisesti ns uusapostolisen liikkeen keskuudessa ja näille opeilla altistuneiden joukossa.
Olet sokea sille faktalle, että virheellisesti ajattelet sinä itse, eikä Esa Hyvönen ja muut Raamatun opetuksessa apostolius -asiassa pysyvät vakaat uskovat paimenet ja opettajat.
Kuulut selvästikin ajatuksinesi ainakin jossain määrin uusapostolisen-liikkeen ajattelutavan kannattajakuntaan. kannustan sinua tutkimaan uusapostolisen liikkeen taustoja ja analyysejä liikkeen epäraamatullisuudesta. Ja ennen kaikkea rukoile Jumalalta apua ja tutki Raamattua laajasti, ei kannata nappailla esiin vain yksittäisiä Raamatun kohtia kuten uusapostolisen liikkeen piirissä usein tehdään jättäen huomiotta Raamatun esiin tuoma kokonaiskuva asioista.
Intoa sinulla riittää, (sen perusteella kuinka paljon olet ilmeisesti viime aikoina täällä kirjoitellut) kunhan oppisit vielä pitäytymään Raamatun opetuksessa, etkä sotkeutuisi epäterveisiin hengellisiin virtauksiin ja niitten eksyttäviin opetuksiin.
Rukoilen puolestasi!Se, että uskoo apostoleja ja profeettoja olevan nykypäivänäkin, ei tarkoita, että kuuluisi ns. uusapostoliseen liikkeeseen. Itse uskon niin, että apostolin ja profeetan virka tai tehtävä kuuluu edelleen seurakuntaan sen rakentumiseksi Jumalan haluamaan suuntaan, mutta:
1.
Apostoleista tuli joskus vuosituhannen vaihteessa jonkinlainen muoti-ilmiö. Muoti-ilmiön vuoksi hyvin moni sellainen, joka nimittää itseään apostoliksi, ei todellakaan ole Jumalan asettama apostoli. Voi olla, että tässä ns. uusapostolisessa liikkeessä tämä koskee suurta enemmistöä nk. apostoleista.
2.
Apostolien tehtävänä tänä päivänä ei voi olla uusien opillisten totuuksien esittäminen. Opillisessa mielessä meillä on jo Jumalan täydellinen ilmoitus olemassa: Raamattu.
3.
Koen vieraaksi sellaisen apostoliverkoston, joka pyrkisi ottamaan valtansa alle olevia seurakuntaverkostoja, herätysliikkeitä tai kirkkokuntia.
SEN SIJAAN uskon, että
4.
Erityisesti lähetystyön alkuvaiheessa tarvitaan apostolista kutsumusta. Esimerkiksi Hudson Tayloria pidän apostolina, joka evankelioimisen lisäksi asetti perustuksen seurakunnille. Paikallisseurakuntien perustaminen, vanhinten asettaminen ja terveen opetuksen varmistaminen ei välttämättä vaadi apostolin virkaa tai lahjaa, mutta on aika "apostolista" luonteeltaan.
5.
Apostolit voivat olla antamassa suuntaa ja terävämpää näkyä myös oleville seurakunnille, herätysliikkeille ja kirkkokunnille. Ajattelen niin, että esimerkiksi norjalaisella Barrattilla oli apostolin tehtävä tai virka, ja sen avulla hän antoi suuntaa Norjan ja myös Suomen seurakunnalle, erityisesti helluntailiikkeen kautta. - Jumalan-Pete
----Apostolin virka on Raamatussa mainittu virka, johon kuului matkustaminen, sanan julistaminen uusilla paikkakunnilla ja seurakuntien perustaminen. Lähetystyöntekijät ovat meidän ajan apostoleja.----
Oli sinulta aika hyvin kiteytetty. Käsittääkseni sana "apostoli" (kreik: "apostolos") tarkoittaa "lähetetty" ja "sanansaattaja". Kun vielä ottaa mukaan ne asiat mitkä oli heille yhteistä, muutakin kuin vain että olivat lähetettyjä ja Jumalan sanansaattajia, niin se oli se, että he kaikki paransivat sairaita ja ajoivat ulos demoneja ihmisistä. Joten...
Jos joku on Jumalan lähettämä sanansaattaja, parantaa sairaita ja ajaa ulos demoneja ihmisistä, niin kyllä hän mielestäni on silloin apostoli. Ei Raamattu missään sano, että "minä olen viimeinen apostoli", tai "hän oli viimeinen apostoli". Miksi? Koska evankeliointia pitää vielä harrastaa (koska siihen on tarvetta), ja myös koska Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
En ota kantaa siihen kuka on aito apostoli ja kuka ei. Se on minulle yhdentekevää. Pääasia että aitoja on olemassa.
Jos joku erehtyy luulemaan olevansa apostoli, vaikka ei ole, niin mitä siitä turhaan herneitä nenään ottaa? Kyllä sen ihmisen hedelmät näyttää onko hän aidosti lähetetty sanansaattaja kaikille niille joiden silmät Jumala on avannut paatuneisuuden mielentilasta. Ei kannata ottaa kenenkään murhetta vääristä apostoleista. He eivät kestä koettelemusta. Ja valo paljastaa kaiken. - AsiaanSelvyyttä
S---A kirjoitti:
Se, että uskoo apostoleja ja profeettoja olevan nykypäivänäkin, ei tarkoita, että kuuluisi ns. uusapostoliseen liikkeeseen. Itse uskon niin, että apostolin ja profeetan virka tai tehtävä kuuluu edelleen seurakuntaan sen rakentumiseksi Jumalan haluamaan suuntaan, mutta:
1.
Apostoleista tuli joskus vuosituhannen vaihteessa jonkinlainen muoti-ilmiö. Muoti-ilmiön vuoksi hyvin moni sellainen, joka nimittää itseään apostoliksi, ei todellakaan ole Jumalan asettama apostoli. Voi olla, että tässä ns. uusapostolisessa liikkeessä tämä koskee suurta enemmistöä nk. apostoleista.
2.
Apostolien tehtävänä tänä päivänä ei voi olla uusien opillisten totuuksien esittäminen. Opillisessa mielessä meillä on jo Jumalan täydellinen ilmoitus olemassa: Raamattu.
3.
Koen vieraaksi sellaisen apostoliverkoston, joka pyrkisi ottamaan valtansa alle olevia seurakuntaverkostoja, herätysliikkeitä tai kirkkokuntia.
SEN SIJAAN uskon, että
4.
Erityisesti lähetystyön alkuvaiheessa tarvitaan apostolista kutsumusta. Esimerkiksi Hudson Tayloria pidän apostolina, joka evankelioimisen lisäksi asetti perustuksen seurakunnille. Paikallisseurakuntien perustaminen, vanhinten asettaminen ja terveen opetuksen varmistaminen ei välttämättä vaadi apostolin virkaa tai lahjaa, mutta on aika "apostolista" luonteeltaan.
5.
Apostolit voivat olla antamassa suuntaa ja terävämpää näkyä myös oleville seurakunnille, herätysliikkeille ja kirkkokunnille. Ajattelen niin, että esimerkiksi norjalaisella Barrattilla oli apostolin tehtävä tai virka, ja sen avulla hän antoi suuntaa Norjan ja myös Suomen seurakunnalle, erityisesti helluntailiikkeen kautta.Hei!
Kohtiin 4. ja 5. kommentoisin seuraavaa: Jos joku kokee tuntevansa apostolien työtä ja tehtävää muistuttavaa kutsumusta, niin miksei heitä voisi kutsua silti lähetystyöntekijöiksi tai jos on vanhimman tai pastorin asemassa, niin niillä nimityksillä. Nämä kaikki tehtävät ovat tärkeitä ja joku saa niissä tehtävissä isompia asioista aikaan, joku pienempiä, mutta ei sen mukaan tarvitse nimitystä muuttaa.
Ja ainahan kaikkea ei edes havaita päältä päin, kaikkea merkityksellistä, jolla on suurtakin vaikutusta lopulta.
Miksi hengelliseen työhön kutsumusta tuntevia ja aikaansaavia yksilöitä pitäisi joillain erityisnimikkeillä korostaa?
Apostoli-sanan merkitykseen kuuluu se, että on ollut Kristuksen ylösnousemuksen todistaja. Se ei tänä aikana toteudu. Apostolit eivät esittäneet omana aikanaankaan, että heidän jälkeensä tulevia pitäisi nimittää apostoleiksi. Vastuuasemiin valituista johtajista seurakunnassa alettiin alkuseurakunnan aikoina käyttää vanhin-sanaa ja sen sanan käyttö on edelleen toimiva.
Ihan vanhimmatkin tai pastorit voivat olla antamassa selkeää näkyä eteenpäin. Sitäpaitsi monet hyvät päätökset tehdään yhteistyössä ja miksi olisi millään keinotekoisesti käyttöön otettavilla nimityksillä korostettava kenenkään yksilön asemaa.
Jos Jumala olisi tarkoittanut, että apostoli-termi tulee jatkuvaan käyttöön tulevaisuudessakin, eikö hän olisi välittänyt sen tiedon alkuseurakunnan apostoleille ja he olisivta ohjeistaneet seuraavien sukupolvien apostoli-nimitysten käyttöönotossa. Mutta näin ei käynyt. Alkuperäisten apostolien jälkeen johtavissa asemissa olevia alettiin seurakunnissa nimittää vain vanhimmiksi eikä apostoleiksi.
Itse koen julkeaksi ja jotenkin hyvin röyhkeäksi sen, että jotkut vaativat itselleen oikeutta käyttää nimitystä apostoli tai vain alkavat käyttää sitä. Sekin on outoa, että jotkut alkavat nimittää joitain tuttujaan apostoleiksi.
Apostoli on termi, jolla on oma tarkoituksensa ja ei sitä kuuluisi väännellä ja muuttaa tarkoittamaan muuta kuin mitä se on alunperin jo ollut.
Nimitys tai titteli ei muuta sitä, miten voimme edistää Jumalan tahdon toteutumista. Emme tarvitse keinotekoisia nimityksiä ja toisaalta olisi kuin jonkinlaista varastamista ottaa käyttöönsä nimitys, joka ei itselle kuulu. Näin nään asian Raamatun valossa. - S---A
AsiaanSelvyyttä kirjoitti:
Hei!
Kohtiin 4. ja 5. kommentoisin seuraavaa: Jos joku kokee tuntevansa apostolien työtä ja tehtävää muistuttavaa kutsumusta, niin miksei heitä voisi kutsua silti lähetystyöntekijöiksi tai jos on vanhimman tai pastorin asemassa, niin niillä nimityksillä. Nämä kaikki tehtävät ovat tärkeitä ja joku saa niissä tehtävissä isompia asioista aikaan, joku pienempiä, mutta ei sen mukaan tarvitse nimitystä muuttaa.
Ja ainahan kaikkea ei edes havaita päältä päin, kaikkea merkityksellistä, jolla on suurtakin vaikutusta lopulta.
Miksi hengelliseen työhön kutsumusta tuntevia ja aikaansaavia yksilöitä pitäisi joillain erityisnimikkeillä korostaa?
Apostoli-sanan merkitykseen kuuluu se, että on ollut Kristuksen ylösnousemuksen todistaja. Se ei tänä aikana toteudu. Apostolit eivät esittäneet omana aikanaankaan, että heidän jälkeensä tulevia pitäisi nimittää apostoleiksi. Vastuuasemiin valituista johtajista seurakunnassa alettiin alkuseurakunnan aikoina käyttää vanhin-sanaa ja sen sanan käyttö on edelleen toimiva.
Ihan vanhimmatkin tai pastorit voivat olla antamassa selkeää näkyä eteenpäin. Sitäpaitsi monet hyvät päätökset tehdään yhteistyössä ja miksi olisi millään keinotekoisesti käyttöön otettavilla nimityksillä korostettava kenenkään yksilön asemaa.
Jos Jumala olisi tarkoittanut, että apostoli-termi tulee jatkuvaan käyttöön tulevaisuudessakin, eikö hän olisi välittänyt sen tiedon alkuseurakunnan apostoleille ja he olisivta ohjeistaneet seuraavien sukupolvien apostoli-nimitysten käyttöönotossa. Mutta näin ei käynyt. Alkuperäisten apostolien jälkeen johtavissa asemissa olevia alettiin seurakunnissa nimittää vain vanhimmiksi eikä apostoleiksi.
Itse koen julkeaksi ja jotenkin hyvin röyhkeäksi sen, että jotkut vaativat itselleen oikeutta käyttää nimitystä apostoli tai vain alkavat käyttää sitä. Sekin on outoa, että jotkut alkavat nimittää joitain tuttujaan apostoleiksi.
Apostoli on termi, jolla on oma tarkoituksensa ja ei sitä kuuluisi väännellä ja muuttaa tarkoittamaan muuta kuin mitä se on alunperin jo ollut.
Nimitys tai titteli ei muuta sitä, miten voimme edistää Jumalan tahdon toteutumista. Emme tarvitse keinotekoisia nimityksiä ja toisaalta olisi kuin jonkinlaista varastamista ottaa käyttöönsä nimitys, joka ei itselle kuulu. Näin nään asian Raamatun valossa.En tiedä, tarvitseeko Jumalan palvelijaa välttämättä "virallisesti" nimittää apostoliksi, vaikka olisi Jumalalta saanut tällaisen kutsun. Mutta varmasti helpottaa elämää, jos tämä kutsumus edes jollain tavalla tunnistetaan ympäristössä. Muuten ympäristö voi yrittää asettaa henkilöä liian ahtaisiin raameihin.
Seuraavien apostolien valitsemista ei varmaan ollut tarpeen pohtia, koska apostolit olivat aina Jumalan valitsemia. Esimerkiksi Paavali ja Barnabas olivat Antiokian seurakunnassa ollessaan profeettoja tai opettajia, mutta Pyhän Hengen kutsun ja lähtemisen myötä heistä tuli apostoleita.
- Eric_II
Mutta kun Jumala jos nykyaikana jonkun apostoliksi kutsuu, niin tuo kutsuttu on sitten apostoli. Ei sille me mitään voida.
Itse en tiedä että jossakin olisi tänä päivänä apostoli. Mahdottomana en asiaa pidä, koska sellaisesta tiedon ei tarvitse maailmanlaajuisesti levitä.
Toivottavasti minua ei sellaiseksi kutsuta. Haluja ainakin puuttuu.
Mutta tollanen, että jotkut munapäät kehittelevät oppirakennelmia, voiko nykypäivinä olla apostoleta.
Pitäisivät raamattunsa muutaman vuoden komerossa. Sitten vähitellen ja paikkapaikoin voisivat varovasti alkaa taas tavaamaan.- MitenHommaOn
Pelkistetysti ilmaistuna: Tämä homma on mennyt niin päin, että yksi sun toinenkin epäilyttäviin oppirakennelmiin uskova tyyppi on alkanut kutusua itseään ja kavereitaan apostoleiksi ja monissa maissa he ovat sitten vielä alkaneet vaatia itselleen apostolista valtaa toisiin uskoviin nähden.
Tähän liittyy paljon muutakin ja tuota vääristynyttä oppisuuntausta kutsutaan uusapostoliseksi liikkeeksi.
vastareaktiona tähän uusapostoliseen eksytysbuumiin on tullut tarvetta analysoida Raamatun valossa mitä se apostolius on ja mitä se ei ole ja muutakin asiaan liittyvää. - MitenHommaOn
MitenHommaOn kirjoitti:
Pelkistetysti ilmaistuna: Tämä homma on mennyt niin päin, että yksi sun toinenkin epäilyttäviin oppirakennelmiin uskova tyyppi on alkanut kutusua itseään ja kavereitaan apostoleiksi ja monissa maissa he ovat sitten vielä alkaneet vaatia itselleen apostolista valtaa toisiin uskoviin nähden.
Tähän liittyy paljon muutakin ja tuota vääristynyttä oppisuuntausta kutsutaan uusapostoliseksi liikkeeksi.
vastareaktiona tähän uusapostoliseen eksytysbuumiin on tullut tarvetta analysoida Raamatun valossa mitä se apostolius on ja mitä se ei ole ja muutakin asiaan liittyvää.https://www.youtube.com/watch?v=PySeXMAHKhc
https://www.youtube.com/watch?v=TQOLh-Ohx8Q
http://www.kristitynfoorumi.fi/uudenapost.htm
http://www.kristitynfoorumi.fi/mielenhallinta.htm
Tutustu näistä linkeistä asian taustoihin. Ylemmät linkit ovat katsottavia, Hard Talk-sarjaa ja alemmat luettavaa tekstiä. ---- Itse en tiedä että jossakin olisi tänä päivänä apostoli. ----
Mielestäni Torben Sondergaard on apostoli vaikka ei sellaista nimitystä itsestään viljele. Apostolien tunnusmerkit ovat seuraavat (yhdessä):
1) He ovat Jumalan sanansaattajia
2) He ovat lähetettyjä
3) He parantavat sairaita (=Jeesus heidän kauttaan)
4) He ajavat ulos demoneja
5) He opettavat
6) He ovat voideltuja ja täynnä Pyhää Henkeä
Torben Sodergaardilla on oma nettisivusto. Kannatta käydä vilkaisemassa jos haluaa kokea uudistusta hengessään, ilahtumalla siitä mitä ihmeitä Jumala tekee tavallisten kristittyjen kautta:
https://thelastreformation.com/
Heillä ilmestyi myös nyt aivan hiljattain elokuva nettiin. Se kannattaa ehdottomasti katsoa. Ihmisiä täyttyy Pyhällä Hengellä katsoessaan elokuvaa, ja jotkut ovat tulleet sen kautta uskoon. Elokuvan kautta näette mitä Jumala tekee tänä päivänä TAVALLISTEN kristittyjen kautta, ja mitä hän voi tehdä SINUN KAUTTASI:
https://thelastreformationmovie.com/
- Eric_II
Kiitokset 'MitenHommaOn' tarkennuksistasi.
Kävin niitä läpi silmäillen.
Huh, huh mitä siellä maailmalla onkaan. Kaikemmoista on.
Näin on kun ei lue alan lehtiä, ei katso Usko TV:tä eikä TV7:aa, ei kuuntele radio deitä, ei mitään sellaisia.
Eikä tramppaa saleissa katselemassa seiniä jos jotain korvaankin särähtäisi silloin - S---A
Aloitusviestiin tällainen huomio, pohjautuen Apostolien tekoihin: 13:1-3 ja 14:4,5.
Näiden perusteella Paavali oli Antiokian seurakunnassa ollessaan joko profeetta tai opettaja. (Apt.13:1) Tässä vaiheessa hän oli jo nähnyt ilmestyksessä Jeesuksen Damaskon tiellä ja Jerusalemin temppelissä sekä lähes varmuudella oli jo käynyt kolmannessa taivaassa: Näitä jotkut voisivat pitää todisteina apostolin virasta, mutta siitä huolimatta Paavalia ei vielä kutsuta apostoliksi.
Kun Pyhä Henki oli kutsunut Paavalin ja Barnabaksen työhön ja he olivat lähteneet siihen (seurakunnan lähettäminä), he olivat kummatkin apostoleita. (Apt.13:2, 14:4,5)
1.Kor.15 ei suoraan sano, että apostolin olisi pitänyt nähdä ylösnoussut Jeesus vähintään ilmestyksessä.
Se on totta, että Paavalin ei kerrota asettaneen ketään (esim. Timoteusta) apostolin virkaan. Mutta eipä ketään muutakaan Raamatussa ole oikeastaan kukaan ihminen asettanut apostolin virkaan. Paavalin ja Barnabaksenkin tapauksessa Pyhä Henki oli aloitteentekijä, vaikka muut kolme profeettaa/opettajaa Pyhän Hengen sanojen pohjalta laittoivatkin kätensä heidän päälleen. - Turhaa_väittelyä
Raamattu kertoo, että seurakunnan tehtävät jakaantuvat näihin palvelutehtäviin:
Ef 4: "11 Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, 12 varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. "
Meidän ajassa on siis apostoleja (lähetystyöntekijät), profeettoja (hengellisen vartijant tehtävissä), opettajia (raamatunopettajat), sananjulistajia (evankelistat), paimenina (kirkkoherrat) jne.
Raamattu kertoo Ilmestyskirjassa, että lopun ajoilla astuu esille kaksi säkkipukuista profeettaa. Tämä kertoo siitä, että nämä kaikki virat ovat voimassa loppun asti ja apostolejakin tulee.
Nyt eräät pastorit yrittävät määritellä omavoimaisesti sen, mitä apostolilla tarkoitetaan, jotta Jumalan sana voitaisiin laittomasti kumota. Tämä on ihan oma harhaoppi koko tässä laajassa sopassa.
Kysymys uusaspotolisesta liikkeestä kiteyty heidän opetukseensa yleisesti ottaen (menestysteologia, torontolaisuus yms. harhaoppi) ja myös siihen, onko heillä jotain eritystä valtaa toiseen pappiin. Tämä on samaa tappelua, mitä paavi ja Konstantinopolin patriarkka ovat käyneet jo tuhat vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789