Voiko 16v. olla vakavissaan velana olossa?

Under_a_cherrytree

Olen 16v. tyttö ja olen vakavissani harkinnut etten aikuisena perusta perhettä. Pidän lapsista, mutta en koe tarvitsevani lasta.(hoidin sisaruksia aikoinaan)
Voiko näin nuori olla vakavissaan tämän asian suhteen?

9

158

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäpäsemullekuuluu

      Tietysti voi olla vakavissaan, mutta tietysti mieli voi myöhemmin muuttuakin.
      Miksi vaivaat päätäsi tuollaisella? Älä perusta perhettä niin kauan kun et halua sellaista. Jollet halua koskaan niin ei siihen kellään ole mitään valittamista. Jos taas myöhemmin haluat, niin toteat vaat että niin se mieli muuttuu.

      Ei mun mielestäni kukaan voi vaatia, että kaikilla pitäisi olla perhe ja lapsia.

    • Kaikki_merkit_olemassa

      Kyllä voi. Käy vaan steriloituttamassa itsesi.

    • jhfgjfjk

      Oon itse 40, tarkoituksella ei lapsia ja olen todella tyytyväinen valintaani. Pidän lapsista, kunhan voi valita, milloin ympärillä on lapsia ja milloin taas saa esim nukkua rauhassa ja elää omaa elämäänsä töineen, harrastuksineen jne. Opiskelukin on hankalaa, jos on lapsia, samoin paikkakunnalta tai maasta toiseen muuttaminen, kun asia pitää ajatella heidän koulunkäyntinsä kautta, jne.

      On lapsien hankkimisella varmasti hyviäkin puolia, niistä voi kertoa joku muu.

    • teNaton

      sinuna liittyisin ensin vaäl:llään. ja kasvat ensin aikuiseksi. sitten tulet uudestaan keskustelemaan jos asia on vielä ajankohtainen,eli n. 10 v sinun tapauksessasi

    • trrtr

      Itse aloin ajatella koko lapsiasiaa vasta 32 vuotiaana, kun tapasin sen oikean kumppanin. Miksi ihmeessä tuollainen asia pitää päättää jo 16 vuotiaana? Ihminen muuttuu aika paljon elämänsä aikana. Ei kannata edes miettiä koko asiaa tuossa iässä vaan elää elämäänsä, opiskella, hankkia kumppani, tehdä töitä, matkustella, harrastaa jne.

    • slkfaösdlkf

      Totta ihmeessä jo 16-vuotiaana voi olla vakavissaan vela ihan samaan tapaan kuin tuossa iässä voi jo tietää haluavansa x määrän lapsia. Kannassaan voi pysyä koko ikänsä tai mieli voi muuttua jossain vaiheessa - eikä sekään ole mikään tappio, sellaista elämä on.

    • nimimerkkionkäytössä

      Samaa mieltä kuin ensimmäinen kommentoija. Voi olla, että mieli muuttuu, tai sitten ei. Oleellisempi kysymys kuitenkin on, että miksi moisesta pitäisi ottaa jotain murhetta. Kukaan ei muutenkaan oleta, että perustaisit perheen tässä vaiheessa, ja mitäpä se muille muutenkaan kuuluu. Itse olen tiennyt suunnilleen yläasteikäisestä lähtien, että en halua lapsia (nyt 32), mutta tiedän, että toisinkin voi käydä.

    • onnellisestilapseton

      Tottakai voi olla tosissaan. Itse kasvoin viisilapsisessa perheessä vanhimpana, eikä maailmassa ole mitään mikä saisi hankkimaan lapsia. Tämän suhteen eivät ajatukset ole muuttuneet miksikään ikävuosista 15 aina 35 saakka, johtunee siitä etten ole koskaan voinut ymmärtää, miksi joku vapaaehtoisesti hankkii lapsia, mitään järjellisesti perusteltavaa syytä sille ei toisaalta olekaan. Olen seurannut vierestä, kuinka ikätoverini ovat ryhtyneet lisääntymään ja ollut pohjattoman kiitollinen, että puolisoni on suostunut jättämään lapset hankkimatta - muutoin olisi ainoa vaihtoehto ollut yhteiselämän päättäminen.

    • ehditsilti

      Toivottavasti olet vakavissasi tuota mieltä vielä ainakin 5 vuotta. Luulen kuitenkin, että mieli vielä muuttuu viimeistään 40 korvilla, koska asia on jo nyt sinulla mielessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe