Onko Pyhällä hengellä ja totuudella mitään eroa?

totuudellisuudesta

Koska Pyhä henkihän on totuuden henki. Eli totuus. Miksi siis vieläkin puhutaan erikseen totuudesta ja Pyhästä hengestä, kun ne kuitenkin ovat yksi ja sama asia?

Tällainen sotkee vaan.

Sitäpaitsi Jeesuskin sanoi aina tulleensa puhumaan totuudesta, totuuden puolesta. Nämäkin Jeesuksen puheet todistavat sen puolesta, että Pyhä henki ja totuus ovat yksi ja sama asia.

Enkä käsitä sitä, miten käsien päälle laittaminen voi antaa totuuden toiselle ihmiselle. Eihän ihminen voi viisastua pelkästään sillä, kun jotkut vieraat laittavat kätensä hänen päänsä päälle?

Eihän tyhmä näin voi viisastua?

Apostolitkin keskustelivat aina ensin tämän/näiden ihmisten kanssa jonkin aikaa, tai olivat heidän luona muutamia päiviä opettamassa heitä ja keskustelemassa heidän kanssaan. Ennen kuin sitten rukoilivat, ja laittoivat kädet heidän päänsä päälle.

Aloitukseni siis haluaa myös kysyä sitä, että tapahtuuko tässä kätten päälle panemisessa jonkinlainen "hengellinen voiman siirto", tai vastaava tapahtuma? Ja jos/kun tapahtuu, niin eikö sitä voi tapahtua ihan normaalisti, opettelemalla totuutta esimerkiksi Jeesuksen kirjoitusten välityksellä?

Koska Jeesus puhuu totuudesta paljon, niin en näe mitään eroa sillä kun ihminen viisastuu, ja oppii totuuden jollain muilla keinoilla kuin tällä käsien päälle panolla. Voi ihminen silti olla Jumalan lapsi. Eikö.

19

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nietzscheläisdarwinisti

      Jodan voima on tätä henkiolentoa joka virtaa käsistä.

      • aaaaaaaaaa-aaaaaaapeee

        Kiitos kiinnostavasta kommentistasi tzsch !


    • valitse_itse

      Kun olemme kehossa, emme kokonaan pysty sivuuttamaan "kätten päällepanoa" eli toimintaa kehona-yksilönä. Kuitenkaan se toiminta ei ole asian ydin vaan se mieli - motiivi- millä toimin
      Lääkäri on uskottavampi lääkärin asussa jne... vaikka hänen ammattitaitonsa on se joka auttaa.

      Pyhä Henki on totuuden ääni minussa. Ei tarkoita että fyysisillä korvillani kuulisin. Totuus ei ole kuultavissa (toki jotkut kokevat kuulevansa) se on kokemuksessa. Sen sijaan toimintaohje eli "ääni" on ensin

    • Hei!

      Jumala, Jeesus, Pyhä Henki, palvelevat enkelit ovat yksilön kanssa kotona, ja erityisen mielellään ryhmissä missä on yhteinen uskon Kristus Raamatun uskonnon metodin arvot vakavassa palavassa vilpittömässä uskossa.
      Ryhmä (seurakunta) voi vahvistaa ryhmälle ryhmän päätöksiä. -Yksilöitä koskevina ryhmälle (seuranta) ovi vahvistaa sellaisia päätöksiä mistä on subjektin (ketä asia koskee) kanssa sovittu.

      Kätten päälle paneminen on eräälainen traditio, joka juontaa apostolien tekojen kirjan kalaisesta menettely-tavoista.
      -Seurakunnallinen/ kirkollinen traditio vahvistaa esim. ryhmän demokratian antamia tehtäviä.
      Tilanteessa on tarkoitus, ja toivotaan että Jumalan Henki menettelyn siunaa ja hyväksyy.

      Seurakunnan pyhyys on ratkaiseva tekijä tietenkin demokratiankin menettelyssä, sillä muodollisia vailla vilpitöntä uskoa olevia muodollisuuksia/muotomenoa/pelkkää tradiotiota ilman uskoa, -ei sillä mitään arvoa Jumalan edessä ole.
      Usko pitää toteutua Jumalan sanassa, Raamattu, sekä Hengessä palavassa vilpittömässä uskossa, pyhittyneessä Jeesus Kristus Raamatun uskonnon mission metodissa, jossa Jumalan Pyhä Sana on ensisijainen arvo- ja näkyy ryhmän kaikessa menettelyssä, kun yksilöt ovat ko- mission metodin vilpittömiä Herrassa Jeesuksessa Kristus kallion arvoissa Pyhän Hengen yhteydessä eläviä -tähän aina vakavissaan, tosissaan, vilpittömästi pyrkiviä ihmisiä.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • he-ma

        Valitettavasti mitään pyhää ei ole olemassa, ellei nyt jari ole keksinyt todisteen näille yliluonnollisille ilmiöille. Voisi aloittaa jumalastaan.

        Ei pitäisi olla tosiuskovaiselle tai tosiuskovaisseurakunnalle rukoilla takaisin diabeteksen takia amptoidut raajat. Mutta ei, tosiuskovainen jauhaa paskaa, mutta ei edes yritä toimia.

        Jos olisin joskus jumalaa mainostanut, olisin todellakin huolestunut siitä mahdollisuudesta, että joutuisin joskus oikeudessa vastaamaan petossyytteisiin. Joku on kuitenkin tuon saman jumalan perusteella petoksella vienyt varoja.


      • he-ma kirjoitti:

        Valitettavasti mitään pyhää ei ole olemassa, ellei nyt jari ole keksinyt todisteen näille yliluonnollisille ilmiöille. Voisi aloittaa jumalastaan.

        Ei pitäisi olla tosiuskovaiselle tai tosiuskovaisseurakunnalle rukoilla takaisin diabeteksen takia amptoidut raajat. Mutta ei, tosiuskovainen jauhaa paskaa, mutta ei edes yritä toimia.

        Jos olisin joskus jumalaa mainostanut, olisin todellakin huolestunut siitä mahdollisuudesta, että joutuisin joskus oikeudessa vastaamaan petossyytteisiin. Joku on kuitenkin tuon saman jumalan perusteella petoksella vienyt varoja.

        Keskiajalla keskiajan kirkko myi kirkollisia asioita ja pelastusta rahalla.
        Ihmisten rahankäyttö on jokaisen oman lompsan ja oman harkinnan varassa. Ainoa pakollinen maksu Suomessa on kirkollisvero jäsenille.

        Yst. t. Jari Laurila
        keskustelija


      • jarinhotelli kirjoitti:

        Keskiajalla keskiajan kirkko myi kirkollisia asioita ja pelastusta rahalla.
        Ihmisten rahankäyttö on jokaisen oman lompsan ja oman harkinnan varassa. Ainoa pakollinen maksu Suomessa on kirkollisvero jäsenille.

        Yst. t. Jari Laurila
        keskustelija

        Seä yritysten pakkovero, vaikka yksikään omistaja tai työntekijämei olisi kirkon jäsen.

        Petossyyte uhkaa varsinkin vapaaehtoisesti annettujen varojen vastaanottajia. Haluaisin hyvin mielelläni nähdä lahkojen ja kirkon ylipapit oikeudessa todistamassa jumalansa olemassaoloa.

        Voi sitä riemukasta noitumista ja henkien esiin manaamista! Siinä olisi tosi-tv:n uuden tulemisen paikka ja naurua kansalla piisaisi sakramentteja ja uhrimenoja sekä meriselityksiä seuratessa.


      • sokea.luottamus
        he-ma kirjoitti:

        Seä yritysten pakkovero, vaikka yksikään omistaja tai työntekijämei olisi kirkon jäsen.

        Petossyyte uhkaa varsinkin vapaaehtoisesti annettujen varojen vastaanottajia. Haluaisin hyvin mielelläni nähdä lahkojen ja kirkon ylipapit oikeudessa todistamassa jumalansa olemassaoloa.

        Voi sitä riemukasta noitumista ja henkien esiin manaamista! Siinä olisi tosi-tv:n uuden tulemisen paikka ja naurua kansalla piisaisi sakramentteja ja uhrimenoja sekä meriselityksiä seuratessa.

        No, nythän tuota sirkusta on luvassa kun Pirkko Jalovaara on saamassa syytteen vapaaehtoisesti annettujen varojen vastaanottajana.


    • totuudellisesti

      Vastauksenne olivat kaikki jollain lailla ohimeneviä. Kiitos kuitenkin. En siis halua kuulla sellaista vastausta joka kertoo sen, minkä Raamattukin kertoo, ja sen voi siis lukea itse Raamatusta.

      Onko siis kukaan huomannut esim. keskustellessaan jonkun ymmärtäväisen ja viisaan ihmisen kanssa, että totuutta keskustelussa on niin paljon ilmassa, että ilmaa voisi lopulta leikata? Että tuntuu siltä, että on parempi olla tällaisessa tilanteessa vain hiljaa. Ja miettiä ja ihmetellä vain sitä totuuden määrää. Minä olen. Onko tämä asia sama, kuin tämä Pyhä henki? Jos Pyhä henki on totuuden henki ja totuus, niin eikö näin ole?

      • woewoe

        Jumalan sana on totuus. Pyhän Hengen perustehtävä on ohjata meitä Jumalan luo ja ymmärtämään Jumalan sanaa. Jumala kuvaa itseään Raamatussa termillä Minä olen. Pyhä Henki ei ole Jumala, vaan palveleva henki, joka annettiin uskoville lohduttajaksi Jeesuksen taivaaseen ottamisen jälkeen.


      • Jaakko2524
        woewoe kirjoitti:

        Jumalan sana on totuus. Pyhän Hengen perustehtävä on ohjata meitä Jumalan luo ja ymmärtämään Jumalan sanaa. Jumala kuvaa itseään Raamatussa termillä Minä olen. Pyhä Henki ei ole Jumala, vaan palveleva henki, joka annettiin uskoville lohduttajaksi Jeesuksen taivaaseen ottamisen jälkeen.

        Pyhä Henki kirkastaa meille Jeesusta Kristusta, on lohduttajamme ja puolustajamme, sekä johtaa meidät kaikkeen totuuteen.
        Pyhän Hengen tehtävä on näyttää todeksi synti, vanhurskaus ja tuomio.
        Pyhä Henki on mm. kaikkia em., mutta Raamatun Sanan valossa Pyhä Henki on ehdottomasti myös Jumala.
        Yksi Jumala on Isä, poika Jeesus Kristus ja Pyhä Henki. Siis Kolmiyhteinen Jumala.
        Tämä tuntuu olevan vaikea ymmärtää, mutta myös vaikea selittää.


    • alfa123om2222

      Tästä vastauksesta eivät kristityt pidä. Jumalan taivaallisen valtaistuimen edessä on seitsemän palavaa soihtua kuvaamassa seitsemää pyhää henkeä tai jotakin sinne päin Ilmestyksen mukaan. Nämä soihdut kuvaava pyhää henkeä.

      Jeesus lupasi lähettää: Toisen puolustajan, Totuuden Hengen, Hänet. Ensimmäinen puolustajahan oli Mooses sillä Jeesus sanoi juutalaisille: Teillä on puolustajanne, Mooses, johon te laitatte toivonne. Mutta tuo toinen puolustaja oli islamin mukaan Profeetta Muhammed (SAAS). Ja tuohon toiseen puolustajaan liittyy eräänlainen kolmiyhteys: 1. puolustaja 2. totuuden henki 3. hän. Eli 1. sielu 2. henki 3. ruumis.
      1. Muhammed (SAAS) 2. Ahmad 3. Mahdi.

      Tämä vastaus ei voi tyydyttää ketään sillä islamin ja kristittyjen välille syntyi ristiriita, vihamielisyys ja kipailutilanne. Tuo kilpailutilanne on niin paha, että islam ei mitenkään koe itse olevansa välttämättä opetuslasten Puolustaja enää nykyisin.
      Kuitenkin olen itse saanut paljon johdatusta ja totuutta Koraania lukemalla.

      Pyhän Hengen vuodatus on usein henkilökohtainen ja silmin nähtävä tai korvin kuultava tapahtuma. Siihen voi liittyä valoilmiö.

      Sen sijaan tuo totuuden henki olisi jotenkin kollektiivisempi ja tapahtuisi viime kädessä jopa näkyvän persoonan lähettämisenä. Eräänlaisen Messiaan lähettämisenä.

      Vaikka tätä vastausta ei muuten hyväksyisikään niin itse ainakin olen saanut selkeyttä ajatteluun kun pidän Pyhää Henkeä ja Totuuden Henkeä eri persoonina.

    • Mv-turms-kuolematon

      Mitä oikeastaan kysyit?
      Jos on käsite TOTUUS. Ajatteletko että jokin voisi poiketa totuudesta, erota totuudesta, olla totuuden ulottumattomissa
      Minun totuuteni ei oikein käsitä muuta kuin yhden totuuden, ollakseen totta. Paljon on tietenkin eturistiriitoja ja erilaisia kuviteltuja tai sopimuspohjaisia omistusoikeuksia jne.. mutta Totuus. Voiko olla monta totuutta? Lopullisesti? Eli onko monta Jumalaa oikeesti?
      Ei minusta?

    • Mv-turms-kuolematon

      Jokaisella on Taivasten valtakunta sisäisesti joten lause "missä teitä on kaksi tai useampi minun nimessäni..." tarkoitta tietenkin kahta tai useampaa SAMANVEROISTA, ei toisella ole enempää kuin toisella mutta yhdessä he vahvistavat eli jakavat toisilleen jolloin "teidän kanssanne olen minä"

      Se joka panee kätensä sinun päällesi tarvitsee sinua yhtä kipeästi kuin sinä joka käyt hänelle asiakkaaksi jotta hän vahvistuisi uskossaan. On siis parantajan terveydestä kysymys yhtä palavasti kuin sinun. Jumala loi kaikki täydelliseksi, joten ihminen älköön erotelko, kuten avioliittokäskyksi väitetyksi lauseessa sanotaan.

      ps ei ollut ihmisten kehittämästä liitosta kysymys vaan Jumalan ja ihmisen liitosta, siitä älköön kukaan erotko. Itse asiassa siitä liitosta ei totuudessa pysty eroamaan, erehtyneessä mielessä kyllä....

    • alfa123om222

      Niin, hieno tarkennus teiltä, että pitää olla suhtkoht SAMANVEROISET. Silloin kun nuo kokoontuvat he varmasti jopa tuntevat sen onko Jeshua paikalla vai ei.

      Jos ei muuten niin toisen puheesta päätellen tai eleistä tai yleisestä ilmapiiristä.
      Itse olen aina etsinyt toista ihmistä rukoilemaan kanssani, mutta en ole vieläkään löytänyt. Ystävällisiä henkilöitä kyllä sekä Jeesuksen nimeen vetoavia, mutta hyvin harvoin olen tuntenut Jeshuan läsnäolon kokoontumisen yhteydessä.

      Niin monet ovat tänä päivänä uskovaisistakin haureita, vannojia yms. että eivät kykene vastaanottamaan sitä sanaa, jonka Jeshua kokoontuneille puhuisikin. Hän sanoi: Joka kuulee minua kuulee myös teitä, ja joka ei minua kuule se ei kuule teitäkään. Kuinka vähän onkaan niitä, jotka ovat kuulleet Jeshuaa. Kuurot ovat korvat sinä määrin, että Ilmestyksen kirjeiden yhteydessä sanotaankin: JOLLA ON KORVAT KUULLA SE KUULKOON MITÄ HENKI SANOO SEURAKUNNILLE. JOKA VOITTAA SE.......

      On melkein niin, että henkilö, joka on kuullut Jeshuaa on tuollainen yksinäinen VOITTAJA jopa seurakunnan keskellä.

    • Mv-turms-kuolematon

      " itse olen aina etsinyt toista ihmistä rukoilemaan kanssani, mutta en ole vieläkään löytänyt "


      Menee taas kerran ohi aloituksen aiheesta, mutta sopiiko ajatella hyvä alfa123om222 ei ole minun eikä sinun asiasi mitata kumppanin uskoa eli rukousta. Sillä hetkellä olet arvioinnissa et kristuksen hengessä. Kukaan ei voi mennä toisen mieleen ja mitata hänen "mielekkyyttään"

      Jumalansa edessä jokainen on yksin, ei voi mennä kaverin seläntaka perille, mutta rinnalla kyllä

    • totuudellisuudesta

      "Mitä oikeastaan kysyit?"

      Kysyin sitä, että onko Raamatussa, ja varsinkin Apostolien teoissa paljon puhutussa Pyhässä hengessä ja totuudessa eroa?

      Tämä on mielestäni tärkeää jo senkin takia, koska Raamatun kertomaa kielillä puhumista ei ole todistettavasti vielä koskaan missään tapahtunut. Nykyinen kielillä puhuminen on ollut aina sekavaa mölinää. Se kielillä puhuminen mikä tapahtui apostoleilla, oli Raamatun mukaan selvää eri kieltä. Ne ihmiset joita apostolit kohtasivat saadessaan Pyhän hengen vuodatuksessa, nämä ihmiset, mitä kieltä he sitten omana kielenään puhuivat, sillä kielellä apostolit vastasivat heille.

      Apostolien teot 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
      5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
      6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
      7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
      8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
      9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
      10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
      11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
      12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"

      On olemassa siis ihan oikeaa kielillä puhumista, jossa puhutaan ihan toista kieltä kuin omaa kieltä, esim. kiinan tai intian tai thaimaan kieltä, vaikkei tietäisi näistä kielistä mitään aikaisemmin. Mutta sitten on tämä itsensä sisäinen kielillä puhumisen rakentaminen, jossa pulistaan ihan mitä sattuu, jonka takia sitä ei suositella puhuttavan seurakunnissa ääneen.

      Tässä yksi asia, mikä erottaa Pyhän hengen totuudesta. Vai onko? Mutta kuitenkin taas jossain eri kohdassa sanotaan Pyhän hengen olevan sama asia kuin totuuden henki. Joka siis pohjautuu tietenkin totuuteen. Vai miten on?

      Ja sitte on vielä monia muita kohtia Apostolien teoissa, missä esim. Paavali ja Pietari kysyvät, saivatko ihmiset Pyhän hengen joissain tilanteissa? Ja jos eivät saaneet, niin sitten apostolit tulivat ja laittoivat kädet näiden ihmisten päiden päälle, ja he saivat silloin Pyhän hengen.

      Voiko tämä Pyhä henki siis olla sama asia, kuin totuus?

      Voiko Totuuden kirjoittaa samalla tavalla isolla kirjaimella, kuin Pyhä henki?

      Tässä nyt lisää eriteltynä tätä Pyhän hengen ja totuuden hengen ja totuuden eroa ja yhteyttä. Vastatkaa jos osaatte ja ymmärrätte.

    • Jaakko2524

      Mielestäni Jeesus on Totuus ja Pyhä Henki on Totuuden Henki, joka johtaa
      meidät kaikkeen totuuteen eli Jeesuksen luokse. Pyhä Henki ei siis ole sama Jumalan persoona, kuin Totuus, joka on Jeesus Kristus.
      Eli olen ymmärtänyt, että Totuus Ja Pyhä Henki ovat eri asia.

    • Anonyymi

      Pyhä Henki on Totuuden Henki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe