Kun töissä ei ole töitä!!

Pekkavaan85

Ehkä aiheesta on jo kirjoituksia, mutta ajattelin aloittaa uuden, uusilla keskusteluilla.
Onko täällä muita, joilla ei ole töitä työpaikalla, tai jos on kyse on muutamasta tunnista?
Itselläni on tilanne, että töitä riittää tunniksi/pariksi päivässä. Loput ajasta teen tätä (=surffaan netissä) En viitsisi käydä koko ajan mankumassa pomolle, kohta voi olla niin että työt päättyvät kokonaan ja mitäs sitten tehdään.. Äärimmäisen vituttavaa vain olla netissä koko päivän sillä tekemisen meininki löytyy itseltäni. Nyt enemmänkin olen vain turhautunut, en opi enkä kehity.
Tunnen myös ammattiylpeyden laskua sekä häpeää. Toisilla on kiire, mutta minulla ei ?

27

4648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyttöStadist

tuohan on loistava tilanne. voit alkaa opiskelemaan jotain, pyörittämään omia bisneksiä. vain taivas on rajana. vaihtoehtoisesti kahvihuoneessa on rentoa. netflixin kautta myös elokuvat tarjolla.

• kiirettäpittää

Pääasia että näyttää ahkeralta. Meillä toimistokäytävällä kun kävelen niin monella iltasanomat auki...itse huoltopuolella kävelen käytävillä joku työkalu kädessä....ja työvaatteissa pölyä antaa olla näytän ahkeralta.

• tuttua-on

Tiedän tunteen. Ei se mikään loisteliaskaan tilanne ole. Toimistotyössä tai missä tahansa missä olisi joku oma soppi missä tietokone netteineen, tuo vielä menettelisi, kun voisi tosiaan koneella näprätä omia hommiaan, selata nettiä, suunnitella harrastuksia, katsoa elokuvia jne.

Mutta kun pitäisi jossain tuotantohallissa yrittää koko päivä näyttää pomon valvovan silmän alla ja muiden työntekijöiden silmissä siltä, että on oikeasti jotain työtäkin tehtävänä, niin rankkaa on ja aika käy pitkäksi pyöriä hallia ympäri.

Monesti tosiaan jo töihin mennessä ei ole mitään tekemistä koko päivänä, tai sitten vaan joku maksimissaan parin kolmen tunnin pikku homma. Ja loppu päivä menee sormia pyöritellessä ja jotain tekemistä keksiessä, ja sekunnit tuntuvat minuuteilta, ja minuutit tunneilta.

• Pekkavaan85

Olen kyllä tässä yrittänytkin alkaa kehittämään itseäni. Olen lukenut netistä hyödyllisiä asioita ja opetellut uusia juttuja. Netflixiä en vielä ihan kehtaa katsoa, istun omalla koneellani ja tähän ei onneksi näe hyvin eli sinäänsä sitäkin voisi tehdä.. Hah.

Tämä taitaa olla yleistä suomessa, eli en ole yksin asian kanssa.. Eniten ärsyttää et muut mankuvat olevansa niiiiin kiireisiä ja ei ehdi tehdä mitään. Itse mietin mitähän siä sitten lukisi. Eipä siinä palkka juoksee ja itse ovat tähän apikkaan rekrynneet jonkun, ei pitäisi olal työntekijän asia koko ajan huolehtia omista töistä. Jos perehdytys olisi myös hoidettu hyvin, tod.näk olisi tiedossa tämä tilanteeni.

• 8675

Tiedän tunteen. V-mäisintä oli, että työtunneista piti pitää tuntikirjanpitoa eli kertoa mihin työaika oli käytetty. Oli aikamoinen keksiminen niissä tunneissa aina, lopulta en viitsinyt enää täyttää tuntikirjanpitoa, täyttämättömät tunnit vähennettiin palkasta vaikka kerroin että ei ole tekemistä ja kävin monesti kysymässäkin ja kertomassa tilanteestani.

• tuntikirjanpito

"V-mäisintä oli, että työtunneista piti pitää tuntikirjanpitoa eli kertoa mihin työaika oli käytetty. Oli aikamoinen keksiminen niissä tunneissa aina"

Tuo on erittäin vittumaista tuo tuntikirjanpidon täyttäminen työssä, jossa jokainen työtunti, josta on maksettu palkkaa, pitää pystyä laskuttamaan asiakkaalta. Puoli päivää saattaa mennä maleksiessa, kun töitä ei ole, niin sävelläpä siinä mitä olet muka tehnyt, ja pomo sitten laskuttaa asiakasta sen mukaan mitä on sävelletty, eli joku onnellinen asiakas maksaa tyhjästä.

Ja kun jätät täyttämättä, pomo soittelee, että missä olet ollut ja mitä olet tehnyt sinä ja sinä päivänä, kun ei tuntikirjanpito täsmää töissäoloaikaasi, jolloin pitää keksiä (valehdella) jotain, tai jää palkka saamatta. Erittäin vittumaista tuollainen tuntien kyttääminen. Jos työnantaja ei pysty töitä osoittamaan koko päivälle, niin työnantajan piikkiin se pitäisi mennä. Ei siitä työntekijää tai asiakasta pidä rankaista.

• 25432526

Sehän on selvää lemputtamista. Kysy esimieheltäsi mitä saat tehdä silloin kun varsinaisia muita tehtäviä ei ole, itsestäänselvästi ei voi netissä surffata. Voit tietysti yrittää ehdottaa jotain järkevää työhön liittyvää, mutta noissa tilanteissa pitää osata pitää puolensa, vaikka tuskin enää korjaantuu, joten uuden työnpaikan hakuun vaan ennenkuin pistävät pihalle. Silläkin merkitystä työpaikkaa hakiessa että onko töissä vai markkinoilla. Työnhaku on muuten muuttunut ammattimaiseksi, joten kannattaa varautua.

• voiplääh

Minulla töissä o töitä ja siinä ohessa selvittelee vielä muiden epämääräiset säätämiset, kun ollaan tietävinään mut ei kuitenkaan tiedetä. Saa jatkuvasti olla muiden eritä korjaamassa.

Työ on mieleinen, mutta. ...no....jätämpä kertomatta.

• voiplääh

Virheitä siis..... :D

• asdsadfsd

"Kysy esimieheltäsi mitä saat tehdä silloin kun varsinaisia muita tehtäviä ei ole,"

Sehän sanoo silloin, että lähde kotiin (palkanjuoksu katkeaa), mene pesemään vessoja tai jotain muuta paskahomma joka ei kuulu toimenkuvaan "kyllä täällä aina tekemistä" on. Joten ehkä mieluummin jättää kysymättä.

• Pekkavaan85

Niin, olen useasti kysynyt ja saanutkin jotain pieniä hommia missä menee ehkä max 30 minuttia.. Mutta koska olen jo _useasti_ kysynyt en enää jaksa. Ei mielestäni ole työntekijän työ koko ajan pyytää töitä. Onneksi oma esimieheni on myös mukava, ei tahdo että tunnen huonoa omaatuntoa omasta kiireettömyydestäni.

• OnnenKarusellissä

Aloitus pelkkää leuhotusta! Muut raataa henkihieverissä sydärin partaalla ja itkien aamulla herää töihin ja työmatka on vihaa täynnä ja koko päivä on pelkkä Via Dolorosa! (kärsimysten tie!). Palkkaa tulee rapiat 1100 egee kuukaudessa tilille, ja työttömänä sais saman verran ja teki mitä teki niin naurun vaan saa niskaan ja kapuloita rattaisiin ja väsymyksen ja taudin ja kuolema odottaa maalissa...

• TerveisiäMaltalta

Itse teen nettisivuja kotoa päin, täällä etelän lämmössä. Parasta ikinä! Töitä pari kolme tuntia päivässä ja rahaa tulee enemmän kun pystyy käyttää. Omistan melkein 50 nettisivua ja kun ne on kerran laittanut kovalla työllä pystyyn, niin nyt ei sitten tarvi juuri muuta tehdä kun vähä päivittellä niitä ja kääriä rahat omaan taskuun. Tehkää te vaan niitä paskaduuneja siellä Suomessa haha.

• bad.job

Ilmankos nettisivujen tietoturva on retuperällä...

• surkeejopi

mulla oli aikanaan monta työpaikkaa,viimeisin 2008, joissa ei ollut kuin vähän töitä.se sai mut sekoomisen partaalle! kelloa kyttäsin puolen minuutin välein koko päivän.otan osaa!

• Pekkavaan85

Olen keskustellut tästä asiasta monen ystäväni kanssa, ja en taidakkaan olla yksin asian kanssa. Monella tuntuu olevan hommaa muutamalle tunnille päivässä.. Toisaalta silloin kun minulla on kiire niin se tosiaan oon kiireaikaa enkä ehtisi tekemään yhtään ylimääräistä. Ehkä joissakin hommissa on vain oltava "ilmaa" jotta on aikaa sekä mahdollisuus ottaa välittömästi jokin annettu työ haltuun. Mukavaa kesää kaikille..

• hermomenee

Minun työni on juuri tällaista! Töitä on vain osaksi päivää. Nyt on ihan helvettiä, kun kaikki ovat kesälomalla eikä minulla ole yhtään mitään tekemistä. En tahdo saada päiviä millään kulumaan. Ja pahinta on juuri tuo täälläkin mainittu asia, että tuntiseurantaa täytyisi täyttää ja tunnit laskutetaan asiakkaalta. En keksi mitään täytettävää sinne kun ei ole tekemistä eikä sitä voi tyhjäksikään jättää. Asiakas sitten maksaa kun tapan aikaa työpisteellä?! Aivan järjetöntä. Pomo häipyi lomille monta viikkoa sitten eikä häntä kiinnostanut lainkaan onko kesän töissä olevilla tekemistä vai ei.

Miten te muut ajantappajat täytätte tuntiseurantaa? Keksittekö sinne sitten vain jotain?

• asdgfsdfdsfa

"Miten te muut ajantappajat täytätte tuntiseurantaa? Keksittekö sinne sitten vain jotain?"

Näihän se on tehtävä, tai sitten sanoo pomolle suoraan, että tekemistä ei yksinkertaisesti ollut.

• TervetuloaTyöelämään

Kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon ahterissa koska se ehtii sulaa sitä ennen. Meilläkin on töissä tuo työajanseuranta järjestetty siten, että päivän työtunnit pitää merkitä eri työnumeroille sen mukaan mitä on tehnyt. Ja huonoja yleiskustannustöitä pitää välttää tai ainakin tuntien kirjaamista niille työnumeroille.

Kun joskus yli 10 v sitten aloitin talossa niin kysyin pomolta että merkkaanko mitä olen oikeasti tehnyt vai niin että ei kirjata tunteja niille yleiskustannusnumeroille niin pomo käski toimia jälkimmäisen mallin mukaan. Nyt on siis pomon käskystä valehdeltu yli 10 vuotta mutta minkäs teet, käsky on käsky. Alkuun tuo toki kävi omantunnon päälle mutta kuten todettu, kaikkeen tottuu.

Oikeasti haluaisin muuttaa työelämää siihen suuntaan että palkkaa saisi tehdyn työn mukaan eikä menetetystä vapaa-ajasta. Jos tekisi tuplasti töitä saisi tuplapalkan tai jos tekisi päivän hommat ruokatuntiin mennessä niin loppupäivä olisi palkallista vapaaata. Mutta ei tämä toimi kuin jossain muurarin tai timpurin työssä tai jossain urakkahommissa.

• Ei_käy_tasan_onnenlahjat

Tehoja löytyy ?? Hienoa, kun annettu työ tehdään niin tehokkaasti, että suurin osa päivästä on luppoa ja odottelua. Siinä tekemisen mallia meille muille. Jätetään se turha nyhveröinti ja ruvetaan tehokkaiksi. Näytetään Sipilöille närhen munat.

Pomo kun aamutuimaan sannoo ropsauttaa, että nyt pitäisi päivän mittaan lapioida 100 kuutiota jankkoista savimaata ja kärrätä maat kottikärryllä 100 m päässä olevaan jorpakkoon. Voisitko tehdä homman. Onnistuuko tänään. Vaihdetaan katseet. Reipas mies ottaa lapion tanakasti känsäiseen kouraansa, päästää muutaman kiukkuisen ja äkkäisen tuhman sanan ja lapio uppoaa maiskahtaen saveen. Siitä se homma käynnistyy jälleen kerran.
      Aamun kahvituntiin mennessä homma on tehty ja kärryt ja lapio vielä kiiltäviksi putipuhtaiksi pestynä. Mikäs siinä silloin on. Istuksii vaan ja surffailee. On oltu tehokkaita. Jälleen kerran.
      Kaikki ylläoleva oli tietysti vain ilveilyä asian tiimoilta. Huonompi homma, että sinulle ei osata/haluta antaa työtehtäviä jostain kummasta syystä. Meneekö firmalla huonosti vain mikä siellä nyt hiertää?

• ksjfljfkljdfklsd

Milläpä firmalla Suomessa tänä päivänä menisi hyvin. Lööpeissä huudetaan että Suomi saanut tilauksia 100% enemmän kuin viime vuonna, no onhan se prosenteissa yksi tilaus enemmän kuin nolla...

• ihanaa-elämää

Minusta on hienoa jos saa olla 8h töissä eikä ole paljon töitä. Saan aina aikani kulumaan todella hyvin. Näin on ollut jo kohta 10 vuotta. Olen laiska, joten tämä sopii minulle

• kuluttavaa

Meillä perusduuni on tylsää toistohommaa, joka enimmillään vie 60% työajasta. Ne harvat tehtävät, jotka edellyttävät vähääkään ajattelua, pomo antaa ystävilleen ryyppykavereille. Esimiehellä itselläkään ei ole tekemistä, joten hän tekee paljon "etätöitä" ja pitää "ylityövapaita" sekä on "sairaana". Tavisduunarille nämä eivät tietystikään ole mahdollisia lukuunottamatta satunnaista sairastelua.

Tekemättömyys on kuluttavaa, kun sitä jatkuu vuosia. Netissä ei voi aina notkua, koska työnantaja seuraa sitäkin. Puhelimien räplääminen on suosituinta ajankulua. Omaa tablettikonetta tai kirjoja joutuu piilottelemaan papereiden alla. Joukossa on pari työkaveria, jotka mesoavat toisten "turhuudesta" ja yrittäen siten tehdä itsestään tärkeitä ja tarpeellisia. He ovat luoneet toisten kyttäämisestä tehtävän itselleen. Tosin pomoja heidän juorunsa eivät liiemmin kiinnosta, muutoin kuin periaatteessa.

• Pekkavaan85

No ei ole ketjun aloittajan hommat lisääntyneet, tylsää on edelleen... Nyt minulle on tajottu uutta paikkaa toisessa yhtiössä, olen tarttunut haasteeseen, irtisanon itseni tällä viikolla (kunhan vain nimet ovat sopimuksessa)..............
      Toivottavasti seuraavassa paikassa ei vain tarvitse istua sillä se ei sovi minulle. Minä kaipaan tekemistä ja haasteita. Mukavaa loppu vuotta kaikille!
      -Pekkavaan85

• 8816

Mun mies on just tuollainen, sanoo ettei ole töitä, että meinasi nukahtaa taas töissä työpöydän ääreen ja minä olen koko päivän juossut takapuoli tulessa, hyvä että vessassa ehdin käydä. Molemmat tehdään toimistohommia.

Olen kesätöissä aikanaan ollut lääninhallituksessa ja koko kesänä minulla ei ollut oikein mitään hommaa. Joku piti vaan sijaiseksi palkata, olin vissiin joku apulaiskanslistin viransijainen :) kultainen 70-luku. Silloin ei ollut nettiäkään, luin matkaoppaita ja soittelin kavereille pöytäpuhelimesta, katselin ulos ikkunasta ja kuuntelin hiljaisuutta... kamalin työpaikka ikinä.

Niin miehelläni kuin minullakin on aika itsenäiset työt eli pystyy suunnittelemaan ja kehittämään hommaa. Minä tykkään tosi paljon työstäni, olen kehittänyt vuosien varrella ja saanut siitä rahallisiakin palkkioita töissä. Mietin aina voisiko tämän homman tehdä noin tai näin ja miksi se tehdään näin vaikeasti tms. Minusta mieskin voisi omalla työpaikallaan olla paljon oma-aloitteisempi ja vähemmän laiska ja tehdä muitakin hommia kuin mitä pomo on määrännyt. Keksiä siis tekemistä, joka jollain tavalla palvelee koko hommaa, ottaa ns. homman haltuun.

• Sipiläoikeassakai

Taitaa nämä työpaikan työttömät olla niitä, joille aina pitää sanoa mitä seuraavaksi. Kotona ovat tottuneet siihen, että käsketään imuroimaan, käymään kaupassa, tiskaamaan jne. eli ei osata katsoa ympärille että tuossa on pöytä täynnä tiskiä, voisin tiskata. Työpaikalla jatkuu sama malli, kun määrätty työ on tehty, siirrytään pyörittämään peukaloita ja huokailemaan miten on tylsää ja odotetaan seuraavaa työmääräystä.

Jos aloittajankin työkavereilla on liikaa hommia ja itsellä tulee aika pitkäksi, voisiko vaikka kysyä työkaverilta, että voisinko jelpata jotenkin. Kuluu se työpäiväkin nopeammin.

• Pekkavaan85

Aloittaja on kyllä kysynyt muilta, että voiko auttaa. Valitettavasti en voi auttaa työkavereitani, heillä on todella erilaiset työtehtävät kuin minulla. Minä olen kyllä kaikkeni tehnyt ja keksinyt hommaa mutta aina sellaista ei vain ole. Ei kerta kaikkisesti, kun on jo kaikki kaapitkin siivottu mikä ei aloittajan työtä kyllä ole tosiaan. Tiedän kyllä sellaisia henkilöitä, jotka eivät kysy keneltäkään voisiko auttaa vaan käyttävät oman aikansa siihen peukaloiden pyörittämiseen ja ovat tyytyväisiä tekemättömyyteen. Kiitos kuitenkin kommentista, tunnen kuvailemiasi ihmisiä mutta sellainen minä en ole enkä koskaan tule olemaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1503
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1365
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1308
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      217
      1181
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1105
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1027
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      282
      946
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      307
      943
    Aihe