Sioux - ääntäminen

Ugh_olen_puhunut

Sana äännetään kuten "Sue". Miksi intiaaniheimon nimi tai jossakin huitsin Dakotassa sijaitsevan kaupungin nimen (Sioux City) alkuosa äännetään noin poikkeavasti?

8

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghjk.lkjhgf

      Sana sioux on ranskaa, ja äännetään niinkuin ranskalaiset sen tekisivät.
      Minkään intiaaniheimon nimi se ei ole vaan vihollisten antama haukkumanimi.

      • Pikemminkin ”sioux” on alkujaan ranskalaisperäisen väestön käyttämä nimitys, joka on leikattu erään toisen intiaaniryhmän sioux’ille eli dakotoille antaman nimen lopusta. Tämä selittää sen, että ”ou” ääntyy [u] tai [uu] ja että loppu-x ei äänny.

        Ranskalaiset eivät kai jätä i:tä ääntämättä, vaan lausuvat sanan suunnillen [sjuu]. Brittiläisperäinen väestö yksinkertaisti ääntämystä.

        Suomalaiset sitten keksivät lausua sanan yleensä kuten se kirjoitetaan, siis [siouks]. Kielitoimiston sanakirja tunnustaa tämän, joskin esittää sen rinnalla myös vaihtoehdon [suu]. Edellä kirjoitin aprillihengessä ”sioux’ille”, joka on oikein, jos ääntämykseksi kuvitellaan [suu]; normaalisti tietysti kirjoitetaan ”siouxeille”.


      • ff-f
        Yucca kirjoitti:

        Pikemminkin ”sioux” on alkujaan ranskalaisperäisen väestön käyttämä nimitys, joka on leikattu erään toisen intiaaniryhmän sioux’ille eli dakotoille antaman nimen lopusta. Tämä selittää sen, että ”ou” ääntyy [u] tai [uu] ja että loppu-x ei äänny.

        Ranskalaiset eivät kai jätä i:tä ääntämättä, vaan lausuvat sanan suunnillen [sjuu]. Brittiläisperäinen väestö yksinkertaisti ääntämystä.

        Suomalaiset sitten keksivät lausua sanan yleensä kuten se kirjoitetaan, siis [siouks]. Kielitoimiston sanakirja tunnustaa tämän, joskin esittää sen rinnalla myös vaihtoehdon [suu]. Edellä kirjoitin aprillihengessä ”sioux’ille”, joka on oikein, jos ääntämykseksi kuvitellaan [suu]; normaalisti tietysti kirjoitetaan ”siouxeille”.

        Tarkkaan ottaen sioux-intiaaneja on kyllä kolme pääryhmää: dakotat, lakotat ja nakotat. Katso esim

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Dakota-intiaanit


      • ff-f
        Yucca kirjoitti:

        Pikemminkin ”sioux” on alkujaan ranskalaisperäisen väestön käyttämä nimitys, joka on leikattu erään toisen intiaaniryhmän sioux’ille eli dakotoille antaman nimen lopusta. Tämä selittää sen, että ”ou” ääntyy [u] tai [uu] ja että loppu-x ei äänny.

        Ranskalaiset eivät kai jätä i:tä ääntämättä, vaan lausuvat sanan suunnillen [sjuu]. Brittiläisperäinen väestö yksinkertaisti ääntämystä.

        Suomalaiset sitten keksivät lausua sanan yleensä kuten se kirjoitetaan, siis [siouks]. Kielitoimiston sanakirja tunnustaa tämän, joskin esittää sen rinnalla myös vaihtoehdon [suu]. Edellä kirjoitin aprillihengessä ”sioux’ille”, joka on oikein, jos ääntämykseksi kuvitellaan [suu]; normaalisti tietysti kirjoitetaan ”siouxeille”.

        Tuossa vielä nimen historiaa:

        "Länteen päin levittäytyneiden ojibwojen ryhmät joutuivat ensimmäisiin kontakteihin dakotojen, lakotojen ja nakotojen kanssa, joista alkoivat käyttää yhteisnimeä Nadoeussioux (pienet kyyt). Ranskalaiset lyhensivät nimen siouxeiksi."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ojibwayt


      • Anonyymi
        ff-f kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen sioux-intiaaneja on kyllä kolme pääryhmää: dakotat, lakotat ja nakotat. Katso esim

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Dakota-intiaanit

        Ovat sukua lappalaisille. Siouxien asumuksesta tulee lappalaisten kota.


    • Anonyymi

      Itse en käyttäisi sioux nimitystä lainkaan, sekottaa kaikki ne 3 kansan ryhmää keskenään, vaan käyttäisin sitä nimitystä, mistä ryhmästä on kyse.

      • Anonyymi

        Niin varsinkin kun sen lausuminenkin tuottaa tällaista päänvaivaa, nuo oikeammat nimethän on helppo lausua.


    • Anonyymi

      Sioux-heimolle antoivat nimen ranskalaiset. Ranskalaisittain nimi kai äännetään jotenkin "siu´". "U"-äänne kirjoitetaan ranskassa "ou" kun u-kirjain pitää ääntää "y". Sanan lopussa oleva konsonantti jätetään usein ääntämättä, varsinkin x. Ääntäminen menee siis aivan ranskan kielen sääntöjen mukaan eikä poikkeavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe