mille ihmeelle on herkistynyt

peloissaan

Onko kenelläkään kokemusta kemikaaliyliherkkyydestä. Haluaisin tietää, mille oikein olen yliherkkä. Siedän osaa hajuvesistä, yleensä ns. luonnollisia hajuvesiä esim. Acorellen hajuvesiä ja Honore des pres hajuvesiä ja ainakin useaa Florascent hajuvettä. Siedän myös joitakin ei-ihan luonnollisia kuten Mona di Orion hajuvesiä ja italialaisia Bois1920 sekä luonnollisia arabiamaiden hajuvesiä esim. Abdul Samad al Qurashi hajuvesiä ja Abdes Salaam al Attarin hajuvesiä sekä ainakin osaa Ajmalin hajuvesistä.
Mutta muut hajuvedet: jos vain kävelenkin ohi esim suljetun näytepurkin josta hajua pääsee hieman ilmaan, niin minua alkaa kuristaa (eli tosi pieni määrä hajuvettä riittää aiheuttamaan reaktion) ja kuristustunne voi olla aika kova ja pelottava. Minua pelottaa aina jos haistan jollakulla hajuvettä, koska en voi olla varma, jos se on kemiallista tai luonnollista ja tuleeko minulle reaktio vai ei.
Mieheni on vaihtanut hajuvetensä sellaisiin joita minä siedän ja tyytynyt haikailemaan suosittujen merkkien perään tai laittaa niitä vasta kodin ulkopuolella.
Olen pohtinut ja pohtinut, mikä ihme minua vaivaa. Olen aikoinani altistunut formaldehydille ja mietin, voisiko tällä olla merkitystä. Muuten en ole erityisen allerginen ihminen. Olen miettinyt voisiko kyse olla suositusta "lisäaineesta" hajuvesissä eli Iso E Superista vai mistä voisi olla kyse. Olisin kovin kiitollinen avusta, koska on kamala esim testata uutta hajuvettä ja joka kerta ottaa riski tuosta kamalasta kurkun kuristustunteesta. En edes tiedä, voiko se johtaa hengitysvaikeuksiin vai onko kyse vain tunteesta.

3

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kemikaaliallergikko

Ensinnäkin, testaa kuristukseen allergialääkettä. Jos kuristuksen tunne häviää, olet allerginen. Silloin kannattaa hätävaraksi pitää mukana kyseistä lääkettä jotta hengenahdistuksen saa vahingonsattuessa pois. Apteekin henkilökunta auttaa.

• Maissone

Todennäköisesti tarvitset Epipen-kynän, jolla annetaan adrenaliinipistos lihakseen voimakkaan yliherkkyysreaktion hoitamiseksi. Uusilla hajusteilla leikkiminen on syytä lopettaa viimeistään tässä vaiheessa. Ruumiina haiset joka tapauksessa pahalta.

• varmaankin_calone

"Mieheni on vaihtanut hajuvetensä sellaisiin joita minä siedän ja tyytynyt haikailemaan suosittujen merkkien perään tai laittaa niitä vasta kodin ulkopuolella."

Miesten designer-tuoksuissa usein on synteettistä hajua nimeltään calone, jonka takia lähes kaikki suosituimmat miesten tuoksut haisevat samalta, hyttysmyrkkymäiseltä, ja sen verran epämiellyttävältä että siitä voi herkemmille tulla päänsärkyä, tukehtumisen tunnetta ja oksenteluakin. Moderneissa tuoksuissa voimakas calone aina peittää alleen kaikki muut vivahteet, ja alla olevat vivahteet ovat vain huomaamatonta hienosäätöä.

Hyvin harvassa uudessa miestentuoksussa calonea ei ole, jolloin tuoksua kuvaillaan omaperäiseksi ja omituiseksi, vaikka se paljonkin muistuttaisi jotain vanhempaa klassikkotuoksua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe