Sain kokoproteesit viime vuonna ja niiden saannin jälkeen rupesivat suun limakalvot oireilemaan. Ennen proteeseja ei ollut mitään oireita.
Ensin tuli kitalakeen kutinaa, kurkku oli karhea ja kutisi, aftoja ilmestyi, limakalvot punottivat ja kirvelivät. Vaihdoin siinä välillä hammastahnaakin ja proteesien pesusta huolehdin kunnolla.
Nämä oireet putkahtivat, kun olin pessyt proteesit kerran pari astianpesuaineella. Huuhtelin ne kyllä kunnolla. Luovuinkin sitten tästä astianpesuaineella pesemisestä.
Nytkin välillä suuta kirveltää tomaatit, suklaa ja kirpeät syömiset. Aftojen piikkiin ei kait voi kaikkea laittaa. Nyt olen tehostanut pesuja, mutta limakalvot ovat paikoin arat ja saattavat vuotaa joskus verta. Vanhan ajan tehokas suolavesipurskuttelu on tehnyt hyvää suulleni.
Aftat todettiin lääkärissä aftoiksi eikä silloin ainakaan hiivasta ollut puhettakaan, joten hiivasta oireet eivät kait johdu. Oliskohan joku allergia ?! Nuorena sain oireita mansikoista sekä juuri tomaateista, mutta ne menivät ohi...taisivat sitten palata.
Suun limakalvot
10
1387
Vastaukset
- meikpiis75
Proteesin alla oleva punoitus viittaa aina tulehdukseen. Yleensä sen syynä on proteesistomatiitti eli sienitulehdus. Stomatiitti voi olla myös sienien ja bakteereiden sekainfektio. Oireesi viittaavat juuri proteesistomatiitiin: suun kirvely, limakalvojen punotus ja arkuus. Myös makumuutokset ja paha haju jne. ovat stomatiitin oireita.
Proteesistomatiittia syntyy yleisimmin silloin, kun proteesia ei puhdisteta riittävän usein ja riittävän huolellisesti. Juuri se käsiastianpesuaine on tehtävään sopiva. Hammastahnaa ei saa käyttää, se naarmuttaa proteesin. Mitä nykyään käytät proteesin pesemiseen?
Myös huonosti sopivat ja limakalvoja ärsyttävät proteesit voivat heikentää limakalvojen vastustuskykyä ja lisätä tulehdusvaaraa. Miten sait proteesisi? Tehtiinkö ne immediaattina eli poistettiinko hampaat ja sait proteesin suuhusi samalla käynnillä, vai tehtiinkö proteesit vasta poistojen jälkeen? Varsinkin immediaattiproteesi täytyy pohjata melko pian, parin-kolmen kuukauden sisällä sen valmistumisesta, jotta limakalvoissa tapahtuneet muutokset saadaan tallennettua proteesiin. Jos näin ei tehdä, proteesin alle jää aina vain enemmän tyhjää, jolloin se keikkuu yhtäällä ja painaa toisaalle. Tässä saattaa olla toinen mahdollinen oireidesi aiheuttaja.
Proteesistomatiittia aiheuttavat toisinaan myös erilaisten kemiallisten aineiden tai allergeenien imeytyminen proteesimateriaaliin (muovi on aina huokoinen aine). Altistavia tekijöitä ovat mm. pitkäkestoiset infektiot, lääkkeet (antibiootit, kortikosteroidit, immunosuppressiivit, solusalpaajat), aliravitsemus (rauta, B12, C-vitamiini), sisäerityshäiriö (diabetes, hypotyreoosi), verisairaudet (leukemia, agranulosytoosi) sekä vähentynyt syljeneritys (lääkkeet, sädehoito, atrofia).
En usko vaivoijesi aiheutuneen ainakaan tuosta astianpesuaineesta, mutta saattaahan olla kyseessä tosiaan jokin allergiakin. Lähtisin kuitenkin ensin hammaslääkärin kautta selvittämään onko suussa stomatiittia, hiivaa -jotain muuta tulehdusta. Selkeästi limakalvot eivät ole kunnossa ja asia täytyy hoitaa. Stomatiitti voidaan testata tekemällä viljely.
Joskus hyvin harvoin limakalvojen kirvely johtuu allergisoitumisesta proteesimuoville.- Nypyt ja näpyt
Sain proteesit immediaattina. Pohjustusta ei ole tehty. Pysyvät hyvin suussa, eivät keiku eikä ruokaa mene väliin. Hiivat tarkastettiin ilman kokeita tosin ja hiivalta ei lääkärin mukaan vaikuttanut. Hammastahnaa epäiltiin yhdeksi syyksi. Pesen hampaani aamuin ja illoin, lankailen myös. Proteesit pesen tosin nyt pelkällä vedellä ja proteesiharjalla, kun en uskalla sitä Fairya käyttää enää.
Proteesien alla ei ole punoitusta, vaan limakalvot lähinnä poskissa sekä muuallakin kirvelevät ja punoittavat.
Syljen eritys on normaalia. Mitään lääkitystä ei ole, paitsi nuo antibioottikuurit viime vuonna. Mitään sairautta ei ole todettu, mitä nyt allerginen nuha vaivaa silloin tällöin. Voivatko särkylääkkeet aiheuttaa suussa kirvelyä tai punoitusta ? Niitä olen syönyt viime vuonna jokusen paketin, nyt jo tosin vähemmän.
Pitäisikö vaihtaa tahna apteekin tahnaan ? - meikpiis75
Nypyt ja näpyt kirjoitti:
Sain proteesit immediaattina. Pohjustusta ei ole tehty. Pysyvät hyvin suussa, eivät keiku eikä ruokaa mene väliin. Hiivat tarkastettiin ilman kokeita tosin ja hiivalta ei lääkärin mukaan vaikuttanut. Hammastahnaa epäiltiin yhdeksi syyksi. Pesen hampaani aamuin ja illoin, lankailen myös. Proteesit pesen tosin nyt pelkällä vedellä ja proteesiharjalla, kun en uskalla sitä Fairya käyttää enää.
Proteesien alla ei ole punoitusta, vaan limakalvot lähinnä poskissa sekä muuallakin kirvelevät ja punoittavat.
Syljen eritys on normaalia. Mitään lääkitystä ei ole, paitsi nuo antibioottikuurit viime vuonna. Mitään sairautta ei ole todettu, mitä nyt allerginen nuha vaivaa silloin tällöin. Voivatko särkylääkkeet aiheuttaa suussa kirvelyä tai punoitusta ? Niitä olen syönyt viime vuonna jokusen paketin, nyt jo tosin vähemmän.
Pitäisikö vaihtaa tahna apteekin tahnaan ?No se pohjaus on ainakin syytä tehdä, jos proteesit ovat yli 3 kk vanhat ja immediaattina kerran valmistetut. Vaikket itse huomaisikaan tarvetta, on suussasi pakosti tapahtunut muutoksia. Miksi ihmeessä oottaa riski ja kerätä itselleen ongelmia. Pohjaus on ehdottomasti proteesin huoltoon kuuluva normaali toimenpide, josta hammaslääkärin pitäisi muistuttaa täysin rutiininoimaisesti, kun uudet proteesit ovat valmistuneet. En ymmärrä moista leväperäisyyttä.
Koita pestä vain Fairyllä tai muulla käsiastianpesuaineella, ne ovat riittävän hellävaraisia. En usko sen olevan ongelman lähde. Pelkkä vesi ei riitä pitämään proteesia puhtaana. Ja jos ongelmana on aineiden imeytyminen proteesiin, kannattaa kokeilla proteesien puhdistukseen tarkoitettuja poretabletteja. Ainakin osa niistä on muistaakseni "syväpuhdistavia". Löytyy apteekista ja suurimmista marketeista.
Kannattaa ainakin kokeilla omien jäljelläolevien hampaiden pesuun jotain apteekin herkälle suulle tarkoitettua tahnaa. Merkkejä on useita, eräs niistä kotimainen Salutem. Saattaahan olla, että hammastahnan natriumlauryylisulfaatti ärsyttää limakalvojasi.
- Kokeile
Proteesien pesua jollakin hammastahnalla, mikä ei naarmuta. Sellaisia varmaan löytyy kaupoista. Olen itse pessyt proteesit ihan tavallisella tahnalla ja kaikki on ihan ok. Astianpesuaineessa saattaa olla jokin sellainen aine, joka ärsyttää suuta, sitä kun ei ole varsinaisesti tarkoitettu suuta varten. Jos kerran olet huomannut astiksen ärsyttävän, niin älä ihmeessä käytä sitä, sillä onhan niitä muitakin aineita proteesien pesua varten esim. juuri suuhun tarkoitettu - hammastahna.
- meikpiis75
Tavallisella hammastahnalla _ei_ saa pestä proteesia. Jos tahnaa haluaa käyttää, kannattaa hankkia juuri proteesien pesemiseen tarkoitettu tahna, joka ei siis ole hammastahna. Luulisi löytyvän suurimmista marketeista ja apteekeista, esim. Wernet-sarjasta.
- Milla
meikpiis75 kirjoitti:
Tavallisella hammastahnalla _ei_ saa pestä proteesia. Jos tahnaa haluaa käyttää, kannattaa hankkia juuri proteesien pesemiseen tarkoitettu tahna, joka ei siis ole hammastahna. Luulisi löytyvän suurimmista marketeista ja apteekeista, esim. Wernet-sarjasta.
Onko tämä nyt mainostamista, kun mainitsen käyt-
tämäni tahnan nimen? Minulla on neljän hampaan
osaproteesi, jonka pesen joka päivä Dentu-Creme
nimisellä tahnalla. Olen ostanut sen marketista
ja putkilossa lukee, että on erikoistahna hammas-
proteesien puhdistukseen. Suosittelen kokeile-
maan, hintakin kohdallaan ja proteesi pysyy raik-
kaana. - meikpiis75
Milla kirjoitti:
kaana.Hyvä että kerrot hyvän tuotteen nimen. Palstalla ei saa mainostaa kaupallisia palveluja. Tuotteista täällä voidaan puhua, sillä ne liittyvät kiinteästi hammashoitoon ja hampaiden hyvinvointiin. Veisi kohtuuttomasti aikaa ja energiaa yrittää selostaa kaikkea kiertoteitse -eikä kunnollinen keskustelu olisi mahdollista.
- Nypyt ja näpyt
Milla kirjoitti:
kaana.Kiitos vinkistä ! Täytyy mennä kauppaan ja ostaa ja kokeilla. Astianpesuaineen jätän sitten niille astioille !
- Kaupassa katselin
Nypyt ja näpyt kirjoitti:
Kiitos vinkistä ! Täytyy mennä kauppaan ja ostaa ja kokeilla. Astianpesuaineen jätän sitten niille astioille !
Tässä tahnassa on juuri sitä natriumlauryylisulfaattia, joka saattaa olla haitallinen aftaiselle suulle. Vaikka sillä siis pestään vain ja ainoastaan tekareita, mutta tahna saattaa ärsyttää aftoihin taipuvaisen ihmisen limakalvoja, sillä jäämiä aineesta jää tekareiden pintaan pesuissa.Kannattaa lukea tuoteseloste aina tarkkaan ennen kuin tekee ostoksia.
- Nypyt ja näpyt
Vaihdoin vaahtoamattomaan tahnaan, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia ja se toi apua. Enää ei kirvele ja punotus on vähenemään päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951486Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231248- 50988
- 70930
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53830- 56822
- 102804
- 82800
- 32745