Vinkkejä tarvitaan vaurioituneen ruuvin poistoon!

skruuv

Pitäisi irrottaa ruuveilla kiinnitetty levanki, joka on ruffin katolla, jotta saisin kulkuaukon luukun kannen irti. Sain 2 kpl M8x100 ristipää ruuveja irti, mutta 2 kpl on tosi tiukassa kiinni ja ristipäät alkaa murenemaan ja ote lipsuu. Miten pitäisi nyt toimia? Pitäisikö porata ruuvin kanta rikki ja sitten nostaa levanki pois ja sen jälkeen muttereilla ja kontramuttereilla yrittää saada väännettyä ruuvia liikkeelle? Vai voiko se tuhota voimakkaalla väännöllä lasikuiturakenteita?

29

7461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PoraaVain

      Poralla pois, ja sitten ihmetellään miten ne ruuvin jämät saa parhaiten pois.
      Lasikuitu on siitä mukava materiaali että sitä voi tarvittaessa jopa leikata pois ja korvata uudella.

    • Bavarian36

      Toimisiko iskumeisseli?

    • onneaongelmaasi

      Yritä vielä uittaa wd40 tai vastaavaa kierteille voiteluksi ja yrittää vääntää auki. Jollei niin keskiöporalla ehkä helpointa, koska lyhyt ja jämäkkä sillä haponkestävät ruuvit ovat vaikeasti työstettävissä.

      Jollei lähde, niin koboltti poralla, esim. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37972/fkmnt/IRWIN-HSS-Pro-Koboltti-poranterasarja-5-osainen

      Järkevintä ostaa terä ammattiliikestä AISI:n poraukseen saat oikean terän ja jättää"rautakauppa"laatuiset hyllyyn...käytä vettä jäähdytykseen ja kohtuulisen pienillä kieroksilla reilulla syötöllä eli painetta reippaasti terään, niin leikkaa hyvin

    • perinteiset.keinot

      WD-40 tai CRC sekä iskumeisseli. Kuumentamista voi harkita, mutta lämpötilan kanssa pitää olla tarkkana. Lisäksi yli 200 asteen lämpötilan käyttö kuumailmapuhaltimella vaatii tulityökortin. Ruuvin poraus ja vastakierretapin käyttö on viimeinen vaihtoehto jos muu ei auta.

    • Tappijappi

      Vastakierretapilla lähtee.

    • mutteritavattava

      Levanki on tavallisesti läpipultattu, jos kysymyksessä on lasikuituvene. Kannen alta pitäisi varmastikin paljastaa mutterit ja koettaa ensin avata ne.

      • Joakim1

        Ehkä, tai sitten lasikuidun sisällä on alumiinipalat ko. kohdilla ja kierteet niissä. Tämä on tyypillistä ainakin saksalaisissa (mm. Dehler ja Bavaria).


      • eri.metallit
        Joakim1 kirjoitti:

        Ehkä, tai sitten lasikuidun sisällä on alumiinipalat ko. kohdilla ja kierteet niissä. Tämä on tyypillistä ainakin saksalaisissa (mm. Dehler ja Bavaria).

        Tuollaisessa tapauksessa, jossa lasikuidun sisään on laminoitu alumiinia ja rosteripultit jumittuneet siihen, irroitus voikin olla hankalaa! Voi hyvin käydä niinkin, että pultti katkeaa vääntäessä.


      • skruuv

        Kyseessä on Bavaria 36, joten täytyy ilmeisesti olla varovainen, jos siellä on alumiinipalat kuten edellä oli mainittu. Ajattelin ensin kokeilla iskumeisselillä, josko se toimisi ja vasta sitten kovempia otteita?


      • MietisVielä
        skruuv kirjoitti:

        Kyseessä on Bavaria 36, joten täytyy ilmeisesti olla varovainen, jos siellä on alumiinipalat kuten edellä oli mainittu. Ajattelin ensin kokeilla iskumeisselillä, josko se toimisi ja vasta sitten kovempia otteita?

        Iskumeisselihän on juuri se kovempi ote, mikä mahdollisesti hajottaa esim ne alupalojen kierteet. Eikö kannattaisi aloittaa ihan kunnon työkaluilla, niin säästää lasikuidun, levangin ja alupalojen korjaustyöt tarpeettomina?
        Miten olis esim Tooloutletista suoraan se FORZA5010C, niin tulee kerralla kunnollista jälkeä. Toki jonkin muunkin firman vastaavan laatuinen tuote käy.


      • Joakim1
        MietisVielä kirjoitti:

        Iskumeisselihän on juuri se kovempi ote, mikä mahdollisesti hajottaa esim ne alupalojen kierteet. Eikö kannattaisi aloittaa ihan kunnon työkaluilla, niin säästää lasikuidun, levangin ja alupalojen korjaustyöt tarpeettomina?
        Miten olis esim Tooloutletista suoraan se FORZA5010C, niin tulee kerralla kunnollista jälkeä. Toki jonkin muunkin firman vastaavan laatuinen tuote käy.

        Onko tuo sitten hellempi vaihtoehto? Tuossahan lyödään vääntötappi ruuviin porattuun reikään. Vastakierretappi on hellempi.

        Kierteiden rikkominen alumiinista ei ole kovinkaan vakavaa. Tilalle laitetaan Helicoil korjauskierteet ja lopputulos on parempi kuin alkuperäinen.

        Ruuvin katkeaminen ikävästi on pahempi juttu, sillä poraaminen keskelle ja suoraan on varsin haastavaa, varsinkin kun ympärillä on lasikuitua tai alumiinia, jotka ovat hyvin pehmeitä haponkestävään ruuviin verrattuna. Erityisen vaikeaksi menee, jos ruuvi katkeaa niin, ettei sen päätä saa tasaiseksi.


    • muista.Torxit.tilalle

      Poraa kanta irti - nosta levanki pois - nappaa papukaijoilla tumpista kiinni ja pyöritä auki.

      Kannan irrottua pultista/ruuvista häviää veto, joten irtoaa varmasti.

      • ilonpilaaja_

        Tuota menetelmää itsekin suosittelisin. Ei ole kuitenkaan ollenkaan varmaa, että levanki kannan porauksen jälkeen noin vain irtoaisi. Todennäköisesti alumiinisen levangin ja rosteripultin väliin on muodostunut alumiinioksidia, joka on puristunut tiukasti pultin ympärille. WD40 tai CRC auttaa hyvin niukasti siihen jumiin, eikä siihen auta lämmityskään lasikuitua polttamatta. Mutta kohtuullisella väkivallalla levangin kuitenkin siitä irti saa.


      • 10-107

        Komppaan tuota. Sitten on tietenkin ne työkalut, jotka on tehty vartavasten ruuvien irrottamiseen, jos haluaa hifistellä.

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Poranteräsarja vasenkätiset 4-osainen/2244

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneen ruuvin ulosporaussarja 5-10mm 4-os/1525


      • EntäsNää
        10-107 kirjoitti:

        Komppaan tuota. Sitten on tietenkin ne työkalut, jotka on tehty vartavasten ruuvien irrottamiseen, jos haluaa hifistellä.

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Poranteräsarja vasenkätiset 4-osainen/2244

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneen ruuvin ulosporaussarja 5-10mm 4-os/1525

        Entäs nämä:
        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneen ruuvin ulosporaussarja BGS 5-osainen/1526

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneenruuvin ulosvetosarja M5-M16 Forza varatapit/1492

        Onko sulla oikeasti kokemusta juuri suosittelemistasi työkaluista, vai valitsitko vaan edullisimmasta päästä?


      • 10-107
        EntäsNää kirjoitti:

        Entäs nämä:
        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneen ruuvin ulosporaussarja BGS 5-osainen/1526

        http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Käsityökalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Katkenneenruuvin ulosvetosarja M5-M16 Forza varatapit/1492

        Onko sulla oikeasti kokemusta juuri suosittelemistasi työkaluista, vai valitsitko vaan edullisimmasta päästä?

        Juuri noita en ole käyttänyt. Otin ne vain esimerkiksi välinetyypeistä, mitä on tuohon tarkoitukseen tehty. Tosin vasenkätisissä poranterissä ei taida olla paljoa eroa siinä mielessä, että eiköhän niillä kaikilla yhden ruuvin saa irti.
        Jos ottaa tavaksi irrotella, niin kannattaa satsata laatuun.


    • että_näin

      Pari yhteistyökyvytöntä rosteripulttia olen saanut auki höyrypesurilla lämmittämällä ja iskevällä ruuvinvääntimellä-

    • kiristää

      Ruuville (ja sen kannalle) on tukala paikka kun väännetään auki jolloinka kierteet työntävät ruuvia ylöspäin mutta työmies nojaa painollaan ruuvia alaspäin. Ruuvin avaaminen aloitetaan aina lyömisellä ilman vääntöä, tärähdys auttaa. Sen jälkeen ruuvia koitetaan KIRISTÄÄ jotta se saadaan liikkumaan; Näin saadaan tuntuma siihen miten tiukassa ruuvi on, ja jos kanta lipsuu niin se on kannan se puoli jota tarvitaan kiristyksessä. Hyväkärkinen iskumeisseli moska ( M8:aan vasara ei riitä ), hyviä irtokärkiä saa esim. IKH:sta, ei biltemasta tai clas ohlsonista. Iskumeisseliä pitää öljytä jotta kuulat eivät hajoa.

      • molemminpulin

        Kannattaako ensin kiristää iskumeisselillä ja sitten avata iskumeisselillä?


      • kiristää

        Kyllä, ensiksi kiristetään iskumeisselillä, tällöin pitää näkyä että ruuvi liikahtaa; tämän jälkeen löysätään iskulla; sitä voi muutaman kerran mennä edes-takas; Operaatio vaatii kellosepän tarkkuuden, lehmän hermot laadukkaat työkalut.


    • Samaongelma

      Miten tuo vastakierretappi toimii tai miten sitä käytetään?

      • Tunari1

        "Miten tuo vastakierretappi toimii tai miten sitä käytetään?"
        Kartiomallinen vasenkätinen kierretappi kierretään irroitettavaan ruuviin porattuun reikään. Tappi pysähtyy jossain vaiheessa ja teoriassa irroitettava ruuvi lähtee sitten kiertymään auki kun tapin kiertämistä vain jatketaan. Käytännössä kartiotappi levittää irroitettavaa ruuvia, joka juuttuu kiinni entistä tiukemmin. Ja haasteena on joka tapauksessa reiän poraaminen irroitettavaan ruuviin, jos se kerran onnistuu niin kätevintä on porata koko ruuvi pois.
        Ruuvin voi porata helposti pois kun tekee riittävän paksusta esim 10 mm lattaraudan pätkästä ohjurin. Eli lattaan porataan tässä tapauksessa 8 mm reikä, latta ruuvinpätkän päälle ja sitten porataan kannen tasoon asti hyvälaatuisella jo neuvotulla poralla kannen tasoon asti. Sitten ohjuri pois ja 6.5 mm terällä loput ruuvista pois, kierteen puhdistus kierretapilla. Ohjuri kannatta tehdä niin isoksi että siitä saa hyvän otteen ettei se lähde pyörimään poran mukana naarmuttaen kantta.


      • Tunari1 kirjoitti:

        "Miten tuo vastakierretappi toimii tai miten sitä käytetään?"
        Kartiomallinen vasenkätinen kierretappi kierretään irroitettavaan ruuviin porattuun reikään. Tappi pysähtyy jossain vaiheessa ja teoriassa irroitettava ruuvi lähtee sitten kiertymään auki kun tapin kiertämistä vain jatketaan. Käytännössä kartiotappi levittää irroitettavaa ruuvia, joka juuttuu kiinni entistä tiukemmin. Ja haasteena on joka tapauksessa reiän poraaminen irroitettavaan ruuviin, jos se kerran onnistuu niin kätevintä on porata koko ruuvi pois.
        Ruuvin voi porata helposti pois kun tekee riittävän paksusta esim 10 mm lattaraudan pätkästä ohjurin. Eli lattaan porataan tässä tapauksessa 8 mm reikä, latta ruuvinpätkän päälle ja sitten porataan kannen tasoon asti hyvälaatuisella jo neuvotulla poralla kannen tasoon asti. Sitten ohjuri pois ja 6.5 mm terällä loput ruuvista pois, kierteen puhdistus kierretapilla. Ohjuri kannatta tehdä niin isoksi että siitä saa hyvän otteen ettei se lähde pyörimään poran mukana naarmuttaen kantta.

        Vielä voi tehdä niin, että jos poraa lasikuitukanteen liian ison reiän, sen voi täyttää epoksikitillä ja porata siihen sitten sopivan reiän epoksin kuivuttua.


      • Joakim1
        Tunari1 kirjoitti:

        "Miten tuo vastakierretappi toimii tai miten sitä käytetään?"
        Kartiomallinen vasenkätinen kierretappi kierretään irroitettavaan ruuviin porattuun reikään. Tappi pysähtyy jossain vaiheessa ja teoriassa irroitettava ruuvi lähtee sitten kiertymään auki kun tapin kiertämistä vain jatketaan. Käytännössä kartiotappi levittää irroitettavaa ruuvia, joka juuttuu kiinni entistä tiukemmin. Ja haasteena on joka tapauksessa reiän poraaminen irroitettavaan ruuviin, jos se kerran onnistuu niin kätevintä on porata koko ruuvi pois.
        Ruuvin voi porata helposti pois kun tekee riittävän paksusta esim 10 mm lattaraudan pätkästä ohjurin. Eli lattaan porataan tässä tapauksessa 8 mm reikä, latta ruuvinpätkän päälle ja sitten porataan kannen tasoon asti hyvälaatuisella jo neuvotulla poralla kannen tasoon asti. Sitten ohjuri pois ja 6.5 mm terällä loput ruuvista pois, kierteen puhdistus kierretapilla. Ohjuri kannatta tehdä niin isoksi että siitä saa hyvän otteen ettei se lähde pyörimään poran mukana naarmuttaen kantta.

        Riippuu tietysti miten pahasti ruuvi on jumissa ja miten siihen pääsee käsiksi, mutta kyllä vastakierretapeilla usein saa ruuvin pois.

        Ruuvin pois poraaminen edellyttää poran osumista lähes täydellisesti keskelle. Kun ympärillä on pehmeää lasikuitua ja alumiinia, terä lähtee hyvin helposti sinne. Jos siis reikä on sen verran sivussa, että ruuvin kylki menee puhki, on hyvin vaikea estää reikää menemästä lisää sivuun.

        Vastakierretapille riittää pienehkö reikä eikä sen tarvitse ulottua sinne alumiinin saakka. Tietysti pieneen reikään menee vain pieni tappi, jolla on rajallinen lujuus. Vastakierretapit tehdään kuitenkin paljon ruuvia, varsinkin heikkoja haponkestäviä, lujemmasta materiaalista, jolloin ruuvin kestämä vääntömomentti saadaan jo pienelläkin tapilla.

        Tavallisen A4:n ruuvin myötölujuus on vain 210 MPa ja vastakierretapin luultavasti yli 1000 MPa, mahdollisesti jopa 1500 MPa. 5 mm vastakierrtappi kestää siis suurempaa vääntöä kuin 8 mm A4.

        Ko. tapauksessa aukivääntöä on päästy yrittämään vain ruuvikannan kautta ja kanta on vielä potentiaalisesti jumissa kiskossa tai ainakin kitkaa on paljon. Vastakierretapilla saa selvästi suuremman väännön.


      • Kölivinossa

        Vastakierretappiin kannattaa turvautua ns. viimeisenä vaihtoehtona. Ehkä mikään ei ole ilkeämpi irrottaa kun pultti jossa on sisällä kivikova katkennut vastakierretappi, jota muuten ei enää porailla. Hyvällä iskumeisselillä ja kärjellä aukeaa ruuvi,jossa kanta on täysin tunnistamattomaksi murjottu. Eräästä moottorista avasin em. tavalla neljä alumiinioksidin jumittamaa ruuvia, joissa kaikissa oli kanta pilattu edellisen asentelijan toimesta . Ja toisena vaihtoehtona riippuen kannasta voi siihen yrittää tehdä vaikka dremelillä tms koneella ja pikku laikalla hahlon, josta voi avaamista yrittää iskevällä vääntimellä ja talttapäällä.


      • akselitiivisteen_vaihto
        Kölivinossa kirjoitti:

        Vastakierretappiin kannattaa turvautua ns. viimeisenä vaihtoehtona. Ehkä mikään ei ole ilkeämpi irrottaa kun pultti jossa on sisällä kivikova katkennut vastakierretappi, jota muuten ei enää porailla. Hyvällä iskumeisselillä ja kärjellä aukeaa ruuvi,jossa kanta on täysin tunnistamattomaksi murjottu. Eräästä moottorista avasin em. tavalla neljä alumiinioksidin jumittamaa ruuvia, joissa kaikissa oli kanta pilattu edellisen asentelijan toimesta . Ja toisena vaihtoehtona riippuen kannasta voi siihen yrittää tehdä vaikka dremelillä tms koneella ja pikku laikalla hahlon, josta voi avaamista yrittää iskevällä vääntimellä ja talttapäällä.

        Pitäisi saada potkuriakseli irti laipastaan mutta pultit ovat jumissa. Olen uittanut niitä crc:ssä ja lämmittänyt kuumailmapuhaltimella muttei aukea. Uskaltaako laippassa oleviin pultteihin lyödä lyöntimeisselillä, vai löytyisikö muita keinoja?


      • 10-107
        akselitiivisteen_vaihto kirjoitti:

        Pitäisi saada potkuriakseli irti laipastaan mutta pultit ovat jumissa. Olen uittanut niitä crc:ssä ja lämmittänyt kuumailmapuhaltimella muttei aukea. Uskaltaako laippassa oleviin pultteihin lyödä lyöntimeisselillä, vai löytyisikö muita keinoja?

        Uusi laippa ei ihan mahdottomia maksa, joten siinä voi hiukan riskeeratakin. Lyömisen suuri ongelma on, että jos isku kuormitaa laakereita esim. vaihteessa, niin silloin saadaa iso vahinko aikaiseksi.


      • tuttuongelma
        akselitiivisteen_vaihto kirjoitti:

        Pitäisi saada potkuriakseli irti laipastaan mutta pultit ovat jumissa. Olen uittanut niitä crc:ssä ja lämmittänyt kuumailmapuhaltimella muttei aukea. Uskaltaako laippassa oleviin pultteihin lyödä lyöntimeisselillä, vai löytyisikö muita keinoja?

        Tässä on kylläkin eri pulma kuin keskustelun levangin irroittamisessa. Myös keinot pulttien irrottamiseksi ovat erilaiset.
        Akselilaippoja on monenlaisia. Joissakin on kiila, joissakin pelkkä puristus akseliin. Pulttien katkaisu sahaamalla on toimiva ratkaisu. Se onnistuu niissä puristuslaipoissa, joissa on "halkio". Kiilalaipoissa pulttien katkaisu voi olla hankalampi juttu, kun välttämättä ei ole sellaista rakoa, johon sahaterä mahtuu. Uusi laippa ei ole kohtuuton investointi - eikä muuten uusi akselikaan! Jos akseli on kymmeniä vuosia vanha, se voi olla kulunut tiivistyslaakerin kohdalta ja ehkä uusimisen tarpeessa.
        Lämmittäminen on vanha keino pulttien avaamiseen. Akselilaipan massa on kuitenkin sen verran iso, että lämpöpuhallinta joutuu käyttämään lähietäisyydellä puolisen tuntia ennenkuin laippa ja pultit ovat riittävän kuumat (oma kokemus). Sitäkin kikkaa on käytetty, että laipan alle on pantu hehkulamppu palamaan vuorokaudeksi ja peitetty laippa ja lamppu alumiinifolioilla (en ole kokeillut).

        Edellä "10-107" huomautti laakereiden kuormittamisesta. Hän ilmeisesti ajatteli akselilaipan ja kytkimen laipan välisiä pultteja. Ei kai niistä ollut kysymys? Tavallisempi ongelma on akselilaipan irroitus potkuriakselista.

        Oheisen linkin video kannattaa katsoa, jos se ei ole ennestään tuttu:
        https://www.youtube.com/watch?v=qM45997JCRI

        Muistelen, että myös ybw:n foorumilla on käsitelty akselilaipan irroittamista.


    • Skruuv

      Oma levanki ongelmani on nyt ratkennut. Iskumeisselillä lähti toinen jumiruuvi, mutta toista jouduin poraamaan koboltti terällä ja leikkuuöljyllä. Kun oli saatu 4,5mm reikää syntymään, niin ruuvi irtosi sitten vastakierretapilla.

      Kiitoksia hyvistä vinkeistä, on muuten lähes ainoa Suomi24 palstan ketju, jossa ei ole trolleja mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3592
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      2962
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2416
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2358
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2311
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2287
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2167
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2163
    9. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2128
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      63
      2014
    Aihe