Muumiruotsi poistumassa lentomatkailusta

ickemuumi

Lentoasemien kuulutukset nykyisin vain suomi englanti. Ja ainakaan Norwegian ei käytä Suomen sisäisillä lennoilla muita kieliä kuin suomea ja englantia.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rantaruotsilla.lentoon

Se onkin viisasta. Tai siis epäviisasta, koska Wikströmmi voi laittaa pommin suomenkieliseen lentokoneeseen.

• Muutetaan.Norjaan

Norskit ovatkin yksinkertaista väkeä. Lentokapteenilla on muutakin tekemistä kuin kuulutella. Tai sitten heillä ei ole pakkoruotsia kiusanaan.

• HelsinkiAirport

HelsinkiVantaa-HelsingforsVanda-nimihirviö muutettiin tyylikkään selkeäksi HelsinkiAirport-nimeksi.

Näin se Suomen ei-ruotsinkielistyminen etenee pikku hiljaa käytännössä...

• FennotKielineroja

Koko Helsinki-sana on johdettu ruotsinkielestä, niin kuin monet muutkin Suomen paikkakuntanimet. Mitä Helsinki tarkoittaa? Ei mitään! Entäs Porvoo? Ei yhtään mitään! Ruotsiksi Borgå. Eikö suora käännös "Linnanjoki" olisi ollut paljon kauniimpi kaupungin nimi kuin siansaksamainen Porvoo. Mikähän kielinerofenno on taas ollut asialla. Entäs Pori? Mitä se tarkoittaa? Ruotsiksi Björneborg, eli "Karhunlinna". Eikö sekin olisi ollut paljon arvokkaampi ja kauniimpi nimi kuin fennojen rahvaanomainen siansaksaväännös Pori. Mitkähän PISA-nerot ovat tämän suorastaan ruman nimen keksineet. Listaa voi jatkaa lähes loputtomiin. Nämä kaksi esimerkkiä kuulostavat suurinpiirtein samanlaisilta kuin fennojen englannin kielen ääntäminen!

• sylttytehdas

Ja mietipäs svekoeinstein, KETKÄ nuo kaupunkien "suomenkieliset" nimet keksivät?

Avustan päättelyssä: Keskiajalla johtava ja päättävä virkamiehistö koostui ruotsinkielisistä.

Turhaa on yrittää panna ruotsijohdannaisten nimitysten syypäiksi suomalaisia...

• Sekasikiöt
        sylttytehdas kirjoitti:

Ja mietipäs svekoeinstein, KETKÄ nuo kaupunkien "suomenkieliset" nimet keksivät?

Avustan päättelyssä: Keskiajalla johtava ja päättävä virkamiehistö koostui ruotsinkielisistä.

Turhaa on yrittää panna ruotsijohdannaisten nimitysten syypäiksi suomalaisia...

Eivät virkamiehet mitään fennonimiä keksineet, vaan käyttivät alkuperäisiä nimiä. Nuo siansaksaväännökset ovat PISA-fennojen omia mitään sanomattomia sekasikiöitä, niin kuin koko suomenkieli.

• näinsemeni
        Sekasikiöt kirjoitti:

Eivät virkamiehet mitään fennonimiä keksineet, vaan käyttivät alkuperäisiä nimiä. Nuo siansaksaväännökset ovat PISA-fennojen omia mitään sanomattomia sekasikiöitä, niin kuin koko suomenkieli.

Nykyisen Helsingin alueella oli alunperin käytössä suomenkieliset paikannimet, jotka sitten pakkoruotsittetiin. Esim. Haapalaksi -> Hoplax.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      156
      2095
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      309
      1786
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1587
    4. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      80
      1241
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1220
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1160
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1091
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      986
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      24
      972
    Aihe