Mitenkäs noi poikkeavat toisistaan, jotta kumman valitsisi uuteen plotteriin?
C-Map 4D vai Navionics Gould. Erityisesti tuo C-Map tuottaa pähkäilyä, kun näyttäisi olevan rutkasti erilaisia versioita, mutta ei oikein selkoa miten poikkeavat toisistaan.
Oliskohan jossain jotain matriisia nuihen tulkkaamiseksi.
Ja onko tietoa, kuinka hyvin C-Mapin kuvat ym. lisukkeet kattavat Suomen vesistöt?
Kaveriksi kartalle aattelin Reimarin e7d tai a78, kun nyt olisi SVB:llä hinta halvempi.
Plotterikartan valinta
27
4220
Vastaukset
Moni on kovin tyytyväisiä C-mapiin mutta mielestäni Navionics on kovan työn jälkeen nyt paras. Minulla on molemmat iPadissä sekä Navionics minun Raymarine e97:ssä. Navionics on nyt päivittänyt kartat kovalla vauhdilla ja sen kautta korjanneet suurin pirtein kaikki mistä heitä on kritisoitu. Kilpailiat ovat jälkijunassa.
C-map ja Navionics eivät ulkonäöltään paljon poikeaa toisistaan. C-map on mahdollisesti vähän yksinkertaisemman näköinen. C-mapin virheet eivät ole korjattu samassa mittakaavassa kuin Navionics.
Kalastajalle Navionics :n SonarCart saattaa olla kiva lisä.
http://webapp.navionics.com/?lang=en#@13&key=exbnJiiewC
Katso yllä oleva linkki. Vasemalla alhaalla voit kytkeä SonarChart On/Off.
Plottereistä ehdotan e7d koska pelkkä kosketusnäyttö aiheuttaa ongelmia märässä kelissä ja mikäli Sinulla on hanskat käytössä.
Raymarine on muuten myös ollut minulle mukava yllätys. Ostin uudet laitteet keväällä 2013 kun ukkonen oli rikkonut kaikki mun vanhat. Ilmaiset ohjelmapäivitykset ovat tehneet sen että tänäkin päivänä minulla on laitteet samalla softalla kun nyt kaupassa olevilla. Se on suuri etu sillä esim LightHouse II ja varsinkin sen uusin versio on täynnä hyviä ominaisuuksia.- ladattava.karttakortti
Ladattava Navionics-Plus on siitä mielenkiintoinen uutuus, että korttiin voi itse ladata sen merialueen kartaston jota tarvitsee. Esittelyvideosta ymmärsin, että korttiin ladatun kulkualueen voi vaihtaa toiseksi esim. sitten, kun ei ole tarvetta liikkua kyseisellä alueella ja tarvitseekin uuden kartta-alueen.
http://www.navionics.com/en/navionics-plus
Onko kukaan kokeillut navionic-plussaa? - vesi.ei.haittaa
Reiskasta en tiedä, mutta Garminin kosketusnäytön kanssa ainoa veden aiheuttama ongelma pisaroiden optinen häiriö. Hallinta onnistuu hyvin sateessakin. Hanskat ovat kyllä tietenkin haitta. Itse tykkään enemmän kosketusnäyttöisen pienemmistä raameista hanskaongelmasta huolimatta.
- merikarttasoppa
Aihe nousee esiin aika ajoin. Tässä on hyvä blogikirjoitus muutaman vuoden takaa. Hyvin vähän on muuttunut sitten syksyn 2010, kun tämä on kirjoitettu.
http://www.ruorimies.fi/elektronisten-merikarttojen-soppa/No minusta mitään ei muuttunut ennen 2014 mutta runsaan vuoden aikana Navionics on osoittanut halunssa olla markkinajohtaja...
- sjutant
Paperikartoilla ja sekstantilla mennään!
- AitoMerikarhu
sjutant kirjoitti:
Minä olen vielä aidompi merikarhu. En käytä karttaa enkä sekstanttia. Istun sisällä hytissä ja ikkunat olen tervannut molemmilta puolilta :D
Oikea merimies on sokea ja kuuro. - Veneetön
sjutant kirjoitti:
Mitäs jos kokeilisit joskus veneellä menemistä
- Offpistepurjehtija
Millaisia kokemuksia jengillä on niistä plottereista joihin tulee käyttäjiltä kerättyä syvyysdataa? Saako sitä tablettiversioihin softista ja onko käyttökelpoista ja selkeää? Kuvakaappaus voisi olla kiva. Mainossivustojen kuvat eivät minusta kerro paljon.
- aluevalvontalaki-kieltää
Olisi myös kiva tietää mitä viranomainen aikoo tehdä tälle asialle, sillä järjestelmällinen syvyystietojen kerääminen on lailla kielletty.
Aluevalvontalaki, 12 §
Merenpohjan tutkiminen ja kartoittaminen
"Suomen aluevesillä ei saa ilman lupaa harjoittaa merenpohjan tai sen sisustan muodon, rakenteen tai koostumuksen selvittämistä geologisilla tai geofyysisillä tutkimuksilla eikä merenpohjan topografisten muotojen järjestelmällistä mittausta ja tallennusta."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000755#L3P12
Lakia pitää muuttaa tai tietojen keruu lopettaa. Nykytila ei voi jatkua. aluevalvontalaki-kieltää kirjoitti:
Olisi myös kiva tietää mitä viranomainen aikoo tehdä tälle asialle, sillä järjestelmällinen syvyystietojen kerääminen on lailla kielletty.
Aluevalvontalaki, 12 §
Merenpohjan tutkiminen ja kartoittaminen
"Suomen aluevesillä ei saa ilman lupaa harjoittaa merenpohjan tai sen sisustan muodon, rakenteen tai koostumuksen selvittämistä geologisilla tai geofyysisillä tutkimuksilla eikä merenpohjan topografisten muotojen järjestelmällistä mittausta ja tallennusta."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000755#L3P12
Lakia pitää muuttaa tai tietojen keruu lopettaa. Nykytila ei voi jatkua.Mun mielestä navionics suunnilleen vuosi sitten tiedotti toimintansa olevan laillista. Onhan ne voineet vaikka saada luvan siihen.
Itse pähkäilin noita juttuja muutaman kuukauden, ja päädyin Furunon TZTL12F multitouch laitteeseen ja Time Zero Wide kartastoon. Valitettavasti ensin vain plotterina, mutta ensitilassa "vaurastuessa", tai köyhtymisen tauotessa, hankin tutkan, kaiun ja automaattiohjauksen tuohon liitettäväksi.
C-mapin 4D full contentilla on varmaan tällä hetkellä paras, mitä Raymarineen voi saada. Mukana on silloin perus C-map MAX aineisto ja rasterikartat. Parasta näissä on se, että ne eivät hukkaa satunnaisesti viittoja, vaan aineisto on juuri se ,mitä se on paperikartallakin. Etenkin rasterikarttapuoli on juuri 1:1 sama, kuin mitä suomalainen merikartta on. Rasterikartta ei ole ihan A1 plaatuista, koska se on kiertänyt skannauskeskuksen läpi, mutta toimii hyvänä lisänä aineistoon.
Time Zero on luettavuudeltaan taas ihan omaa luokkaansa, mutta sitä ei saa kuin Furunoon ja Max Sea:han.- että_näin
Navionicissa (muista ei ole kulussa kokemusta) on aika paljon viittoja miten sattuu.
Esim. Loviisan Keipsalön pohjoiskärjessa on kolme keppiä, joita ei luonnossa ole. Viime kesänä oli vielä Hesan Sirpalesaaren eteläpuolen matalikon pohjoispuolella keppi merkattu, joka on poistettu vuosia sitten - Sanni_Manni
Tuossa taas ihmetellyt aihetta ja SVB sivuilta löytyikin mainio kartan hakukone avuksi versiohelvettiin…
https://www.svb.de/?t=seachartnavigator&action=index
Mutta edelleen hakusessa tieto, mitä kartan hankkimalla lopulta saa, eli sisällön vertailu ei okein tahdo sujua. Hintalapuissa melkoinen ero, C-Map 4D Wide 270 € ja Navionics Platinum 3XL 346 €.
Nyt ei vain oikein avaudu, mitä extraa saan Navionicsin korkeamman hinnan myötä, vaiko yhtään mitään…?
Navionics Platinum 3XL tarjoaa 50% discount karttapäivityksille 1v vapaa päivitys. Epäselväksi tuossa jäi, voidaanko päivitys hankkia useamminkin kuin kerran toisin kuin Gold. Samoin tuo discount, onko pysyvä etu vai kampanja.
Mutta jos laskeskelee, että Navionics päivitys maksaa 519 € ja vastaavasti 2x C-Map 540 €, niin tuleehan tuossa silloin huikeat 20 € Navionics eduksi…
Mutta edelleen jos on tarkan markan perässä, niin syytä huomata juju, että Navionicsin voi päivittää ainoastaan kerran (olettama), niin silloin C-Map kurvaa komeasti oikealta ohi!
Joskin siinä vaiheessa on jo vuosia kulunut ja mahdollisesti molemmat karttaformaatit ja laitteet matkalla museoon tekniikan harppoessa eteenpäin.
Luulen, että valintani C-Map 4D Wide, kun edullisempi Local versio (190 €) ei valitettavasti ulotu pohjoisessa kuin hieman Kustavin pohjoispuolelle jättäen Isokarin ja Uusikaupunki ulkopuolelle.
Plotteriksi Reimarin 7” e7D, niin ei välttämättä tarvitse rähmiä ruutua. Joskin a78 kolme sataa halvempana pistää vielä miettimään... aika paljon pelkistä nupeista. Täytyy vielä tsekata, onko nuissa muitakin teknisiä eroavaisuuksia.- näin.meillä
Minä taas voisin maksaa viisikymppiä lisää siitä, ettei nuppeja ole.
- että_näin
Navionicsia voi päivittää vaikka joka päivä, kun lisenssi on voimassa, seuraavat vuodet menee päivityshinnalla.
Heidän sivuillaan on web-kartta, josta voi katsoa uusimmat näkymät.Saahan sitä päivittää vaikka viis kertaa päivässä. Aineisto ei kyllä muutu kuin silloin, kun uusi painos merikartasta tehdään, tai on jotain vialla olevaan pyydetty korjaamaan. Kerran vuodessa päivitys riittää enemmän kuin hyvin.
Haluaisin kysyä herroilta miksi Karttakeskuksen myymä Loisto ei kelpaa. Eihän sen parempaa merikorttia voi edes ajatellakaan koska se tehdään viranomaisten
keräämästä datasta. Kaiken lisäksi se ei ole kalliskaan ! Kertokaa ihmeessä.
terv.clasu- kun.ei.toimi
Mihin plotteriin saat Loiston asennettua? Ja???
- Mantovan
JuuEi. Tai tuollainenhan pyörii android tabletissa, sen kun pyörii.
Sitä hankkiessa, ainakin viime vuonna, jokin uudemman Samsung-prosessorijuttu ei pelittänyt, no en sitten hankkinut Samsungia, vaan ONDAn, ja sama ongelma kai tuossa kuin Samsungin kanssa, eli ei oikein pelitä. Puuttuu osa ominaisuuksista, esim. reitinsuunnittelu yms. Tosin ei itselle mitään tärkeitä ominaisuuksia, mutta olisihan se kiva kun ne olisi, kun niistä kerran maksnutkin on. Tietystikin hinta ei ollut kova, eli siinä mielessä en kyllä valita. Viimekesänä oli pikkuplotterin tukena, lähinnä leluna, mutta toimi kyllä välillä paremmin kuin vanha Navman.
Mutta hiukan keskeneräisenä ja testaamattomana taisi "luiskahtaa" android-versio markkinoille. Tuota ohjelmaa hankkiessa, pitää tuntea laitteistonsa, johon sen hankkii, mielestäni kohtuuttoman tarkkaan.
Käy hiukan kuin läppärille, jossa oli toimiva Windows 7, kone pläjäytti päivittäen siihen (toki luultavasti omalla suosiollisella avustuksella - luulisin) Windows 10 joka tökki jumalattomasti, ja sitten päivityksenä 10.1 ja joitain numeroita perään. Toiminta parani hiukan, mutta entinen 7 oli parempi tähän laitteeseen.
Käsittämätöntä kuinka keskeneräisenä lasketaan ohjelmistoja liikkeelle, ja sitten paikkaillaan, ja klassinen tilkkutäkkijuttuhan siitä seuraa, se hölmöläisten peitonjatko.
Näinkö yksinkertaista se on ?
"Ohjelma sisältää laadukkaat ja monipuoliset vektorimuotoiset viranomaislähteisiin perustuvat veneilykartat ja koko Suomen maastokartat"
Eikö plotterit käytä vektorimuotoisia karttoja ? En tiedä siksi kysyn. Olen aina ihmetellyt miksi meidän purkkari-ihmiset puhuvat vain Navionicsistä . No joo,
nyt selvisi sekin .
terv.clasu- nyt.senkin.tiedät
Plotterit käyttävät vektorikarttoja. Mutta eivät Navionicsit ja CMAPit ole keskenään yhteensopivia, kuten eivät muutkaan eri vektorikarttojen tiedostomuodot.
Kiitän tiedoista ja toivotan kaikkea hyvää teille "purkkari-ihmisille".
Itse olemme "moottori-ihmisiä" .
terv.clasu- Hana_pää
SVB:n Reaymarine A78 malli on jokin riisuttu versio (E70202), josta puuttuu WiFi. Onko malli sitten vanhentunut vai erikoiserä SVB:lle.
Reiskan A-malleissa näyttäisi nyt olevan WiFi vakiona ja tuota SVB mallia vastaavan WiFi terästettynä, mallitunnus on E70203.
Hitto näihen kanssa, että saa aina olla tarkkana mihin kätensä lykkää. Sitä saa helposti ihan jotain mutta mitä luuli.Itselleni ainakin uskottelen, että päädyin järkivalintaan valitsemalla merkiksi Furunon, ja laitteeksi tämän uusimman TZTL12F kosketusnäytön, lisä-ohjaimilla flaikkarille ja sisäohjaamoon, Time Zero Wide kartastolla.
Rahat eivät riittäneet vielä tutkaan, tai muihinkaan härpäkkeisiin, mutta lasken sen varaan, että Furuno merkkinä jatkaa aikaisempaa linjaa kohtuullisen pitkä-ikäisillä mallistoilla, eli on pitkään markkinoilla saatavilla laajennuspalikoita. Mutta arvokastahan tämä touhu on, istuskelen tässä olakkarin lattialla "pöristelemässä" uudella laitteella.
Ja voihan sitä kokeilla, jos tuon vanhan 1850 putkinäytöllä ja avoantenilla - vaikkapa saisi toimintaan, kunnes on vara uusi "tikitaalinen" tutka antenni hankkia.
Veneeseen elektroniikka hankinnat varsinkin aiheuttavat todellista päänsärkyä, kun vaihtoehtoja on jumalattomasti, ja toiminnat pääasiassa sellaisia, ettei ole edes aavistusta mitä helvettiä ne tarkoittavat oikeasti, ja tarvitseeko sellaista ja tällaista ominaisuutta ollenkaan.
- Mari_Reima
Nyt olen edennyt aiheessa hankintaan ja plotteriksi olisi tulossa Raimari e7D ja sille kaveriksi SVB:n hinta alkaen AIS vastaanottimen.
Botskissa vermeet on koplattu NMEA/Seatalk /PC interface kautta, joista vanha plotteri ja VHF tykkäävät NMEA töpselistä.
Ihmetystä aiheuttaa nyt AIS vastaanottimen koplaus, joka niin ikään tottelee NMEA yhteyttä, jotta mihin tuon koplaisisi. Vai tartteeko tuohon väliin vielä jonkin (arvokkaan) lisäpulikan tai adapterikaapelin?
Interfacesta löytyy NMEA IN ja OUT, sekä 2 kpl SEATALK ja yksi RS232
SVB myyntiin tuli uudet 2016 C-MAP 4D ja hinnat tipahtivat 40 €
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623862Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493020Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312951Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3722021- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101146Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27969- 47941
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109940