Hammaslääkäriketjut

Olliope

Oletteko ajatelleet, että yksityiset hammaslääkärien vastaanotot on hävinneet kokonaan, minulle tämä selvisi kun yritin hakeutua vastaanotolle ja se oli lopettanut toimintansa. Tutkailin Googlesta vastaanottoja ja tosi moni on mennyt js lopettanut. Sensijaan isoja vastaanottoja löytyy kuten Oral.kävin siellä. Järkyttävän kallista, toimistomaksu joka käynnillä ja tuntui että röntgen kuva oli pakko ottaa vaikka mielestäni ei olisi tarvinnut. Melkoinen rahastuksen maku jäi kyllä verrattuna tavalliseen pikku vastaanottoon jossa ennen kävin. Hoitokin oli jotenkin kiireisen oloista. Harmittaa kyllä
Että pienet yrittäjät näyttää
Katoavan kokonaan. En tykkää yhtään.

34

1407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Netti_hyvä_apu

      Kyllä niitä yksittäisiäkin hammaslääkäreitä on, mutta taitavat olla elääkkeen kynnyksellä ja siksi vastaanotot katoaa. Hammaslääkärin on helpompi työskennellä isommassa yksikössä josta saa tarvittavat oheispalvelut ja itse voi keskittyä pelkästään omaan työhönsä.
      Ison hammaslääkäriketjun asiakkaaksi ei ole pakko mennä, itsekin käytän pientä yksikköä (kaksi hammaslääkäriä ja hammasteknikko sekä tarvittavat hoitajat). Näitähän löytyy melkein mistä tahansa. Viime kesänäkin jouduin lomamatkalla Suomessa käymään akuuttihoidossa. Etsin tuolloin kaupungista pienen hammashoitolan vaikka Oralkin oli tarjolla.

    • maksaja-olet-sinä

      Huomio on oikea ja johtopäätökset myös. Hinnat on myös totta.
      Jatkajia ei yksittäisten hammaslääkärien vastaanotoille löydy. Syitä on monia.

      Hammaslääkärin eläkeiän lähestyessä myynnit lisääntyy ja ketjut ostavat näin kilpailijan potilaat pois. Liiketoiminnasta ei juuri mitään makseta. Potilaan vaihtoehdot vähenee, josta seuraa hintojen nousu.

      Keskittäminen / ketjuuntuminen ei tuo potilaalle mitään etuja. Materiaalinen yhteisosto tai laskutuksen keskitys on hyttysen p.... Keskitys ei tuo edes laitteiden tai menetelmien hankintaetuja, koska silloin katkeaa jatkuva kilpailutus ja kehitys.

      Jotkut ketjut vaativat käyttämään sopimuskumppaneita, tarjousmateriaaleja tai muita omia toimipisteitä, vaikka ne olisi potilaalle haitaksi. Vääristä toimista rangaistaan.

      • Suo_siellä_vetelä_

        Yksityisellä hammaslääkärillä ei ole varaa hankkia jotain viimeisintä Planmecan hammashoitokonetta, sen maksamiseen tarvittaisiin iso asiakaskunta. Iso ketju pystyy uusimaan konekantaansa josta asiakas hyötyy. Edes kunnallisella puolella ei ole aina varaa parhaimpiin 3D röntgenlaitteisiin joilla pystyisi löytämään hankalimmat hammassairaudet.


      • lasku.asiakkaalle
        Suo_siellä_vetelä_ kirjoitti:

        Yksityisellä hammaslääkärillä ei ole varaa hankkia jotain viimeisintä Planmecan hammashoitokonetta, sen maksamiseen tarvittaisiin iso asiakaskunta. Iso ketju pystyy uusimaan konekantaansa josta asiakas hyötyy. Edes kunnallisella puolella ei ole aina varaa parhaimpiin 3D röntgenlaitteisiin joilla pystyisi löytämään hankalimmat hammassairaudet.

        Asiakas myös maksaa isojen ketjujen kalliit hienot laitteet laskussaan.
        Asiakas maksaa kaiken. Vastaanoton vuokran, palkat, sähkölaskut, laitteet, paikka-aineet, ihan kaiken ja vielä kuuluu jäädä voittoa yrittäjälle, jolla hän elää.


    • kyllästynytminäkin

      Havainto on oikea. Jatkuva byrokratian lisääntyminen ja erilaisten lippu-lappujen ja selvitysten tehtaileminen syö yksittäiset ammatinharjoittajat pois markkinoilta. Tämä kiva oheistyö vie erittäin runsaasti aikaa oikealta potilastyöltä, on täyttä työtä josta ei saa palkkaa. Lisäksi Kanta-hankkeet ja sähköinen resepti tulevat erittäin kalliiksi. Tämä saa monet siirtymään ketjuun, jossa joku muu tekee "paperihommat" puolestasi.
      Ketjujen hintataso on n. 20 % korkeampi kuin ketjuun kuulumattomilla. Lisäksi tulevat kohtalaiset toimistomaksut. Hammaslääkäreitä painostetaan ketjuissakin toimimaan tietyllä tavalla (esim. on laskutettava joka käynnin jälkeen). Ei lupaa hyvää tulevaisuutta.

    • hampipampi

      Onneksi ainakin Helsingistä löytyy pieniä sympaattisia hammalääkäriasemia tai yksittäisiä hyviä, nuoria osaavia hammaslääkäreitä, joitten hinnat ovat Oralia alhaisemmat. Ottaa päähän että Oral ostelee markkinoilta pois pieniä yrittäjiä. Oralin 15 €:n toimistomaksu ylittää jo pelkästään ärsytyskynnyksen heidän korkeiden hintojensa lisäksi.

      Hammashaltiat on suositeltava paikka, samoin Stoma.

      • Se_on_suhteellista

        Onhan tuo Oralin toimistomaksu tuplaten kunnallisen puolen maksusta, mutta kuitenkin pieni osa kokonaislaskusta.


    • Kottilainen

      Pitää paikkansa ja ketjut ovat kalliita. Kannattaa yrittää etsiä itsenäisiä vastaanottoja, kyllä niitä on jäljellä! Ja jos kaikki valitsemme näin, hammaslääkärit varmaan seuraavat perässä . Minulla on vain hyviä kokemuksia pienistä vastaanotoista ja yleensä paras hammaslääkäri on yrittäjä itse..

      • vaionkoainaniin

        Tästä voi olla monta mieltä. Pienillä vastaanotoilla ei ole "kollegavalvontaa" samalla tavoin kuin isoilla. Isolla vastaanotolla tai ketjussa muutkin näkevät suun tilanteen ja tekoset aika ajoin. Työn laatu kun vaihtelee hammaslääkäreittäin. Yrittäjä joutuu miettimään itse enemmän talouspuolta kun taas "duunarihammaslääkäri" voi keskittyä olennaiseen enemmän, eli potilaan hoitamiseen.


      • casio_rules
        vaionkoainaniin kirjoitti:

        Tästä voi olla monta mieltä. Pienillä vastaanotoilla ei ole "kollegavalvontaa" samalla tavoin kuin isoilla. Isolla vastaanotolla tai ketjussa muutkin näkevät suun tilanteen ja tekoset aika ajoin. Työn laatu kun vaihtelee hammaslääkäreittäin. Yrittäjä joutuu miettimään itse enemmän talouspuolta kun taas "duunarihammaslääkäri" voi keskittyä olennaiseen enemmän, eli potilaan hoitamiseen.

        Ei tuo "kollegavalvonta" näy mitenkään näy mitattavissa tuloksissa.

        Isot vastaanotot tahtovat jäykistää toimintamallit. Niissä aletaan tekemään enennän perushommia, kuten on terveyskeskuksissa nähty ja taustalla häärää aina taskulaskinmiehet kuitenkin.
        Lisäksi "duunarihammaslääkäreillä" on myös taloudellisia vastuita.
        Mikäli katsot liikevaihdon rakenteen muutoksen vo:n myynnin jälkeen, saatat yllättyä.


      • Kottilainen
        vaionkoainaniin kirjoitti:

        Tästä voi olla monta mieltä. Pienillä vastaanotoilla ei ole "kollegavalvontaa" samalla tavoin kuin isoilla. Isolla vastaanotolla tai ketjussa muutkin näkevät suun tilanteen ja tekoset aika ajoin. Työn laatu kun vaihtelee hammaslääkäreittäin. Yrittäjä joutuu miettimään itse enemmän talouspuolta kun taas "duunarihammaslääkäri" voi keskittyä olennaiseen enemmän, eli potilaan hoitamiseen.

        Yrittäjä tekee enemmän potilaansa eteen koska oma talous on kyseessä. Ja yrittää parhaansa, että potilas on tyytyväinen ja jatkaa hänen kanssaan. Duunarihammaslääkäri on duunari. Ainakin minun kokemuksen mukaan. Yrittäjät myös tyytyväisempiä kun tekevät itselleen eikä jollekin ekonomille, joka hengittää niskaan ja veloittaa toimistomaksuja..


    • OralAuttaaAina

      Oral tunnetusti korjaa terveitäkin hampaita. Ehkäpä juuri sen vuoksi he nyt hehkuttavat liikevaihdon reilulla nousulla.

    • Entinen_Oralilainen

      Oma kokemukseni on, että Oral ei ole hyvä ja halpa vaan tosiaan huono ja erittäin kallis. Vaikka lasku on suuri, he eivät korvaa hoitovirheitään! Potilasvahinkoasiana heidän tekemät virheet maksatetaan tylysti muilla.

    • Näinajattelisin

      Oralissa kuten muissa ketjuissa hammaslääkärit toimivat useimmiten ammatinharjoittajina, jotka ostavat ketjuilta oheispalvelut itselleen. Kuten huoneen, hoitajan ja muut vastaanotto toiminnot. Saavat näin itse keskittyä työhönsä. Sen takia on typerää syyllistää koko ketjua jos yksi hammaslääkäri tälläisessä paikassa tekee asiat päin mäntyä. :)

      • paitti_et

        Paitti, et aika moraalitonta mennä systeemiin mukaan joka nostaa hintatasoa 20% aikaisempaan verrattuna. Ketjuuntuminen ja pörssisijoittajien mukaan tulo on ollut potilaalle ja yhteiskunnalle haitaksi.
        Maksatko muustakin 20% ylimääräistä?


      • hampaat

        olet aivan oikeassa! eikä se ole yksi hammaslääkäri joka Oralissa tekee asiat päin mäntyä. Johtajat määrää nuoria lääkäreitä laskuttamaan ja niin he tekevät. Ei ole vanhempaa lääkäriä neuvomassa nuorempaa kuin ennen vanhaan
        minäkin suosittelen yksityisyrittäjiä, netistä löytyy esim Tohtorille.fi sivustolla - sieltä löysin minäkin ja hyvin on toiminut!


    • Pärstäkerroin

      Asiakkaan kannattaa miettiä, kuka vastaa annetusta hoidosta. Jokainen hoitotoimenpide on jossain määrin riski ja takuuta ei hammashoidossa yleensä anneta. Jos jokin menee hoidossa pieleen, niin kukahan oikeasti vastaa vahingosta?
      Onkohan se paras vastuunkantaja hoitoketjun duunarhammaslääkärin pomo vai olisiko se sittenkin itsenäisesti omalla vastaanotolla yrittävä hammaslääkäri.
      Asiakas saa itse päättää paljonko itsenäisen ja omasta työstään vastuun kantavan hammaslääkärin pärstä maksaa

      • Ahneko

        Teetin tekohampaat Oralissa. . Mitat väärin muottiin otti mies hammaslääkäri 35-40 vuotias. Nyt tekohampaat hiertävät
        ikeniä ja ovat tulehtuneet niin ettei niitä voi käyttää. Lääkäri katsoi suu auki että takuutyökö. Rahat meni kankkulan kaivoon.


    • Byrokratiaa

      Kirjoitin tämän ensin palautteena Oralin sivuille, mutta siellä näköjään moderaattori tarkistaa nämä ja julkaisee vain kehut.

      Oralilla ison talon byrokratia haittaa asiakasta poikkeustilanteissa. Kun pääosa hammaslääkäreistä (erityisesti erikoishammaslääkärit) tekevät keikkahommia ja ovat Oralilla vain osa-aikaisesti (ja silloinkin useammassa toimipisteessä) eri päivinä. Kun minulle tuli ongelmia hoitoajankohtien välillä, oli hoitavaa lääkäriä lähes mahdotonta tavoittaa, koska ainoa tapa oli jättää soittopyyntö asiakaspalveluun, eikä se tuntunut toimivan, vaan ko.lääkäriä piti yrittää metsästää lukemattomilla soitoilla eri toimipisteisiin. Näin jouduin ottamaan hätäaikoja muista toimipisteistä. Syy ongelmaan oli ensimmäisellä kerralla väärä diagnoosi (kuvauksesta huolimatta) ja seuraavaksi hoitovirhe. Eli viikko turhaan infernaalista särkyä ja ylimääräisiä kuluja ylimääräisistä käynneistä. Önneksi lopulta löytyi lääkäri ( ei erikoislääkäri), joka hoiti homman kuntoon ja antoi henk.kohtaiset yhteystiedot ongelmien varalta. Siispä helpompi kääntyä pienemmän yrityksen puoleen, jossa henkilökohtaista palvelua.

    • yrittäjäitsekin

      Olen täysin samaa mieltä, pieni yritys hoitaa asian kuntoon eikä piiloudu jonkun organisaation taakse. minulla ihan hyviä kokemuksia.
      olen huolestunut ja ihmeissäni, mihin tämä maa on menossa, kun hammaslääkäriyritykset katoavat ja mitä sote tuo tullessaan. haluan käydä samalla hammaslääkärillä ja kun hän jää eläkkeelle (on vähän vanhan näköinen) toivoisin, että joku uusi jatkaisi..

    • Cut_the_CRAP_please

      Tää keskustelu on ihan shittiä. 20% jos hintoihin lisää niin big deal? Oleellisempaa on että jos sun oma hammaslääkäri kuolee tai muuttaa ulkomaille, röntgenkuvat ja muut potilastiedot säilyvät usealta vuodelta, jolloin vältytään turhilta paikkauksilta kun voi seurata, ettei se karies ole edennyt 2v eikä 4v takaisiin kuviin verrattuna.

      VERTAILKAA MIELUUMMIN mikä on paras ketju tai paras yhden hammaslääkäriaseman firma?? Jälkimmäisellä tarkoitan toimipistettä jossa on useita hoitohuoneita, ei kellään yksin työskennellessä ole varaa ostaa kymmenien tuhansien ellei satojen tuhansien eurojen laitteita!!

      Parhaissa paikoissa on parhaat laitteet ja menetelmät, kuten laser, kartiokeilakuvaus, suuhygienistin vastaanotolla hammaskameran avulla näet suurennetusta kuvasta tuliko puhdasta kaikkialta, resiini-infiltraatiolla vältetään hammasvälien paikkaus...

      • sfsdsdf

        Ja jos Suomesta ei löydy tarpeeksi high-end paikkaa niin suositelkaa ulkomailta. Hyvään hammashoitoon kannattaa panostaa. ENNALTAehkäisy ei maksa paljoa jos vertaat sitä juurihoidon ja implantin hintaan, lisäksi hyvä suun terveys edistää esim. sydänterveyttä.


      • sdfasdf

        Niin ja ne potilastiedot, ei oo helppoa siirtää paikasta toiseen. Tahalleen tai vahingossa pakkaavat röntgenkuvat CD:lle siten, että harmaasävyjä katoaa ja ei voi enää diagnosoida kuvista yhtään mitään.
        Eli VÄLTTÄKÄÄ niitä kivoja yksin työskenteleviä hampilääkäreitä, pidemmän päälle vaarallista.


      • sdfsdff

        Tai vaihtoehtoisesti kuviin ei merkitä minä vuonna mikäkin kuva otettu.


      • Anonyymi

        Hammaslaser on melko hyödytön hampaan paikkauksessa. Vanhaa täytettä sillä ei voi purkaa, laseroidun kaviteetin reunoja ei voi tasoittaa, tehtyä paikkaa ei voi viimeistellä eikä se ole edes kivuton, niin kuin mainostetaan. Sillä yritetään vaan antaa kuva jotenkin erityisen hienosta ja ihmeellisestä hoitotoimenpiteestä, jolla sitten voidaan rahastaa. Normaalissa hammashoidossa erittäin harvoin tarvitaan kartiokeilatomografioita. Ketjuissa potilasta juoksutetaan mahdollisimman monta kertaa mitättömien toimenpiteiden vuoksi vastaanotolla, jotta sitten pokasta saadaan mahdollisimman paljon hintaa irti. Se on suurelta osin teatteria ja businesta, pieneltä osin hammaslääketiedettä, jossa asiakasta viedään kuin käytettyjen autojen kaupassa.


      • Anonyymi

        Minulle riittäisi ihan perinteinen hammashoito, perinteisin laittein. Uskon että hintalaatusuhde paljon parempi kuin sadan tonnin laitteistoilla tehtynä. Kirjauksetkin saisi paperikortille laittaa jos mahdollista, niin ei tarvitsisi kalliita tietojärjestelmiä.


    • asdfasdfa1

      Euroopas on kuitenki halpoja maita joten jos hinta on ongelma niin onhan noita Viro, Unkari, Espanja, Portugali... en vaan tiedä mikä maa ja asema paras valinta.

    • dsfasf

      Mutta laitteet ovat joka maassa kalliita joten turha odottaa mitään high-end hoitoa 80% alennuksella Suomeen verrattuna, not gonna happen, työvoiman kulut eivät ole niin iso osa kuluista kuin monet kuvittelevat hammasalalla. Jo hyvä potilastuoli voi maksaa 50.000€

      • sdfsdfaa

        Eikä toi Mehiläinen luultavasti ole edes kovin high-end paikka.


      • Rahastusta

        > Jo hyvä potilastuoli voi maksaa 50.000€....

        Ja se rahastus alkaa jo tuolista!


    • ainayksityisellä
    • OralinEntinenAsiakas

      Itsekkin kävin Oralissa joku viikko sitten. Lasku maksaa nykyään 12€ ja bonuksia ei voi saada jälkikäteen, jos S-kortti unohtui. Palvelumaksu oli jotain 10-15e väliltä ja itse hammaskiven poisto oli paljon kalliimpaa kuin suurimmassa osassa muissa yksityisissä yrityksissä. Suosittelen boikottiin pistämistä.

    • Albinonok

      Minäkin suosin pieniä yksityisiä vastaanottoja eikä näitä rahastusketjuja

    • Anonyymi

      Vähän sama kuin joka pk alalla.Käytän samaa pienkorjaamoa vanhan autoni huollossa,koska asentaja tuntee autoni,käytän samaa aseseppää hirvikiväärin huollossa,koska hän tuntee kiväärin,hoidatan verenpainetautiani samalla kardiologilla ,koska hän tuntee minut,salkunhoitajani on myös pitkäaikainen tuttu.Viallista asiakaskäyttäytymistä on se,että yhtäkkiä tulee "fiilis" että nytpä vaihdan ilman rationaalista perustetta.Tällaiset eteisestä eteiseen hyppijät on tuomittu epäonnistumaan jo alusta lähtien.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe