Koska tunteet loppuvat

Tossukkamies

Olen eronnut vaimosta viime vuonna jo. Ero oli pitkä prosessi. Nyt kun asiat on kunnossa, huomaan miten järkyttävän paljon onkin tunteita.
En kehtaisi ikinä hänelle tunnustaa, että ikävöin ja rakastan häntä vielä. Näen kaiken aivan uusin silmin nyt kun aikaa on kulunut.
Pahinta tilanteessa on, kun olen aloittanut seurustellut jo uuden kumppanin kanssa ja kaikki on mennyt ihan mukavasti. Silti huomaan ikäväkseni vertailevani uuttaa entiseen. Ahdistaa ja hävettää. Eniten kaipaa ex-vaimon kanssa ollutta yhteyttä ja intohimoa, jota ei uuden kanssa vain tule. Olen ehkä ihan surkea tossukka. Onko kokemusta asiasta, kuinka kauan suruaika kestää?

30

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VoisikoAikaHoitaaAsian

      Tuo ei taida olla ihan tavatonta. Aika kultaa muistot jne. Ja kyllähän ihminen on hieman kaukokaipuinen. Tietysti jos teillä on lapsia, niin yhteys tulee olemaan jollain tasolla erosta huolimatta.

      Oletko puhunut asiasta tälle uudelle? Miten hän suhtautuu asiaan tai exääni ylipäätään?

      Minä olen myös eronnut. Omalta osalta mitään kaipuuta exään ei ole. Nykyinen ja ex ovat tavanneet kerran pari pihalla. On vaivaannuttavaa ja toisaalta koomista, kun näkee heidän välinsä olevan jokseenkin.... Kiusaantuneet tai aggressiiviset, vaikka eivät edes tunne toisiaan.

      • Tossukkamies

        En tietenkään voi tästä kertoa, sehän olisi niin loukkaavaa häntä kohtaan. Aika kultaa muistoja, sekin on totta. Pahinta on huomata, että miksi ei silloin aikanaan ymmärtänyt mitä oli, ennen kun sen sitten menetti. Todella kiusallista kun ex-vaimo pyörii mielessä ja tiedän sen jo olevan pettämistä. Ajattelen hyvin seksuaalisiakin asioita ja en ikinä voisi niitä kertoa kenellekkään. Luulin, että elämä helpottuu kun erotaan ja uusi elämänvaihe alkaa. Huomaan myös ottavani yhteyttä ex-vaimoon pienistäkin ns.asioista vain kuullakseni hänen äänensä. Kerran hän kysyi, että onko kaikki hyvin ja tietenkin miehekkäästi sanoin, että on. Hän ei ikinä varmasti uskoisi, että mitä mielessäni liikkuu.


      • Nimimerkkixxx

        No älä ole tossukka, vaan valloita vaimosi takaisin. Kerro miten ainutlaatuinen hän on.


    • 46vee

      Minusta 1v on lyhyt aika toipumiseen. Itse tein sen virheen, että lähdin heti deittailemaan eron jälkeen. Vaikka tunteita ei ollut enää exää kohtaan ollut vuosiin, oli toipuminen pitkä prosessi. Tärkeintä on minusta surra niin kauan kuin surettaa ja antaa itselleen lupa kaivatakin. Avioero on epäonnistuminen, joka aina jättää jälkensä. Helppo olla jälkiviisas, mutta pari vuotta meni itselläni surra hajonnutta perhettä.

      • uhhutti

        Avioero voi olla myös todella järkevä ja hyvä päätös.


    • nuuskamu

      Miksi ihmeessä olet nykyisen kumppanisi kanssa? Suhteenne ei vaikuta kovin hyvältä. Ei kukaan nainen halua sellaista miestä, joka haikailee eksän perään.

      • Tossukkamies

        Uusi nainen ja suhde häneen on vielä aika pinnallista. Ei edes virallisettu vielä, tapaillaan, ei asuta yhdessä. Ei hän tiedä, mitä mielessäni liikkuu. Tiedän, että olisi todella loukkaavaa jos sanoisin.


      • opiyp
        Tossukkamies kirjoitti:

        Uusi nainen ja suhde häneen on vielä aika pinnallista. Ei edes virallisettu vielä, tapaillaan, ei asuta yhdessä. Ei hän tiedä, mitä mielessäni liikkuu. Tiedän, että olisi todella loukkaavaa jos sanoisin.

        Ei nykyään edes tavoitelle mitään yhdessä asumista ellei ole pakko. Yhdessä asuminen ei ole mikään parisuhteen mittari. Ja mitä tarkoittaa parisuhteen virallistaminen? Avioitumista?


    • kdep

      Erostasi on vasta tosi vähän aikaa. Pari vuotta vähintään menee, että kaipaus lakkaa. Ilmeisesti olet se jätetty osapuoli?

      Älä suotta tunne syyllisyyttä tunteistasi, ne ovat aivan normaaleja, koska avioliitossa on ollut kyse vakavasta sitoutumisesta. Tämä uusi suhde ei voi millään olla samalla syvyydellä, kun toipuminen on kesken.

      Älä anna uudelle suhteellesi mitään lupauksia. Minusta voit hyvin sanoa, että entiset asiat välillä pyörivät mielessä menemättä yksityiskohtiin. Ja että tästä tunnet syyllisyyttä. Mutta välttämättä ei tarvitse sanoa mitään, sen sijaan voit kaikessa hiljaisuudessa mennä vaikka parin kerran terapiaan. Siellä voit puhua kaipuun pois.

      En usko näihin vanha suola janottaa -juttuihin. Ei niistä tule mitään, koska suhde on loppunut ja luottamus on silloin mennyttä eikä sitä voi useimmiten enää takaisin rakentaa. Riippuu tietysti vähän eron syistä, mutta useimmiten ainakin naisten puolelta ero on harkittu ja varma asia.

      • Tossukkamies

        Erosimme yhteisestä sopimuksesta. Eron syitä oli toki moina ja elämäntilanne oli silloin hyvin vaikea ja siinä oli paljon muutoksia ja kriisejä. Kolmansia osapuolia erossa ei ollut. Ehkä etääntyminen oli tullut niin varkain, että kumpikaan ei ollut tunnetasoaan hoitanut. Puhevälit ja sopu tulivat eron jälkeen hiljalleen, jopa sellainen hyvä yhteys takaisin. Asioiden selvittyä olikin yllättäen aikaa miettiä oikein ajan kanssa, mitä vasta oli tapahtunut.
        Olin ehkä niin naivi, että kuvittelin uuden suhteen tuovan piristystä ja uuden elämän. Se pahalle tuntuukin, kun huomaan sen juurikin herättävän kysymyksiä. Uusi nainen olikin aluksi huumavaan ihana kokemus kun tuntui olevansa taas mies.
        Tunne hiipui aika nopeasti kun huomasin olevani jopa mustasukkainen ex-vaimon sinkkuseikkailuista ja "kukkaan puhkeamisesta". Jotenkin pitkässä suhteessa ei edes näe vaimoaan kriisien keskellä. Terapia kuulostaa kyllä hyvälle, voisin kysyä sitä. Tuntuu, että asian selviäminen tarvitsee ulkopuolista näkökantaa.

        Kamala myöntää, että jos ex-vaimo pyytäisi takaisin, lähtisin heti ja uudelta pohjalta. Se ei olisi mikään ratkaisu. Ero on ero ja uskon myös siihen, että suhde ei olisi enää samanlainen.
        Yritin kysellä hienovaraisesti naisystävältäni, mitä mieltä hän on yleisesti sellaisesta kun edelliset suhteet kummittelevat. Hänestä sellainen on sairasta ja ihminen on silloin läheisriippuvainen. Se siitä sitten.
        Kiitos kommenteista. Vähän helpottaa kun saa edes kirjoittaa näitä tuntojaan.


      • Go_To_Love
        Tossukkamies kirjoitti:

        Erosimme yhteisestä sopimuksesta. Eron syitä oli toki moina ja elämäntilanne oli silloin hyvin vaikea ja siinä oli paljon muutoksia ja kriisejä. Kolmansia osapuolia erossa ei ollut. Ehkä etääntyminen oli tullut niin varkain, että kumpikaan ei ollut tunnetasoaan hoitanut. Puhevälit ja sopu tulivat eron jälkeen hiljalleen, jopa sellainen hyvä yhteys takaisin. Asioiden selvittyä olikin yllättäen aikaa miettiä oikein ajan kanssa, mitä vasta oli tapahtunut.
        Olin ehkä niin naivi, että kuvittelin uuden suhteen tuovan piristystä ja uuden elämän. Se pahalle tuntuukin, kun huomaan sen juurikin herättävän kysymyksiä. Uusi nainen olikin aluksi huumavaan ihana kokemus kun tuntui olevansa taas mies.
        Tunne hiipui aika nopeasti kun huomasin olevani jopa mustasukkainen ex-vaimon sinkkuseikkailuista ja "kukkaan puhkeamisesta". Jotenkin pitkässä suhteessa ei edes näe vaimoaan kriisien keskellä. Terapia kuulostaa kyllä hyvälle, voisin kysyä sitä. Tuntuu, että asian selviäminen tarvitsee ulkopuolista näkökantaa.

        Kamala myöntää, että jos ex-vaimo pyytäisi takaisin, lähtisin heti ja uudelta pohjalta. Se ei olisi mikään ratkaisu. Ero on ero ja uskon myös siihen, että suhde ei olisi enää samanlainen.
        Yritin kysellä hienovaraisesti naisystävältäni, mitä mieltä hän on yleisesti sellaisesta kun edelliset suhteet kummittelevat. Hänestä sellainen on sairasta ja ihminen on silloin läheisriippuvainen. Se siitä sitten.
        Kiitos kommenteista. Vähän helpottaa kun saa edes kirjoittaa näitä tuntojaan.

        Haluan vastata sinulle, mutta en oikein osaa puhua ajatuksiani sanoiksi. Tunnistan kuitenkin kirjoituksestasi oman eroni piirteitä.

        Vuosia olimme oikeasti hyviä kavereita, sielunkumppaneita. Mutta ne parisuhteen epäkohdat söi salakavalasti kivijalan rakkaudeltamme. Eropäätös oli yhteinen. Aika ihan miehellä oli joku toinen ja sitten taas toinen.Mutta... Halusi ja haluaa takaisin. Näkee nyt asioita, joita ei huomannut liittomme aikana. Olen noussut jalustalle - aivan aiheetta. Uskon sen olevan jotain kaipuuta kullatuihin muistikuviin. Ei olisi erottu, jos olisi ollut hyvä olla kokonaisvaltaisesti.

        Ex mieheni sanoo samoin kuin sinä, että ymmärtää vasta nyt mitä on menettänyt. Se ei riitä. Kun suhde on mennyt niin se on mennyt. Siihen ei kannata jumittua eikä tuhlata elämäänsä aiemman jossitteluun. Mene eteenpäin, anna tilaa rakkaudelle joka sinulle on tarjolla avoimena edessäsi. Siis uusi kumppanisi. Ei ole ollenkaan itsestäänselvää että on mahdollisuus oikeasti tutustua ja sitoutua uuteen ihmiseen, joten älä menetä nykyistä mahdollisuuttasi. Syvenny ja tutustu. Älä katoa menneisyyden palvomiseen.


      • Tossukkamies

        Tuokin on totta. Menneisyys ei saisi pilata tulevaisuutta. Uusi suhde ei pääse eteenpäin kun jokin estää, ehkä se on vielä tätä jälkisurua. Miehillä taitaa olla joku valuvika, että pitää menettää ymmärtääkseen mitä on ollut. Kyllä aika saattaa myös kullata asioita. Harmittaa, kun ei ole niitä hyvä hetkiä muistellut vielä suhteen aikana. Sinun miehesi ehkä haluaa pyytää anteeksi ja kiittää sinua sillä "jalustalle nostolla" Ehkä hän rakastaa sinua edelleen enemmän kun edes kehtaa koskaan tunnustaa.


      • Go_To_Love
        Tossukkamies kirjoitti:

        Tuokin on totta. Menneisyys ei saisi pilata tulevaisuutta. Uusi suhde ei pääse eteenpäin kun jokin estää, ehkä se on vielä tätä jälkisurua. Miehillä taitaa olla joku valuvika, että pitää menettää ymmärtääkseen mitä on ollut. Kyllä aika saattaa myös kullata asioita. Harmittaa, kun ei ole niitä hyvä hetkiä muistellut vielä suhteen aikana. Sinun miehesi ehkä haluaa pyytää anteeksi ja kiittää sinua sillä "jalustalle nostolla" Ehkä hän rakastaa sinua edelleen enemmän kun edes kehtaa koskaan tunnustaa.

        Kiitos kauniista vastauksestasi. Ex puolisoni on kertonut kyllä rakkaudestaan jne. Mutta sillä ei ole enää sijaa. Sille oli aikansa ja paikkansa, aika kun anelin rakkautta ja huomiota. Valitettavasti kaikelle on oma aikaikkuna. Se on tarjokka ja avoinna pitkään, mutta kun se menee kiinni, sitä ei avaa millään.

        Sinulle on nyt avoinna uusi aikaikkuna. Älä töpeksi sen suhteen . Avaa tiesi ja anna teille mahdollisuus.


    • Hei, täällä toinen tossukka, tossukkanainen. Ihan samaa olen pohtinut. Erosta on kulunut kohta puolitoistavuotta mutta vieläkin on tunteita entistä kohtaan. Minä olen se jätetty osapuoli. Ei ne tunteet ja rakkaus voi yhenäkkiä loppua. Vaikka kuinka järki toisin neuvoo niin tunteet ja järki kulkevat kilometritolkulla toisistaan. Täytyy antaa vaan itselleen aikaa. Nuo uudet suhteet on myös haastavia. Kovin epäileväksi olen tullut. Elää pitäisi niin kun tunteet neuvovat ja sitten kun niin olet tehnyt on tullut kunnolla turpiin. Ja se mikä ei tapa taatusti satuttaa ja ikuiset arvet jää. Näin ainakin nyt ajattelen.

      • Tossukkamies

        Hei Hilda. Tuollainen jätetyksi tuleminen on kun henkinen teloitus. Varmasti tehnyt erosta todella rankan. Ymmärrettävää, että toipuminen kestää vielä pidempään. Mitä itse ajattelisit, jos ex-miehesi tulisi lakki kourassa kertomaan, että katuu eroaan ja rakastaa sinua? Ei se tietenkään tehtyä tekemättömäksi saa ja haavoja paranna, mutta helpottaisiko se tunnepuolta jotenkin? Voimia toipumiseen kuitenkin. Ei ne tunteet aina ole ihmisen itsensä hallittavissa, pakko se nyt on itse myöntää.


    • RehellisyydenPuolesta

      Oletko kysynyt itseltäsi haluatko tunteiden loppuvan vai olla yhdessä tunteiden kohteen kanssa?

    • ToivoaOn2

      Etkö voi laittaa nykyistä suhdetta poikki ja kertoa exälle, että rakastat häntä...

      Ei koskaan ole myöhäistä...

      Ole rohkea...se palkitaan...

      • RehellisyydenPuolesta

        Tuohon suuntaan minäkin kysymykselläni vihjailin...


      • Tossukkamies

        En uskalla viedä asiaa noin pitkälle. Tuntuu vain sille, että on oltava mies ja kestää kaikki valinnat. Minä olen itse ollut silloin sitä mieltä, että ero on ainoa oikea ratkaisu ja elämä helpottuu. Tuntuisi kauhealle jos ex-vaimo on jo päässyt yli erosta ja sitten revittäisiin vanhoja tunteita auki. Ehkä miehenä olen niin tossukka tai pelkuri, että en vain pystyisi avautumaan. Olen kyllä sitäkin miettinyt, että jos ex-vaimo ajatteleekin samoin. Tiedän, että ero oli hyvin raskas hänelle, tuntuu nyt myöhemmin niin pahalle kun hän siitä silloin kertoi, en ymmärtänyt silloin. Nyt saan omalla tavallani maistaa omaa lääkettäni. Hävettää. Eteen päin tässä nyt vain on mentävä, surut surtava ja elettävä päätöstensä mukaisesti. Kiitos kirjoituksista, jotenkin tuntuu helpottavalle, että en ole ihan hukassa tunteiden kanssa.


    • öepol

      Onhan noita tapauksia, että jotkut ovat palanneet yhteen jopa 50 vuoden kuluttua erostaan. Ihmettelen vain, miksi ihmiset eroavat, jos kuitenkin rakastavat toisiaan. Ainakaan uutta parisuhdetta ei kannata aloittaa, jos ei ole varma että on päässyt eksästään yli.
      Suhtautumisesi uuteen naiseen kuulostaa ristiriitaiselta, kun kutsut häntä naisystäväksesi ja sanot että hänelle olisi todella loukkaavaa jos kertoisit mitä ajattelet, ja toisaalta kuitenkin sanot, että suhteenne on aika pinnallinen ja että vain tapailette. Ihan kuin et itsekään tietäisi, seurusteletteko vai ette ja haluatko olla hänen kanssaan vai et. Ehkä vain tuhlaat teidän molempien aikaa.

      • nämäonnäitä

        Vaikka rakastaa, voi arki olla niin mahdottomuus ja satuttavaa yhdessä, ettei yhteistä taivalta kannata jatkaa. Lisäksi tunteet ovat kummallisia, niin kuin tästäkin ketjusta näkyy. Ihminen saattaa olla täysin vakuuttunut, että mennyt on eletty ja nyt eteenpäin, kunnes jonakin kauniina päivänä toteaa itkeä vollottaen, miten hirveästi kaipaa entistään. Ei ihminen aina vain osaa.


    • timattina

      Oi miten hyvä ketju! Minulle on jätettynä naisena jäänyt sellainen mielikuva, että minun surressa pitkän avoliittomme hajoamista, eron toinen osapuoli kukoisti onnensa huipulla nuoren naisystävänäsä kanssa. Oma surutyöni oli todella rankaa ja käväisi elämästä luopumisen rajoilla. Tuo "henkinen teloitus" kuvaa tuntojani täydellisesti. Tuntui pahalta ettei toinen näyttänyt surevan eroa päivääkään.

      Kolme vuotta erosta takana ja ole nyt saanut voimani ja itsetuntoni takaisin. Elän mukavaa sinkkuelämää ja näen positiivistakin siinä että ero johti uusiin elämäntilanteisiin ja seikkailuihin. Mieheni sen sijaan tuntuu viesteistä päätellen aloittaneen surutyön vasta nyt. Olen ihmeissäni, mutta luulen että ihastus alkuvaiheessa siirsi eron käsittelyä. Nyt kun huuma on haihtunut eroon liittyvät asiat ovat ehkä ruvenneet mietityttämään ja kaduttamaan.

      En tod. näk. koskaan tule rakastamaan ketään niin kuin entistä puolisoani, mutta yhteen paluuta en näe mahdollisena. Eroomme liittyi niin paljon henkistä sadismia että en halua ottaa riskiä kokea sitä enää uudelleen. Ja mukaviakin ihmisiä maailmassa on.

      Aloittajalle kuitenkin arvostusta pohdinnoista. Minusta ajatuksesi ent. vaimostasi ovat kauniita. Hän ehkä arvostasi niitä, jos esität ne pyyteettömästi. Uusi kumppanisi sen sijaan ei kommenteista päätellen ole kovin mukava ja empaattinen ihminen.

    • 01010101012

      Ei pitäisi aloittaa suhdetta silloin kun on vaikeaa. Siinä käy helposti niin, että valitsee väärän ihmisen kumppanikseen. Kaipaa lohtua ja muuta, ja sitten alkaa kuvitella olevansa muka rakastunut siihen ihmiseen joka sattuu olemaan saatavilla.

      • Suru-lähtee-suremalla

        Tuo taitaa olla liiankin totta. Peittää surun laastarin alle. Luulee päässeensä helpolla ja ohittaneensa koko asian.
        Arki iskee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin naamalle. Siiten se vasta vaikeaa onkin. Miten selittää uudelle ihmiselle, että miksi ahdistaa ja masentaa. Vanhat suremattomat muistot kuormittavat uutta suhdetta enemmän kun arvaakaan. Huonossa tapauksessa kaikki ovat tyytymättömiä ja sitten koko rumba alkaakin alusta. Ei mikään helppo tilanne.


      • sGsb

        Luin jonkunsortin tutkimuksesta jonka mukaan naiset tyypillisesti surevat eroa heti ja isosti, mutta pääsevät itkut itkemällä ja asiaa puimalla kriisin yli parissa vuodessa. Sitten he jatkavat elämäänsä entistä vahvempina. Miehillä sen sijaan on taipumus yrittää lakaista eroon liittyvä surutyö syrjään ja siirtyä elämässä heti eteenpäin. Paitsi että ei sitä surutyötä voi yhtälöstä poistaa: kun eroa ei käsittele, siihen liittyät tunteet polttavat mieltä koko loppu iän.


      • nissa

        Ei sitä surua aina edes ole. Joskus surullisinta ei ole suhteen loppuminen, vaan se että on erehdytty ylipäätään aloittamaan suhde.


    • Äiti_on_paras

      Katos katos. Mutsinnussija ei ole päässyt vierottumaan sijais äitinsäkään rinnoilta.

      • Peräkamarin_uutisia

        Mutsinnussija näyttää olevan pahoin kahden AIDIN loukussa.


      • Perhepiirin_tragedia
        Peräkamarin_uutisia kirjoitti:

        Mutsinnussija näyttää olevan pahoin kahden AIDIN loukussa.

        Niin. Äidin ja SISKON. Muuuuahahahahahaha!


    • MielisairasTurusta

      Olet syntinen. Tule seurakuntaamme, niin saat armon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe