Expertin jarrut

Marjorin

HEI.

Nyt "uudessa" autossani takajarru krohisee jarruttaessa. ostin uudet kengät. onko vaikea vaihtaa ? vm 2000 , 2.0 hdi , 69 kW.

Kiitos.

13

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TukevastiPukeille

      No ei ole vaikea vaihtaa mutta pidät tarkasti mielessä miten ne jouset ym on kiinni ennenkuin rupeat purkamaan eli digikameralla/kännyllä kuvia tai katsot sieltä toiselta puolelta jos epäröit mites se nyt olikaan...et pura siis molempia puolia yhtä aikaa.
      Mikäli siellä jarrurumpu on eikä levyt niin rengas irti ja nytkyttelet rummun irti(ellei tunnu lähtevän,löytyy rummusta yleensä aukko josta ruuvarilla pystyy pyörittämään semmoista hammaspyörää josta kengät säätyy sisemmäs/ulommas riippuen suunnasta kumpaan suuntaan pyöritä eli kokeile.
      Lähtee helpommin irti jos löysäät hieman ja monesti kulunut pieni ura jo rumpuun joka tihkaisee tuosta irrotusta muuten eikä liika voimankäyttö ole hyvä juttu=hajottaa jopa valurautaisen rummun ym jarruista jos liikaa moukaroit=)
      Kun rumpu on irti tutkit mitä paljastuu ja irrotat ne vanhat kengät jousineen silmä tarkkana joko paperille muistiinpanoja tehdet/kuvaten kuin kaikki tulee kiinni kun kasaat.
      Kun kengät irti puhdistat mitä uudelleen aiot sinne asentaa,siis jouset ym ja sen rummun esim bensiinillä tms jolla rasvan/jarrupölyn ym saa pois etkä hengitä pölyä!!
      Kasaat uudet osat kuten ne vanhat oli,säädät siitä hammaspyörästä ne kengät just ottamaan rahisten rumpuun ja pyörä kiinni.
      Käsijarruvaijeri myös huomioitava miten se kiinni ja säätö.
      Tottahan vaihdat myös jarrunesteen!!
      Netistä löydät kuvia ja infoa noin yleisesti,hyvin samanmoinen rakenne merkki kuin merkki=)

    • Marjorin

      Kiitos. Miksihän punainen varoitusvalo , sama kun laittaa kässärin päälle , palaa . käsijarru pois on , nestettä säiliössä on , etujarrupaloissa pintaa on. palaa kirkkaasti , kun kässäri on päällä , jää palamaan himmeästi joskus kirkkaasti kun otan käsijarrun pois.

    • TukevastiPukeille

      Ja se punainen lamppu liittyy jarruihin?
      Jos nestettä kerran on ja säiliössä olevat johdotkin tarkistettu niistä liittimistä niin oisko ABS anturin varoitusvalo ellei liian kuluneista jarrupaloista kerta voi johtua,meinaan orkkispaloissa on monesti anturit eli johtosysteemi joka sytyttää varoitusvalon jos kuluneet.

      Jarrut toimii ok eikä kuulu ylimääräisiä outoja ääniä niistä?

      Mutta mikäli tuo liittyy siihen käsijarruun pelkästään eikä käyttöjarruun ollenkaan niin jääkö käsijarru kenties "makaamaan"päälle enempi ja vähempi siis laahaamaan elikkäs kaipaa säätöä sieltä takapyöristä tai ihan siitä kahvasta että liikerata on tarpeeksi laaja eikä vaan "pari naksausta".. tai jos kaikki tuntuu olevan ok ja ei laahaa pyörä(t)niin siellä kahvanpäässä on se lampun sytyttävä kytkin elikkäs purat muoveja kahvan ympäriltä ja tutkit onko se kytkin kohdillaan kahvan asentoon tai voi se rikkikin olla esim johto kuoriutunut,yhdistysmurhetta tai jotenkin rikki.

      Kuule kun olet tuollainen tee-se-itse nainen niin hommaa esim alfamerilta korjauskirja niin näet just eikä melkein" asian kuin asian" ja maksaa noin 40e hinnan nopsasti takaisin,voi niitä käytettynäkin netistä löytyä tai Ebaysta halvemmallakin,Englanninkielisiä kun yleensä ovat eikä tuosta lie Suomenkielistä mutta alfamerin sivuilta näet onko?
      Ulkomuistista ja tuon auton rakenteita tarkemmin tuntematta menee "yleismallin"ohjeiksi eikä kaikkia osaa selittää niin että toinen ymmärtää tahtoo unohtua asioita noista ohjeistakin epähuomiossa=)

      • marjorin

        kiitos paljon.


    • äksyynäks

      Takana on levyjarrut, tietysti! Pukille panoa kannattaa harkita, kuvan kera!

      • Marjorin

        on meinaan rumpujarruttimet. vaihdoin kengät. hyvä idea että on molemmat puolet auki. voi luntata miten ne jouset yms. kilkkeet on.


    • Marjorin

      se vielä : miten jarruneste vaihdetaan ???

    • TukevastiPukeille

      Konepelti auki ja se jarrunestesäiliön korkki pois.
      Sitten pidät ehdottomasti huolen että kun homma alkaa ja neste rupeaa säiliöstä vähenemään niin ET ANNA SEN LOPPUA säiliöstä eli hörpätä ilmaa,siis pidät vaikka suht täynnä koko operaation ajan ja tietty täytät lopuksi mitä vajaaksi jäi.
      Noh,etupyörissä kuin takapyörissä oli levyt tai rummut on ilmausruuvi siellä satulassa,semmoinen noin 10mm ruuvikanta jossa ulokenippa.
      Varovasti avaat sitä pikkasen ja se voi olla jumissa/ruostunut kiinni(yleensä on JOS ei ole säännöllisesti jarrunesteitä vaihdettu..)
      Älä väännä väkisin,laita CRC tms sinne ja anna vähän vaikuttaa tai nitkuttele eestaas pikkuhiljaa,ymmärrät kyllä idean=se ei saa katketa koska sen tyngän irtiotto on oma probleema sitten...
      Uusi ilmanippa on helppo vaihtaa ja halpa jos joskus tarvis kunhan nyt saat sen katkeamatta pikkasen löysättyä eikä se heti jumitu uudestaan kun öljyä tai kuparirasvaa pistät jenkaan.
      Sitten kun se pikkasen aukeaa niin vanhaa jarrunestettä alkaa tulla se yläpään reiästä eikä se mitään,niin pitääkin.
      Mikäli olet yksin touhuamassa niin etsit pullon(aivan sama onko limsa tai mikä tahansa vaan hyvä jos näkee läpi.
      Sopiva letkunpätkä joka menee tiukasti sen ilmausruuvin päälle josta sitä nestettä tulee ja toinen pää sinne pulloon johon laitat jotain nestettä että se letkun pää on nestepinnan alla eli ei saa haukata ilmaa.
      Neste voi olla jarrunestettä,jäähdytinnestettä,tuulilasinpesunestettä tai vaikka nyt vettäkin,neste kuin neste.
      Käyt painamassa kajuutassa jarrupoljin hiljaa pohjaan ja päästät=nestettä virtaa sinne pulloon ja huomaan kun sen nesteen väri muuttuu elikkäs näet kun uutta nestettä tulee vanhan jälkeen ja huolehdit ettei se neste lopu sieltä jarrunestesäiliöstä,lisäät uutta sitä mukaa kun vähenee ennen min merkkiä.
      Tämä keino mahdollistaa että voit painella sitä poljinta useita kertoja ilman että systeemi haukkaa ilmaa ja homma hoituu yksin.
      Kun yksi pyörä on saatu käsiteltyä kierrät sen ilmausruuvin kiinni ja irrotat letkun siirryt seuraavaan jne.
      Homma aloitetaan nestesäiliön kauimmaisesta nurkasta,siis takapään molemmat ensin(jompikumpi ensin,voit valita) sitten apukuskin etupuoli ja kuskinpuoli etu.
      Tämä homma siis ilmaamisen lisäksi sisälsi jarrunesteen vaihdon mutta idea tuo ja noin se ilma poistetaan mutta silloin ei tarvi tietysti noin paljon polkea että koko nestemäärä vaihtuu.
      Kun olet joka nurkan läpikäynyt ja se nestesäiliö tietty täynnä uutta nestettä poljin on oltava kivikova,se ei saa painua lattiaan heti eikä edes hissukseen missään tapauksessa!
      Silloin sinne on jäänyt ilmaa ja tämän varmistat tietty joka pyörän kohdalla jo vaihtovaiheessa että se jää kovaksi painaa,siis niinkuin se toivottavasti oli ennenkuin aloitit.
      Tärkeää on ettei se ilmauruuvi haukkaa ilmaa kun päästät jarrupolkimen ylös tuo ilmausnippa auki,siksi se siellä nestepinnan alla pullossa onkin.
      Aina jos painat polkimen lattiaan ja tuo ilmausnippa on auki on joko nippa kierrettävä kiinni ennen polkimen lattiasta ylösnostamista(näin tehdään yleensä jos 2 henkilöä käytettävissä) tai sitten tuo pullojuttu jos olet yksin.
      Noin desilitra kaksi riittää joka pyörästä jos päästät vanhaa pois niin uutta tulee jo tilalle ellet väristä oikein erota tai muuten epävarma.
      Jarrunestesäiliön korkki kunnolla kiinni liittimet korkkiin ja tarkistat että säiliön nestepinta max merkissä eikä vuoda mistään eli seurailet nestepintaa ettei se alene.
      Kyllä se siitä=)

    • TukevastiPukeille

      Ja lisään vielä että älä katkaise sitä jarrunippaa,ei kestä kovaa väkisin vääntöä eli KÄRSIVÄLLISYYTTÄ ja jos CRC ym irrotusöljyt ei tunnu tepsivän niin koita kuumentaa sitä nippaa jollain konstilla(kaasulla,iso kolvi esim),se semmoinen viimeinen "kikka kolmonen", mutta autoa ei saa sitten polttaa=)

      • Marjorin

        Kiitos jarruneuvoista. Kyllä näillä neuvoilla likkakin osaa. Minulla kun auto "ilmassa" tunkattuna , niin lankun pätkistö tukeva ristikko varmistamassa. Jäi hyviä pätkiä , kun talon rakensin , onneksi en kaikkia polttanu uunissa. Hyvää kevättä kaikille !


    • kuusysiä

      ja jakohihna pitäs ja takaakseli myös vaihtaa

    • TukevastiPukeille

      Jaa,minkä takia vai oliko tämä joku sisäpiirin visi vai oma ohiheitto jota ei muutkaan ymmärtäneet...??
      Mielestään hauska tyyppi,siis omasta mielestään=)

      Jakohihnan vaihto-ohjeita ei kannata kysyä eikä täällä antaakkaan koska senverta vaativa operaatio jo jarrujen ilmaukseen nähden että vaatii pikkasen enemmän tietoa,taitoa ja osaamista kuin kunnon tilat ja työkalutkin.

      Taka-akselin vaihtamisesta en osaa noin normaaleiden huoltotoimenpiteiden osalta sanoa mitään eikä Peugeotissa sun muissakaan etuvetoisissa lie kuulu moinen niihin,kolarijutut ja hirveät ajomäärät eri juttu vaan ehkäpä sinun autossasi sitten kuuluu,en osaa sanoa, mutta lie olet sitten vaihtanut taka-akselisi esim 100tkm kohdalla jos vaikkapa perämurikka jo murusia täynnä ja vaati "tyhjennyksen" romukoppaan...

    • KohtaTaasHola

      On se kummallista ja niin tyypillistä täällä Suomessa että jos joku kysyy jotain ihan asiallista ja joku jopa vaivautuu vastaamaan pitkän kaavan mukaan Asta-Ööhön niin pakko jonkun mollata,naureskella ja ivata ja syyhän siihen on se että V..ttaa ja on paha olla.
      Se ei helpota edes viinaa kaksin käsin kiskomalla tai grillijonossa uhoamalla mutta tiedätkö mikä tepsii:Vihtavuoren Pääsiäisyllätys joko" 12 tai 16 years old "sekoituksena!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe