Olen saanut remonttikohteen maaseudulla perinnöksi ja löysin vuokraajan. Googlasin ja huomasin että kuulemma kotitalousvähennys saa loma-asunnosta, muttei vuokra-asunnosta... mutta jos asuntoni on molemmat, sekä loma-asuntoni että kesäkuukausina vuokrattu ? Ennen talvea täytyy tehdä remonttia.
Kotitalousvähennys loma ja vuokra-asunnosta?
4
272
Vastaukset
Et saa vähennystä.
- Onttomukulakiurunkannus
Minun käsittääkseni kotitalousvähennys koskee vapaa-ajan asuntoa. Ettei vaan tuolla vuokra-asunnolla tarkoitettaisi sitä, että jos itse asuu vuokralla ja maalauttaa ja tapeteerauttaa seinät, siitä ei saa kotitalousvähennystä. Selviää varmaan melko helposti kysäisemällä verotoimistosta. Ainakin paljon helpommalla kuin yrittämällä etsiä (ja ymmärtää!) asiaa vero.fi -sivuilta.
Lähtökohta on, että vuokranantaja ei voi käyttää kotitalousvähennystä vuokra-asunnon parantamiseen. Vuokranantaja voi vähentää mainittuja kuluja vuokratulosta. Mainittuja kuluja saa vähentää vuokratulostakin vain vuokrallaoloaikaan kohdistuvasta ajasta.
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Kotitalousvahennys(26052)- BauHerr
Kyllä ja ei.
Vuokratuloista ei voi vähentää remonttia, joka on tehty ennen asunnon asettamista vuokralle. Asunto pitää ensin vuokrata ja sitten vasta remontoida, mikäli kuluja aikoo vähentää.
Onko tässä järkeä?
Vero.fi on sitä mieltä, että on.
Väärään aikaan tehdyn remontin kulut voi sitten vähentää asunnon myyntituloista. Sitten joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli616056Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo642779- 1662607
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3802203Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html291752Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast391739- 721429
- 1051378
- 861315
Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1101303