Miten se menee tänä vuonna? Koska kesärenkaat? Normalisti pääsiäisen aikoihin. Mikä se päivämäärä oli, kun homma pitää olla tehty?
Koska kesärenkaat pitää vaihtaa?
27
286
Vastaukset
- turhahätäillä
SIlloin kun keli ei enää vaadi talvirenkaita. Niin kauan kun on pakkasia ja tiet mahdollisesti aamulla jäässä, ei tarvi vaihtaa.
Täällä pohjanmaalla on pakkasia ennusteiden mukaan vielä 2 viikon päästäkin ja tiet voi olla peilijäässä aamulla jos sattuu vaikka sadekuuro edellisiltana. 9-10.4 harkitsen vaihtoa, riippuu millainen sää on sen jälkeen.- Etelässäkin
Penkoista yms. valuu päivisin vettä tielle vielä pitkään ja yöllä voi jäätyä.
Varjopaikoissa lumien sulaminen kestää.
- öhröh
Ei kesärenkaita enää kannata vaihtaa, kohtahan on kesä.
- Saludabe
Mitä, vaihtaako joku renkaita ?
- uuret.rillat
vaihdan oikein mielelläni loppuunajetut talvirenkaat uusiin, käykö sulle ?
- Cruiseri
Minä ajan kesät talvet talvirenkailla, eikä sitä mikään laki kiellä. Tällä hetkellä alla on nastalliset Hakkapeliitat, kunhan tiet sulavat alle tulee BFG All Terrainit, talvirenkaat eli M S nekin, eikä poliisi mahda asialle yhtään mitään.
- Viitsitkövalottaa
Ajat talvirenkailla miksi? Onko jotenkin paremmat kuin kesärenkaat. Koitan vaan funtsia asian turvallisuuden kannalta.
- Ruiseri
Koska autona on tuhti maasturi, jonka alle All Terrainien tapaiset yleisrenkaat istuvat paremmin kuin jotkin lakumaton paksuiset läskit. Koska BFG AT KO -kumit ovat aika karheat, on niitten tyyppi M S, eli talvirengas. Joilla siis saa ajella kesälläkin, kunhan niissä ei ole nastoja. Ovat muuten yllättävän hiljaiset ja hyvät, ja kestävät. Kohta 100 Mm ajettu, 5 kesää, ja yli 5mm pintaa jäljellä. Tietysti koossa 265/70R17 on vierintäkehääkin kohtuullinen matka.
Lähinnä siis halusin viisastella tälle "pitää olla kesärenkaat" tyyppiselle otsikoinnille, kun laki kieltää NASTARENKAAT kesäisin, ei talvirenkaita ollenkaan. - diippaadaii
Sata miljoonaa metriä? Vai mitä tuo 100 Mm tarkoittaa?
- tättärää.pippijuu
diippaadaii kirjoitti:
Sata miljoonaa metriä? Vai mitä tuo 100 Mm tarkoittaa?
Oikein olet oppinut SI-järjestelmän. Aivan oikein on matka ilmoitettu.
- Ruiseri
km = kilometri, Mm = megametri eli 1000 km. Kätevämpä kuin 100000 km.
- TopiTollo
Ruiseri kirjoitti:
km = kilometri, Mm = megametri eli 1000 km. Kätevämpä kuin 100000 km.
Helpommin ymmärtää kun ilmoittaa 100 tkm. Tuo Mm on lähinnä pätemisen tarpeessa olevien tapa nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
- vaihdoton
10 tkm/v, ja kitkat alla jatkuvasti..
- miksiOletTyhmä
sinä olet selvästi surkea ja itsekäs vaarantaja, etkä siis koskaan kesellä saa nauttia ja ajaa kunnollisilla renkailla.
- zxcffdaas
Ei kesärenkaita ole pakko vaihtaa koskaan mutta nastarenkaita ei saa käyttää pääsiäismaanantaita seuraavan maanantain jälkeen, ellei niiden käyttö ole keliolosuhteiden takia perusteltua. Talvirenkailla saa ajaa vaikka ympäri vuoden, kunhan niissä ei ole nastoja.
- Hommiinnyt
KIITOS! Pääsiäinen on tavallista aikaisemmin ja siksi funtsin josko olis myöhemmin eli joku päivämäärä, olisi selkeempää.
- kyrttu
Kannattaa ilman muuta jo vaihtaa, nastoista kuulu hirvee ulina ja kuluttavat tiet puhki ja bensaa menee litra tolkulla enempi, turvallisuus kärsii kun nastarenkailla huonot ajo-ominaisuudet, kesärenkailla paljn parempi ajaa äkkitilanteessa, ei ole auto ojassa kyljellään renkaitten takia .
- renkaat.loppuun
Harkitseva kuski ei joudu niihin äkkitilanteisiin.
Kun ajaa asiallisilla tilannenopeuksilla, niin ei joudu ojaa kyljelleen.
Olen elämässäni nyppinyt ainakin 10 sarjaa talvirenkaita nastattomiksi.
Olen ajanut nuo vanhat talvirenkaat aivan sallituille kulutuspinnan rajoille eikä niistä ole minulle ollut koskaan mitään vaaraa.
Kaikilla renkailla voi ajaa Suomessa kullakin tiellä sallittua nopeutta turvallisesti keliolosuhteet huomioonottaen.
Jos ajaa lumessa, jäässä tai sateella tolkuttoman kovaa, niin vika ei ole suinkaan renkaissa vaan siellä ratin ja penkin sekä korvien välissä.
- emmäätiä
Ketjujen aatelia.
- tättärää.pippijuu
Niin on, mutta mökkitiellä on vielä kaljamakeliä pari viikkoa, eli sinne ei ole kesäkumeilla vielä asiaa.
- yömaha-perämoottori
Eräillä kaljamahakelit jatkuu ympäri vuoden...
- ok_on_ok
yömaha-perämoottori kirjoitti:
Eräillä kaljamahakelit jatkuu ympäri vuoden...
Helppo uskoa sinusta.
- xgreen
28.3 jos ei keli muuta vaadi. Mä vaihdan aina 1.3 kesärenkaiksi Michelin X-green Latitude Tour HP M S. Siitä mukavat ”kesärenkaat”, että voi laittaa alle aina kun haluaa. Nastarenkaina mulla on Hkpl 8, ne on alla vain tarvittaessa, ei kalenterin mukaan.
- EttäNiinikkään
Eipäs vaan 4.4. jos keli ei muuta vaadi. Lain mukaan pääsiäisen JÄLKEISENÄ maanantaina, ei pääsiäsmaanantaina. Tuo sinun 28.3. on toinen pääsiäispäivä, joten pääsiäistä seuraava maanantai on vasta seuraavalla viikolla.
- kesäkelit
Vaihdettu on. Olisi voinut vaihtaaa jo viikkoja sitten.
- Aaapuaa
Keliolo suhteiden mukaisesti,itse en hätäile vielä vaihtaa kesäkumeksia koska ajan loppuun nämä talviset renkaat ehkäpä nastatki niistä pois nyppäsen,tosin eipä niissä nastoja talven jäljiltä olekaan eipä ollut autoa ostaessakaan joten en menetä mitään.
- Limpar
onko kellään myydä hyviä käytettyjä kesärenkaita ( 2 kpl ).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802