Kuinka monella isopurjeen jaluskisko on kannella?

maintraveler

Parissa pienessä purressa, mitä minulla on ollut, niin ison jaluskisko on ollut sitloodassa. Olen kuitenkin nähnyt osassa pursia jaluskiskon olevan kannella heti sprayhoodin etupuolella. Ajan tässä takaa ajatusta siirtää kisko kannelle ihan lisätilan- ja liikkuvuuden helpottamiseksi sitloodassa.
Uskoisin, että täällä on purjehtioita joilla on ollut kumpaakin mallia käytössä ja haluaisinkin kuulla mielipiteitä käytännönseikoista mitä näihin liittyy.

17

1014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

Levanki kannella on aina lyhyt ja tehottomampi kuin istuinlaatikossa, mutta vähemmän tiellä ja käy hyvin kruiseriin. Istuinlaatikossa lattialla oleva kisko on parempi verrattuna moniin poikki laatikon rakennettuiin palkkeihin. Istuinlaatikon takareunassa oli aikanaan hyvä kiskon paikka mutta puomit ovat nykyään tähän liian lyhyitä. Vinkki: levanki kannelle mutta toinen pää taljalla säätököydeksi pedestalin lähelle ja toinen vinssille. Tai"german cuppers" viritys.

• Edempänä oleva jaluskisko saakin olla lyhyempi kuin istumalaatikossa oleva, koska jaluksen kiinnityspiste puomilla on myös edempänä ja siten keskemmällä venettä kun puomia lasketaan ulos. Isommissa veneissä joka tapauksessa jalus tulee vinssille ja jalustuksen kasvanut voimantarve ei haittaa. No joo, istumalaatikon jalustuksessa voi pitää aina moninkertaisempaa taljaa, mutta sitten sitä kelattavaa köyttä on aivan hirmuisesti.
        Mulla on noin kaksimetrinen, hiukan kaareva kisko sprayhoodin etupuolella 37 -jalkaisessa. Jalus tulee vakiona ruffin takareunan lukolle ja vinssille, mutta otan sen istumalaatikon turkilla olevan plokin kautta spinnuvinssille ruorin taakse. Puomi on nopeasti laskettavissa siten ulos puuskassa, yksinseilorille hyvä juttu. Myös levankivaunun köydet ovat ruorimiehen ulottuvilla. Mitään ongelmia ei ole ollut, jaluksen saa niin ulos kuin mitä ikinä saalingit sallivat, voimani piisaavat hyvin jaluksen kanssa ja juttu toimii.
        Veneessä on niin paljon kompurointia aiheuttavaa tekijää jo muutenkin että pidän ruffikiskoa oikein hyvänä asiana.

• en.siirtäisi

Olisko se levankikisko kumminkin ruffin katolla eikä kannella, jos veneessä on ruffi? Joissakin veneissä ison kisko on kiinnitetty takakanteen – ks kuvalinkki.

http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/21/2012/03/9097_7C000006414_7C714b_Yacht_Hanuman.jpg

Varmaankin puomiin (ja levankiin) kohdistuu sitä suurempi voima mitä kauemmaksi puomin nokasta skuuttipiste siirretään. Jos kiinnität kiskon ruffisi kattoon, varmista katon kestävyys. Puomissa kuormitus on varmaankin syytä jakaa isommalla alalle kuin yhteen pisteeseen. Purjeesi koosta riippuu, riittääkö enää pelkkä talja vai tarvitsetko isopurjeellesi jalusvinssin.
      Jos purjehdit yksin, sijoita vinssi niin että ulotut siihen samalla kun ohjaat.

Mistä syystä haluaisit siirtää nykyisen levankisi muualle? Pappateltan takia? Vai saadaksesi vahinkojiipit turvallisemmiksi?

• Vähemmänsäätöjä

Kysyit miksi. Aloittaja kertoi heti aloituksessaan, että "ihan lisätilan- ja liikkuvuuden helpottamiseksi sitloodassa".

Varmaankin ihan yleinen tarve sitloodassa. Voi joutua uhraamaan säätöominaisuuksia, mutta kuka mitäkin arvostaa. Onhan levangittomuuskin pienessä veneessä ihan mahdollinen ratkaisu: jonkinlainen retkiversio, jossa skuutin taljasto on pultattu suoraan kiinni sitlooran lattiaan.

• maintraveler

Liikkumisen ja tilan vuoksi olen siirtoa harkinnut. Olen myöski aika innokas rakentelija ja nämä muutostyöt ja remontteeraamiset on puolet minun purjehdus harrastusta. Puomi ja katto kyllä kestää ja ihan cruiseri purjehdusta harrastan.
        Tulihan täällä senverran puoltavaakin tekstiä, että taidan harkita muutosta

• en.siirtäisi
        Vähemmänsäätöjä kirjoitti:

Kysyit miksi. Aloittaja kertoi heti aloituksessaan, että "ihan lisätilan- ja liikkuvuuden helpottamiseksi sitloodassa".

Varmaankin ihan yleinen tarve sitloodassa. Voi joutua uhraamaan säätöominaisuuksia, mutta kuka mitäkin arvostaa. Onhan levangittomuuskin pienessä veneessä ihan mahdollinen ratkaisu: jonkinlainen retkiversio, jossa skuutin taljasto on pultattu suoraan kiinni sitlooran lattiaan.

Luin kyllä kysymyksen ja yritin kuvaesimerkillä selostaa, että levanki voidaan sijoittaa myös sitloodan taakse. Laitoin kuvalinkin perinteisestä veneestä ja tässä on muutama esimerkki moderneista veneistä, joissa on saman tapainen ratkaisu:
        http://photos.inautia.com/barcosOcasion/8/6/2/6/structures-pogo-40-s-43511110122150506552576751694570x.JPG
        https://i.ytimg.com/vi/8UZxv5ADqLU/maxresdefault.jpg
        http://images.boats.com/resize/wp/2/files/2004/04/img10319.jpg

Puomin pituus ja ruffin konstruktio vaikuttavat ratkaisuun. Jos avotila on pitkä ja ruffi lyhyt, pienen kuperan ruffin kattoon voi olla hankala asentaa toimivaa levanki- ja skuuttijärjestelmää.
        Aloittaja ei kertonut minkä tyyppisestä veneestä on kysymys. Ainoa asia, joka itselleni selvisi, oli sprayhoodin olemassaolo.

• maintraveler
        en.siirtäisi kirjoitti:

Luin kyllä kysymyksen ja yritin kuvaesimerkillä selostaa, että levanki voidaan sijoittaa myös sitloodan taakse. Laitoin kuvalinkin perinteisestä veneestä ja tässä on muutama esimerkki moderneista veneistä, joissa on saman tapainen ratkaisu:
        http://photos.inautia.com/barcosOcasion/8/6/2/6/structures-pogo-40-s-43511110122150506552576751694570x.JPG
        https://i.ytimg.com/vi/8UZxv5ADqLU/maxresdefault.jpg
        http://images.boats.com/resize/wp/2/files/2004/04/img10319.jpg

Puomin pituus ja ruffin konstruktio vaikuttavat ratkaisuun. Jos avotila on pitkä ja ruffi lyhyt, pienen kuperan ruffin kattoon voi olla hankala asentaa toimivaa levanki- ja skuuttijärjestelmää.
        Aloittaja ei kertonut minkä tyyppisestä veneestä on kysymys. Ainoa asia, joka itselleni selvisi, oli sprayhoodin olemassaolo.

Minun veneeni on vanhan mallinen double enderi, joita on joskus muinoin tehty pari kappaletta. Toisessa veneessä levanki on laitettu sitloodan taakse mutta minulla on lyhyempi puomi, joten tila menisi vielä ahtaammaksi kuin nykyisellä mallilla.
        Linkin kuvan veneessä levangin paikka on oivallinen takana.

• kosterikokemusta
        maintraveler kirjoitti:

Minun veneeni on vanhan mallinen double enderi, joita on joskus muinoin tehty pari kappaletta. Toisessa veneessä levanki on laitettu sitloodan taakse mutta minulla on lyhyempi puomi, joten tila menisi vielä ahtaammaksi kuin nykyisellä mallilla.
        Linkin kuvan veneessä levangin paikka on oivallinen takana.

Siinä Laurin-kosterissa, jolla muutaman vuoden purjehdin, oli irroitettava levanki-palkki sitloodassa pinnan edessä. Kun siloodaa ei haluttu jakaa ko. skuuttipalkilla, se poistettiin ja skuuttiplokin pikasakkeli pantiin sitloodan pohjassa olevaan "öglaan".
        Lopultakaan en osaa sanoa, oliko levangin käyttämisestä kovin suurta etua tuon tyyppisessä kapeassa "double enderissä". Kun tuli puuska, oli nopeampi höllätä skuuttia kuin päästää vaunua leehen. Miten paljon omassa harvinaiseksi kertomassasi "double enderissäsi" käytät levankisäätöjä?
        Kun siirrät levangin ruffin kattoon, mihin johdat skuutin ja levangin säädöt? Niiden täytyisi olla käden ulottuvilla pinnasta/ratista.

• Itse pidän parempana taaempana olevaa levankia. Puomin saa mielestäni hieman keskemmälle sen kanssa. Minulla on levanki luukkutallin päällä ja se ei ole ihan ideaali, koska siihenhän tulee todella kovia iskuja ja levangin alla olevaa tiikkiä on jouduttu joskus korjaamaan.

• Joakim1

Ei ole tullut ilmi millaisesta veneestä on kysymys. Kaikissa ei levankia edes tarvita. Levangittomalla on voitettu SM-kultaakin. Toki silloin pitää olla tehokas kiki jousella, jolla voi kompensoida levangin varsin pitkälle.
      On myös veneitä, joissa ruffin katolla olevaa skuuttia käytetään ilman vinssiä.

• ehkei.kisavene

Levangin todellista tarvetta minäkin tuossa edellä yritin udella, kun aloittaja oli kertonut veneestään näin: "Minun veneeni on vanhan mallinen double enderi, joita on joskus muinoin tehty pari kappaletta."
        Jos jotain venettä on tehty ainoastaan 2 kpl, tekotapa ja materiaali tuskin on muottiin laminoitua lasikuitua. Olisikohan puuvene? Aloittaja kertoi sisarveneessä olevan pitempi puomi ja levanki takakannella.

• Skandiaavia

• seppomartti
        Skandiaavia kirjoitti:

tuossa laitettu pari lokipyörää kannelle ja muutama kappale puomiin.

http://www.tecsew.com/images/Sprayhood_Gallery.jpg

Eikä ole ihan pieni vene.

" Skandinaavian" esimerkki ei liity aloittajan levankikysymykseen. Pelkät plokit kannella levangin sijaan ovat sikäli huonommat, ettei puomia saa keskilinjaan tai genoaveneessä luuvarttiin. Oletettavasti systeemissä on 9 plokia, mistä seuraa runsaasti kitkaa keveissä tuulissa.

• Ruhviina

Mulla levanki ruhvin päällä, jossa samassa talja, ja sieltä köydet pedestaaliin. Vähän ku suitset hevosella. Köydet tulee kuomun läpi tehdyistä aukoista ja köysilukot toimivat mainiosti auki/kiinni. Käytettäessä köysivoima on varsin pieni.

• MattiSnoopy

Riippuen siitä mihin kisko kannessa ja uusi taljan kiinnityspiste puomissa tulee puomia murtava voima ja kiskoa kannesta irti repivä voima voi kasvaa huomattavasti. (Sen voi insinööri laskea.) Köydet luultavasti kestää hyvin, mutta kiskon joutuu pulttaamaa paremmin kiinni. Jos puomi on järeän sorttinen (pari numeroa normaalia vahvempi), se luultavasti kestää. Laitoin itselleni jalukseen järeät kumijoustimet, jotka imaisevat raskaan puomin liike-energian vahinkojiipissä. Löytyy kirjoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe