Tsiprasidonin (Zeldox) lopettaminen

kertokaatejotkatiedötte

Eli kannattaako tämä lääkitys lopettaa asteittain vai voiko sen lopettaa noin vain? Olen käyttänyt sitä nyt kuusi kuukautta.

9

3212

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vctvjc
    • EiKiitosEnää

      Haluaisin itsekin kysyä että miten tämä lääke olisi hyvä lopettaa mutta ei tuossa linkissä ollut yhtään selkeää ohjetta tähän (englantia kyllä ymmärrän). Oli vain jotain ihme laskelmia.

      • vctvjc

        Mitään virallista lopetusohjetta ei ole, koska psykiatriaa tai lääketeollisuutta se ei ole kiinnostanut.

        Pääsuuntaviivoja ovat, että annostusta lienee hyvä purkaa asteittain. Em. linkin sivulta löytyy kohta:

        "Reduce by 10% per month to start
        The 10% rule holds for ziprasidone just like other psychiatric drugs: Reduce by 10% per month, calculated on the last dosage. (The amount of the reduction gets progressively smaller.)

        See Why taper by 10% of my dosage?"

        Jatkolinkistä pääset lukemaan 10%-periaatteeseen. Kuten sanottua virallisia linjoja ei ole ja ilmeisesti vasta nyt 60 vuotta aineiden markkinoille tulon jälkeen sellaista ollaan alkamassa kehitellä joidenkin tahojen toimesta. Voit lukea asiasta esimerkiksi tästä:

        New Research into Antipsychotic Discontinuation And Reduction: the RADAR programme
        By Joanna Moncrieff, MD, Foreign Correspondent March 2, 2016

        http://www.madinamerica.com/2016/03/new-research-into-antipsychotic-discontinuation-and-reduction-the-radar-programme/


    • risperidon_lopetus

      Sydämen päälle tuon tyyppisten lääkkeiden tiputus käy ainakin.

      Joka kerta, kun tiputtaa annosta puolittaen, on useamman päivän valtava sydämen tykytys. Jos en tietäisi, että olen juuri vähentänyt lääkettä, olisin lähtenyt ensiavun päivystykseen sydänvaivoineni. Nyt sitä vaan toivoo ja uskoo, että kyllä tämä tästä. Ja jos ei, niin henki menee. Tämä tykytys on toistunut joka kerta.

      Miksei tällaisestakaan kerrottu lääkärissä? Sanottiin vain, että lääkitystä ei saa ominpäin lopettaa. Ja mitäkö apua lääkärissä käynnistä oli lopetukseen, kun siellä ei muuta kerrottu kuin, että puolita annos. Ja sitten vielä puolita, ennen kuin lopetat. Ihan liian raju lopetustahti tuo puolitus systeemi, voi jälkiviisaana sanoa.

      • jazu69

        Minä olen lopettamassa zeldoxia. Lääkärin ohje oli, että seuraavana päivänä vain yksi 40 mg tabletti ja sitten kokonaan pois


      • 09rfyt7hb
        jazu69 kirjoitti:

        Minä olen lopettamassa zeldoxia. Lääkärin ohje oli, että seuraavana päivänä vain yksi 40 mg tabletti ja sitten kokonaan pois

        Että pitkäaikaiskäytön jälkeen kahdessa päivässä kaikki vekka? O_O


    • nomitäoikeinihmettä

      Hei! Mitä järkeä tuosssa kymmenen prosentin laskussa per kuukausi on jos minulla menee zeldoksia satakuusikymmentä mg ja minulla kestäisi siis yksi vuosi ja kuusi kuukautta lopettaa koko zeldox? ymmärsinkö oikein? Eihän siinä ole mitään järkeä!!!!!

    • Antipsykootitonpaskaa

      Itse lopetin Abilifyn 4kk:n jälkeen annosta puolittamalla. 5mg -> 2,5mg kaksi viikkoa -> 1mg kaksiviikkoa -> 0,5mg viikko ja lopetus siihen. Lääkärin ohje olisi ollut lopettaa lääke 2,5mg:aan...

      • Anonyymi

        Sinulla oli hyvä suunnitelma koska jos lopettaa liian nopeasti niin tulee lähes takuu varmaan jotain vieroitusoireita/"lopetusoireita". Pahimmillaan joutuu aloittamaan saman lääkkeen uudestaan tai tulee tarvetta esim. benzoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe