Harkinnassa seuraavaa autoa ostaessa siirtyä henkilöautosta johonkin käytettyyn tila-autoon tai pikkupakuun, eli auto tulee ainoaksi kaikkeen arki-ajoon.
Kimmokkeena väsymys jatkuvaan ylöskiipeämiseen hankilöautosta ja ajatuksena auton monipuolisuus. Mieluusti seuraavassa autossa saisi olla automaattivaihteet (teknisesti hyvämaineinen laatikko), mutta pikkupakuissa niitä harvemmin saatavilla :/ Pääsääntöisesti yksi tai kaksi henkilöä autossa, eli enempää paikkoja en tarvitse.
Yksi kohde on ollut käytetty Ford S-Max ja siitä ajatus siirtynyt johonkin pikkupakuun jossa olisi noin 190-200cm tavaratilan pituus. Ehkä jokin tyyliin Fordin Connect (pidempi versio?):
- http://www.caradisiac.com/Essai-Ford-Transit-Connect-nouveau-hit-pan-europeen-90127.htm
Uusi Ford Courrier on esteettisesti silmää mielyttävä, kompaktin kätevä, mutta sen takatila on liian lyhyt telttailu-autoksi, eikä niitä vielä ole paljoa käytettyinä tarjolla. Ilmeisesti se on mekaanisesti kestävyydeltään ihna ok laite.
VW Transportterin kokoluokkaa pidän jo hieman liian suurena ja raskaana perus-arkiajoon, vaikka sellaisesta on valmiitaja käteviä laitteita saatavilla, joskin aivan liian kalliitta ideaani.
'Volkswagen T6, le Combi version 2016'
- http://www.lemondeducampingcar.fr/equipement/porteur/volkswagen-t6-le-combi-version-2016.html
"Vu au salon des VDL : le nouveau Volkswagen T6 inspire déjà les aménageurs"
- http://www.lemondeducampingcar.fr/actualite/infos/vu-au-salon-des-vdl-le-nouveau-volkswagen-t6-inspire-deja-les-amenageurs.html
Ajatuksena olisi jokin tuollainen pikkupaku eristää, vuorata ja sisustaa takaosa teltan korvikkeeksi, mutta sitä hieman mukavammaksi (joskin kesällä linee kuuma), mutta sen suhteen on avoimia kysymyksiä ettei eristä piloille / ruostumaan.
Muutoikin jo ilman teltta-ajatustakin pikkupakua pitäisi ilmeisesti koettaa lisäeristää, jotta siitä saisi hiljaisemman arkiautoksi.
Tokihan tilaa on vähän, mutta nukkumakäyttökin vain varsin satunnaista, eli ei varsinaista retkeilyä ja karvaani-tyyppistä lomailua ja käyttöä.
Onko kukaan palstalaisista toteuttanut pikkupakuun tuollaista 'teltta-autoa' ja mahdollisesti saanut siihen istutettua hieman telttaa enempi retkeilyapuja?
Pikkupakusta "teltta-leiriauto" ?
47
3494
Vastaukset
- näistä.alkaisin
Melko monesta pikkupakusta on saatavissa se pitempi versio eli L2.
VW Caddy maxi, rellu Kangoo/MB Citan, Peugeot Expert/Citroen ja Fiat Doblo/Opel Combo ja vielä Nissan NV200. Eikö noista jo luulisi löytyvän.
Noitten tavaratilaan mahtuu ainakin jokin taitettava pöytä ja laverisänky.
Sängyn alle laatikoihin vaan tarvittavat tavarat, niin perusvermeet on siinä.
Voi ottaa vaikka keittolevyn mukaan, jos on autossa jalkatilassa esim pistorasia sisätilan lämmittimelle. Tai voi vetää jatkojohdon oven välistä keittolevylle tai lämmittimelle.
Kesäkäytössä riittää hyvin se ohut sisätilan levytys, minkä useassa autossa on jo tehty maahantuojan toimesta. Jos haluaa oleskella myös kylmillä ilmoilla, niin levyjen alle pitää laittaa jokin ohut eriste sekä seiniin että kattoon . Ruostumista voisi ehkäistä ruiskuttamalla peltiseiniin massaa.- TelttaAuto
Yes, ilmeisesti jokin L2-versio pitäisi valita (käytetty). Ulkoisesti uusin Ford Courrier mielyttää silmää, mutta siitä ei muistaakseni ole eri pituuksia ja olisihan se liian kalliskin toistaiseksi. Monet pikkupakut ovat melko rumia, kömpelöjä esteettisesti, joskin alkavat olla sympaattisempia nykyään.
Automaattilaatikollisen mieluusti hankkisin, mutta pitäisi olla maineeltaan kestävä laatikko.
Alustavana ajatuksena olisi ollut tehdä jokin varsin siisti mutta selkeä sisutuksen kokonaisuus.
Pitäiskö ola väliseinä ohjaamon ja tavaratilan välissä, en tiedä, riippunee automallista (?). Jos väliseinä niin yksi ongelma on se, ettei lepuuttaville nopeille pikkusietoille saa selkänojaa kallistettua jos ei joka kerta halua köpiä taakse. Sitten taasen väliseinän kanssa ulkoapäin huomaamattomampi autoon sisälle katsottaessa.
Melko hyvä eristys jo äänieristävyydenkin vuoksi, eli eristykset ja sitten pintaan jokin levy, saisi olla kevyttä materialia (alumiinia?) ja viimeiseksi pinnaksi voisi vaikka liimata (pehmusteen ja ?) vahvaa tuman sävyistä kenonahkaa seinä- ja kattopintaan. Ehkä parketti tai jokin vastaava laminaatti lattiaan eristeiden päälle tai hyvä muovimatto. Simppeli mutta siisti kokonaisuus ja kamat mahdollisuuksien mukaan jemmassa silmistä, ettei olisi fiilistä romuvarastossa bunkkaamisesta, eli mahdollisuuksien mukaan 'apteekkarin' logiikalla suunniteltu ommiin tarpeisiin.
Ajattelin jotakin mittojen mukaan tehtävää kiinteää ja / tai helposti irroitettavaa pyöränkotelon korkeuden päälle tulevaa tukevaa kalustetta, joka toimisi patjan alustana ja pikkukamalle siistit laatikostot alle tai vain tila matkalaukuille.
Tietysti jos sängyn alle saisi mahtumaan esille vedettävän kemiallisen pikkuvessan, niin se saattaisi olla harkittava. Ehkä katonrajaan kalusteeseen piiloon jokin pieni vesisäilö ja vaikka takaoveen minilavuaari, käyttö vaikka ovi auki ymv. (ideat ja niiden toteutettavuus vaativat kypsyttelyä, onhan tilakin pieni). Ehkä vain kaasu-retkikeitin matkaan, jota voisi käytää auton ulkopuolella. Matkaan taitetettava vähemmän tilaa ottava polkupyörä.
Pyöreälle päivänvarjolle voisi laittaa vaikka jonkin kiinteän putken johonkin paikkaan, ehkä taakse että sivululle auton sisäpuolelle sopivaan asentoon, johon sitten varjon / tangon voisi vain tuikata ja hop ja sitten kevyet taittotuolit esille. Alkaa tosin jo tila loppumaan ;-)
Sitten on vielä oma juttunsa jos koppiin (kattoon?) haluaisi piilottaa vaikka jonkin piiloon taitettavan ruudun netille ja jonkin pienen huomaamattoman lisäantennin jonnekin (?) jonka voisi vaikka laittaa paikoilleen vain tarvittaessa. No, ehkä pelkkä tabletti ilman asennuksia tekisi hommansa, joskin lisäantenni voisi olla hyvä.
Eristyksen suhteen en tiedä mikä olisi terve tekniikka ja materiaali ettei tee ruosteelle otollisia olosuhteita. Kylmään aikaan en varmastikaan yöpyisi paitsi aivan poikkeustilanteessa pakon edessä.
Alla mm. Transportereita muuntavan firman sivulta eristekuva:
- http://www.stylevan.fr/fr/amenagement-camping-car
Kaikesta mitä sitten päättäisikin toteuttaa tulisi saada rakenteeltaan 'ruoste-terve', kitisemätön / räminätön ja samalla mieluusti mahdollisimman kevyt.
Kuitenkin ajatuksena; kep it simple, vaikka ruokahalu hieman kasvaakin pienestä tilasta huolimatta ;-)
Ps. Asun maassa jossa ei ole vastaavia rajoituksia muuntelun suhteen kuin Suomessa, joskaan en vielä ole kaikkea selvittänyt sen suhteen. - leo.laveri
Kannattaa sitten katsella vaikka minicamper-haulla jo toteutetut ratkaisut ja valita niistä parhaimmat käyttöön, niin ei tule tehtyä paljoa hukkatyötä.
Netistä löytyy satoja erilaisia sovelluksia aiheesta. - TelttaAuto
Yes, tuo on ihan hyvä ajatus ja tuossa jo koetinkin löytää ideoita jo toteutetuista, mutta pääsääntöisesti tuli Transportterin kokoluokkaa vastaan, eli tuo nimike oli tevetullut ;-)
- http://www.camper-van-fun.com/mini-camper.html
Ajatus olisi lopputulemaltaan discreetto minipaku / minicamper, josta ulkoapäin ei näe sen luonnetta. Pitäisi ratkaista jossakin vaiheessa automalli ja vm-haitari ja sitten autonvaihdon tullessa ajankohtaiseksi koettaa löytää hyvä yksilö, joskin automaattilaatikolla ilmeisesti vähän tarjontaa.
Pitää kypsytellä ajatusta rauhassa ja koettaa välttää ruokahalun kasvamista, eli suurempaa kuten Transportterin autoluokkaa täysine varusteluineen ;-)
Markkinoilla näyttää olevan joitain valmiitakin ratkaisuja / travikkeita:
- https://www.reimo.com/fr/G-amenagement_fourgon/G4-minicamper/G4C-citro_n_berlingo_ii_b9_kurzer_radstand/
- https://www.reimo.com/de/campingbusse/reimo-minicamper.html
Camper en Ludospace: http://ludospace.com/article.php3?id_article=109
Ford Grand Connect:ssa on 2,2 m takaosan pituus. Ohessa henkilöversio koeajossa, ei paku.
- http://www.iltalehti.fi/autot/2016041521384090_au.shtml
Muuan firma http://rcam.fr/ suunnittelee ja toteuttaa sisustan lämmityksineen Ford Transit Customiin ja jatkossa puun sijaan muovi-resiinistä kunhan saa muottipuolen tehtyä. Aikas hintava, eli 15 000e kokonaisuus.
- http://www.fourgonlesite.com/fourgon-neuf/1338-r-cam-sur-ford-transit-custom - mikä.budjetti
Muistamani mukaan BMP-automaattinakin löytyy pösö-citikka ja doblo-combo, mutta ovat todella harvinaisia. Postilla olen ainakin nähnyt automaatti-Kangoon käytössä, tosin ohjaus on sitten noissa oikealla.
ON hyvä ensin päättää, miten paljon on mahdollista käyttää perusuaton hankintaa ja miten paljon sitten varusteluun. Onko järkevää ostaa hyvä auto vuosiksi ja sisustus kattaa vain tv-taso laverisänky periaatteella, mihin voi halvalla lisätä kylmälaukun, lisäakun ja muutaman muovilaatikon. - TelttaAuto
mikä.budjetti kirjoitti:
Muistamani mukaan BMP-automaattinakin löytyy pösö-citikka ja doblo-combo, mutta ovat todella harvinaisia. Postilla olen ainakin nähnyt automaatti-Kangoon käytössä, tosin ohjaus on sitten noissa oikealla.
ON hyvä ensin päättää, miten paljon on mahdollista käyttää perusuaton hankintaa ja miten paljon sitten varusteluun. Onko järkevää ostaa hyvä auto vuosiksi ja sisustus kattaa vain tv-taso laverisänky periaatteella, mihin voi halvalla lisätä kylmälaukun, lisäakun ja muutaman muovilaatikon.Budjettia en ole lyönyt lukkoon, mutta alustavana ajatuksena olisi katsella noin 60tkm ajettua jos kyse on automaatista, jolloin saa laatikon huoltovälit varmuudella hoidettua. Mitä tuollainen sitten mahtaisi maksaakaan. Manuaalina voisi kilometrejä olla vaikka enempikin. Manuaalia en kyllä enää haluaisi käyttää.
Alustavasti ajatuksena oli seuraavaksi ostaa käytetty Ford S-Max diesel automatilla ja siitä heräsi myös tuon sijaan vanha ajatus pikkupakun ostosta.
Sitten automerkki on auki, sillä toivoisin sen mielyttävän kohtuullisesti silmää myös ulkoisesti, jossa nuo pikkupakut eivät valitettavasti ole esteettisyydellään loistaneet, joskin sen suhteen viimevuosina positiivistä kehitystä. Myös ajomukavuus saisi olla mieluummin mukavuuspainotteinen jota se on ainakin joissakin uudemmissa pikkupakuissa. Sitten sen automaatin tulisi olla kestävyyden perusmaineeltaan ok.
Mainittu uusi Ford Courrier on omaan silmään ehkä jopa markkinoiden esteettisin pikkupaku, mutta siitä lienee vain lyhyt versio ja niitä ei vielä käytettyinä juuri ole ja lisäksi tulee se automaatin saatavuus haasteeksi. Siihen taisi olla saatavilla automaatti vain tiettyyn varustelupakettiin ja vain pienen ahdetun bensakoneen kanssa, mutta ei dieseliin. Asuinmaassani (toinen EU-maa) tosin tarjontaa on ehkä enempi kuin Suomessa.
Kuten mainitsit, niin itse auto on se tärkein ja sitten voi katsoa rauhassa miten takaosan toteuttaa, varsinkin kun ei siitä kakkosasuntoa ole ajatuskaan tehdä ;-) - adam.combo
Niin jos suomessa ruuvailee kaappeja ym. kiinni autoon, niin se ei ole noin matalana enää matkailuauto, vaan henkilöauto ja verot sen mukaan.
Mutta ulkomailla on tehty mitä ihmeellisempiä virityksiä.
Paras tietolähde lienee youtube-filminpätkät, mistä löytyy kaikenlaista vinkkiä. Löytyisikö esim "kangoo camping" tai vastaavalla haulla.
Noi ratkaisut on yleensä pienehköille ihmisille, sillä vastaan tulee pikkupakujen korkeus tai sitten pitää ottaa fiat/opel combon korotettu kattoinen eli L2H2. Muuten jää istumakorkeus niukaksi, jos lattiaa aikoo korottaa lokasuojien päälle asti. Sisäkorkeus on vain 125 -130 cm. - TelttaAuto
adam.combo kirjoitti:
Niin jos suomessa ruuvailee kaappeja ym. kiinni autoon, niin se ei ole noin matalana enää matkailuauto, vaan henkilöauto ja verot sen mukaan.
Mutta ulkomailla on tehty mitä ihmeellisempiä virityksiä.
Paras tietolähde lienee youtube-filminpätkät, mistä löytyy kaikenlaista vinkkiä. Löytyisikö esim "kangoo camping" tai vastaavalla haulla.
Noi ratkaisut on yleensä pienehköille ihmisille, sillä vastaan tulee pikkupakujen korkeus tai sitten pitää ottaa fiat/opel combon korotettu kattoinen eli L2H2. Muuten jää istumakorkeus niukaksi, jos lattiaa aikoo korottaa lokasuojien päälle asti. Sisäkorkeus on vain 125 -130 cm.Aivan eri maissa on erilaiset normistot ja osassa voi varsin vapaasti tehdä muutoksia.
Kuitenkin mahdolliset muutokset sähkölaitteissa, mahdolliset lämmityssysteemit ja kaasu voivat vaikuttaa vakuutuslaitoksen korvauksiin ja omaan vastuuseen jos jokin vakavempi ongelma niiden vastuulliseksi katsottaisiin.
Pienimuotoiseen harvempaan tarpeeseen riittää pelkkä kaasu-leirikeitin jos kahvia tai jotakin pikajuttua haluaa tehdä, ilman kiinteitä asennuksia ja jonka voi ottaa esille säilytyslaatikosta.
"Muuten jää istumakorkeus niukaksi, jos lattiaa aikoo korottaa lokasuojien päälle asti."
Jos punkan paikan tekee, niin se tulisi laittaa sisälokarin yläpinnasta alkaen. Yhden hengen käytössä kapeampi riittää ja saa sen sivulle hieman tilaa. Jos kaksi henkeä, niin sitten leveämpi tai jokin pituussunnassa taitettava systeemi.
Totta kuitenkin ettei pikkupaku-ratkaisu sovellu korispelaajille ;-)
Tuttavapariskunnalla (ei Suomessa) oli aikoinaan korotettu Ford Escort Courrier ja takaosassa lokarin yläpinnassa kahdelle hengelle mittojen mukaan tehty punkka ja patjat tilapäiseen tarpeeseen, vaikka pitkillä reissuilla useimmiten hotelleissa ja ystäviensä luona yöpyivätkin ja toisinaan välietapeissa autossaan. Muutenkin hän oli hieman varustellun, siistinyt ja verhoillut koko takaosan, jokin vesisäilöhomma aamuiseen nassupesuun jne. Simppeli ja siisti.
Itselläkin ajatuksena pidemmille reissuille olisi käyttää pikkupakua ajoittaseen nukkumiseen suppealla 'leirivarustuksella' jos ei aina kahvilassa / ravintolassa halua syödä. Vaikkapa viikko yhteen putkeen kaikki yöt pikkupakussa tuntuisi kuitenkin vieraalta tai sitten pitäisi olal varsin patentti-ratkaisut, eli tulisi keksiä pesytymispaikat jne. Myös vessareissut on oma lukunsa ellei sitten mini-kuiva-vessaa saa mahtumaan punkan alle, mutta saattaisi mennä hieman liian suureksi 'harrastamiseksi' senkin hoitaminen, tiedä sitten.
Kesällä se tosin riskeeraa olla melkoisen kuuma pätsi, eli hotellia ja suihkua kyllä kaipaa.
Yksi miinus pikkupakuissa ja pakuissakin saattaa olla auton rekiteröintimaan ulkopuolella liikkuessa se, että ne riskeeraavat kiinnostaa ja herättää enempi uteliaisuutta varkaissa / murtautujissa, kuin sisätilaltaan täysin tyhjä henkilöauto, jonka sisälle näkyviin ei ole jätetty edes villapaitaa tai mitään matkailijan merkkejä.
- PalstavahtiJoksu
Ja ehdottomasti rumatikki tuulettamaan suvella
- Reinohöpöttäjä_Joksu
Olisin kerran saanut naista Kuopiossa , mutta nainen ei antanut . Olenhan Kuopion kuuluisin homo
- Joksu_Kysyy
Montako kuormalavaa voi pikkupakulla kerralla kuljettaa rumatikin lisäksi??
- Pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Jos teen isomman luukun takapyörän taakse ,niin sitten sopii
- Luukunkoko
Onhan se aika iso se luukku tuollaisessa LMC:ssä millainen se sinunkin autosi on: http://www.lemondeducampingcar.fr/img/2-44140-480x9999-0/lmc-compact-van-breezer-574-g.jpg
Saitko muuten nyt nukuttua yösi hyvin, vai ahdistiko sinua ja näit vain ikäviä painajaisia, pöpireinomattikalevijokinen? - Pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Kädellä taas meni koko yö kaivaten Reinoani. Olen Kuopion kuuluisin homppelipoika.
Pimpukkaa en nuole, sen jo sanon laulussanikin - risto.ruskokieli
Niin, eihän lampaatkaan siitä tykkää.
- Pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Reinoni tuikkasi minua yöllä. Olen Kuopion kuuluisin homppelípoika
- Pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Kyllä aika moni rohkea touhuaa talvella rumatikillä täällä Kuopiossa
- Tyäeläkeläinen
Minulla on Hymmerimobiilissa tuo Rumatikki, keskuslämpöä en ole kyllä kokeillutkaan. Toijalaan kohta taas kun kelit sallii.
- KPrrsqTTT
Alla oleva koskee tämän ketjun ja palstan idioottia (-eja) jossa boonuksena on heidän sivistymätön vähä-älyisyys.
"Tutkimus: Nettitrolli on usein narsisti, psykopaatti tai sadisti"
- http://www.iltalehti.fi/digi/2014091918676898_du.shtml - Pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Onneksi ei koske minua ,kuningaskaravaanari Joksu , yllä oleva huomautus. Olen teidän käytettävissä karavaanarit yötä päivää kaikissa visaisissa kysymyksissä rumatikistä ja homoilusta. Naisista en pysty teille vastailemaan
- TälläMennään111
Mulla on tällainen vm.2006 Opel Combo, eli periaatteessa Opel Corsasta tehty pikkupaku, nokastaankin ihan samannäköinen. Nokalla 1,3L-pikkudiesel.
Ei nyt sinänsä mikään ihmeellinen, mutta tarvitsin kanssa jonkinmoista tila-autoa aikanaan, mikä nyt olisi mahdollisimman edullinen käyttökuluiltaan ja jossa olisi kuitenkin suht hyvin vääntöä satunnaiseen tavaran rahtaamiseen. ja kyllä tuo nyt on riittänyt suht hyvin mulle, vaikka joskus on ollutkin tilanteita, kun tuo 1,3L olisi sannut olla vaikka se 1,7L, mikä näissä on se yleisempi pikkudiesel.
Olen myöskin reissannut tuolla ihan tuollaisenaan pohjoisissa lomareissuja ja ihan hyvin on pärjännyt.
Patja ym tarpeet mukana, niin on pystynyt hyvinkin nukkumaan autossa, jos telttamajoitus ei ole hotsittanut jne.
Tämä mun Combo on vielä tää ns. henkilömalli mutta nuo takapenkit saa näppärästi irroitettua pois, jos tarvii sitä lisätilaa taakse. - pöpireinohöpöttäjä_Joksu
Onko sulla rumatikki tuulettamassa, Suvella on joskus aika lämmintä
- TälläMennään111
On mulla tuuletinkin siellä. Se tuossa tietysti on, että ilmanvaihto nyt ei tietenkään ole sitä luokkaa, kun mitä "autoasuminen" edellyttäisi.
Mutta kyllä tuolla tosiaan on pärjännyt myös lomareissutkin majoituksineenkin. Ja tossa on noi sivuikkunat avattavaa mallia vielä, eli ikkunaa vähän raolleen, niin kyllä siinä ilmakiertää tuon tuulettimen kanssa ihan hyvin lämpimälläkin kelillä.
Tuosta vaihteistosta sen verran, että eihän se automaatti mukavuudestaan huolimatta ole mikään pakkovaihtoehto. Ainakaan jos ajaa enempi matka- kuin kaupunkiajoa.
Kaupungissahan automaatti on ihan iskemätön, varsinkin ruuhka-aikoina.
Mutta tosiaan maantiellä ei juurikaan tarvitse vaihteiden kanssa puljata, niin miksei se manuaalikin sitten kelpaa siihen siinä missä automaattikin.
Mutta yleisestikin ottaen taas niin onhan noissa pikkupakuissa helkkarin hyvä valikoima tänä päivänä tarjolla.
VW Caddy, Ford Fusion ja Transitia ainakin joskus sai tuon Caddyn kokoisenakin ja Skodalla taitaa olla se Roomster tämä pakumalli. Ja Daciallahan on se Logan-malli tässä luokassa. Sekin voisi olla ihan harkittava vaihtoehto, kun ne on uutenkain aika edullisia.
Ja niihin saa sen 1,5-litraisen dieselin nokalle, jos haluaa sellaisen vääntävän polttoainepihtarin perseensä alle. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen tähän Opeliin.
Olisihan tuollainen täysiverinen matkailuautokin kiva, mutta toisaalta hinnatkin on sitä luokkaa, että niillä saisi jo helpostikin kiinteän asunnon itselleen. Ja vaunu taas vaatii kunnon vetojuhdan, niin sille tulee helposti enempikin hintaa vielä.
Kun millään pikkukirpullahan on ihan turha edes koittaa esim. mitään teliakseli-vaunua vetää perässään.- matka.joutuu
Miten siellä Opelin omassa vanhassa Combossa nukutaan, kun se on niin lyhyt. Joutuu olemaan vinottain lattialla tai kaatamaan etupenkin selkänojan eteen (ilman väliseinää). Nykyiset Combot (os. Fiat) ovat sentään selvästi pidempiä, ainakin nuo pitkät mallit.
Logan on ainakin pakumallina jo 190 cm pituinen, joten siellä jo hyvinkin pärjäisi jopa aikuinen mies festareilla.
Ei se vaunu mitään ihmeveturia tarvitse, kun pienemmässäkin on niitä vaihteita, mitä käyttää. Vetelin vuosia vaunua keskikokoisella autolla, missä oli vain 66 kW/90 hv. Vetelin tonnin vaunua vailla ongelmia eikä kulutuskaan ollut kuin 13-14 l/100 km. Eikä se maatiellä oleminen ole pääasia, vaan perustetaan johonkin se tukikohta ja sitten vaan pelkällä autolla liikutaan lähistön harrastukset ja nähtävyydet. - TelttaAuto
"Ja tossa on noi sivuikkunat avattavaa mallia vielä, eli ikkunaa vähän raolleen, niin kyllä siinä ilmakiertää tuon tuulettimen kanssa ihan hyvin lämpimälläkin kelillä."
Kesi-Euroopassa riskeeraa olla riskialtista pitää ikkunoita raollaan, ellei sitten ole varsin turvallinen parkki-leirialue.
Itse joskus nuorena osana Jenkki-reissua vuokrasin reiluksi viikoksi kaksiovisen Buicin (pienet taka-sivuikkunat) Nykistä Floridaan one-way ja nukuin liki joka yön auton takapenkillä (kerran tai kaksi motellissa), etsin mahdollisimman turvallisen parkin, toisinaan poliisaseman kupeesta ymv. ja keplottelin sitten aamulla suihkun jostakin. Nyt ei enää luonto vastaavaan venyisi ;-)
Noita Opel Comboja on erilaisia vuosimallista riippuen: https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Combo
Dacia Docker Van on yksi jossa taitaa sisäpituus olla kaksi metriä.
Seuraavaa autoa en millään haluaisi ostaa ilman automaattia (yksi jo joskus kaauan sitten ollut), eli se rajoittaa vaihtoehtoja kun sen laatikonkin tulisi olla kestävyydeltään hyvämaineinen. Näillä EU:n ruuhka-alueilla miekkailu on väsyttävää ja kun kerran on automaattia maistanut, niin ei miekkailuun halaisi enää palata.
Siksi lähtökohtana seuraavaksi autoksi oli käytetty, monipuolinen ja kuulema ajettavuudeltaan mainio Ford S-Max automaatilla, joka omaa silmääkin medelleen mielyttää. Siinä ei lukemani perusteella ole sen kummempia ongelmallisuuksia teknisesti ja sen automaatti pikemminkin hyvämaineinen.
Nyt sitten ollut harkinnassa josko jokin pikkupaku olisi riittävän mukava ja jopa edullisempi ratkaisu, mutta niitä on vähemmän saatavilla automaattina.
Auto tulee kuitenkin normaaliin arkikäytöön ja pikkupakun muokattavuus tulisi boonuksena.
Tokihan S-Maxiin saa penkit käännettynä melko mukavan tasaisen pinnan taakse. Oliskin hyvä jos S-Maksista olisi myös saatavailla kakispaikkainen paku-kuriiri-versio, joka olisi muokattavampi ja ilmeisesti käyttömaksuiltaankin hieman edullisempi. - TälläMennään111
TelttaAuto kirjoitti:
"Ja tossa on noi sivuikkunat avattavaa mallia vielä, eli ikkunaa vähän raolleen, niin kyllä siinä ilmakiertää tuon tuulettimen kanssa ihan hyvin lämpimälläkin kelillä."
Kesi-Euroopassa riskeeraa olla riskialtista pitää ikkunoita raollaan, ellei sitten ole varsin turvallinen parkki-leirialue.
Itse joskus nuorena osana Jenkki-reissua vuokrasin reiluksi viikoksi kaksiovisen Buicin (pienet taka-sivuikkunat) Nykistä Floridaan one-way ja nukuin liki joka yön auton takapenkillä (kerran tai kaksi motellissa), etsin mahdollisimman turvallisen parkin, toisinaan poliisaseman kupeesta ymv. ja keplottelin sitten aamulla suihkun jostakin. Nyt ei enää luonto vastaavaan venyisi ;-)
Noita Opel Comboja on erilaisia vuosimallista riippuen: https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Combo
Dacia Docker Van on yksi jossa taitaa sisäpituus olla kaksi metriä.
Seuraavaa autoa en millään haluaisi ostaa ilman automaattia (yksi jo joskus kaauan sitten ollut), eli se rajoittaa vaihtoehtoja kun sen laatikonkin tulisi olla kestävyydeltään hyvämaineinen. Näillä EU:n ruuhka-alueilla miekkailu on väsyttävää ja kun kerran on automaattia maistanut, niin ei miekkailuun halaisi enää palata.
Siksi lähtökohtana seuraavaksi autoksi oli käytetty, monipuolinen ja kuulema ajettavuudeltaan mainio Ford S-Max automaatilla, joka omaa silmääkin medelleen mielyttää. Siinä ei lukemani perusteella ole sen kummempia ongelmallisuuksia teknisesti ja sen automaatti pikemminkin hyvämaineinen.
Nyt sitten ollut harkinnassa josko jokin pikkupaku olisi riittävän mukava ja jopa edullisempi ratkaisu, mutta niitä on vähemmän saatavilla automaattina.
Auto tulee kuitenkin normaaliin arkikäytöön ja pikkupakun muokattavuus tulisi boonuksena.
Tokihan S-Maxiin saa penkit käännettynä melko mukavan tasaisen pinnan taakse. Oliskin hyvä jos S-Maksista olisi myös saatavailla kakispaikkainen paku-kuriiri-versio, joka olisi muokattavampi ja ilmeisesti käyttömaksuiltaankin hieman edullisempi.Se on tuo C-mallin Combo, tämä facelift-malli. Kuten tuo vuosimalli 2006, mitä omani on, jo kertoo asian. Eli Corsasta väännetty pikkupaku.
Enkä tosiaan käy ulkomailla tuon kanssa, vaan pohjoisissa, eli Pohjois-Suomessa.
Tämä on mullakin ihan arkikäytössä ja bonuksena tulee nuo lomareissut päälle. Kiertelen sillä Lapissa ja ylipäätään pitkin Suomea milloin minnekin nyt innostuukin aina lomareissuilla lähtemään, välillä nukun Combossa ja välillä teltassa, miten nyt milloinkin. Eli mulla on aina kattava varustevalikoima mukana joka lomareissulla. Vietän kuitenkin aina 2-4vko reissussa vuodesta riippuen. Niin ja puhun nyt kesäreissaamisesta.
Hyvin tuossakin tosiaan pystyy nukkumaan, itse olen ainakin pystynyt. Pieni autohan tuo on, mutta kyllä siinä yksin kulkeva ne unensakin saa siinä, missä isommassakin. Toki eihän se lisätila ikinä haittaakaan. En vain tarvitse täysimittaista pakettiautoa muuten, joten en sellaista sitten viitsinyt ostaakaan.
Ihan tuo idea tuossa on, että kun kerta Combon kokoisella pärjää, niin miksi ostaa pitkä Transporter(tai vastaava)..??
Ja tosiaan mahtuu vielä tällaisessa reissussa tarvittavat muut rojut mukaan ihan hyvin. Eli teltta, makuupussi(ulkomajoitusta varten), vaatteita, kokkausvälineitä(trangia, kahvipannu ym vaadittavat astiat...).
Noista "tomaateista" vielä, ihan hyviä tosiaan, mutta ei välttämättömiä.
Itselläni on ollut kumpaakin, enkä mä mitenkään kaipaa automaattia, vaikka kaksi edellistä olikin automaattiaskilla.
Ajan tosiaan sen verran enempi matka-ajoa, että tämä nykyinen manuaalivaihteinen on vähintään yhtä hyvä ja vaivaton, kuin "tomaattikin".
Jos ajaisin kaupunkiajoa enimmäkseen, niin sitten automaativaihteet olisivat yksi kriteerini auton hankinnassa. Mutta kun ei niin ei. - automatique
Kun on asunut 40 v, keskustassa, niin ei voi enää kuvitellakaan manuaalia sen jälkeen kun on ajettu automaatilla 15 vuotta. Ruuhka-suomen ulkopuolella manu taas on ihan toimiva peli, sillä vaihteen vatkaamista ei ole jatkuvasti kuin taajama-ajossa.
Akuinen mies pärjää laverisänky-tvtaso periaatteella ja sängyn alle saa muovisiin laatikoihin kaiken tarpeellisen, niin eivät pyöri jaloissa. Perusvälineet mahtuu hyvin. - TälläMennään111
automatique kirjoitti:
Kun on asunut 40 v, keskustassa, niin ei voi enää kuvitellakaan manuaalia sen jälkeen kun on ajettu automaatilla 15 vuotta. Ruuhka-suomen ulkopuolella manu taas on ihan toimiva peli, sillä vaihteen vatkaamista ei ole jatkuvasti kuin taajama-ajossa.
Akuinen mies pärjää laverisänky-tvtaso periaatteella ja sängyn alle saa muovisiin laatikoihin kaiken tarpeellisen, niin eivät pyöri jaloissa. Perusvälineet mahtuu hyvin.Juu, tuota tarkoitinkin tuolla kannanotollani. Eli tottakai se otetaan, mikä sopii parhaiten asumis- ja ajoympäristöön.
Siskonmies taasen on tällainen itseään laiskaksi nimittelevä tapaus:) Eli asuvat maaseudulla, hänelle tulee reilu 40tkm/vuosi, josta yli 30 tonnia on maantieajoa 80-120km/h-alueilla, ja silti hänellä on pakko olla automaattivaihteet.
Mutta tosiaan, autoa tarvitsevalle kaupunki-ihmisellehän automaatti on hyvä valinta. Ja mitä isompi kaupunki, niin sen parempi ratkaisu. Aiak monessa kaupungissahan, kuten Turku, Tampere ja pk-seutu, esim taksikuskeilla on järjestäen automaattivaihteiset menopelit, minkä ymmärtääkin hyvin. Sellainen 100000km vuodessa kaupunkiajoa manuaalivaihteilla kuullostaakin jo käsientappohommalta. - TälläMennään111
matka.joutuu kirjoitti:
Miten siellä Opelin omassa vanhassa Combossa nukutaan, kun se on niin lyhyt. Joutuu olemaan vinottain lattialla tai kaatamaan etupenkin selkänojan eteen (ilman väliseinää). Nykyiset Combot (os. Fiat) ovat sentään selvästi pidempiä, ainakin nuo pitkät mallit.
Logan on ainakin pakumallina jo 190 cm pituinen, joten siellä jo hyvinkin pärjäisi jopa aikuinen mies festareilla.
Ei se vaunu mitään ihmeveturia tarvitse, kun pienemmässäkin on niitä vaihteita, mitä käyttää. Vetelin vuosia vaunua keskikokoisella autolla, missä oli vain 66 kW/90 hv. Vetelin tonnin vaunua vailla ongelmia eikä kulutuskaan ollut kuin 13-14 l/100 km. Eikä se maatiellä oleminen ole pääasia, vaan perustetaan johonkin se tukikohta ja sitten vaan pelkällä autolla liikutaan lähistön harrastukset ja nähtävyydet.No jaa, miten sen ottaa. Toki jokainen päättää hankintansa itse.
Itse tosiaan kyllä hommaisin kunnon veturin, jos nyt joskus sattuisin ostamaan asuntovaunun. Mieluummin kyllä hommaisin sitten asuntoauton, mutta tosiaan vaunusta puhuttaessa.
Enkä nyt tarkoita, että veturin tarvii olla se kallein Mersun maasturi tai joku GM:n megapaku hinnat alk. 72.500€-luokkainen hirvitys. Mutta no, itse hommaisin ainakin jonkun vahvalla koneella olevan lava-auton tai ison pakun. Niitä saa kuitenkin 15000-20000€ hintaluokassakin jo ihan hyvälaatuisia vehkeitä.
Jotenkin vaan mun korvaan vähän "särähtää" lähteä retuuttamaan jotain vähintään kymppitonnin vaunua max. tonnin ropposella...
Hurjin yhdistelmä on toissakesältä, mitä näin tien päällä, itselläkin tuli jo ihan periaatteessa äitiä ikävä tämän karavaanarin puolesta.
Eli eräs sälli hinasi tällaista teliakselivaunua vanhalla, farmarimallin Fiat Tempralla, missä ainakin auton perämerkintöjen mukaan koneena oli 1,6-litrainen bensaruisku.
Ei tää nyt tainnut olla se isoin vaunumalli, mutta pirun iso teliakselivaunu joka tapauksessa.
Ja mahtoiko olla edes tuota 90 luupäätä pellin alla, sen verran vaivalloiselta hänen menonsa vaikutti. Tasaisella, suoralla tiellä kuitenkin vauhtia hädin tuskin 70km/h satkun alueella ja Fiat laahusti perse maata viistäen jouset pohjassa, töyssyissä jo melkein kipinät sinkoili. Pienikin ylämäki, niin vauhti hiipui kyllä sillä silmänräpäyksellä alta kuuteenkymppiin. Eli keräsi kyllä aikamoisen jonoryysiksen taakseen.
Eli ei nyt ehkä nyt kuitenkaan ihan tuollaistakaan soisi näkevän tien päällä. Ja kun ajattelee, että onhan tuollainen yhdistelmä jo aika karmea ajettavakin jo, kun vedettävä on samoissa painoissa kun vetäjäkin jne.
Ja kyllähän tuo tieturvallisuuskin on yksi huomioitava tekijä ja muutenkin, vaikka se matkan pää onkin se tärkein, niin kyllä siihen itse matkaankin olisi hyvä vähän satsata kuitenkin.
Mutta toki jokainen päättää itse. Jos haluaa hinata vähintään 20v vanhalla pikkuautolla vähintäänkin auton itsensä painoista vaunua ja toivoo siinä samalla, että kaikki menee nappiin, niin mikäs siinä. - TelttaAuto
TälläMennään111 kirjoitti:
No jaa, miten sen ottaa. Toki jokainen päättää hankintansa itse.
Itse tosiaan kyllä hommaisin kunnon veturin, jos nyt joskus sattuisin ostamaan asuntovaunun. Mieluummin kyllä hommaisin sitten asuntoauton, mutta tosiaan vaunusta puhuttaessa.
Enkä nyt tarkoita, että veturin tarvii olla se kallein Mersun maasturi tai joku GM:n megapaku hinnat alk. 72.500€-luokkainen hirvitys. Mutta no, itse hommaisin ainakin jonkun vahvalla koneella olevan lava-auton tai ison pakun. Niitä saa kuitenkin 15000-20000€ hintaluokassakin jo ihan hyvälaatuisia vehkeitä.
Jotenkin vaan mun korvaan vähän "särähtää" lähteä retuuttamaan jotain vähintään kymppitonnin vaunua max. tonnin ropposella...
Hurjin yhdistelmä on toissakesältä, mitä näin tien päällä, itselläkin tuli jo ihan periaatteessa äitiä ikävä tämän karavaanarin puolesta.
Eli eräs sälli hinasi tällaista teliakselivaunua vanhalla, farmarimallin Fiat Tempralla, missä ainakin auton perämerkintöjen mukaan koneena oli 1,6-litrainen bensaruisku.
Ei tää nyt tainnut olla se isoin vaunumalli, mutta pirun iso teliakselivaunu joka tapauksessa.
Ja mahtoiko olla edes tuota 90 luupäätä pellin alla, sen verran vaivalloiselta hänen menonsa vaikutti. Tasaisella, suoralla tiellä kuitenkin vauhtia hädin tuskin 70km/h satkun alueella ja Fiat laahusti perse maata viistäen jouset pohjassa, töyssyissä jo melkein kipinät sinkoili. Pienikin ylämäki, niin vauhti hiipui kyllä sillä silmänräpäyksellä alta kuuteenkymppiin. Eli keräsi kyllä aikamoisen jonoryysiksen taakseen.
Eli ei nyt ehkä nyt kuitenkaan ihan tuollaistakaan soisi näkevän tien päällä. Ja kun ajattelee, että onhan tuollainen yhdistelmä jo aika karmea ajettavakin jo, kun vedettävä on samoissa painoissa kun vetäjäkin jne.
Ja kyllähän tuo tieturvallisuuskin on yksi huomioitava tekijä ja muutenkin, vaikka se matkan pää onkin se tärkein, niin kyllä siihen itse matkaankin olisi hyvä vähän satsata kuitenkin.
Mutta toki jokainen päättää itse. Jos haluaa hinata vähintään 20v vanhalla pikkuautolla vähintäänkin auton itsensä painoista vaunua ja toivoo siinä samalla, että kaikki menee nappiin, niin mikäs siinä.Et vastannut kysyjän kysymykseen, eli miten sen lyhyen ilan organisoit ja miten sinne pituussunnassa mahdut.
Sitten taasen kertomasi tarina Fiatista ja telivaunusta voi pitää takanaan monta skenariota.
a) Ehkä vetäjä todellakin 'urheasti matkaili' tuolla yhdistelmällä.
b) Siirsi vaunua jonnekin vaikka kesämökin korvikkeeksi kesäteloille, eli kerran vuodessa pisteestä pisteeseen b, eikä tarvitse arkiautokseen tuota veturia kumoisempaa, eli 'urakoi' sen vuoksi.
c) Hän on autoton, mutta sai lainaksi auton vetääkseen vaununsa jollekin kesäpaikalle kesämökin korvikkeeksi.
d) Urheasti jelppasi jotakin kaveriaan lupautuen viemään hänen vaunun pisteestä a pisteeseen b.
e) Jokin muu vastaava skenario. - helppoja-ratkaisuja
Kyllä vaunua voi vähätehoisella ladallakin vetää, jos osaa käyttää vaihteita. Hyvin tuli aikanaan vaunu perässä -82 mallin 1600-koneisella, kun siinä oli vielä tavattoman tiukka perän välitys (4,3 tai 4,1 ) Ei tarvinnut kepittää kuin pahimmissa mäissä. Kun ajoi suoralla vaihteella talla lattiassa, niin kulutuskin oli vain 13-14 l/100 km.
Pahin omalle kohdalle sattunut oli kun pappa veti isoa Kafia 1,3 Kadetilla.
Veti kuulemma ihan hyvin kun ajeli kolmosella vaan 60 lasissa.
Mahtoi olla perässä matelevilla mukavaa.
Pärjäisihän sitä vaikka Nissan Vanetella tai NV200 mallilla, mihin just mahtuu nukkumaan patjalle ja saa vielä jonkun kaapinkin mukaan.
Helppo parkkeerata kaupungille tai marketin pihalle ja polttonesteen kulutuskin on hyvin lähellä henkilöautoluokkaa. - TälläMennään111
TelttaAuto kirjoitti:
Et vastannut kysyjän kysymykseen, eli miten sen lyhyen ilan organisoit ja miten sinne pituussunnassa mahdut.
Sitten taasen kertomasi tarina Fiatista ja telivaunusta voi pitää takanaan monta skenariota.
a) Ehkä vetäjä todellakin 'urheasti matkaili' tuolla yhdistelmällä.
b) Siirsi vaunua jonnekin vaikka kesämökin korvikkeeksi kesäteloille, eli kerran vuodessa pisteestä pisteeseen b, eikä tarvitse arkiautokseen tuota veturia kumoisempaa, eli 'urakoi' sen vuoksi.
c) Hän on autoton, mutta sai lainaksi auton vetääkseen vaununsa jollekin kesäpaikalle kesämökin korvikkeeksi.
d) Urheasti jelppasi jotakin kaveriaan lupautuen viemään hänen vaunun pisteestä a pisteeseen b.
e) Jokin muu vastaava skenario.Eli teltta, makuupussi yms tarvikkeethan saa pakattua pieneen tilaan, eikö?
Ja kyllähän tuollaiseen tilaan saa ihminen itsensä mahtumaan. Hieman poikittain, paitsi jos nyt välttämättä tahtoo nukkua viivasuorassa auton pituussuunnassa. Eikö? Ja ei ainakaan minun maailmani kaadu siihen, jos nyt jalkoja joutuu pitämään hieman koukussa tms jos niikseen tulee.
Tarkennahan itse hieman edes, että mikä sinua nyt niin kaivertaa tuossa, ettei tuon kokoisessa pikkupakussa muka tarvittaessa pystyisi yöpymään? Toki 2-metrisellehan tuo on liian pieni, mutta toisaalta niin on moni muukin paikka tässä maailmassa tuon mittaiselle.
Niin ja toisekseen kerroin yöpyväni välillä Opelissani ja välillä teltassa. Tilanteen mukaan. Niin juu, sen verran selvennän vielä, en ole tehnyt Combooni mitään matkailuautomuutoksia. Eli ei mitään aloittajan mainitsemia eristyksiä tms. Eli jos nyt JOLLEKULLE jäi epäselväksi kyseinen asia. Eli reissuun lähtiessäni pakkaan mukaani sen mitä tarvitsen ja lähden tien päälle mainitsemieni 2-4 viikon ajaksi. Kyseiset reissuajat taas vaihtelevat vuosittain.
Tuokin muuten hieman ihmetytti, kun ekassa kirjoituksessani kerroin matkaavani tuolla pohjoisissa ja jotenkin onnistuit kääntämään sen ulkomaan matkailuksi. Meinasitko sitten että mäkin juoksen USA:ssa tms? Vaikka Suomen Lappia useimmat tarkoittavat pohjoisista puhuessaan. Ei tuossa nyt mitään, mutta ihmetyttää vain tuo kirjoittelusi muuten.. Ihan niin kuin et viitsisi lukea ajatuksen kanssa tai muuten vain loppuun asti ja heität silti noita kommenttia siltä pohjalta..?
Ja tuosta Fiatista vielä puheen ollen, ei mua se ko kulkijaa motivoinut skenaario millään tavoin kiinnosta, on se sitten jatkuvaa reissaamista kyseisellä yhdistelmällä tai yksittäinen tapaus kaverin urheaa jelppaamista tms. Itse en todellakaan lähtisi taiteilemaan edes sitä yhtä kertaa noin.
Ja jos hänellä nyt oli tällainen vuosittainen "mökinsiirto" kyseessä, mitä epäilen ajankohdasta johtuen(toissa kesä, eli 2014 kesä, parhaaseen karavaaniaikaan), niin luulisi nyt vaikka voivan lainata/vuokrata yhtä ajokeikkaa varten vähän paremman juhdan. Niin ei tarvitsisi sitä omaa autovanhusta rääkätä ennen aikaiseen hautaan.
Tiedä sitten, loukkasinko "oikeita/kunnon" karavaanareita tuolla, kun kerroin kyseisestä tapauksesta? Kuitenkin jokainen tyylillään.
Mutta joo, kyllähän noilla muillakin pakuilla pärjää. Tunnen muutaman henkilön, jotka myös joskus tekee muutaman päivän reissuja juurikin noin, että jonkun Vanette-nisukan tai vastaavan perään patja mukaan ja reissuun. Ihan hyvin ovat tuntuneet pärjäävän myöskin noin.
Mutta TelttaAuto, laitahan toki lisää kysymyksiä, jos niitä jäi vielä mieleen pyörimään. Vaikka tulihan tässäkin jo ja helvetinmoisella paatoksella vielä. - SiisMitäHäh
TelttaAuto kirjoitti:
Et vastannut kysyjän kysymykseen, eli miten sen lyhyen ilan organisoit ja miten sinne pituussunnassa mahdut.
Sitten taasen kertomasi tarina Fiatista ja telivaunusta voi pitää takanaan monta skenariota.
a) Ehkä vetäjä todellakin 'urheasti matkaili' tuolla yhdistelmällä.
b) Siirsi vaunua jonnekin vaikka kesämökin korvikkeeksi kesäteloille, eli kerran vuodessa pisteestä pisteeseen b, eikä tarvitse arkiautokseen tuota veturia kumoisempaa, eli 'urakoi' sen vuoksi.
c) Hän on autoton, mutta sai lainaksi auton vetääkseen vaununsa jollekin kesäpaikalle kesämökin korvikkeeksi.
d) Urheasti jelppasi jotakin kaveriaan lupautuen viemään hänen vaunun pisteestä a pisteeseen b.
e) Jokin muu vastaava skenario.Yksi noista mainitsemistasi skenaarioista pisti sen verran silmääni, että minun on aivan pakko kysyä tyhmästi...
Miksi joku autoton ihminen ostaisi asuntovaunun? Siinäkään tapauksessa, että hän laskisi sen varaan, että hänellä on aina auto saatavilla jos hän sitä pyytää käyttöönsä? On kuitenkin aika epävarmalla pohjalla olevaa vaunun pitoa.
Ja muutenkin, mikä pointti?
Tietysti käytettyjä vaunuja saa jo reilusti allekin 5000€ hintaan, mutta kyllä tuollakin rahalla vuokraa kesämökinkin aika monena kesänä putkeen. Vuokraa joka kesä vielä eri paikkakunnalta, niin ei ala ne samat mökkimaisemat ahdistamaan.
- PeppreinohöpöttäjäJoksu
7222km monet laakerit meni, oli syttyä palamaan paripyörät
- Viljo_vainaa
Osta joku vanha jenkkiauto. Sellainen ruumisauto käytössä olut. Tilaa on ja sinäkin sopisit sinne, tuollainen melkein tekeentynyt ruumis kun olet jo kuulemma nyt.
- Esko_eläväinen
Niin kuka tässä nyt tekeentynyt on?
- TelttaAuto
2016.5 Fordin katalogissa, Ford on lanseerannut Transit Connect-mallista 1.5TDCi 90kw / 120hv koneella olevan version myös _automaatilla_, joka on sama kuin Fiestan tomaatti. En tiedä tuleeko se saataville Suomessa.
En tiedä mitä eroa noilla automaateilla on isompien Fordien kuten Mondeon ja S-Maxin Power Shiftiin nähden, sillä ovat kaksi erilaista laatikoita.- SiisMitäHäh
Et vastannut kysyjän kysymykseen.
Miten autoton vaunuilija saa motivaationsa asuntovaununsa pitämiseen jne? - pennitön.uneksia
On niitä sellaisia, joilla on vaunu rantatontilla ja sinne mennään veneellä, fillarilla tai mönkkärillä. Ei kaikki tarvi autoa.
Jotkut jopa asuu vaunussa ympäri vuoden ja sekin on aivan mahdollista jos osaa sopeutua ja tahtoa riittää.
- Aloituspaketti
Mulle neuvottiin kun aloittelin touhua. Aromipesä, Portapottu ja mikä tärkein Rumatikki.
- PeppureinohöpöttäjäJoksu
päse
- Päsevaipähee
Tarkoititko kenties "pähee", pöpireinomattikalevijokinen Kotkasta?
- le.doctor
Tarkista aamulääkitys !
- kylmä-kuljetus
Vanhasta hautaustoimiston autosta saa erinomaisen asunto/festarivankkurin.
Siellä takana on makoillut lukemattomia henkilöitä eikä kukaan ole valittanut.
Tilaa löytyy helposti se 2 m ja tarvikkeillekin on omat kolonsa lavan alla.- TelttaAuto
Tuohan on aivan brilijantissime oivallus jota sinunkin kanattaa aivan ehdottomasti testata vielä antoisaa trolli-itsetyydytys-iloa eläessäsi, koska sitten nilkat kylminä et voi tietää millaisesta limusiinikyydistä viimeisellä matkalla on kyse ;-)
Arkunkin voit testata jo valmiiksi ja sitten pitää huolen, että pysyt oikeissa mitoissa, motivoivaa ja trollillekin ylempiä tavoitteita elämmässään antavaa eikö vain ;-)
Tai käydä ihailemassa mahdollista optiota, tuhkauspaikkaasi kuinka rauhaisa se onkaan tuohon surgastiseen trolli-realismiisi verrattuna ;-)
Elon, eli vääjäämättömän kuolemantuomion iloa! - kylmä-kuljetus
Hauturiauto on ollut minulle arkipäivää, joten se ei herätä mitään levottomia tunteita. Ei ole mitään kynnystä ottaa vanhaa hauturia siviilikäyttöön, vaikka se joistakin tuntuu kuvottavalta. Oikein siistejä, vähän ajettuja ja tilavia autoja.
Mm. Saksassa on paljon bestattungswageneita pojilla reissuautoina. Sinne mahtuu hyvin makuupussit ja kylmälaukut, kun vähän viitsii satsata varusteluun.
Aina on makuupaikka matkassa itselle ja satunnaiselle parittelukumppanille.
Sieltä vaan vetää kiskoilla lavetin ulos, niin on pöytää riittävästi ainakin 4-5 henkilön eineksien nautiskeluun. Pyyhkimisen jälkeen voi pöydän työntää takaisin sisään autoon ja matkan jatkuu. Einfach aber praktisch sanoisi saksalainen.
Vihervasureille ja vegaaneille tämä ratkaisu ei tietysti käy kun ne vastustaa kaikenlaista lihan kuljetusta tai siihen viittaavaa. Saahan sitä toki ottaa kylmälaukkuun vesimelooneja ja avomaankurkkuja, niin ei yhtään kiristä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199