När kokade ni ärtsoppa senast ?

litemerajobbförstås

Det är så bekvämt och billigt att köpa en burk soppa och bara värma (gott är det ju )Jag har nu haft torkade ärter i blöt över natten och sedan blir det kokning någon timme.Det blir mycket soppa ,billigt och gott.

14

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sparsam

      Det blir mycket soppa av en påse ärter.De som gnäller över hur dyr maten är kunde prova på litet "gammalmodig mat " som soppor,grytor och lådor.Ingredienserna är billiga och man kan frysa ner det som inte meddetsamma går åt.
      Litet tid tar ju matlagningen,men om man är arbetslös eller pensionär så borde ju det inte vara något problem.

    • Skånepåg

      Soldatens ärtsoppa lite chilipulver rå hackad lök senap, det e grejer :D

      • suveräntkäk

        Mitt barnbarn 7 år gillar skarpt mormors ärtsoppa och så plättar till efterrätt förstås.


    • Grönbacka

      Idag. Kokte en kycling för att få nogra burkar buljong i frysen.
      Bra att ta, när man är förkyld. Fettet innehåller ngt läkande.
      Hade haft ärter två gånger i hett vatten, så de var mjuka.
      Hällde ärter, kycklingbitar, svamp i kycklingbuljong och kokte.
      Det blev verkligen gott! Prövade en del med lite soijamjöl.
      Mättande stuvning. Lätt att runda med olika kryddor.
      Jag äter inte kött, fisk; kyckling endast i förkylningstider.

      • gottdetockså

        Jag kokar alltid vegansk ärtsoppa utan kött.


      • Grönbacka
        gottdetockså kirjoitti:

        Jag kokar alltid vegansk ärtsoppa utan kött.

        Grönsaker har också känslor! Har du hört hur grönsakerna skriker,
        när man sätter tänderna i dem. Hur morötterna darrar, när du tänker:
        "Idag blir det morotssoppa! Mums!"


      • känsligaöron
        Grönbacka kirjoitti:

        Grönsaker har också känslor! Har du hört hur grönsakerna skriker,
        när man sätter tänderna i dem. Hur morötterna darrar, när du tänker:
        "Idag blir det morotssoppa! Mums!"

        Jag använder alltid öronproppar vid matlagning.


      • gottdetockså kirjoitti:

        Jag kokar alltid vegansk ärtsoppa utan kött.

        Samma här, ärtsoppa utan kött är godast tycker jag. Fast numera lagar jag inte själv det. Och faktiskt är det ett par år sedan jag åt ärtsoppa.


      • vegetjej
        seijaah kirjoitti:

        Samma här, ärtsoppa utan kött är godast tycker jag. Fast numera lagar jag inte själv det. Och faktiskt är det ett par år sedan jag åt ärtsoppa.

        Det finns ju burkärtsoppa utan kött.


    • Titta_Påmeyer

      Hemsk kött.

    • Skånepåg

      Ärtsoppa får det bli när tempen går mot nollan :D

    • Giga_Tvispråkiga

      Soppa med Pappa.

    • kanske.från.den.tyska

      En god och smakhaft ärtsoppa i litersburkar har jag funnit i Lidl. Den köper jag ofta.

      • ensamstäende

        Jag brukar koka själv litet större mängder av soppor och så fryser jag in i lämpliga portioner.Också olika gryträtter,det blir billigare.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe