Tulonhankkimislaina+Asuntolaina

Velkaalisää

Hei,

Mulla on asuntolaina ja haluan ostaa toisen asunnon joka on tarkoitus laittaa vuokralle. Osaako teistä joku sanoa, onnistuuko lainojen yhdistäminen?

Itse ajattelin, että ei lainojen yhdistämisessä varmaan sinänsä ole ongelmaa, jos pankki tekee verottajalla eritelmän asuntolainan osasta jotta mahdolliset vähennykset saadaan verottajalle oikein?

34

4864

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiuliheei

Minulla olivat asunto- ja sijoitusasuntolainat koottu yhteen ennen vähennysoikeuden muutoksia. Lainaperusteissa näkyivät 20%/80% -jaotteluna. Ensin verottaja tulkitsi koko lainan asuntolainaksi ja korkovähennys tuli vain sen mukaan. Tein oikaisuvaatimuksen ja se meni läpi. Suurin osa korosta on siis tulonhankkimisvelan korkoa, jonka vähennän kokonaan, mutta asuntolainan kohdalla vähennysprosentti pienenee koko ajan.

• Kysyväsijoittaja

Kiitos nopeasta vastauksesta. Eli verottajan kannalta on mahdollista niputtaa sijoitusasuntolaina ja oma asuntolaina? Osaatko sanoa, jos laitan toisen asunnon vuokralle ja teen itse asuntoon totaaliremontin ennen vuokralaista. Saanko kuitteja vastaan vähentää asunnon myyntivoitosta myyntivoittoverosta remonttikulut?

Jos vuokra on 800€/kk
      Yhtiövastike 200€/kk
      Pääomavero on 30%
      Paljonko vuokrasta jää käteen?

• Kyllä_voi

Tai vaihtoehtoisesti voit vähentää ne heti pääomatulosta, saattaa mennä tappiolle mutta tappionhan voi vähentää seuraavista voitoista.

• hiuliheei

Asunto pitää olla jo vuokrattu, että vähennyksen voi kohdistaa vuokratuloon. Ennen vuokra-aikaa tehdyt rempat menevät myyntivoittoveron kevennyksiin.
        Tuolta laskelmasta puuttuu olennainen tieto: paljonko pankki nyhtää välistä ja mikä osuus on korkoja, sitä ennen ei voi esittää mitään arviota, paljonko vuokrasta jäisi katetta. 4-5% on suositeltu minimi, että vuosikorjauksiin kertyisi pääomaa.
        Sitten on toki toinen kysymys, hyödyttääkö lainojen niputtaminen. Oletan, että asuntolainaa on jo? Jos nyt nostat siihen sijoituslainan, molemmat neuvotellaan uusiksi ja marginaalisi ja lainaehtosi saattavat muuttua reippaasti epäedullisemmiksi. Pankit tahtovat eroon vanhoista asuntolainoista, kun niistä ei jää kunnon katetta. Säästyvä pari euroa per kk ei kata tätä vahinkoa mitenkään.

• jklkg

a) sijoituslainoissa - myös vakuudellisissa asuntoon liittyvissä - on usein korkeampi marginaali kuin oman asunnon lainoissa. Eli vaikka pankki suostuisikin lainojen yhdistämiseen, se ei välttämättä ole sinun kannaltasi kannattavaa, jos oman asunnon laina on edullinen. Kysy siis tarjoukset sekä yhdessä että erikseen.

b) ennen ensimmäisen vuokralaisen muuttoa tehtyä remonttia et saa vähennettyä vuokratulosta. Ne lisätään hankintahintaan, ja voit vähentää ne vasta myydessäsi asunnon. Lisätietoa:
      https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Vuokratulot/Poistojen_ja_remonttikulujen_vahentamine(11736)

• Aloittavasijoittaja

Nykyisessä asuntolainassa on 1% marginaali. Nykyinen pankki tarjoaa niputusta 1,2% korolla. Toinen pankki tarjosi suoraan könttälainaa 1% korolla.

Käsittääkseni verottajalle pitää vaan tehdä erittely siitä mikä osa on asuntolainaa.

Asunto maksaisi n. 140 000€ remontin kanssa. Osaako joku antaa näillä tiedoilla jotain laskelmaa? Yhteensä lainas tulisi n. 260k€

Kuinka kauan pitää olla vuokralla ennen remppaa? Riittääkö kuukausi? Voisin vuokrata kämpän siskolleni ka aloittaa rempan vasta kuukauden päästä ja ottaa sitten uuden vuokralaisen.

Remonttiin menee n. 20 000€ miten 900€ vuokrasta saa kaiken vähennettyä..? Vai meneekö osa myyntivoitto veron vähennyksiin? Koko asunto siis menee remonttiin ja teen sen itse.

Kiitos vastaajille.

• Pähkähullu idea ostaa sijoitusasunto noilla lainamäärillä. Sinulla ei ole varaa siihen. Laina on laina, vaikka moni sitä omaksi rahaksi luulee. Maksa oma kämppäsi ensin pois ja sitten vasta eteenpäin. Nimim. 3 kerrostaloasuntoa, ei lainaa. En ole edes ottamassa lainaa neljänteen!

• Vuokraa on jäänyt saamatta noin 3 kk. Viimeksi oli ikkuna ja vessa rikki ja lattia talman peitossa.

• lootax
        boxi kirjoitti:

Pähkähullu idea ostaa sijoitusasunto noilla lainamäärillä. Sinulla ei ole varaa siihen. Laina on laina, vaikka moni sitä omaksi rahaksi luulee. Maksa oma kämppäsi ensin pois ja sitten vasta eteenpäin. Nimim. 3 kerrostaloasuntoa, ei lainaa. En ole edes ottamassa lainaa neljänteen!

Miten niin ei ole varaa? Mistä päättelet, että ap olisi joku alle kahden tonnin nettopalkkaa nauttiva osa-aikaduunari? Meillä on varaa erilaisiin asioihin ja riskinkantokykyä eri tavoilla. Ihan pelkästään siksi, että et itse kykene hallitsemaan tällaista velkaa, et voi esittää oletuksia toisten maksukyvyistä. Täällä ei ole palkasta eikä muusta omaisuudesta ja vakuuksista mainittu sanaakaan, mutta minä epäilen, että niitäkin on.

• Ei ole varaa= rahaa. Lainaahan tässä käsittääkseni otetaan. Eli ei ole siis rahaa ostaa, vaan täytyy lainata. Jos on varaa, voi ostaa ilman minkäänlaisia pankkeja. Muuten sitä rahaa ei siis ole. Tämä ns. perustotuus hämärtyy kaikenlaisen "sijoitusmanagement provikka riskinkanto"- soopaan. Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa.

• Jos aikoo perustaa yrityksen tai tehtaan, on laina perusteltu, jos idea on asiallinen. Firma voi tuottaa hyvinkin. Tällöinkin lainan määrää täytyy tietty kunnioittaa.

Sen sijaan tässä ostettaisiin velalla asunto, vaikka omaa ensimmäistäkään ei ole ollut vielä varaa maksaa. Ja tulokseksi tulee vain asunto, ei firma. Tiedän, millainen "kultakaivos" ylimääräinen asunto vuokralla on. Grillikioskikin on varmaan parempi idea...

• muyljhk
        boxi kirjoitti:

Ei ole varaa= rahaa. Lainaahan tässä käsittääkseni otetaan. Eli ei ole siis rahaa ostaa, vaan täytyy lainata. Jos on varaa, voi ostaa ilman minkäänlaisia pankkeja. Muuten sitä rahaa ei siis ole. Tämä ns. perustotuus hämärtyy kaikenlaisen "sijoitusmanagement provikka riskinkanto"- soopaan. Kun ei ole rahaa, ei ole rahaa.

"Voi ostaa ilman pankkeja" - kuka hullu niin tekisi??? Ymmärrätköhän velkavivusta, sijoittamisesta ja riskinhallinnasta oikeasti yhtään mitään? Eivät kaikki tämän palstan lukijat ole persaukisia. Velka on instrumentti - jos et osaa sellaista itse käyttää, älä oleta, että muutkaan eivät osaa.

• Sijoitusasunto kannattaa ostaa vasta, kun sen voi ostaa tuosta vain.
        Velka ei ole instrumentti. Se on lainattua rahaa. Se on lainattua rahaa.

Tämän palstan lukijoista ne ovat persaukisia, jotka joutuvat ottamaan lainaa sijoitusasuntoon kun maksamatta on vielä oma asunto. Ei ole siis rahaa maksaa vielä edes omaa pois. Siis ei ole rahaa. Ei siinä ole mitään hävettävää. Sitten hoidellaan asiaa maksamalla vähitellen velkavetoisesti. Mutta ei kannata köyhäksi mennä velkojen kanssa. He eivät olisi pa jos olisivat ostaneet pienemmän kämpän ja maksaneet sen jo aikoja sitten pois. Parempi vaihtoehto. Olisi ehkä jo säästöäkin.

Ne eivät ole persaukisia, joilla on rahaa ostaa sijoitusasunto. Minulla on sijoitusasunto, ei velalla ostettu. Raha ei ole abstraktio. Monen mielestä on ja siitä ongelmiin sitten joudutaankin.
        Minulla on varallisuutta ja säästöjä, mutta silti täytyy katsoa, miten rahansa käyttää, että ei joudu persaukiseksi kaiken maailman lainojen kanssa.

Eli jos haluat vaurastua: älä mene pankkien vangiksi. Tee kunnolla töitä. Älä valita. Elä vaatimattomasti ( myös kun sitä rahaa on tullut). Tajua mistä lainassa on kyse. Riskinhallintaa on olla mahdollisimman omavarainen.

Lainaa kannattaa ottaa hieman vaatimattomaan ensiasuntoon, opiskeluun ja asiallisen firman perustamiseen ja kuluihin. Siinä aika lailla se.

• Eräs amerikkalainen talousguru sanoi, että kannattaa elää alle varojensa, niin vaurastuu. Joo, niin tekee.

• Ja vielä vinkki: jos kyllästyy pa- elämään, voi aina muuttaa onneksi pienempään. Sitten voi olla varsin varakaskin.

• Aloittavasijoittaja

Upp...

• Vuokraemäntäjo

Jos aiot laittaa asunnon vuokralle ventovieraille, niin mikään ei takaa, että saat asunnon siistinä takaisin vuokralaisten pois muuttaessa. Kun teet rempan itse, niin 20 t€ materiaaleista on aivan liikaa vuokra-asuntoon. Hinnasta päätellen ei asunto ole pääkaupungin paraatipaikalla. Vuokraa ensin sisarellesi ja sitten teet rempan, joka maksaa max 5 t€. Opettele vuokranantajaksi, vuokralaisten valinta on ihan ykköstärkeää. Nuo lainojen prosentit on pikkurahaa siihen verrattuna, saatko vuokrat ajallaan ja pysyykö asunto kunnossa.
      Osta, vuokraa, vaurastu kirja sopii myös aloittelevalle sijoittajalle, vaikkei se kaikkea voi neuvoakaan.
      Lainamääräsi kuulostaa niin isolta, että kestätkö 3-6 kk:n ajan ilman vuokratuloja.
      Ikinä en kenellekään tutulle neuvoisi ottamaan noin paljon lainaa, kun asuntolainaakin on vielä jäljellä. Mutta eihän ne kuuntele, kun ne tietää ihan itse. Yksi tuttu osti kaksi asuntoa väärältä alueelta ja sai vain huonoja vuokralaisia. Nyt on myymässä niitä.
      Jos et ole vielä ostanut sitä asuntoa, niin tsekkaa vuokrailmoituksista, paljonko ja millä alueilla on asuntoja tarjolla ja kuinka paljon niistä on vapaana heti. Sijainti on erittäin tärkeä vuokra-asunnossa, tärkeämpää kuin superhyvä kunto.
      Joten tee vähän suunnittelutyötä sen asunnon ja oman taloutesi kanssa ja mieti sitten vasta jotakin puolta prosenttia. (itsellä on pitkä kokemus, joten tämä ei ole pelkkää teoriaa.)

• Järkipuhetta. Aloittaja ei kyllä tule uskomaan, mutta järkipuhetta on. Minullakin on yksi sijoitusasunto. Nimim. kun saisikin sen vuokran luotettavasti...

• Vuokraemäntäjo
    • Lelu-567

Miten olet laskenut remontin ? Keittiö ? Kylpyhuone ? Minusta tilanteesi on kestämätön. Simppeliltä laskutoimituksella 800 €:n vuokrasta 200€:n vastikkeella jäisi käteen 0,7 x 600€ = 420€. Yhden prosentin korko 140000 tekee 1400€ vuodessa eli noin 120 €/kk. Paljonko olet suunnitellut lyhentäväsi lainaa kuukaudessa ? Jos 140 000 maksetaan tasalyhennyksinä 10 vuodessa, se tekee 14 000 vuodessa ja noin 1170 kuukaudessa. Korot vähentää verotuksessa.

Vuokralaisen hankinnan voi tehdä itse esim Oikotiellä. Taloyhtiön tulevat remontit kannattaa huomioida. 1960-70 -lukujen taloihin voi olla tulossa isoja remontteja kuten putki, julkisivu etu, joista tulee tuhansien eurojen laskuja suhteessa asuntojen pinta-alaan.

Sinuna maksaisin oman asuntolainan pois ennen kuin hankkisin remontoitavan sijoitusasunnon.

• Ihan järkeä. Jos minun sanani eivät uppoa, koeta uskoa tämä.

• muyljhk

Osatotuuksia, väärä laskutapa ja ihmeellinen velanpelko. Ei kannata uskoa.

• Paljonkos muyljhk:lla on pankissa rahaa? Entä velkaa? Missä on luvattu,että korkotaso pysyy alhaisena? Kuka on luvannut ja kuinka kauaksi aikaa?

• VelkaalisääALOITTAJA

Joopa joo...
      Teen remontin itse, asunto on viereinen asunto ja nykyisessä korkotilanteessa kaikki ylimääräinen rahani menee tällä hetkellä sijoituksiin, ei asuntolainan maksamiseen. Jos saan osingoista jo monta kertaa paremman vuosituoton kuin vuoden asuntolainan korot, minun kannattaa miettiä lainojen maksua vasta sitten, kun se on kannattavaa...

Tuossa joku jo sanoikin, että teillä ei ole ollut nyt lähtötiedot ihan kunnossa, enkä niihin kommenttia kaivannutkaan. En vain ole ennen ajatellut sijoittamista asuntoon ja nyt se olisi järkevää. Ko. asunnosta jäisi 30% ostoarvoon nähden voittoa remontin jälkeen (kiinteistövälittäjän arvio) joten teen remontin myyntimielessä.

Oletetaan että 260k€ lainasta olisi sijoituslainaa 1% korolla 140k ja asuntolainaa 1% korolla 120k

25v maksuajalla 980€/kk josta koron osuus 215€ lyhennys = 765€
      Osakkeisiin ja rahastoihin menee 2000€/kk jossa odotettu vuosituotto on 9%

Uuden lainan osuus lyhennyksestä olisi 525€/kk korko 115€ ja lyhennys 410€
      Korot tästä saa vähentää?
      Vuokratuotto ilman poistoja olisi 800€-200€ x 0.7 = 420€

Vuokraan asunnon kuukaudeksi määräajaksi.
      Teen remontin, josta kuitteja minulle kertyy esim. 20 000€

Vuokraan asunnon 800€/kk

Vuosilaskelma:
      Vuokratulot 12x800€ = 9600€
      Vastike 12x200 = -2400€
      Lainakorko = -1380€

MITÄ MINULLE JÄÄ VUOKRASTA KÄTEEN VÄHENNYKSIEN JÄLKEEN?
      Entä miten hyödynnän vähennykset ja remonttikulut vuokratuoton kanssa?
      Remonttikustannukset kannattaa jättää poistoiksi asunnon myyntiä varten?

Jos voittoa kertyy 40 000€ on vero tästä 13600€, kun remonttikustannukset on yli tuon, onko vero silloin 0% ? Vai lasketaanko se vähennettäväksi tuosta voitosta siten, että 20 000€ on 40 000€:sta 50% jolloin verotettavaksi voitosta jää 13600/2 = 6800€?

Kiitos vastauksista.

• hiuliheeee

Vero-ohjeissa (linkki ylhäällä) erotetaan vuosikorjaukset ja perusparannus. Useimmiten remontissa tehdään molempia päällekkäin. Vuosikorjaukset voit vähentää täysmääräisesti verovuonna ja perusparannukset tasapoistoin esim. 10 vuoden ajan. Jos nämä olisivat vaikkapa fifti-fifti, niin tämän verovuoden vähennyksinä saisit 10 000 € 1.tasapoiston 1000 €. Vähennykset tehdään vuokratulosta, ei verosta.
        Pidän erikoisena tätä täällä viljeltyä laskentakaavaa 800€-200€ x 0.7 = 420€. Vero lasketaan siitä viimeisestä tuottorivistä, ei heti vastikkeen jälkeen jäävästä summasta. Eli Vuokra - (vastike korko matkakulut vuosikorjaukset peruskorjauspoistot vuokrauskulut muut kulut) = Tuotto. Vero = 0,3 x Tuotto.
        Aloittajalle tuskin jää tuottoa ensimmäiseltä vuodelta, joten veroakaan ei tarvitse maksaa. Vuokraustoiminnan tappion voit vähentää pääomaverotuksessa.

• hiuliheeee

Jäi vielä auki, miten pitkään olit ajatellut tuon asunnon omistaa? Varainsiirtoverojen takia asuntokauppaa ei yleensä tehdä lyhytaikaisesti. Tyypillinen sijoitusaika lienee - mutuna - 5 vuoden kieppeillä. Yhden kämpän olen omistanut 10 vuotta ja alkuperäinen vuokralainen on ollut kotiinsa hyvin tyytyväinen.

• 25 v ajan kukaan ei ole luvannut matalaa korkotasoa. Tämä on ongelma. Siksi kannattaisi nyt hyvän sään aikana saada sitä velkaa pois, koska se on nyt helpommin tehty kuin korkean koron aikana.
        1980-luvulla oli samanlaista. Rahaa sai helposti ja laitettiin sijoituksiin eikä moni tajunnut realisoida hommaa hyvän sään aikana. Sitten raha meni kalliiksi ja helpot lainat olivatkin yhtäkkiä katastrofeja kamaline korkoineen.

Jos tulee kalliin rahan aika, kaikki yrittävät äkkiä saada sitä rahaa jostain lainojen maksuun ja silloin se on taas hankalaa.

Usko nyt: maksa se asuntolainasi pois ja säästä, että on jotain sijoitettavaa. Sijoittaminen tarkoittaa, että on mitä sijoittaa eikä vippaamista, jotta olisi sijoitettavaa. Mutta omaa on rahasi. Olen vain niin vanha, että olen nähnyt, kuinka tuossa logiikassasi käy. Raha katoaa ja velka jää. Järki on tylsää, surkubisnes on mielenkiintoista, mutta siitä huolimatta surkubisnestä.
        Joka polven täytyy ilmeisesti kokea tuo itse. Mitään ei ole opittu aiemmasta...

• Juu ja varjele!
        Osakkeisiin ja rahastoihin menee 2000E kk josta vuosituotto on 9%. Ihan olet kokematon, tuosta näkee.
        Meillä on "huippurahastossa" sijoituksia, ja yhtäkkiä niiden arvo romahti25% kun tulivat Venäjän pakotteet. Kukaan ei osannut arvata Venäjän liikkeitä. Mikä ihmeen 9 % vuosituotto?
        Eläkerahastoon laittamani rahojen arvo on pysynyt samana kaikki nämä vuodet, vaikka tuottoa piti tulla niin peevelisti.
        No, mitään ei ole sijoitettu lainarahalla, joten so what. Sinne menevät tai sitten vielä joskus ennen realisointia tulevat. Se on sijoittamista reaalimaailmassa valitettavasti.

• Älä tuhoa talouttasi. Se on vielä hyvällä pohjalla. Älä tuhoa talouttasi.
        Olen puhunut.

• Pauki

Tiedoksi sinulle, ostin asunnon.
      Olen 23vuotias, vuosituloni ovat n. 90000€. En ole PA. Näiden uusien lainojen lyhennyksen kanssa jota arvonnousumielessä kutsun omistussijoittamiseksi, laitin viimevuonna suoriin osakkeisiin ja ja rahastoihin 18000€. Verovähennetty osinkotuotto on jo tänävuonna suurempi kuin asuntolainojen korkojen määrä. Lisäksi odotan indeksituottoa arvonnousuna. Joten kerro sinä minulle vanha kääpä, miten minun, PE nuoren kaverin pitäisi rahani käyttää. Sulla ei ole maailmantalouden faktat tiedossa. Jos et osaa ennustaa korkotasoa edes parin vuoden päähän, et tiedä taloudesta mitään. Jenkkien ohjauskorko pitänyt hyvin paikkansa ja eurooppa on n. 2vuotta perässä. Ja velkavipu on erittäin tehokas sijoitusinstrumentti, sekin sulla ihan huuhaa tietoa. Tällä hetkellä mulle jää siis ylimääräistä lyhennys sijoitettava pääoma n. 27600€/vuosi. pääoman kasvu on fakta. Lisäksi odotan asuntojen merkittävää arvonnousua ja voittoa remonteista. Osakkeista kohtalaista nousua ja jatkossa nousevaa osinkovirtaa. Jos oletetaan että saan 18000€ arvopapereihin joka vuosi, on mulla indeksituotolla ensimmäinen miljoona kasassa v. 2036 jolloin olen 43 vuotias.

• Vakuutun hieman enemmän varallisuudestasi, kun sinulla on yksi velaton asunto.
        Enkä ole vanha kääpä, vaan vanha huuhkaja Huuhkaja ehdottaa, että hommaat jonkun velattoman konkreettisen pesämunan.

• 25 vuotta sitten oli noin vuosi 1991. Tällöin Neuvostoliiton presidentti Jeltsin vieraili Viron neuvostotasavallassa. Sinua ei vielä edes ollut.
        Oletat saman koron olevan 25 v eteenpäin, vaikka maailma 25 vuodessa muuttuu voimalla. Oliko 1991 -2016 vakiokorkotaso?
        Vaurastu, kun kerran tienaat kunnolla. Isolla palkalla ei vaurastu, jos sen sössii, mutta jos laittaa kylmää rättiä välillä otsalle ja kerää konkreettista velatonta kämppää, vaurastuu.
        Eli hommaa nyt kaksi velatonta kämppää, niin se on hyvä alku. Maksa hiljalleen ne velat pois ja olet oman omaisuutesi pomo etkä pankin armoilla.

• Ikäloppupihi

Kerro sitten Pauki, miten vuokraaminen ja remontointi sujuu.

• beethooven

Vuonna 1994 päätin etten enää ikinä ota roskavaltiossa ainakaan asuntolainaa. Toisin kuitenkin kävi menin ja ostin ilman mitään ennakko ym. säästöjä vuosia sitten ns. kakkosasunnon ihan toiselta puolen Suomea satunmoisin. En kestänyt ajatusta että jälkipovi joutuisi asumaan pakolaiskeskuksessa opiskellessaan uutta ammattia itselleen kaukana kotoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe