Purjeveneen hankinta kimpassa

latvato

Hei,

Olisin kiinnostunut matkapurjeveneestä kimppahankintana pääkaupunkiseudulle (Helsinki/Espoo). Veneen tulisi soveltua perhekäyttöön, mutta omata myös hyvät purjehdusominaisuudet. Hankinta-ajankohta voisi olla 2017.

Todennäköisesti kustannustehokkain ryhmäkoko olisi 2-3 jolloin lomapurjehdusten suunnittelu olisi helppoa. Kyseisellä ryhmäkoolla saisi samalla purjehduskavereita niille kerroille kun perhe ei ole mukana.

Olisiko kiinnostusta lähteä suunnittelemaan kyseistä prosessia?

41

2333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entäosuudet

Terve!

Suunnittelin aikanaan itsekin tuollaista, ja vinkkien jälkeen parhaaksi ratkaisuksi oli nousemassa osuusvene, 1/6 omistuksin. Siihen kun luodaan hyvät käytännöt ( esimerkkejä löytyy vaikkapa vastaavista lomaosakkeista, mökeistä jne ) ollaan hyvissä ja kaikkien toimintaa turvaavassa omistuksessa.

Itse päädyin kuitenkin vuokraamaan venettä, ja myöhemmin omaan veneeseen.

Lykkyä tykö!

• Kimpassakokivaa

Ei kannata!! tulee vaan riitoja ja pahaa mieltä ! Suomalaisten kanssa nää ei vaan onnistu, tai ainakin hyvin epätodennäköistä löytää netin kautta toimivaa porukkaa.

• grhjk67454

Pari asiaa joita ei pidä jakaa.
      Hammasharja.
      Vaimo
      Vene

• Ja piippu !
        terv.clasu

• 20_vuotta

Aiheesta on väännetty palstalla moneen otteeseen. Kuten vastauksista ilmenee, niitä jotka eivät malliin usko on paljon. Homma voi toimia, jopa hyvin. Meillä on ollut erittäin hyvin toimiva kolmen kimppa jo 20 vuotta. Vene on vaihtunut 2 kertaa. Jos saat laitettua tänne jonkun e-mail -osoitteen niin voin kertoa yksityisviestissä tarkemmin.

• Alehandr

Minulla on ollut neljä eri venekimppaa, lähes pelkästään hyviä kokemuksia. Jos jaat jonkun yhteystiedon, voin vinkata myynnissä olevasta osuudestakin.

• R.Unkkari

Yllättäen on osuus myynnissä

• Kimpassakokivaa

Miettikää sitä tilannetta, kun haluatte osuudestanne eroon ???

• Alehand

Kimppaveneen osuuden myynti on ihan mahdollista. Edellinen kimppa on ollut olemassa 13 vuotta, yhtään alkuperäistä omistajaa ei ole mukana ja osuus vaihtaa omistajaa tyypillisesti kerran kaudessa. Hyvin toimii. Vaihtelee toki porukan ja veneen mukaan,

• sdfgywerye56

Miks vaihtelua on noin paljon jos toimii hyvin?

• Kimpaton

Ihan paskapuhetta, että noi kimppavenejutut toimisi! Tottakai, sellaiseen sekaantunut yrittää ratkaisuaan perustella ja kehua, että pääsisi siitä hyvään hintaan irtautumaan. Jos vaikka veneessä 6 henkilön kimppa, niin heidän perheenjäsenetkin pitää muuttuvana tekijänä huiomioida. Eli käytännössä toiveiden / halujen esittäjiä on jo niin monta, että riidoilta ei voi välttyä. Aatelkaa nyt vähän : )

• Alehandr

Kimppaveneilyä kritisoidaan siis sekä sillä, että osuudesta ei pääse eroon että sillä, että ne vaihtuvat liian taajaan? Minusta on huvittavaa että asia herättää niin vahvoja tunteita. Riitaisille ihmisille se ei toki sovikaan. Mutta keneltä se on pois? Miksi monet kimpat jatkavat vuosia, jopa kymmeniä, jos se on niin mahdotonta?

Itse "sekaannuin" kimppaan kerta toisensa jälkeen, enkä vain siksi että olen niin tyhmä. Vaan siksi että se toimi hyvin kunnes mahdollisuus ja halu purjehtia ylitti sen muutaman viikon joka kimpassa oli mahdollista. Monia muitakin on.

• Kimpassa15vuotta
        Alehandr kirjoitti:

Kimppaveneilyä kritisoidaan siis sekä sillä, että osuudesta ei pääse eroon että sillä, että ne vaihtuvat liian taajaan? Minusta on huvittavaa että asia herättää niin vahvoja tunteita. Riitaisille ihmisille se ei toki sovikaan. Mutta keneltä se on pois? Miksi monet kimpat jatkavat vuosia, jopa kymmeniä, jos se on niin mahdotonta?

Itse "sekaannuin" kimppaan kerta toisensa jälkeen, enkä vain siksi että olen niin tyhmä. Vaan siksi että se toimi hyvin kunnes mahdollisuus ja halu purjehtia ylitti sen muutaman viikon joka kimpassa oli mahdollista. Monia muitakin on.

Myös itsellä kävi vastaavasti. Oma varallisuus mahdollisti ikioman riittävän suuren veneen. Lisäksi haluttiin enemmän purjehdusaikaa. Muuten olisimme edelleen hyvin toimineessa kimpassa. Tärkeintä on kunnon kirjallinen sopimus, joka on riittävän kattava. Suulliset sopimukset eivät tahdo toimia edes veljesten kesken.

• Alehandr

Kirjallisen, kattavan sopimuksen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Käyttövuorot, korjaukset, kustannukset, siivoukset ja erikoistilanteet on kaikki sovittava tarkasti. Silloin toimii.

• seppomartti

Jos kimppaveneen omistusmuoto on yhteisomistus niin miten menettelette, mikäli jokin omistaja ei halua osallistua uuden purjekerran tai moottorin rahoitukseen tai vaikka laituriin törmäämisen korjautukseen.

• alehandr

Mun kimppasopimuksissa on ollut kohdat että
        - vene pidetään tietyssä kunnossa eli kaikki korjataan aina heti ja
        - purjeet vaihdetaan vähintään 5 vuoden välein, ellei yksituumaisesti päätetä toisin.
        Ja muita korjaamista koskevia sääntöjä.

Koskaan ei kukaan ole kieltäytynyt noudattamasta sopimusta. Varmaan sellaisiakin ongelmia kimpoissa ilmenee, mutta sama ongelma on kerrostaloissa, yhdistyksissä, valtioissa jne. Uusien härvelien hankinnassa on joskus pitänyt tehdä kompromisseja.

• seppomartti
        alehandr kirjoitti:

Mun kimppasopimuksissa on ollut kohdat että
        - vene pidetään tietyssä kunnossa eli kaikki korjataan aina heti ja
        - purjeet vaihdetaan vähintään 5 vuoden välein, ellei yksituumaisesti päätetä toisin.
        Ja muita korjaamista koskevia sääntöjä.

Koskaan ei kukaan ole kieltäytynyt noudattamasta sopimusta. Varmaan sellaisiakin ongelmia kimpoissa ilmenee, mutta sama ongelma on kerrostaloissa, yhdistyksissä, valtioissa jne. Uusien härvelien hankinnassa on joskus pitänyt tehdä kompromisseja.

Pointti on siinä, että yhteisomistus edellyttää yksimielistä päätöstä. Veneiden ja lentokoneiden kimpoissa on tullut vastaan erimielisiä. Näillä on silloin tavallaan veto - oikeus ja se on ns " villakoiran ydin". Osakeyhtiö tai yhdistys irtaimiston omistajana voi tehdä enemmistöpäätöksiä, "kimppa" eli yhteisomistus ei. Osakassopimuksella voi sopia, mutta voiko sopimuksella kävellä yhteisomistusta säätelevän lainsäädännön yli- tuskin.

• Alehandr

Vaikka en juristi olekaan, oletan että yhteisomistusta koskeva lainsäädäntö ei ole pakottavaa (kuten esim. työoikeus) eli siihen liittyvistä oikeuksista voidaan sopimuksellisesti poiketa. Voin olla väärässäkin.

Joka tapauksessa siinä vaiheessa kun lakikirjaa ruvetaan kaivamaan esiin, koko vene pitää laittaa välittömästi myyntiin, edellytykset yhteistoiminnalle ovat päättyneet. Mun kimpoista kiperimmät keskustelut ovat koskeneet sitä tarkoittaako veneen loppusiivous myös sormenjälkien pyyhkimistä kiiltäviltä lakkapinnoilta, eivätkä nekään ole olleet kovin kiperiä.

• seppomartti

Myös yhteiomistuksessa olevan esineen "myyntiin pano" edellyttää yhteistä päätöstä. Kokemuksen perusteella ei mene myyntiin ja yhteiomistuksen åurku on yllättävän hankala prosessi.

• KImpassa15Vuotta
        seppomartti kirjoitti:

Myös yhteiomistuksessa olevan esineen "myyntiin pano" edellyttää yhteistä päätöstä. Kokemuksen perusteella ei mene myyntiin ja yhteiomistuksen åurku on yllättävän hankala prosessi.

Kimpan purkupykälä lienee sopimuksen tärkein asia. Meillä oli kahden kimpassa pykälä, jossa kumpi tahansa saattoi aloittaa veneen myynnin täysin oikeuksin purjehdussesongin ulkopuolella. Sen jälkeen vene oli myytävänä myös sesongin aikana. Toisella osapuolella oli etuosto-oikeus. Olen ollut kahdessa eri kimpassa ja molemmissa homma hoitui ilman ongelmia.

• kimpppaa
        KImpassa15Vuotta kirjoitti:

Kimpan purkupykälä lienee sopimuksen tärkein asia. Meillä oli kahden kimpassa pykälä, jossa kumpi tahansa saattoi aloittaa veneen myynnin täysin oikeuksin purjehdussesongin ulkopuolella. Sen jälkeen vene oli myytävänä myös sesongin aikana. Toisella osapuolella oli etuosto-oikeus. Olen ollut kahdessa eri kimpassa ja molemmissa homma hoitui ilman ongelmia.

>>Toisella osapuolella oli etuosto-oikeus.
        Jep, kuulostaa hyvältä. Miten määrättiin hinta, jonka toinen osapuoli maksaa? Siitähän sitä usein erimielisyyttä tulee.

• KImpassa15Vuotta
        kimpppaa kirjoitti:

>>Toisella osapuolella oli etuosto-oikeus.
        Jep, kuulostaa hyvältä. Miten määrättiin hinta, jonka toinen osapuoli maksaa? Siitähän sitä usein erimielisyyttä tulee.

Kummassakaan myynnissä ei käytetty etuosto-oikeutta ja myynti sujui yhteisymmärryksessä. Myyjä vastasi kaikista myyntikuluista. Toinen osapuoli olisi maksanut puolet ostajan tarjouksesta. Myyjällä oli täydet oikeudet hyväksyä tarjoukset. Etuosto-oikeus oli voimassa kaksi vuorokautta. Kaupankäynti vie sen verran aikaa, että toinen on hyvin ehtinyt miettiä käyttääkö mahdollisesti etuosto-oikeuttaan. Ostajalle etu-ostopykälästä kerrottiin heti kaupanteon alussa, joten kaikki osapuolet tiesivät pelin säännöt.

• MattiSnoopy
        seppomartti kirjoitti:

Pointti on siinä, että yhteisomistus edellyttää yksimielistä päätöstä. Veneiden ja lentokoneiden kimpoissa on tullut vastaan erimielisiä. Näillä on silloin tavallaan veto - oikeus ja se on ns " villakoiran ydin". Osakeyhtiö tai yhdistys irtaimiston omistajana voi tehdä enemmistöpäätöksiä, "kimppa" eli yhteisomistus ei. Osakassopimuksella voi sopia, mutta voiko sopimuksella kävellä yhteisomistusta säätelevän lainsäädännön yli- tuskin.

Seppomartti on tämän osaston kokeneimpia kirjoittajia ja on aina tuonut esille täyttä asiaa. Tämä aihe on laaja ja siitä pitäisi jonkun kirjoittaa kirja. Ehkä sellainen onkin suomen kielellä olemassa? Mitä enemmän purjehduskokemusta ja kimppakokemusta jäsenillä olisi sitä helpommin yhteiselo alkaisi luistaa. Myös kimpan homogeeninen rakenne auttaa, mutta "ihanteellinen kimppa" tai huonommi yhteensopivalta näyttävä kimppa saattaa menestyä hyvin tai huonosti. Jos kimpassa on joku tai useampia, joiden purjehduskokemus on vähäinen kannattaisi lukea purjehdusseikkailuja Itämeren piirissä. Mitä kaikkea faktaa voi purjehtijalle merellä ja maalla tapahtua. Se toisi epätasaisen kimppajoukon lähemmäksi toisiaan. Itämeri on mielestäni sopiva meri, sillä jos siellä pärjää, niin selviää Välimerellä ja Karibiallakin.

• Alehandr

Samalla logiikalla parisuhde on vaarallinen/mahdoton. Tai työsuhde. Firman perustaminen. Ihmisten kanssa toimiessa on aina riskejä. Kimppavene ei siitä poikkea mielestäni kumpaankaan suuntaan.

Mielenkiintoista on että kimppaomistuksen mahdollisuuskin herättää niin valtavaa vastustusta. Minä esimerkiksi en pidä veneessä televisiota, enkä sellaista sinne haluaisi. Usein satamissa näkee että toisissa veneissä on. En silti raivoa siellä enkä täällä miten perseestä on katsoa veneessä televisiota. Katsokoot. Varmaan ihan kivaa jonkun mielestä.

• seppomartti

Niin sanotusti "Siperia opettaa". Kimppaveneistä olen luopunut vuosikymmeniä sitten. Oli hyviä ja jopa oikeuden ratksistavaksi päätyneitä huonoja- paperilla tehdyistä sopimuksista huolimtta. 4 vuotta olen yrittänyt purkaa kimppakoneen omistusta tai myydä pois eikä ratksu ole lähellä yhtään lähempänä kuin 4v sitten..

• JoKolmasHyväKimppavene

Tuota riitaisten vene- ja lentokonekimppojen tarinaa lukiessa tulee miettineeksi, onkohan noilla kimpoilla jokin ongelmallinen yhteinen tekijä.
        Minulla on 20 vuoden ajalta kokemusta kolmesta eri venekimpasta, kaikki ovat toimineet hyvin. Tunnen pari muutakin hyvin toimivaa venekimppaa.
        Huonojakin venekimppoja on. En tosin sellaisia tunne, mutta niin olen lukenut tältä palstalta.

• tiimieisovinarsistille

Jos minä uskon kimppaveneilyyn kolmen eri kerran jälkeenkin vielä, niin pitääkö minun vaihtaa mielipidettäni, jos joku tietäväinen narsisti ei kimppaan usko?

• seppomartti

Ei tarvitse vaihtaa mielipidettä. Niitä voi olla enemmän kuin yksi oikea.

• Didodk

Tämä oli järkevin kommentti, mitä olen näillä palstoilla koskaan nähnyt. Ja tämä ei ole sarkasmia.

• KKimppa

Meillä on kolmen hengen venekimppa. Olemme sopineet, että maksamme veneilystä yhteiseen rahastoon 15 euroa per vuorokausi eli esimerkiksi kolmen viikon loman venevuokra on 315 euroa.

Tällä keinoin saamme rahat veneen huoltoon. Rahaan sidottu käyttö myös kaiketi kannustaa pohtimaan, kuinka venettään käyttää, koska mitä enemmän sitä tuhoaa, sitä enemmän rahaa kuluu tuhotun korjaamiseen.

• Qwerty23

Sanoisin, että kimppaa kiivaasti vastustavat ovat juuri niitä, joille se ei sovi, ja kannattajat niitä joille se sopii. Toinen kimppa menossa, kummassakaan ei mitään ongelmia, välillä oli pitkään yksin omistettu vene. Kimppa toimii meillä. Emme koe olevamme kovin vaikeita ja helposti riitaantuvia. Silti on hyvä tehdä kirjallinen yhteiskäyttö- ja hoitosopimus. Kertaakaan emme ole siihen tosin turvutuneet.

• Ariel371

Aikoinaan ensimmäistä purtta ostaessani törmäsin näihin kimpanpurkajiin kahdesti. Veneet olivat myynnissä normaalisti, mutta kukaan ei puhunut kimppaomistuksesta ennen kuin menin veneitä katsomaan ja tein ihan kunnolliset ostotarjoukset. Tarjouksiin vastattiin sitten kielteisesti parin päivän jälkeen. Olin siis kimpanpurun hinnoittelija ja veneet eivät olleet aidosti myynnissä. Se harmitti silloin.

Kolmas vene, kimppavene alunperin sekin, mutta yhteisomistus oli purettu ennen myyntiinlaittoa. Tosin paperityöt olivat hiukan keskeneräiset... Sain luopuneelta kuitenkin vakuutuksen että hän ei ole enää osaomistaja ja sitten teimme kaupat veneen kokonaan itselleen lunastaneen kanssa.

Kun laitatte kimppaveneitä myyntiin, tehkää se tosissanne jottei syytön, harvalukuinen ostajakunta tunne itseään hyväksikäytetyksi. Kyrdee ajella jokunen sata kilsaa, tykätä veneestä, tehdä hyvä tarjous ja sitten saada hylsy ja tajuta ettei ulkopuoliselle myyminen ollut alunperinkään tarkoitus.

Sittemmin olen ostanut veneeni suoraan veistämöltä ja antanut vanhan sinne vaihdossa. Sen verran meni usko privaattikauppoihin.

• KImpassa15Vuotta

Minusta myyjät ovat käyttäytyneet tosi hölmösti. Joka haluaa pois kimpasta, haluaa luonnollisesti mahdollisimman hyvän hinnan. Toisen osapuolen ollessa mahdollisena ostajana, on ulkopuolisella ostajalla kilpailija. Sen tiedon pimitys on älytöntä, koska se rajoittaa kilpailua. Kilpailu yleensä lisää hintaa.

• KauppiaatEiTykkääKimpast

Kuinkahan paljon näistä "kimppaveneiden" kritisoijista on veneiden myyjiä jotka ei ole saaneet omaa venettään myytyä jos veneilijät on perustaneet "liian" paljon onnistuneita kimppavene yhtymiä jolloin tietenkin myytyjen veneiden määrä jää pienemmäksi kun jokainen ei tarvitse omaa venettään laiturissa pidettäväksi.

• KimpastaLuopunut

"onnistuneita kimppavene yhtymiä"

Ihanko tosissaan?

• omaomistus

osta oma !!

• Halpaveneonnistuu

Kalliin veneen kimppa voi olla paha, sillä jokainen karilleajo tai remppa on auton hintainen. Persaukisella osakkaalla on potentiaalinen intressi nuukailla ja myös piilotella ongelmia. Myös veneen kuntoon liittyvät näkemykset voivat poiketa. Tietty jos ihmiset tuntee toisensa ja taloudellinen puskuri kestää irtisanomiset ym. niin sitten ei tule ongelmia.

Mutta halvan veneen kimppa on ihan Tunne.Tunnen yhden puufolkkarikimpan jossa on kohtuullisesti keväthommaa - kaksi perhettä tekee isommankin homman hujauksessa. Paatissa on aika vähän kiinni, ja kimppa on sopuisa.

Olen itse yhdistyksessä jolla on vene. Toimii.

• 7ja11

Onko sinulla kokemusta kalliin veneen kimpasta, vai kuvitteletko asiaa. Olen ollut kahdessa eri kimpassa. Molemmat veneet olivat Suomen mittapuun mukaan sieltä kalliimmasta päästä. Sopimuspykälät olivat sellaiset, että karilleajoa tai mitään muutakaan ongelmaa ei varmasti kannattanut peitellä. Vakuutukset olemattomilla omavastuulla pitivät siitä huolen.

• Eioleei
        7ja11 kirjoitti:

Onko sinulla kokemusta kalliin veneen kimpasta, vai kuvitteletko asiaa. Olen ollut kahdessa eri kimpassa. Molemmat veneet olivat Suomen mittapuun mukaan sieltä kalliimmasta päästä. Sopimuspykälät olivat sellaiset, että karilleajoa tai mitään muutakaan ongelmaa ei varmasti kannattanut peitellä. Vakuutukset olemattomilla omavastuulla pitivät siitä huolen.

Ei ole kokemusta. Kuvittelen. Hienoa, jos olette sopimustekniikalla voittaneet kaikki esteet.

Tarkkaan ottaen minulla ei ole edes kokemusta halvasta kimppaveneestä, mutta lainailen venettäni.

• Karinpauloissa

Lainasin kallista venettäni naiselle. Nainen ajoi sen Karille. Olivat kuulemma naineet. Tuli ero, omaisuus jaettiin ja vene meni. Ei kannata veneitä lainailla.

• Venekimppa

Alkuperäiseen kysymykseen, itselläni sama projekti käynnissä. Olen omistanut oman purjeveneen tähän kevääseen asti. Kimppa sopisi paremmin, koska muuten vene on pahimmillaan aika paljon laiturissa. Muutakin on kiva tehdä lomalla, kuin pelkästään olla merellä. Vieläkö kaipaat mahdollisia venekimppalaisia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe