Täysin seksitön aihe: Kotiaskareet

Miten sinkut olette hoitaneet asianne:

Esim. jos sinkkumiehen paitaan tulee reikä, löytyykö kaapista neula ja lankaa, auttaako äiti vai meneekö paita roskiin.

Tai löytyykö naiselta työkalupakki ja taitoa / innostusta pienimuotoiseen remppaan, sisustamiseen tai vaikka laiteasennukseen?

Olen monesti miettinyt, miten nämä keskimäärin hoidetaan. :P Kaveripiiristä löytyy tee-se-itse-naista, miehen lainaajaa ja tekemättä-jättäjää. Monitoimityökalu on monelle vieras tuttavuus.

35

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä reikäiset paidat/housut menee työvaatteiksi, sillä töissä nuo eivät niin haittaa. Mikäli on ihan häiritsevän reikäisiä, niin roskiin on mennyt. Ja mitä tulee neuloihin ja lankoihin, ei löydy kaapista.
      Harrastukseksi tosin on ollut mielessä josko sitä jossainvaiheessa innostuisi valmistamaan paitoja ja muita vaatekappaleita.

      Mistä tulikin mieleen, että pitäisi käydä lainaamassa äidiltä ompelukonetta, jotta saisi uusien verhokankaitten reunat ommeltua kiinni.

    • TällainenEsim

      Entinen puolisoni pyyteli aina apua minulta, kunnes löysi uuden miehen. Itse opin kyllä kaiken, mutta ei aina ole välineitä, kuten ompelukone. Kaverin äiti hoitaa sellaiset ompelut, jos kehtaa pyytää. Joskus naispuoleiset kaverit, vaikka harvemmin mitään osaavat/viitsivät. Aika arkoja jotkut ovat pyytämään apua, vaikka mielelläni autan.

    • atännä

      Multa hoituu niin naisten kuin miestenkin hommat. Perinteistet koti- ja käsityöt, remontit ja auton pienet laitot (huollot). Tietokoneen kanssa olen aika onneton, mutta kaverini hoitaa sen puolen.
      Sitten sujuvasti palkkaan ammattilaisen, jos johonkin ei ole aikaa, halua tai taitoa.

    • Hoituumikähoituu

      Pyrin hoitamaan itse minkä pystyn isommissakin rempoissa ja kotiaskareissa. Tulee edullisemmaksikin kun pyrkii olemaan mahdollisimman omatoiminen.
      Noh hitsaaminen ei ole ikinä luonnistunut mutta harvemmin sellaisia hommia eteen tuleekaan. Akkuporakone pitäis kyllä ostaa kun entinen meni rikki.. perusvehkeet löytyy työkalupakista. Ex pölli erittäin laadukkaan yleismittarin, muistin sen nyt tätä kirjoittaessa. Pitäkööt.. Toisaalta on ammattienkin puolesta "vähän pakko osata".

      Jos olen suhteessa niin pyrin vähäsen miehellä teetättään niitä ns.miesten hommia mutta vastapalveluksena kudon sukat ja korjaan reiät, ompelen napit jne jos ei mies välttämättä itse niitä tahdo hoitaa. Vaikka osaan esim.kytkeä uuden lampun kattoon niin pätkänä on helpompi mies nakittaa sekin tekemään noin esimerkkinä. Sitten ne luvanvaraiset hommat, jotka vaatii koulutuksen teen luonnollisesti itse :D
      Vähän sillä ajatuksella lopulta, että parisuhteessa kumpikin tekee sen mikä parhaiten luonnistuu.
      (mutta jos mies ei oikeasti osaisi sitä nappia paitaansa ommella, niin pitäisin liian uusavuttomana itselleni. Jossain määrin kannatan perinteisiä arvoja mutta silti pitää osata itsekin tietyt hommat mielestäni. Mut se on vaan yks mielipide muiden joukossa)

    • suihku.avuksi

      vai löytyy aloittajan sinkkunais kavereista miehen lainaajaa aika hyvä kaveri täytyy olla että lainaa miestään sinkkunaiselle sänkyyn ns nukkuma kaveriksi mitä jos sinkkunainen ei palautakkaan miestäsi vaan sanookin kaveruuden poikki ja pitääkin itsellään miehen mutta miehellä kivaa saa naisensa luvalla ja määräyksellä mennä toisten naisten luokse yö kylään tai paivä kaffeille

    • m-i-e-s

      Täysin seksitön? Ollaanpa sitä suppeita ja vailla mielikuvitusta. =P (Kotiaskareet jos mikä tihkuu pelkkää seksiä)

      Kaapista löytyy neulaa ja lankaa kyllä, mutta kyseessä saa olla ainoastaan neule jolla pitää olla joko tunne tai muuta arvoa, että sen parsimisen aloittaa. Muuten reikäiset vaatteet pääsee roskiin, ellei niillä sitten ole sitä ennen jotain muuta hyötykäyttöä.

      Kaikki keskimääräisesti hoidetaan maalaisjärjellä, ei ole kotiaskareet mitään rakettitiedettä, vaikka aina löytyy niitä, joille digiboxin asennuskin on hankalaa, tai kun ei netti toimi, niin sormi menee suuhun. =P

    • ätminki

      Roskiin menee.

    • ryppis

      Ei ole tullut paitoihin reikiä. Miten se edes tapahtuu? Housuihin kyllä, mutta niitä on hivenen vaikea paikata järkevästi. Paidoista saa tietysti hyviä autonpesurättejä, lakanoista matonkuteita jne, joten ei nyt roskiin tarvi heittää muuta kuin sukkia. Niin ja niitä housuja hirveät kasat.

      • Kieltämättä nyt kun on tuolla laivalla täöissä, niin vanhat ja huonoksi menneet lakanat ja paidat(mikäli eivät ole tekokuituja) menevät räteiksi ja lumpuiksi laivan konehuoneeseen.


    • Sinkkuna ollessa aina itse tai vanhempien avustuksella. Vastavuoroisesti mua autetaan ja mä autan sitten mun auttajaa. :)

      Tekniset käsityöt käyneenä ja eenmmän teknisistä käsitöistä kiinnostuneena hoituu omallakin kädellä jonkinasteiset remppahommat, toki ompelu sen verran että pikku reiät saa kuntoon ja verhot lyhentää, muutoin ei kyllä sukkapuikot tms. ole mun juttu. Auton ja moottoripyörän huollossa olen ollut mukana aktiivisesti, niinpä jotain on tullut tehtyä ja opittua silläkin saralla.

      Näistä on hyötyä ihan varattunakin, ettei kaikki kasaannu vain toiselle tehtäviksi. :)

      • Minä tykkään tehdä itse myös siksi, ettei tarvi odotella ;) :)


      • SikaHelmi kirjoitti:

        Minä tykkään tehdä itse myös siksi, ettei tarvi odotella ;) :)

        Ihan samasta syystä minäkin, odottelu on liian vaikeeta. Pitäisi tapahtua aina heti pian. :)

        Ja kun ei viitsi hoputella muita, niin sitten ryhtyy tekemään itse. Joskus omalla kohdalla olisi kyllä parempi lopputulos, kun se tekisi joku muu. Ainakin itsekriittisesti työn tulosta tarkastelleena tulee näin pohdittua. :)

        Kirjoittelit tuossa puutarha hommista, joko olet päässyt aloittelemaan tämän kevään puutarha askareet? Mua jurppii kamalasti, kun aurinko paistelee päivä päivältä enemmin ja ei ole puutarhaa mitä myllätä. :(

        Tuskaa suorastaan pidätellä sisällä patoumia asian tiimoilta.


      • sönkkö kirjoitti:

        Ihan samasta syystä minäkin, odottelu on liian vaikeeta. Pitäisi tapahtua aina heti pian. :)

        Ja kun ei viitsi hoputella muita, niin sitten ryhtyy tekemään itse. Joskus omalla kohdalla olisi kyllä parempi lopputulos, kun se tekisi joku muu. Ainakin itsekriittisesti työn tulosta tarkastelleena tulee näin pohdittua. :)

        Kirjoittelit tuossa puutarha hommista, joko olet päässyt aloittelemaan tämän kevään puutarha askareet? Mua jurppii kamalasti, kun aurinko paistelee päivä päivältä enemmin ja ei ole puutarhaa mitä myllätä. :(

        Tuskaa suorastaan pidätellä sisällä patoumia asian tiimoilta.

        Niin ja miksi juoksuttaa muita, jos voi itse jotain opetella..

        Tällä hetkellä minulla ei ole puutarhaa, vain parveke, joka on joka vuosi sellainen riippuva puutarha, tykkään laittaa :) Nyt taisin aloittaa taimien kasvatuksen melko varhain, olen pulassa jos (kun) köynnökset vielä kovasti venähtävät keittiössäni :D
        Puutarhattomuus tekee sen, että "Mulla olisi yksi ylimääräinen puutarha sulle" toimisi minulle paljon paljon paremmin, kuin autolla tms. kehuskelu, olisin jo teltan ja makuupussin kanssa paikalla "Jaa missä?";)


      • SikaHelmi kirjoitti:

        Niin ja miksi juoksuttaa muita, jos voi itse jotain opetella..

        Tällä hetkellä minulla ei ole puutarhaa, vain parveke, joka on joka vuosi sellainen riippuva puutarha, tykkään laittaa :) Nyt taisin aloittaa taimien kasvatuksen melko varhain, olen pulassa jos (kun) köynnökset vielä kovasti venähtävät keittiössäni :D
        Puutarhattomuus tekee sen, että "Mulla olisi yksi ylimääräinen puutarha sulle" toimisi minulle paljon paljon paremmin, kuin autolla tms. kehuskelu, olisin jo teltan ja makuupussin kanssa paikalla "Jaa missä?";)

        Nimenomaan. :)

        Parveke on aivan yhtä ihana, kun sen oikein saa loistamaan. Pikkasen pienempi ja siinä mielessä joutuisampikin ylläpitää kuin iso puutarha pihapiirinä. :)

        Mulla se pihapiiripuutarhan luominen on sitten ensi vuoden projekti, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja pääsee tarttumaan toimeen. Kärvistelyä vielä tämä vuosi. :/

        Hehe, toi olisikin hyvä iskurepla! :D


      • m-i-e-s
        sönkkö kirjoitti:

        Nimenomaan. :)

        Parveke on aivan yhtä ihana, kun sen oikein saa loistamaan. Pikkasen pienempi ja siinä mielessä joutuisampikin ylläpitää kuin iso puutarha pihapiirinä. :)

        Mulla se pihapiiripuutarhan luominen on sitten ensi vuoden projekti, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja pääsee tarttumaan toimeen. Kärvistelyä vielä tämä vuosi. :/

        Hehe, toi olisikin hyvä iskurepla! :D

        Vasta ensi vuoden projekti? Vaikuttaa sellaiselta ikuisuusprojektilta, mikä siirtyy aina ensi vuoteen. =P Suunnittelu ja visioiminen on jo puoliksi tehty puutarha.
        Toivottavasti ei ole mitään sellaista vaivaa, mikä estää sen projektin aloittamisen, muuten kyllä osaan olla tahditon ihan luonnostani. =) Mukavaa lepposta ajanvietettä, ilman niitä multasäkkien roudaamista ja levittämistä.

        Ajattelitko istuttaa hyötykasveja vai kerryttää hyönteisiä kiusaamaan kesänviettoa? =) Itsellä enemmänkin on syötävä puutarha, jossa linnut saa syödä marjoja kaukana mansikoista. Ruusut ovat sitten omana ryhmänään ja niille hyönteisille on omat kukat ja myöskin kaukana ruusuista. (Kesäisin voi unohtaa merkkipäiviä, sen kun ottaa ruusut omalta pihalta. =D)


      • sönkkö kirjoitti:

        Nimenomaan. :)

        Parveke on aivan yhtä ihana, kun sen oikein saa loistamaan. Pikkasen pienempi ja siinä mielessä joutuisampikin ylläpitää kuin iso puutarha pihapiirinä. :)

        Mulla se pihapiiripuutarhan luominen on sitten ensi vuoden projekti, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja pääsee tarttumaan toimeen. Kärvistelyä vielä tämä vuosi. :/

        Hehe, toi olisikin hyvä iskurepla! :D

        En varman jaksaisi odotella.. varmaan olet jo suunnitellut paljon, mitä tulet laittamaan ja minne? Mulla saattaa aika hävitä olemasta, kun katselen vaikka japanilaisia puutarhoja :o
        Se olisi hyvä repla, ei ole kukaan vielä osannut hyödyntää..


      • puutarha.fani
        SikaHelmi kirjoitti:

        En varman jaksaisi odotella.. varmaan olet jo suunnitellut paljon, mitä tulet laittamaan ja minne? Mulla saattaa aika hävitä olemasta, kun katselen vaikka japanilaisia puutarhoja :o
        Se olisi hyvä repla, ei ole kukaan vielä osannut hyödyntää..

        ollaan samanlaisia aika katoaa kun nainen laskee housunsa ja esittelee villiä puutarhaansa tai samoin käy hoidetussakin puutarhassa ihana katsoa ja suunnitella mitä tekis tai mistä aloittaa puutarhanhoidon tosiaan aika katoaa eritoten kun saa työskennellä siellä ihanaa


      • m-i-e-s kirjoitti:

        Vasta ensi vuoden projekti? Vaikuttaa sellaiselta ikuisuusprojektilta, mikä siirtyy aina ensi vuoteen. =P Suunnittelu ja visioiminen on jo puoliksi tehty puutarha.
        Toivottavasti ei ole mitään sellaista vaivaa, mikä estää sen projektin aloittamisen, muuten kyllä osaan olla tahditon ihan luonnostani. =) Mukavaa lepposta ajanvietettä, ilman niitä multasäkkien roudaamista ja levittämistä.

        Ajattelitko istuttaa hyötykasveja vai kerryttää hyönteisiä kiusaamaan kesänviettoa? =) Itsellä enemmänkin on syötävä puutarha, jossa linnut saa syödä marjoja kaukana mansikoista. Ruusut ovat sitten omana ryhmänään ja niille hyönteisille on omat kukat ja myöskin kaukana ruusuista. (Kesäisin voi unohtaa merkkipäiviä, sen kun ottaa ruusut omalta pihalta. =D)

        Joo, hommiin pääsee vasta ensi vuonna. Muutetaan toiselle paikkakunnalle missä vielä taloprojekti kesken. Pihamaa on sen näköinen, että salaojia on kaiveltu ja kaikki päässyt villiintymään. On kuitenkin ollut asuttu talo ja pihapiiri, mutta muutama viime vuosi on ollut pelkästään rakennusprojektina. Eikä pihapiiriä ole kukaan ennättänyt siinä sivussa työstämään. On muutenkin vielä läpikulku paikkana, joten mitään pysyvää ei kannata aloittaa tekemäänkään, ennen kuin kulkeminen loppuu ja päästään asettumaan taloksi.

        On helpompaa kun asuu paikan (samalla paikkakunnalla eikä matkojen päässä) päällä ja ipanoita ehtii isukkikin vahtimaan, kun ei ole kädet VAAN täynnä timpuroimista. Nyt olisi mahdotonta muksujen kanssa olla siellä projektin keskellä, eikä onnettomuuksilta välttyisi.

        Pääsen sitten omaan intopinko lajiini eli pihamaan myllertämiseen käsiksi. :)

        Molempia puutarhasortteja on tulossa, koska haluan hyötypuutarhan ja pihapiirikin vaatii uudelleen työstöä ja sijoittelua, kun on piha tosiaan ollut romulaarina, kulkupaikkana, kuorman lasku paikkana, kaivettu ja myllätty, villiintynytkin vielä. Ja lapset vaatii omat juttunsa, mm. turvallisen ulkoilupaikan takia. :)

        Tyypillinen rakennuskohteen pihapiiri siis. Keskeneräinen ja jotain vailla. Muhkuraa siellä ja pahkuraa täällä. Siinä sitä projektia tulee olemaan pitkäksi aikaa, kun olen aikeissa palata töihinkin sitten vielä. Nyt jo tekisi mieli mennä töihin (palkkatöihin), mutta ei järkeä roudata lapsia muutamaksi kuukaudeksi sopeutumaan uuteen hoitopaikkaa, repiä heti pian ne pois ja muuttaa ihan eri suuntaa uusi koti, asuinympäristö. Kulkea tuntitolkulla kotien ja hoitopaikkojen väliä. Juu ei. Sopeutumista tulee olemaan tarpeeksi.

        Meillä kasvaa siellä juhannusruusua, eroon ei meinaa päästä millään. Tarvii kaivaa juurineen pois ja sittenkin varmaan vielä johkun vängällä väkertää kasvaa. Ruusut on ihania. Mulla oli entisessä kotipaikassa maalla ruusuja valtavasti pihassa. Ne on helppohoitosiakin. :)


      • SikaHelmi kirjoitti:

        En varman jaksaisi odotella.. varmaan olet jo suunnitellut paljon, mitä tulet laittamaan ja minne? Mulla saattaa aika hävitä olemasta, kun katselen vaikka japanilaisia puutarhoja :o
        Se olisi hyvä repla, ei ole kukaan vielä osannut hyödyntää..

        Tätä väliaika kodin takapihaa tuossa mittailin ja suunnittelin, mutta on niin höntisti tehty kiveä ja savea koko takapiha ja rinteessä, että en taida viitsiä kun ruukkuihin pujotella kesäkukkia siksi aikaa, kun majoitutaan täällä. Olisi kova homma ja parin kuukauden takia ei kyllä jaksa.

        Mummolaan onneksi pääsee jotain tekemään pahimman turhautumisen ylitse pääsemiseksi. Suunnitellut olen juu liikaakin. Katsotaan mitä kotiväki hyväksyy ja mitä raakkaa. :)


      • sönkkö kirjoitti:

        Tätä väliaika kodin takapihaa tuossa mittailin ja suunnittelin, mutta on niin höntisti tehty kiveä ja savea koko takapiha ja rinteessä, että en taida viitsiä kun ruukkuihin pujotella kesäkukkia siksi aikaa, kun majoitutaan täällä. Olisi kova homma ja parin kuukauden takia ei kyllä jaksa.

        Mummolaan onneksi pääsee jotain tekemään pahimman turhautumisen ylitse pääsemiseksi. Suunnitellut olen juu liikaakin. Katsotaan mitä kotiväki hyväksyy ja mitä raakkaa. :)

        Rinnepuutarhoihin saa ihania juttuja laitettua :)


      • SikaHelmi kirjoitti:

        Rinnepuutarhoihin saa ihania juttuja laitettua :)

        Saa toki. :)

        Tässä kulkee autotie ihan tossa alhana ja jotain kunnan risukkoa pilvin pimein. Oiskohan koko takapihan leveys 160cm max leveimmässä kohdassa talon seinästä. Ja jotain kiuaskiviä ja laattoja läimitty täyteen. Rinteeseen ei pääse aidan takia ja aita muksujen takia. Pudotus on melkoinen tohon autotielle.

        Taidan jättää seuraavalle asukkaalle projektin. ;)


      • m-i-e-s
        sönkkö kirjoitti:

        Joo, hommiin pääsee vasta ensi vuonna. Muutetaan toiselle paikkakunnalle missä vielä taloprojekti kesken. Pihamaa on sen näköinen, että salaojia on kaiveltu ja kaikki päässyt villiintymään. On kuitenkin ollut asuttu talo ja pihapiiri, mutta muutama viime vuosi on ollut pelkästään rakennusprojektina. Eikä pihapiiriä ole kukaan ennättänyt siinä sivussa työstämään. On muutenkin vielä läpikulku paikkana, joten mitään pysyvää ei kannata aloittaa tekemäänkään, ennen kuin kulkeminen loppuu ja päästään asettumaan taloksi.

        On helpompaa kun asuu paikan (samalla paikkakunnalla eikä matkojen päässä) päällä ja ipanoita ehtii isukkikin vahtimaan, kun ei ole kädet VAAN täynnä timpuroimista. Nyt olisi mahdotonta muksujen kanssa olla siellä projektin keskellä, eikä onnettomuuksilta välttyisi.

        Pääsen sitten omaan intopinko lajiini eli pihamaan myllertämiseen käsiksi. :)

        Molempia puutarhasortteja on tulossa, koska haluan hyötypuutarhan ja pihapiirikin vaatii uudelleen työstöä ja sijoittelua, kun on piha tosiaan ollut romulaarina, kulkupaikkana, kuorman lasku paikkana, kaivettu ja myllätty, villiintynytkin vielä. Ja lapset vaatii omat juttunsa, mm. turvallisen ulkoilupaikan takia. :)

        Tyypillinen rakennuskohteen pihapiiri siis. Keskeneräinen ja jotain vailla. Muhkuraa siellä ja pahkuraa täällä. Siinä sitä projektia tulee olemaan pitkäksi aikaa, kun olen aikeissa palata töihinkin sitten vielä. Nyt jo tekisi mieli mennä töihin (palkkatöihin), mutta ei järkeä roudata lapsia muutamaksi kuukaudeksi sopeutumaan uuteen hoitopaikkaa, repiä heti pian ne pois ja muuttaa ihan eri suuntaa uusi koti, asuinympäristö. Kulkea tuntitolkulla kotien ja hoitopaikkojen väliä. Juu ei. Sopeutumista tulee olemaan tarpeeksi.

        Meillä kasvaa siellä juhannusruusua, eroon ei meinaa päästä millään. Tarvii kaivaa juurineen pois ja sittenkin varmaan vielä johkun vängällä väkertää kasvaa. Ruusut on ihania. Mulla oli entisessä kotipaikassa maalla ruusuja valtavasti pihassa. Ne on helppohoitosiakin. :)

        Kuulostaa hyvältä, sikäli kun kyseessä on taloprojekti, niin kaikki pihansiistimisurakat on helppo aloittaa, sen kun pahimmat maa-ainekset vie pois ja kauhakuormaajalla myllää vähän pihaa ja tuo kuutioittain multaa tilalle, sitten kun läpikulku ja itse pääasiallinen projekti on valmis. Riippuu tietenkin miten on piha-alueen suunnitellut. Tuleeko aitaa, kivetystä, muuta koristelua kuten grillikatos, autotalli, suihkulähde, allas tms. Ihaninta se on lähteä tekemään, jos pääsee suoraan laittamalla laittamaan, eikä selkä vääränä lapioimaan ja kuokkimaan.

        Tuore multa ja ruohonsiemenet, paljain jaloin vain likaamaan varpaat ja heittelemään siemeniä. =) Toivottavasti siihen pihapiiriin tulee pieni ehostustyö, työmaakoneet ja muut rakennusmateriaalit jne. niin hyvin puistattava näky voi olla kyseessä, varsinkin kun vuosista on kyse.

        Lapsille hyvät välineet ja mukaan touhuamaan, varmasti tykkäisivät ja kun nuorena oppii, niin vanhana taitaa. =) Haavereiltakin välttyy, kun ei olla suoraan jaloissa ja puuhastellaan jotain pientä kivaa vähän sivummalla. Pahin kun on ohi niin maalauttamaan omat seinät, ellei sitten ole ihan pikkuisia.

        Hyötypuutarha kuulostaa hyvältä, sipulit on loppu, niin senkun hakee pihalta. =)
        Mitä isompi piha, sitä käytännöllisemmän ja monipuolisemman saa. Hypermarketin heviosasto takapihalla. Kuinkakohan paljon aikoo tulla koristekiviä tms? =) (Nähdään sitten vuoden puutarhakisassa ja messuilla, noh vitsi vitsi.)

        Lastenkeinut, hiekkalaatikko, liukumäki, tramboliini toiseen nurkkaan tai kulmaan, niin säästyy puutarha ikäviltä yllätyksiltä. Jalkapallo ihan itsestään hakeutuu kasvihuoneen laseihin. (panssarilasit myös toiseen kerrokseen, jos on useampikerroksinen okt kyseessä.)

        Sitkeä pensasruusu, mikä ollut ilmeisesti monta vuotta ja juuret yltää syvälle ja leveelle. Itse enemmän olen jaloruusutyyppiä, tykkään väreistä ja isosta kukasta, toki noita pensasruusujakin löytyy, mutta ne eivät mitenkään ole intohimon kohde. Muutama halpa lajike ei kestänyt ensimmäistä talvea, mutta kalliimmat on hyvin valloittanut alueen ja kukkinut.


    • Olen kätevä emäntä tyyppinen hahmo. Voin ommella vaatteita alusta loppuun (myös tehdä kaavat jos pakko), leipoa synttärikakut ja piirakat, tehdä pintaremontit, alkeellisimmat sähköhommelit, digiboksien yms. asennukset jne. Poraaminen luonnistuu. Puutarhatöistä tykkään.
      Autoista en ymmärrä (ei ole), kärsivällisyys harvemmin riittää kutomiseen, en säilö, pullaa en myöskään juurikaan leivo.


      • pete_pjn kirjoitti:

        :D
        Tuosta siun pikkukuvasta tuli mieleen tämä kohtaus. [3:17-3:29]
        https://youtu.be/6TNF9YRTKlg?t=3m17s

        Röyhtäilevä nainen? :D



    • Kun pääsin 15-vuotiaana kesätöihin, mutsi opetti kaikkea tarpeellista, ennen kuin lähti landelle ja jätti minut itsekseni kotiin. Opetti mm. miten nappi ommellaan ja miten revennyt sauma harsitaan kasaan. Ruokaa osasin tehdä, silittää ja pestä pyykkiä ilman köksäntuntejakin.

      Tosin myöhemmin ollessani sinkku, taitoja tarvittiin aika harvoin. Jos paita repesi, ostin uuden ja esimerkiksi farkkujen lahkeiden lyhennys käsin on ihan älytön homma. Sen saa kaupasta kaupanpäälliseksi tai ompelija tekee kympillä. Harvalla sinkkumiehellä kun on ompelukonetta.

      Ps. lahkeet voi lyhentää myös nitojalla tai jeesusteipillä ja repeämiin auttaa silitettävä liimapaikka.

    • Heitän paidan roskiin jos siinä on isompi reikä. Minulla onkin kaapissa vanhoja paitoja jotka aion heittää keräyslaatikkoon tänään koska ostin uusia paitoja

    • Jokapaikkaahöyläävä

      Riippuu reijästä ja paidasta... :) Mutta jos nappi irtoaa muuten siististä paidasta, niin ompelen sen kiinni. Ei ole kovin vaikeaa. Ompelukonetta ei ole, joten jos jotain isompaa repeää, ja vaate/kenkä tms. on muuten toimintakuntoinen, tarjoan sitä ammattilaiselle. Eli suutari / ompelimot. Yleensä ihan muutamalla eurolla/ kympillä homma on hoitunut, ja työn jälki on parempaa kuin oma. Ja ei tarvitse ostaa sitä konetta omaksi. Jos taas vaate on muuten jo tiensä päässä, niin joko roskiin tai koti/ruumiillisen työn vaatteiksi.

       

      Eli en ole mikään taitava ompelija. Kerran lainasin ompelukonetta lyhentääkseni itse farkkuni. Parin tunnin yrittämisen jälkeen, olin purkanut ja saumannut ne niin moneen kertaan, että lopetin.... :D Ja kaikki oli loppujen lopuksi vain kiinni liian kireälle vedetystä alalangasta puolassa tms, kun vikakoodin sain siskoltani. Hänellä hommaan meni noin vartti. Kunhan sai ensin sotkuni selvitettyä.

       

      Autohuoltoja teen itse jonkin verran. Öljyt ja suodattimet esim. hoituu, kunhan saan paikan missä tehdä. Niitäkin löytyy onneksi tuttavapiiristä. Renkaat olen yleensä vaihtanut itse.  Junnumpana tein isompiakin, esim. jarrut yms. mutta nyt ei vaan jaksa enää vaivautua.

       

      Tarvittaessa osaan käyttää erilaisia työkaluja moottorisahasta iskuporaan, mutta konttorityöntekijänä, en toki ole kovin harjaantunut siinä. Ja en omista niitä kovin paljon, koska käytänkin niitä harvoin. Ensimmäisen asunnon remontoinnissa oli esim. apuna kaveri joka on ammattilainen ja hänen työkalunsa. Esim. maalaaminen kyllä sujuu itseltäkin ihan ok laadulla. Kerran pari vuoteen käyn esim. harventelemassa vesakkoa ja polttopuuhommissa landella.

       

      Ruuanlaitosta tykkään, mutta leivonta on ehkä liian pikkutarkkaa puuhaa minulle. Siihen tarvitsen ohjeita, ja sitä tulee tehtyä aika harvoin. Joskus ihan kiinnostavaa, mutta harvaa leivonnaista osaisin tehdä ulkomuistista.

       

      Siivominen tapahtuu minulla noin kerran pari viikkoon. Lähinnä imurointi pölyt. Tiskit hoitaa kone. Vessan täyssiivous tulee tehtyä vähän harvemmin lattian moppaus mikrokuituliinalla. Siivoamista olen tehnyt työksenikin joskus ( tosin ilman koulutusta) Ja intissähän sitä oikein opetettiinkin. Vieläkin osaan varmasti tehdä särmemmän sängyn kuin moni nainen. :D

       

      Veroilmoitukseen osaan täyttää matkakulut, mutta moniin muihin monimutkaisempiin joudun soittamaan sinne konttorille. Tätä en kuitenkaan pelkää, koska sehän on vähän niin kuin niiden duuni selvittää mitä tuonne pitää asiakkaan täytellä.

       

      Kaiken kaikkiaan en oikein nää enää erikseen miesten ja naisten töitä. Miksi niin pitäisi olla? Kun molemmat sukupuolet kuitenkin perusasiat pystyy tekemään jos haluavat? Ja sinkkuna tuntuisi hölmöltä, että jotkut asiat olisivat naisen puutteesta kiinni. Paitsi tietenkin petipuuhat.... :D No nekin sujuu hyvin myös itsekseen. Ei sillä etten joskus toistakin ihmistä kaipaisi. Mutta se onkin sitten jo monimutkaisempi prosessi. .

    • Mul oli yks paita revenny kainalon alta niin paljon, että se reikä meni ihan alas asti, 1-2cm alhaalla viel pitää paidan kasassa.. mut jos laitan jonkun tumman paidan alle, ja rikkinäisen paidan tungen housuihin, niin kukaan huomaa et se on rikki.

      Lopulta ostin uuden paidan sen rikkinäisen tilalle... Kesti kauan löytää tarpeeks saman näkönen.

      Välillä jotain leivon. Keittiös on kans jotain kasveja. Pitäs hankkii isompia ruukkuja niille ja vaihtaa mullat.

    • Remonttireino

      Kyllähän multakin on kaikkee apua kysytty mutta se on vähän laantunut kun olen homman jälkeen ruvennut sanomaan, että pullaa pöytään taikka hame korviin.
      Yllättävää kyllä niin kumpaakin olen saanut, rouviltakin.

    • Nnnaaiinennn

      Multa löytyy työkalut ja niitä käytän viikottain ja mitä tulee asennuksiin, olen todennut että olen paljon taitavampi kuin yksikään lähipiiriin kuuluvasta n 10 miehestä. Joten...kun älykkäämpää ei ole niin itse kaikki tehtävä. Oishan se mukava kun ois joku itseään älykkäämpi/osaavampi mut sellasta miestä saa kai hakea...

    • Lätkähousuja äsken ompelin, kohta pitäs treeneihin lähteä

    • ikisinkkutar

      Minä olen tottunut jo lapsesta asti, että piti tehdä sekä naisten että miesten työt. Isäni oli niin sairas, hänellä oli sydänongelmia ja kaikenlaista muutakin. Että jos hän vähänkin yritti rehkiä, häneltä meni vintti pimeeksi saman tien. Eli minä tyttö se opettelin kaikki tekemään itse ja teen yhä edelleenkin. Pärjään niin auton kuin moottoriveneenkin kanssa sen verran, mitä nyt itse on kohtuullista osata. Nostan jopa laiturin mökillä ylös yksin. Samoin veneet 2kpl nostan ylös ja käännän nurin. Olen joutunut työelämässä ongelmiin joissain asioissa kun alan nostella jotain painavia esineitä ja muut akat valittavat mulle, että en saa kuulema tehdä sitä koska "sit sitä aletaan vaatia meiltä muiltakin." Se siis vituttaa mua suorastaan toisinaan, että joudun työpaikalla esittämään heikkoa neitosta vain sen takia, ettei nämä muut lehmät halua tehdä mitään raskaita hommia.
      Olen yrittänyt sanoa, että se tekee hyvää vaan kropalle, muttei auta, saan vain lisää vihaa niskoilleni joten on pakko olla tavallaan "ryhmäkurissa" ja totella vaan, etenkin kun oon itse nuoremmasta päästä. Mun mielestä on jopa vähän huvittavaa, kun meilläkin on paljon firmassa Aasialaisia pikkuruisia miehiä töissä, niin heidät laitetaan tekemään raskaammat työt vain koska ovat MIEHIÄ ja rotevat suomimammat istuvat leveillä perseillänsä. Minä siellä seassa savu päästä nousten. Mua inhottaa se pelkkä istuminen, haluaisin mielelläni nousta välillä tuolilta ja tehdä jotain raskaampaa, mutta saan siitä heti vihat päälleni joten pakko totella näitä vanhempia kanakotkoja, se nokkimisjärjestys on niin selvä tai muuten susta tulee työpaikalla kiusattu. En ole mikään miehekäs/epänaisellinen nainen silti. Oon vaan tottunut tekemään kaikkea, enkä nakittamaan raskaita/epämiellyttäviä tehtäviä miehille.

    • Työmiehen kamppeissa on aina reikiä, mutta sitten kun alkaa häiritseen, niin laitan saunan pesään ja ostan uusia tilalle. Tulis mieleenkään paikkailla muutaman pennin kamppehia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe