Kortisonipiikistä kokemuksia??

Hei! Löytyykö täältä ihmisiä joilla olisi kokemusta kortisoni-injektiosta kantapään/jalkapohjan alueelle? Minulle laitettiin 18.3 injektio ja nyt sen pistämisestä on reilu viikko aikaa. Lääkäri sanoi että hitaasti vapautuva kortisoni voi vaikuttaa pitkäänkin ja auttaa kipuihin mutta vammaa se ei välttämättä paranna vaan akuutin kiputilan, jonka se kyllä viikon ajaksi on tehnytkin pistoksen jälkeisten kipujen jälkeen ja lääkärin määräyksestä olen välttänyt rasitusta jalalle. Nyt kuitenkin tuntuu että kortisonin vaikutus alkaa hiipua ja kantapään ja jalkapohjan kivut ovat alkaneet palailla ja lepo/aamusäryt ovat samaa luokkaa kuin ennen kipua. Onko siis ihan tavallista että vaikutus kestää näin lyhyen aikaa? Nyrjäytin nilkan 2kk takaperin ja magneettikuvista erottui kaksi repeymää nilkan jänteissä sekä kantapään/jalkaholvin kohdalla vaurio mitä epäiltiin plantaarifaskiitiksi mutta koska anamneesissa ei aiemmin vastaavaa ole ollut niin teoria tyrmättiin.
250
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Toivottavasti olet saanut muitakin kuntoutusohjeita? Kantapään kiputiloja (esim. plantaarifaskiitti) diagnoosi tulee usein nimenomaan nilkan nyrjähdyksen jälkeen. Jokainen nilkan nyrjähdys pitäisi kuntouttaa. Kuntoutukseen kuuluu erilaisia nilkan- ja jalkaterän tasapainoharjoituksia, lihaskuntoharjoituksia ja venyttelyitä (en tiedä tarkkaan).

Itselläni oli vuosia päkiäkipuja huonosti valmistellun vaelluksen jälkeen. En mennyt lääkäriin, olisin saanut vain väärän reumadiagnoosin, ja tiesin, ettei se sitä ole. Kävin yhdellä Respectan jalkaluennolla. Ja kokeilin akillesjänteen tehovenytyksiä (4 min. yhtenäinen kunnon venytys x 2/pv muistaakseni 8 viikon ajan). Jo parin viikon jälkeen oireet olivat poissa. Ja pysyvät, kun venyttelen säännöllisesti (muuten palaavat).

Kehossa kulkee yhtenäisiä kalvosarjoja varpaista jalkapohjan, pohkeiden ja selän kautta kalloon saakka. Pohkeen jännitystilat (ja miksei muutkin epätasapainot) voivat vaikuttaa kauaskin. Esim. luupiikki kantapäähän syntyy, kun kireä kalvo vetää itseensä kalsiumia ja syntyy luutuma väärään paikkaan. Itselläni epäilen olleen jo luupiikkiä. Kun päkiäkipu helpotti huomasin, että kävellessä tuntuu kuin kantapään alla olisi herne.

Pyydä päästä fysioterapeutille tai varaa aika yksityisesti!

Äänestä

Kiitos vastauksesta! Tosiaan fysioterapiassa olen käynyt 3 kertaa ja sieltä on annettu jumppaohjeita nilkan kuntouttamiseen ja niitä olen pyrkinyt tekemään jalan kanssa päivittäin. Olen myös hieronut nystyräisellä foam rollerilla tuota jalkaa pohkeiden ylä- ja alaosista sekä säären etu- ja takaosista ja siitä on ollut hetkittäistä apua. Nyt ortopedin käynnillä tuolloin 18.3 neuvottiin että kortisonin aloituksen jälkeen fysioterapia kannattaa jättää tauolle ja levolle viikon parin ajaksi, jotta nähdään minkälainen vaste kortisonilla on. En kuitenkaan odottanut että vaikutus alkaisi näin pian lakkaamaan vaikka kyseessä ensimmäinen kerta. Muutama kuukausi tosiaan tapahtuneesta ja parantuminen ollut todella hidasta eikä loppua näy.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Huonotuurinen kirjoitti:

Hei! Löytyykö täältä ihmisiä joilla olisi kokemusta kortisoni-injektiosta kantapään/jalkapohjan alueelle? Minulle laitettiin 18.3 injektio ja nyt sen pistämisestä on reilu viikko aikaa. Lääkäri sanoi että hitaasti vapautuva kortisoni voi vaikuttaa pitkäänkin ja auttaa kipuihin mutta vammaa se ei välttämättä paranna vaan akuutin kiputilan, jonka se kyllä viikon ajaksi on tehnytkin pistoksen jälkeisten kipujen jälkeen ja lääkärin määräyksestä olen välttänyt rasitusta jalalle. Nyt kuitenkin tuntuu että kortisonin vaikutus alkaa hiipua ja kantapään ja jalkapohjan kivut ovat alkaneet palailla ja lepo/aamusäryt ovat samaa luokkaa kuin ennen kipua. Onko siis ihan tavallista että vaikutus kestää näin lyhyen aikaa? Nyrjäytin nilkan 2kk takaperin ja magneettikuvista erottui kaksi repeymää nilkan jänteissä sekä kantapään/jalkaholvin kohdalla vaurio mitä epäiltiin plantaarifaskiitiksi mutta koska anamneesissa ei aiemmin vastaavaa ole ollut niin teoria tyrmättiin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu