Hyvä kiertoon

SikaHelmi

Hyvä kertaantuu tehdessä, samoin paha. Kummassa haluat olla osallisena? Artikkeli melkoisen lyhyt, mutta antaa ajattelemisen aihetta. Puhumattakaan siitä, että ihmiset usein peilaavat takaisin samaa tunnetta, mitä heille annat.

Tämä helppo keino vähentää tutkitusti ahdistusta:

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2000001158416.html

Oletko koskaan seurannut, kuinka onnelliselta vaikuttava ihminen toimii, ja kuinka häneen reagoidaan?

54

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osittain.propagandaa

Ns. normaalit ja pienet teot ovat ihan normaalia ja arkipäiväistä, mutta tuo palvelusten tekeminen on ihan huuhaata..varsinkin jos se ei ole sinnepäinkää vastavuoroista..silloin se olisi suden ohje lampaalle, eli ihan 100% prosenttivarmasti et tule saamaan mitään muuta kuin sen, että sinua käytetään enemmän tai vähemmän surutta hyväksi.

Siltä osin se on susien neuvoja lampaille...

• typottaja

tulipas taas hemmetisti typoja...mutta näillä mennään epätäydellinen on täydellistä.. =)

• Teot voivat olla pieniä. Ja eri ihmisille, sellaisia, mistä ei odota vastapalveluksia. Luulen kikan olevan siinä, että käännyt itsestäsi ulospäin, mietit vähemmän itseäsi, enemmän muita, se jo sinänsä auttaa?
        Hyväksikäytetyksi ei tietenkään pidä heittäytyä.

• osittain.propagandaa
        SikaHelmi kirjoitti:

Teot voivat olla pieniä. Ja eri ihmisille, sellaisia, mistä ei odota vastapalveluksia. Luulen kikan olevan siinä, että käännyt itsestäsi ulospäin, mietit vähemmän itseäsi, enemmän muita, se jo sinänsä auttaa?
        Hyväksikäytetyksi ei tietenkään pidä heittäytyä.

Älä jaksa ihan oikeasti..moni kuka on pettynyt todella monen ihmisen käytökseen on toiminut tuolla tavalla ja enemmänkin.. siihen pisteeseen saakka, kunnes on huomannut kuinka enemmän tai vähemmän ajattelemattomia ja omahyväisiä monet ihmiset ovat..hassua kun jotkut ajattelvat, että jos toista voi käyttää hyväksi, niin se on sen oma vika ja omaa käytöstä ei huomata, eikä tunneta huonoa omaatuntoa..joillakin omatunto taitaa olla olematon tai on jotenkin enemmän tai vähemmän olematon..

Monet ihmiset kun tottuvat saamaan toiselta hyvää antamatta sitä itse takaisin, niin he alkavat käyttämään sitä hyväksi surutta ja jopa alkavat käyttäytymään itse enemmän tai vähemmän oudosti ja oireilevat itse, jos se keneltä oletaan niitä palveluksia saava haluaa asioihin muutoksen tai ei enää halua/jaksa osallistua siihen touhuun..

Tuo ohjeesi sopii joillekin niille ketkä ovat juuri tottuneet käyttämään toisia hyväksi, eivätkä ole itse olleet vastavuoroisia....eli ohjeista susia äläkä lampaita..lampaita on kidutettu ja teurastettu jo liikaakin ja he kyllä toimivat automaattisesti vastavuoroisesti...sudet eivät...

• osittain.propagandaa kirjoitti:

Älä jaksa ihan oikeasti..moni kuka on pettynyt todella monen ihmisen käytökseen on toiminut tuolla tavalla ja enemmänkin.. siihen pisteeseen saakka, kunnes on huomannut kuinka enemmän tai vähemmän ajattelemattomia ja omahyväisiä monet ihmiset ovat..hassua kun jotkut ajattelvat, että jos toista voi käyttää hyväksi, niin se on sen oma vika ja omaa käytöstä ei huomata, eikä tunneta huonoa omaatuntoa..joillakin omatunto taitaa olla olematon tai on jotenkin enemmän tai vähemmän olematon..

Monet ihmiset kun tottuvat saamaan toiselta hyvää antamatta sitä itse takaisin, niin he alkavat käyttämään sitä hyväksi surutta ja jopa alkavat käyttäytymään itse enemmän tai vähemmän oudosti ja oireilevat itse, jos se keneltä oletaan niitä palveluksia saava haluaa asioihin muutoksen tai ei enää halua/jaksa osallistua siihen touhuun..

Tuo ohjeesi sopii joillekin niille ketkä ovat juuri tottuneet käyttämään toisia hyväksi, eivätkä ole itse olleet vastavuoroisia....eli ohjeista susia äläkä lampaita..lampaita on kidutettu ja teurastettu jo liikaakin ja he kyllä toimivat automaattisesti vastavuoroisesti...sudet eivät...

Et varmaan lukenut kirjoitustani toisaalta, ketjusta jossa käsiteltiin rajojen laittamista?

• nyt.alkaa.mennä.paksuksi
        SikaHelmi kirjoitti:

Et varmaan lukenut kirjoitustani toisaalta, ketjusta jossa käsiteltiin rajojen laittamista?

No jos haluat oikeasti tehdä sitten hyvän aloituksen, niin sitten sinun pitää tuoda ne kaikki asiat siihen yhteen aloitukseen..mutta tuo ohje on susilta lampaille..edelleen ne ketkä eivät toisia käytä hyväkseen ovat sen luonteisia muutenkin ja jotkut ovat jopa niin sinisilmäisiä, että kestää pitkä aika tajuta kunka paljon niitä susia oikein täällä jolkotteleekaan..

Ei ole kiusatun vika, että häntä kiusataan..ei hyväksikäytetyn vika että häntä hyväksikäytetään..ei raiskatun vika, että hänet raiskataan jne..jne..

Saitko pointista kiinni....syyttömien syyllistäminen on etovaa ja oksettavaa ja kertoo aina syyllistäjästä jotain...

Ei voi perustella sillä, että toinen ei tajunnut asettaa rajoja....ja nauretaan "oma vika lälläläää"... ;P

• nyt.alkaa.mennä.paksuksi kirjoitti:

No jos haluat oikeasti tehdä sitten hyvän aloituksen, niin sitten sinun pitää tuoda ne kaikki asiat siihen yhteen aloitukseen..mutta tuo ohje on susilta lampaille..edelleen ne ketkä eivät toisia käytä hyväkseen ovat sen luonteisia muutenkin ja jotkut ovat jopa niin sinisilmäisiä, että kestää pitkä aika tajuta kunka paljon niitä susia oikein täällä jolkotteleekaan..

Ei ole kiusatun vika, että häntä kiusataan..ei hyväksikäytetyn vika että häntä hyväksikäytetään..ei raiskatun vika, että hänet raiskataan jne..jne..

Saitko pointista kiinni....syyttömien syyllistäminen on etovaa ja oksettavaa ja kertoo aina syyllistäjästä jotain...

Ei voi perustella sillä, että toinen ei tajunnut asettaa rajoja....ja nauretaan "oma vika lälläläää"... ;P

Miten se on itseltä pois, jos on ystävällinen jollekin vieraalle, jota tuskin tulee enää ikinä tapaamaan? Keskityt nyt ihan toisen tyyppisiin asioihin.
        "Saitko pointista kiinni....syyttömien syyllistäminen on etovaa ja oksettavaa ja kertoo aina syyllistäjästä jotain..."
        En saanut, ei liity mielestäni aloitukseeni mitenkään, puhumme ilmeisesti aivan eri asioista.

• nyt.alkaa.mennä.paksuksi kirjoitti:

Itseasiassa tämä todentaa sitä, että jos yrittää tehdä positiivisen aloituksen, se ammutaan alas.

• ei.ollut.paras.aloitus
        SikaHelmi kirjoitti:

Itseasiassa tämä todentaa sitä, että jos yrittää tehdä positiivisen aloituksen, se ammutaan alas.

Noh, tuosta iltalehden kirjoituksesta nyt sai ihan toisen käsityksen..olisit sitten tehnyt aloituksen eri tavalla niin kuin sanoin..vaikka ihan omilla sanoillasi, niin silloin olisi luultavasti tullut sillainen oikeasti asiallinen ja positiivinen hyvänmielen ketju..

Et voi alkaa surkuttelemaan sitä, jos ihan kaikkea ei purematta niellä tai uhriutua...

Tästä aiheesta olisi saanut paljon paremman, kun olisit tehnyt aloituksen paremmin ja kattavammin, sekä tuonut sitten asiat niin esille, ettei "outouksille" olisi jäänyt liikaa tilaa..

• onko.tämä.häpäisyä.hmmm

Ahaa..sulla on selvä agenda..mutta..mutta.. ;D

• hurrrjaa.menoa
        SikaHelmi kirjoitti:

https://www.youtube.com/watch?v=ycmQpXWwT0c

Jep :D

Oho..naisella on KovatPiipussa ja järkkymätön asenne...noh, kyllä sä siitä lauhdut, kun hieman silitetään ja pidetään hyvänä..Uso Pois.. ;P

• NöyrtykääKurjat

Pahantekijä pitää luonnollisena, että hyväntekijä nöyristelee häntä. Mitä enemmän sitä tapahtuu, sitä luonnollisemmalta pahantekijältä tuntuu vaatia nöyristelyä muilta ihmisiltä.

• Ei liity nyt nöyristelyyn yhtään millään lailla. Päinvastoin. Alistajat voi jättää ihan itsekseen. Nauraa höhöttää mennessään höpsöille ideoilleen.
        Onko nyt kaikenkaikkiaan ihan uppo-outo aihe, pitääkö avata enemmän?

• "Toisen ryhmän piti puolestaan hakeutua sosiaalisiin tilanteisiin ja kysyä esimerkiksi tuntemattomilta kellonaikaa, jutustella naapurille ja pyytää jotain ihmistä lounaalle." En näe tässä nöyristelyä?

• senkin.kenguru

Minähän sanoin, että tuo on ihan normaalia....äläs hypi karkuun kommenttiketjusta ja ala vääristelemään toisaalla.. ;P

• "Hyvä kertaantuu tehdessä, samoin paha. "

Tuo ei voi olla totta. Jos olisi, niin kertautunut hyvä tai kertautunut paha olisi jo aikaa sitten syrjäyttänyt toisen kokonaan.

"Kummassa haluat olla osallisena? "

Ei ole varmaan pakko olla osaallisena kummassakaan. Voi olla vaan yleisönä.

• Ja tämä paikka taitaa tasaisen varmasti olla poikkeus sääntöön, jos jollain tavalla koittaa jonkun elämää tai oloa parantaa, sitä joutuu katumaan?
        No, taidan keskittyä irl hommeleihin.

• atännä
        SikaHelmi kirjoitti:

Ja tämä paikka taitaa tasaisen varmasti olla poikkeus sääntöön, jos jollain tavalla koittaa jonkun elämää tai oloa parantaa, sitä joutuu katumaan?

No niinhän tämä täällä vähän tuppaa olemaan. Mutta kiitti sulle aidosta positiivisuudesta, sitä ei täällä ole liikaa. Älä katoa mihinkään :)

• SikaHelmi kirjoitti:

Ja tämä paikka taitaa tasaisen varmasti olla poikkeus sääntöön, jos jollain tavalla koittaa jonkun elämää tai oloa parantaa, sitä joutuu katumaan?

".. jos jollain tavalla koittaa jonkun elämää tai oloa parantaa, sitä joutuu katumaan?"

Kato laitat vaan sen hyvän kiertämään, etkä välitä palautteesta, niin ei ole mitään katumista.

• Mielummin lähestyn ihmisiä hyvällä, esimerkiksi sanomalla kiitos, auttamalla kaupassa jos joku ei näe esimerkiksi pikkuista tekstiä purkin kyljestä ja manailee sitä tuote kädessään tihruten.

Lähtökohtana on, että oma käytös on toista kohtaan ystävällistä, jos sitten siihen vastataan epäystävällisesti niin voi voi, tuumailen mielessäni että enpähän viitsi lähteä tuohon tyyliin mukaan. Ainakin itse toimin sen mukaan millaista käytöstä arvostan ja vaikken saisi peilinä omaa käytöstäni takisin, niin ei se silti estä jatkossa toimimasta samoin eli ystävällisesti. :)

Onnelliset ihmiset yleensä suhtautuvat positiivisesti ympärillään oleviin. Ainakin enimmäkseen omat kokemukseni positiivisesta olemuksesta ja käytöksestä ovat olleet luokkaa hymyile ja saat hymyn takaisin. :)

Eli hyviä. Voi olla, että olen väärässä, kun opetan lapsillenikin että niin metsä avstaa kun sinne huudetaan. Mutta lähtökohtaisesti pyrin tällä siihen, että he tajuaisivat ettei pahaa tekemällä saa kuin pahaa aikaiseksi ja hyvää tekemällä todennäköisemmin saa hyvää aikaiseksi, ainakin oman sisäisen rauhansa toimimalla oikein.

• Kiitos.

• SikaHelmi kirjoitti:

Kiitos.

Ole hyvä.

• näillä.mennään

Tuo onkin juuri se asia, missä ei ole mitään ihmeellistä, eikä mitään vaaraa, että sinua kohdeltaisiin väärin yms.

Nuo lyhyet tilanteet ja hetket, mistä pääsee aina nopeasti hymyillen takavasemmalle, vaikka toinen käyttäytyisikin epäasiallisesti, niin eiväthän ne hetkauta, ehkä ennemminkin voivat huvittaa..

Hymyily ja hyvät ja kohteliaat käytöstavat eivät maksa mitään ja niistä kaikki saavat hyvää ja jos niillä saa luotua lisää hyvää, niin sehän on vallan loistavaa...se on sanomattakin selvä.

Mutta sitten taas....noh, mä kerroin jo tuolla ylempänä.. ;P

• näillä.mennään kirjoitti:

Tuo onkin juuri se asia, missä ei ole mitään ihmeellistä, eikä mitään vaaraa, että sinua kohdeltaisiin väärin yms.

Nuo lyhyet tilanteet ja hetket, mistä pääsee aina nopeasti hymyillen takavasemmalle, vaikka toinen käyttäytyisikin epäasiallisesti, niin eiväthän ne hetkauta, ehkä ennemminkin voivat huvittaa..

Hymyily ja hyvät ja kohteliaat käytöstavat eivät maksa mitään ja niistä kaikki saavat hyvää ja jos niillä saa luotua lisää hyvää, niin sehän on vallan loistavaa...se on sanomattakin selvä.

Mutta sitten taas....noh, mä kerroin jo tuolla ylempänä.. ;P

Henkilökohtaisissa suhteissa tämmöinen hyvään vastataan pahalla on hankalemia juttuja. Ne voi tehdä varovaisemmaksi sen hyvää jakamisen kanssa. :)

Mikä on ymmärrettävää, koska henkilökohtaisissa suhteissa aina yleensä sattuu sitä joka saa hyvää tahtomalla pahan vastineeksi.

• perjantainen

"Oletko koskaan seurannut, kuinka onnelliselta vaikuttava ihminen toimii, ja kuinka häneen reagoidaan?"
      Tämä on todella ajattelemisen arvoinen lause.
      Kiitos, SikaHelmi. :)

• Ilo on puolellani, jos edes joku ymmärsi ilmeisen avaruudellisen pointtini :)

• valheita.ja.syitä.onneen

Helppoa olla onnellinen jos itsellä on asiat hyvin. Voi myös olla onnellinen ja säteillä onneaan, mutta se ei tarkoita sitä, että oma onnellisuus riittäisi loppujen lopuksi mihinkään sen enempään, jos suurin osa leimaa sinun onnellisuutesi olevan turhaa ja harhaa.
        On se toki helpompaa yhteiskunnan kannalta jos vähempiosaiset saadaan uskomaan että olkaa vain onnellisia ja hiljaa omissa oloissanne vaikka teitä ei hyväksyttäisikään kaikkeen sellaisina kuin olette.
        Se on sama asia miksi ihmisille syötetään ja määrätään onnellisuuspillereitä. Eli saadaan ongelmat piiloon eikä tarvitse pureutua itse syihin mitkä tämän aiheuttavat.
        Niin tässä maailmassa asiat halutaan näemmä asiat hoitaa eli ongelmista ei saisi puhua ja vaikka sitten lääkkeiden voimalla laitetaan ihmiset hiljaisiksi ja teko onnellisiksi.
        Hyväosaisten on toki helppo hymyillä mutta heidän toimet ja asenne vähäosaisempia kohtaan on hyvin arveluttavaa toimintaa.
        Ettekä te edes sitä tajua kun olette siellä omissa kuplissanne ettekä oikeasti halua edes tajuta saati nähdä vähäosaisia ja heidän kärsimyksiään.
        Kuplassa on varmaan onnellista elää eikä tarvitse potea huonoa omaa tuntoa ja vaan halutaan nämä asiat pois mielestä ja näkyvistä niin että oma onnellisuus ei kärsisi.
        Ei minulla muuta.

• atännä
        valheita.ja.syitä.onneen kirjoitti:

Helppoa olla onnellinen jos itsellä on asiat hyvin. Voi myös olla onnellinen ja säteillä onneaan, mutta se ei tarkoita sitä, että oma onnellisuus riittäisi loppujen lopuksi mihinkään sen enempään, jos suurin osa leimaa sinun onnellisuutesi olevan turhaa ja harhaa.
        On se toki helpompaa yhteiskunnan kannalta jos vähempiosaiset saadaan uskomaan että olkaa vain onnellisia ja hiljaa omissa oloissanne vaikka teitä ei hyväksyttäisikään kaikkeen sellaisina kuin olette.
        Se on sama asia miksi ihmisille syötetään ja määrätään onnellisuuspillereitä. Eli saadaan ongelmat piiloon eikä tarvitse pureutua itse syihin mitkä tämän aiheuttavat.
        Niin tässä maailmassa asiat halutaan näemmä asiat hoitaa eli ongelmista ei saisi puhua ja vaikka sitten lääkkeiden voimalla laitetaan ihmiset hiljaisiksi ja teko onnellisiksi.
        Hyväosaisten on toki helppo hymyillä mutta heidän toimet ja asenne vähäosaisempia kohtaan on hyvin arveluttavaa toimintaa.
        Ettekä te edes sitä tajua kun olette siellä omissa kuplissanne ettekä oikeasti halua edes tajuta saati nähdä vähäosaisia ja heidän kärsimyksiään.
        Kuplassa on varmaan onnellista elää eikä tarvitse potea huonoa omaa tuntoa ja vaan halutaan nämä asiat pois mielestä ja näkyvistä niin että oma onnellisuus ei kärsisi.
        Ei minulla muuta.

Ei mun mielestäni omaa onnellisuuttaan voi edes peilata toisten mielipiteistä onnellisuudesta. En vertaa itseäni muihin, kun löydän asian josta saan hyvää mieltä. Tai voi se joskus vertaamistakin olla, jos onnistuu jossain paremmin kuin muut, mutta voi olla tyytyväinen itseensä ihan omalla asteikollaan. Mulla ei ole aina ollut asiat näin hyvin pään sisällä, ei todellakaan. Tein paljon töitä sen asian kanssa ja opettelin uusia ajatusmalleja ja se on tehnyt elämästäni hyvän.

• 989uisjij
        atännä kirjoitti:

Ei mun mielestäni omaa onnellisuuttaan voi edes peilata toisten mielipiteistä onnellisuudesta. En vertaa itseäni muihin, kun löydän asian josta saan hyvää mieltä. Tai voi se joskus vertaamistakin olla, jos onnistuu jossain paremmin kuin muut, mutta voi olla tyytyväinen itseensä ihan omalla asteikollaan. Mulla ei ole aina ollut asiat näin hyvin pään sisällä, ei todellakaan. Tein paljon töitä sen asian kanssa ja opettelin uusia ajatusmalleja ja se on tehnyt elämästäni hyvän.

Joopa joo taas näitä.

• atännä

Näinhän se menee. Saa itse valita, kumpaa kannattaa, hyvää vai pahaa. Hyvän tekemisestä saa itselleenkin hyvän mielen, kun sen tekee pyytettömästi.

Jos on kehujen, huomion ja itsensäkorostamisen perässä tekemässä "hyviä tekoja", siitä saa lopulta vain pahaa aikaiseksi. Täytyy siis olla terve itsetunto ja kunnossa oleva psyyke. Toisia on mukava auttaa, mutta on osattava myös sanoa ei. En näkisi, että kyseessä on minkäänlainen vaihtokauppa, että kun teen sinulle tämän hyvän, odotan sinun vastavuoroisesti auttavan minua siinä tai tässä, vaan että toisia voi jeesata aivan vilpittömästi niin kuin itsestä hyvälle tuntuu.
      Luokittelen itseni onnelliseksi. Minua ei hetkauta, vaikka toinen ei ymmärtäisi itse auttaa minua vastavuoroisesti. Ei kaikki vaan huomaa sellaisia asioita, eivätkä he tarkoita sillä mitään pahaa.
      Ikävien ja pahojen asioiden märehtiminen ei hyödytä mitään. Jokaisesta huonosta jutusta löytyy aina jokin hyväkin osa. Niitä hyviä osia kannattaa opetella kaivelemaan esille, ja keskittyä ennemmin niihin.

• Ymmärsit atännä tarkoitukseni täysin

• Kaltaistani on helppo höykyttää, kuinka olisin päässyt liian helpolla jne. Se ei pidä paikkaansa, elämässäni on ollut varhaislapsuudesta lähtien raskaita asioita ja menetyksiä, ja aina uudelleen ja uudelleen. Moni onkin sanonut, ettei olisi selvinnyt kokemuksistani täysjärkisenä, tai ilman hoitoa.
      Olen itse tehnyt kovan työn itseni kanssa (sitä ei voi kukaan ulkopuolinen tehdä), psyykettään voi harjoittaa samoin kuin kehoaan. Esim. haitallisten ajatusmallien työstäminen, niistä poisoppiminen on tärkeää, mutta ennenkaikkea myös mahdollista.

Kyse ei ole siitä, mitä olen kokenut, vaan siitä mitä valitsen tärkeäksi ja mihin keskityn.

• peace-to-theworld-please

Sinä tässä ketjussa pisteet saat, SikaHelmi. Pitää muistaa, että viikonlopun tulo saa eräiden ihmisten maailman vähä sekasin - ellei ihan romahtamaan. Se ei ole heidän syynsä, mutta he purkavat tunteensa helposti juuri tällä kanavalla. Joka perjantai. Hyökkäys tuntuu hyvältä ehkä hetken ajan, mutta ei se auta pidemmän päälle mitenkään. Päinvastoin.

• Kurppistan

Tällä palstalla saa helposti aikaiseksi ätmiraivon, jos vähänkään vihjaa, että ihmisten pitäisi ottaa vastuuta itsekin omasta olostaan ja onnellisuudestaan. Joidenkin vakkareiden polttoaineena toimii pelko. Pelätään naisia, elämää, epäonnistumista, vastuuta, tunteita, sitoutumista, heittäytymistä ja kaikkea muuta mahdollista. Kateus on myös yleinen fiilis monella - se, mitä muilla on, on aina itseltä pois. Kolmas suosittu teema on hyötyajattelu. Jos teen niin tai näin, niin mitä MINÄ siitä saan?
      Toisaalta, onhan tämä hyvää terapiaakin. Ätmilöiden änkyröintejä kun lukee, niin voi olla tyytyväinen, että itsellä menee aina paremmin vaikka olisi kuinka huono päivä.

• Monenko miehen käyttämä huora olet?

• reilupelibullshit

Huomaa että tulee naisen suusta. Etuoikeutetun asemassa on hyvä huudella. Helppo pelata peliä missä mies on altavastaajana jos näin ei olisi, eli joutuisi pelaamaan tasa-arvoisena peliä, niin muuttuisi ääni kellossa. Helppoa se on kun on luvallisesti ylimäärinen pakka pelikortteja hihassa vaikkakin todella ala-arvoista ja säälittävää.

• Kurppistan
        reilupelibullshit kirjoitti:

Huomaa että tulee naisen suusta. Etuoikeutetun asemassa on hyvä huudella. Helppo pelata peliä missä mies on altavastaajana jos näin ei olisi, eli joutuisi pelaamaan tasa-arvoisena peliä, niin muuttuisi ääni kellossa. Helppoa se on kun on luvallisesti ylimäärinen pakka pelikortteja hihassa vaikkakin todella ala-arvoista ja säälittävää.

En mä pelaa mitään peliä eikä kukaan mies ole mulle altavastaajana. Olen yksinelävä kurppa eikä miesten tarvitse pitää mua minään uhkana. Mä jätän heidät rauhaan ja he jättävät minut rauhaan. Mulle yksinoleminen on helppoa, enkä ajattele miehiä ja seksiä jatkuvalla pakkosyötöllä. Voisi monen pojan vanne hellittää pään ympärillä, jos oppisivat oikeasti viihtymään myös yksin ja hyväksymään itsensä sellaisina kuin ovat.

• flowersreally

Aloitus on hyvä.

Mutta en ymmärrä, miten hyvän kierrättämiseen kuuluu oman onnellisuuden tai sen eteen tehdyn työn korostaminen.

Joka on oikeasti käynyt syvällä, tietää työn määrän, tietää miten pahalta tuntuu jos toinen tehtyä työtään korostaa, koska tietää että itsellä ei ole siihen voimia juuri nyt, vaikka ne voimat jossain oman itsensä sisässä oletetusti lymyävätkin.

Oman onnen seppiä on maailma pullollaan ja syvällä käynyt tietää, kuinka pienestä se oma onni voi olla kiinni ja juuri siitä syystä on hyvin nöyrä hetkellisistä onnen hippusistaan eikä takuulla niitä toisten naamaan hieroisi jos olisi hyvää kierrättämässä.

• Venäjällä on sanonta "Kun kerrot ystävälle surusi, siitä tulee hänenkin surunsa", uskon saman toimivan myös toisinpäin.
        Missään vaiheessa ei ollut tarkoitus hieroa kenenkään naamaan yhtään mitään, vaan tuoda esille, että pienet hyvät teot ovat tärkeitä, oma pieni hyvä tekosi tai eleesi saattaa olla juuri se, mikä saa toisen olon hiukan paremmaksi, ja jaksamaan. Ei tässä nyt sen kummemmasta ollut kyse.

• flowersreally
        SikaHelmi kirjoitti:

Venäjällä on sanonta "Kun kerrot ystävälle surusi, siitä tulee hänenkin surunsa", uskon saman toimivan myös toisinpäin.
        Missään vaiheessa ei ollut tarkoitus hieroa kenenkään naamaan yhtään mitään, vaan tuoda esille, että pienet hyvät teot ovat tärkeitä, oma pieni hyvä tekosi tai eleesi saattaa olla juuri se, mikä saa toisen olon hiukan paremmaksi, ja jaksamaan. Ei tässä nyt sen kummemmasta ollut kyse.

Ymmärrän kyllä. Mutta koska raja on hiuksenhieno, voi olla jotain perää myös sanonnassa "kel onni on, se onnen kätkeköön".

Miksi muuten pyyteetöntä hyvän kierrättämistä joutuisi puolustelemaan?

• flowersreally kirjoitti:

Ymmärrän kyllä. Mutta koska raja on hiuksenhieno, voi olla jotain perää myös sanonnassa "kel onni on, se onnen kätkeköön".

"Miksi muuten pyyteetöntä hyvän kierrättämistä joutuisi puolustelemaan?"
        Sitä minäkin ihmettelen?

• flowersreally
        SikaHelmi kirjoitti:

Sitä minäkin ihmettelen?

Sitä sopii miettiä.

• atännä
        flowersreally kirjoitti:

Siksi, koska kaikki eivät pysty millään näkemään sitä pyyttettömänä. Jos itse näkee "hyvän tekemisen" etujen haalimisena itselle, näkee sen myös toisten tekemänä niin. Joidenkin on paljon vaikeampaa eläytyä toisten asemaan, koska ei todellisuudessa nähdä eikä hyväksytä sitä, että ihmiset ovat erilaisia, myös ajatuksiltaan. Ja jokaiselle persoonalle ne omat ajatukset voivat olla juuri ne itselle parhaiten sopivat. Tai sitten ei, silloin voi huonosti lähipiiri ja itse, eli ilmenee sitä pahaa oloa ja pahuutta (muka oikeutettuna).
        Hyvä ja paha ovat mielenkiintoinen yhdistelmä. Ei voi olla toista ilman toista. Välillä joutuu tekemään pahaa tehdäkseen hyvää. Joskus hyvää tarkoittaen saakin pahaa aikaiseksi... Kaikki riippuu niin monesta asiasta, lähtökohdista, persoonista, toiminta- ja ajatustavoista ja vaikka mistä.

• atännä
        atännä kirjoitti:

Siksi, koska kaikki eivät pysty millään näkemään sitä pyyttettömänä. Jos itse näkee "hyvän tekemisen" etujen haalimisena itselle, näkee sen myös toisten tekemänä niin. Joidenkin on paljon vaikeampaa eläytyä toisten asemaan, koska ei todellisuudessa nähdä eikä hyväksytä sitä, että ihmiset ovat erilaisia, myös ajatuksiltaan. Ja jokaiselle persoonalle ne omat ajatukset voivat olla juuri ne itselle parhaiten sopivat. Tai sitten ei, silloin voi huonosti lähipiiri ja itse, eli ilmenee sitä pahaa oloa ja pahuutta (muka oikeutettuna).
        Hyvä ja paha ovat mielenkiintoinen yhdistelmä. Ei voi olla toista ilman toista. Välillä joutuu tekemään pahaa tehdäkseen hyvää. Joskus hyvää tarkoittaen saakin pahaa aikaiseksi... Kaikki riippuu niin monesta asiasta, lähtökohdista, persoonista, toiminta- ja ajatustavoista ja vaikka mistä.

Masentunut ihminen on maailman itsekkäin otus. Kaikki pyörii vain oman navan ympärillä. Siksikin toisen hyvä olo tuntuu pahalta, se on kuin itseltä pois. Sama paha olo tulee, jos joku on ilkeä. Masennus on sairaus. En kuitenkaan näe hyvän puolella olemista huonona tuossakaan tapauksessa. Niistä hyvistä murusista minäkin olen itseäni keräillyt. Ottanut opiksi. Ymmärtänyt itseäni ja muita. Lämmin hymy, kosketus ja "ole hyvä vaan, laita joskus kiertämään kun siltä tuntuu".

• flowersreally
        atännä kirjoitti:

Mä kyllä ajattelin, että aidosti hyvää ja pyyteetöntä ei todellakaan tarvitse puolustella.

• atännä
        flowersreally kirjoitti:

Mä kyllä ajattelin, että aidosti hyvää ja pyyteetöntä ei todellakaan tarvitse puolustella.

Kyllä silloin on hyvä puolustella, jos joku kyseenalaistaa oikeista lähdokohdista kotoisin olevan pyyteettömyyden. Oman näkökulman esilletuominen on ihan ok. Puolin ja toisin.

• flowersreally
        atännä kirjoitti:

Kyllä silloin on hyvä puolustella, jos joku kyseenalaistaa oikeista lähdokohdista kotoisin olevan pyyteettömyyden. Oman näkökulman esilletuominen on ihan ok. Puolin ja toisin.

Ei kukaan kyseenalaista aitoa hyvää, vaan ottaa sen ilolla ja kiitollisuudella vastaan.

• atännä
        flowersreally kirjoitti:

Ei kukaan kyseenalaista aitoa hyvää, vaan ottaa sen ilolla ja kiitollisuudella vastaan.

Kyllä kyseenalaistetaan. Tässäkin ketjussa on kitisty aika paljon vastaan.
        Jotkut ovat todella epäluuloisia, ja kuvittelevat toisten hakevan sillä auttamisella hyötyä itselleen. Tai sitten kokevat menettävänsä itse jotain, jos auttavat.
        Ja joku saattaa pitää sitä omiin asioihinsa sotkeutumisena. Tai ajatella, että mitä tuo tuossa pätee. Tai tuntea alemmuutta, avuttomutta, häpeää, ... Vaikka mitä.
        Jos käy pesemässä naapurin leskipapan ikkunat, niin eikös joku toinen naapuri jo ole kysymässä, että perinnön perässäkö siellä juostaan. Että saa sitä meillekin tulla pesemään ikkunoita. Johon sitten kuittaan, että taidat olla vielä itsekin kykenevä moiseen touhuun.

• flowersreally
        atännä kirjoitti:

Kyllä kyseenalaistetaan. Tässäkin ketjussa on kitisty aika paljon vastaan.
        Jotkut ovat todella epäluuloisia, ja kuvittelevat toisten hakevan sillä auttamisella hyötyä itselleen. Tai sitten kokevat menettävänsä itse jotain, jos auttavat.
        Ja joku saattaa pitää sitä omiin asioihinsa sotkeutumisena. Tai ajatella, että mitä tuo tuossa pätee. Tai tuntea alemmuutta, avuttomutta, häpeää, ... Vaikka mitä.
        Jos käy pesemässä naapurin leskipapan ikkunat, niin eikös joku toinen naapuri jo ole kysymässä, että perinnön perässäkö siellä juostaan. Että saa sitä meillekin tulla pesemään ikkunoita. Johon sitten kuittaan, että taidat olla vielä itsekin kykenevä moiseen touhuun.

Rasittavia tosiaan kitisijät, jotka eivät ymmärrä omaa parastaan.

Naapurin leskipappa varmaan kuitenkin oli iloinen ja kiitollinen?

• Alun pitäen tuli tunne, että Ilta-Sanomien jutussa on jotain rikki. Se "ahdistunut" oli siinä aika väljästi tulkittu. Oikeasti oli tutkittu henkilöitä, joilla "social anxiety disorder", eli siis "poikkeustapauksia", joita toki voi olla täälläkin. Kyseessä siis "hoitokeino" heille, ei sen yleisemmin tapa kierrättää hyvää tai tulla onnelliseksi vaan saada jotkut tuntemaan itsensä rennommiksi ihmisten seurassa.

http://psych.ubc.ca/kindness-may-help-socially-anxious-people-relax-says-new-research-by-dr-lynn-alden/

Ihan hyvää keskustelua aiheesta kuitenkin on poikennut eikä hyvän kierrättämisessä mitään pahaa ole, mutta tuskin se mikään resepti onnellisuuteen on.

• StanGalking

Kaksi sanaa: gang stalking. Sitä saa osakseen, jos yrittää oikeasti muuttaa maailmaa paremmaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      77
      1545
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      7
      1518
    3. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      87
      1426
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      85
      1155
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      896
    6. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      856
    7. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      74
      805
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      52
      787
    9. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      140
      738
    10. Nukkuisitteko hyvin

Toisten lähellä
      Ikävä
      79
      694
    Aihe