mille ihmeelle on herkistynyt

peloissaan

Onko kenelläkään kokemusta kemikaaliyliherkkyydestä. Haluaisin tietää, mille oikein olen yliherkkä. Siedän osaa hajuvesistä, yleensä ns. luonnollisia hajuvesiä esim. Acorellen hajuvesiä ja Honore des pres hajuvesiä ja ainakin useaa Florascent hajuvettä. Siedän myös joitakin ei-ihan luonnollisia kuten Mona di Orion hajuvesiä ja italialaisia Bois1920 sekä luonnollisia arabiamaiden hajuvesiä esim. Abdul Samad al Qurashi hajuvesiä ja Abdes Salaam al Attarin hajuvesiä sekä ainakin osaa Ajmalin hajuvesistä.
Mutta muut hajuvedet: jos vain kävelenkin ohi esim suljetun näytepurkin josta hajua pääsee hieman ilmaan, niin minua alkaa kuristaa (eli tosi pieni määrä hajuvettä riittää aiheuttamaan reaktion) ja kuristustunne voi olla aika kova ja pelottava. Minua pelottaa aina jos haistan jollakulla hajuvettä, koska en voi olla varma, jos se on kemiallista tai luonnollista ja tuleeko minulle reaktio vai ei.
Mieheni on vaihtanut hajuvetensä sellaisiin joita minä siedän ja tyytynyt haikailemaan suosittujen merkkien perään tai laittaa niitä vasta kodin ulkopuolella.
Olen pohtinut ja pohtinut, mikä ihme minua vaivaa. Olen aikoinani altistunut formaldehydille ja mietin, voisiko tällä olla merkitystä. Muuten en ole erityisen allerginen ihminen. Olen miettinyt voisiko kyse olla suositusta "lisäaineesta" hajuvesissä eli Iso E Superista vai mistä voisi olla kyse. Olisin kovin kiitollinen avusta, koska on kamala esim testata uutta hajuvettä ja joka kerta ottaa riski tuosta kamalasta kurkun kuristustunteesta. En edes tiedä, voiko se johtaa hengitysvaikeuksiin vai onko kyse vain tunteesta.

3

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kemikaaliallergikko

Ensinnäkin, testaa kuristukseen allergialääkettä. Jos kuristuksen tunne häviää, olet allerginen. Silloin kannattaa hätävaraksi pitää mukana kyseistä lääkettä jotta hengenahdistuksen saa vahingonsattuessa pois. Apteekin henkilökunta auttaa.

• Maissone

Todennäköisesti tarvitset Epipen-kynän, jolla annetaan adrenaliinipistos lihakseen voimakkaan yliherkkyysreaktion hoitamiseksi. Uusilla hajusteilla leikkiminen on syytä lopettaa viimeistään tässä vaiheessa. Ruumiina haiset joka tapauksessa pahalta.

• varmaankin_calone

"Mieheni on vaihtanut hajuvetensä sellaisiin joita minä siedän ja tyytynyt haikailemaan suosittujen merkkien perään tai laittaa niitä vasta kodin ulkopuolella."

Miesten designer-tuoksuissa usein on synteettistä hajua nimeltään calone, jonka takia lähes kaikki suosituimmat miesten tuoksut haisevat samalta, hyttysmyrkkymäiseltä, ja sen verran epämiellyttävältä että siitä voi herkemmille tulla päänsärkyä, tukehtumisen tunnetta ja oksenteluakin. Moderneissa tuoksuissa voimakas calone aina peittää alleen kaikki muut vivahteet, ja alla olevat vivahteet ovat vain huomaamatonta hienosäätöä.

Hyvin harvassa uudessa miestentuoksussa calonea ei ole, jolloin tuoksua kuvaillaan omaperäiseksi ja omituiseksi, vaikka se paljonkin muistuttaisi jotain vanhempaa klassikkotuoksua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      130
      6292
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      578
      2271
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      40
      1532
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      112
      1308
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      88
      1175
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1038
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1035
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      64
      1000
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      958
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      946
    Aihe