Uskontoa maailmanrauhan rakentamiseksi ja ...

Uushyvää

On fakta, että uskonnoilla maailman asat ohjautuvat vähintään yhtä paljon kuin politiikalla. Siksi nyt kun olemme nähneet terroriteot Euroopassa (Bryssel, Pariisi, ...) olisi aktiivisesti pyrittävä vaikuttamaan maailman asioihin uskonnollisella tasolla. Uskollisuuden merkityksen ymmärtäminen olisi arvokasta kansainvälisessä politiikassa, ja ainakin minulle sen ymmärtämisen tärkeys on juuri nyt korostunut uusien terroritekojenkin herättämän. Tosin tämä aihe ja uskonnon merkitys ja aiheen harrastaminen on ollut minulle läheistä jo aikaisemminkin. Niinpä esim. ostin viime viikolla postimyynnistä lähes ilmaiseksi useita teologian teoriaa koskevia kirjoja joiden avulla kristinusko on avautunut minulle aivan uudella tavalla. Sain kyllä rippikouluun erittäin hyvää opetusta, mutta sekin jäi puutteelliseksi, ja tuskin olisin silloin ymmärtänytkään sitä mitä nyt pystyn ymmärtämään.
Olen siis, olematta teologi ja olemalla edelleenkin passiivikristitty .. mutta ehkä nyt riittävästi alan kirjallisuutta lukeneensa yritän suhtautua kirkollisiin toimiin, em. jumalanpalvelukseen, aivan uudella tavalla. Minulle kuitenkin teoreettinen tietoja on portti jonka kautta olen voinut lähestyä kristillistä kirkkoa. Rippikoulu ei siihen riittänyt (vaikka erittäin hyvä olikin). Erosi EV.lut kirkosta, koska se ei toteuttanut täällä maanpäällä niitä arvokkaita asioita joita minä kristittynä kun pidän ratkaisevan tärkeinä asioina ... koin (ja koen edelleenkin) Suomen EV.lut. kirkon julkisyhteisön instituutioksi. Mutta kun nyt olen opiskellut teologiaa jo melko riittävästi ja olen paremmin ymmärtänyt mm. jumalanpalveluksen ajatusmaailmaa, ehkä voinen liittyä uudelleen seurakuntaan. Mutta lähestymistapani olisi nykyihmismäinen eli järkeen painottuva mutta ymmärtäen järjen käytön näissä asioissa pitkälti samalla tavalla kuin mielestäni erittäin hyvin on esittänyt John Milbak. Kuin hänen ajatuksistaan julkaisussa "Teologian uudet virtaukset" s. 219 - (Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran julkaisuja 241, Helsinki 2004).

Suomalaistenkin kirkosta eroamisen syyt ovat minulle ymmärrettäviä. Korjausliike siihen olisi olemassa, mutta se on jo toisen kirjoitukseni aihe.
Uskonnollisuus on kuitenkin "elimellinen" osa ihmisyyttä, ja senkin vuoksi sillä on ja pitää olla käyttöä maanpäällisessä elämässä ja mm. kansainvälisessä politiikassa mm. terrorisodan lopettamiseksi, ja myös yleensä Telluksemme tekemiseksi maanpäällisessä taivaaksi.
Tässä lyhyesti asian nyt kun olen ensimmäistä kertaa tällä keskustelupalstalla.

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
        Maailman menoa
        270
        3354
      2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
        Talousrikokset
        21
        1843
      3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
        Maailman menoa
        28
        1517
      4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
        Ikävä
        82
        1379
      5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
        Ikävä
        137
        1038
      6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
        Ikävä
        81
        1004
      7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
        Pyhäjärvi
        64
        839
      8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
        Ikävä
        86
        766
      9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
        Ikävä
        61
        697
      10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
        Ikävä
        51
        676
      Aihe