Virpojat heittivät sisälle pommin

1119875

Virpojapojat heittivät pommin taloon Ylöjärvellä – räjähde saatiin ulos viime hetkellä
Sisätiloissa pommi olisi poliisin mukaan aiheuttanut merkittäviä vahinkoja.

Sisä-Suomen poliisi tiedotti keskiviikkona erikoisesta tilanteesta, joka tapahtui Ylöjärvellä maanantaina.

Poliisi sai ilmoituksen, että maanantaina viiden aikaan iltapäivällä kaksi poikaa, 12- ja 13-vuotiaat, olivat soittaneet Asuntila-Keijärvi-asuinalueella sijaitsevan asunnon ovikelloa.

Asunnossa oli kaksi lähes samanikäistä poikaa, jotka olivat avanneet oven. Tulijat olivat kysyneet, saavatko he virpoa. Tällöin virpojat olivat poliisin mukaan heittäneet 1,5 litran limsapullosta rakentamansa pommin asuntoon sisälle.

Vanhin veljeksistä oli aavistanut, mistä oli kyse, ottanut pullon ja heittänyt sen terassilta läheiselle tielle, jossa se oli heti räjähtänyt.

Vastaava viritys oli räjähtänyt myös asunnon ulkopuolella ja yhden pullon poliisi otti talteen, se oli jäänyt suutariksi. Räjähtänyt pullo teki pihalla olleeseen koiran leikkipaikkaan montun ja heitti roiskeita ympäristöön.

”Se oli räjähtävä seos, joka oli tehty 1,5-litran limsapulloon”, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Erkki Walinen. Ruutipohjainen viritys se ei ollut.

”En lähde sitä koostumusta esittelemään, koska nettihän on täynnä näitä. Sellaisen paineilmavaikutus suljetussa paikassa voi olla erittäin voimakas, lisäksi on syövyttävä vaikutus. Vastaavissa tapauksissa kun tällainen on omiin käsiin räjähtänyt, on sormia lähtenyt pienemmissäkin annoksissa.”

Poliisin mukaan pommit oli mahdollisesti netistä saatujen oppien mukaan rakennettuja ja varsin toimivia.

”Sisätiloissa se olisi räjähtäessään aiheuttanut merkittäviä vahinkoja”, hän sanoo.

Poliisi pitää tekoa tuhotyönä. Koska epäillyt ovat alle 15-vuotiaita eivätkä siten rikosoikeudellisen vastuun alaisia, heitä kuullaan vain rikolliseen tekoon epäiltyinä.

Asia siirtyy poliisin mukaan lastensuojeluviranomaisille. Mitään syytä pojat eivät ole kertoneet teolleen. Varsinainen virpomispäivä oli sunnuntaina, ei enää maanantaina.

Äidin pienet kullannuput tekivät pikku kepposen,

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
        Maailman menoa
        281
        2926
      2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
        Maailman menoa
        57
        2326
      3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
        Uskonnot ja uskomukset
        348
        2007
      4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
        Maailman menoa
        115
        1733
      5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
        Maailman menoa
        123
        1694
      6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
        Ikävä
        212
        1375
      7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
        Ikävä
        66
        1317
      8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
        Ikävä
        68
        1253
      9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
        Ikävä
        58
        1242
      10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
        Ikävä
        77
        1191
      Aihe