Hei!
Olen hankkimassa polkupyörää ja painoa on sellaiset 130 kg. Millainenkohan pyörä olisi minulle hyvä? Vaikka painoa on reippaasti, niin en ole siltikään kauhean huonokuntoinen eli vauhdikkaasempaankin menoon sopiva pyörä olisi jees.
Pyörällä tulen ajamaan oikeastaan kaikkialla: kaupungin keskustastan nupukivistä asfalttiteille, myöskin maastoajo kiinnostaisi. Tosin talvella ei luultavasti ole tarkoitus ajaa.
Kaveri ehdotti minulle 29er maastopyörää, sanoi että ne ovat yleensä tukevaa tekoa ja renkaat ja vanteet kestäviä. Mietin vain, että kuinkakohan rullaavia nuo ovat esim. asfaltilla? Löytyykö maastopyöriin ns. sileämpiä katurenkaita? Voiko 29er -pyörään laittaa 28" renkaat?
Olen todellakin aloittelija tällä saralla, siksi tyhmät kysymykset. Kiitos jo etukäteen!
Fillari isolle kaverille
7
119
Vastaukset
- lllllllll
Tuskin se pyörä itsessään on painon suhteen ongelma, hanki sellainen mikä miellyttää. Vanteisiin ja niiden tukevuuteen ehkä sitten hieman kiinnittää huomiota, etteivät ole halvimmat kiinanpojalta.
- Alkup_maantiepyöräi
Ei ole olemassa pyörätyyppiä, joka oikein kunnolla sopisi noihin kaikkiin käyttötarkoituksiin, mitä luettelet. Lähinnä oikeaa on joko tuo mainittu 29" tai sitten cyclocrossari. Valinta noiden välillä riippuu painotuksista.
Hyvälaatuiset, ei liikaa kevennellyt rungot kestävät tuon painon, mutta kiekkojen kanssa tulee haasteita, kuten tuossa vihjattiinkin. Kiekot teettäisin osaavalla pajalla. - antaamennävaan
Vastaus on helppo!isolle miehelle fatbike.koska reilummilla rengaspaineilla pääsee tarvittaessa oikeinkin kovaa vauhtia ja kiekot on jämäkkää tekoa..helposti ei vanteita saa kieroksi vaikka sinunkin painolla jyräytät kanttareista.suosittelen ainakin kokeilemaan.niin ja tiedän mistä puhun .olen pariin talveen yli 3000km ajanu fättiksellä.ja keväällä siirryn maantiepyörään
- Aloittelijalle
Hanki aluksi ihan perusfillari. Ainakin Tunturi tekee isoille ihmisille kestäviä pyöriä. Kuten sanoit olet aloittelija, siinä saattaa haaveet romahtaa kun olet ensimmäiset kilometrit ajanu. 130kiloisella on takapuoli lujilla, satulan hankintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Kaikista kapeimmat renkaat ei toimi sulla joten niihinkin kannattaa kiinnittää huomiota - kapeissa renkaissa saattaa olla ettei hakkaa vanteelle jos on tarpeeksi painetta, mutta sitten se on kuin kivireki. Jos pyöräilysi jatkuu, niin veikkaan että se nyt ostettu pyörä lähtee vaihtoon viimeistään vuoden päästä, koska rupeat samantien kartoittamaan minkälainen sen tulisi olla ja mitä sillä loppujen lopuksi meinaat tehdä.
- Samaakokoluokkaa
Runko tai kiekot eivät ole koskaan olleet ongelma, mutta jarrut ovat olleet useimmissa pyörissä ongelma. Kunnes ostin kalliimman pyörän johon sai itse valita kunnon jarrut.
Pyörät joissa on halvat alitehoiset jarrut pienillä jarrulevyillä kannattaa jättää kauppaan tai katsoa että pyörään saa helposti vaihdettua paremmat jarrut. Itse asiassa 29er vanne on läpimitaltaan sama kuin 28", koska nimi viittaa ulkohalkaisijaan. Vanteen leveys sen sijaan on eri kuin maantiepyörissä tai cyclocrossarissa. Mutta saahan maasturin vanteillekin maltillisemmin kuvioituja renkaita vaikka ei nyt ihan katuslicksejä.
- Paksurengas
Itselläni on joskus -95 hankittu vähän ajettu 21 vaihteinen tunturi Arctica (tai miten se kirjoitetaankaan) hybridi.
Viime kesänä painoin vielä lähemmäs 150 kiloa, biltemasta ostin taakse niin ison renkaan että se mahtuu juuri ja juuri siellä pyörimään.
Kuuden kilon paineella (renkaan max) ei ole kantavuusongelmia. Edessä vähän pienempi rengas jossa max. paineenkesto 4 bar, joka riittää eteen.
Nyt painan enää n. 133 kg ja tarkoitus aloittaa taas todellinen pyöräilyharrastus jossa voi tulla 20 - 50 kilsan lenkkejä, koska sen jälkeen saa syödä vähän enemmän ja kunto kohenee.
Täyshuolto on tässä edessä, koskaan en ole pyörästäni avannut yhtään laakeria, nyt aion käydä joka paikan läpi.
Ulkonäöltään yli 20- vuotias pyöräni on täysin siisti koska ollut koko ajan sisällä lämpimässä kun ei ole ajettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623862Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493020Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312951Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3722021- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101146Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27969- 47941
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109940