Kauanko täytyy kotilaturilla ladata 56 Ah akkua tyhjästä täyteen saakka?
Kauanko teillä on henkilöauton akku yleensä kesytänyt, siis vuosissa?
Akun latausajasta
16
656
Vastaukset
- EiYlilatausta
Voiko auton akkua yliladata? Siis salliiko sen sisäinen vastus ylilatautumisen?
Vai onko niin että lataustilannetta ei tiedä muuten, kuin vaan mittaamalla volttimittarilla napojen välisen jännitteen? Jos se on yli 12.7V niin on täynnä ja jos max 12.2V niin vaatii latauksen? - Vokkelo
Yli yön ainakin voit huoletta ladata.
- älylaturi
Tuo riippuu siitä käytettävän laturin tehosta. Itselläni on sellainen 3,8 A:n ylläpitolaturi, jolla lataan akkuja. Tuollainen on siitä turvallinen, että sillä ei voi yliladata akkua vaan se voi olla vaikka aina paikallaan. Tuolla laturilla kysymäsi akun lataaminen kestää tyhjästä täyteen noin 15 tuntia. Eli siis 56 Ah/3,8 A=14,8 h. Jos käytettävissä on tehokkaampi laturi niin sitten aikaa menee tietysti vähemmän.
- lataaja
edellyttää, että akku on täysin tyhjä, yleensä akussa vielä on varausta, vaikkei se starttimoottoria jaksa tarpeeksi hyvin pyörittää. Nykyisin laturit kylläkin tunnistaa, etteivät lataa akkua enää sen täytyttyä (ts kiehuta) eli ei ole niin tarkkaa tuon latausajan kanssa.
- älylaturi
lataaja kirjoitti:
edellyttää, että akku on täysin tyhjä, yleensä akussa vielä on varausta, vaikkei se starttimoottoria jaksa tarpeeksi hyvin pyörittää. Nykyisin laturit kylläkin tunnistaa, etteivät lataa akkua enää sen täytyttyä (ts kiehuta) eli ei ole niin tarkkaa tuon latausajan kanssa.
Aloittaja kysyi nimenomaan tuon kokoisen akun lataamista tyhjästä täyteen. Harvoinhan akku on täysin tyhjä. Jos on tyhjä niin silloin se on yleensä rikki. Mutta tuolla tavalla laskemalla voi arvioida lataukseen kuluvaa aikaa.
- EiYlilatausta
Olisiko ideaa asentaa tuollainen pieni ylläpitolaturi konetilaan, joka ottaisi verkkovirran esim lokilämmittimen liittimestä. Silloin latausta tapahtuisi aina kun lämmittimen johto olisi paikoillaan.
Mutta onko laturin asennus konetilaan kielletty turvallisuussyistä? jos on niin mitä riskejä siihen liittyy?- neljätoistaplua
Tuollaisia laitteita, jotka asennetaan kiinteästi moottoritilaan on ihan myynnissä. Esimerkiksi Defalla löytyy tuollainen laturi.
- defa1204
Ylläpitolaturi on talvella ihan hyvä investointi, jos ajomatkat on lyhyitä. Itselläni on työmatka pahimmoilleen 7 km, jota ei viitsi talvella lähteä ajamaan pyörälläkään.
Autossa alkoi kello nollautumaan aina starttauksen yhteydessä, mutta kun laittoi lämmittimen kaveriksi ylläpitolaturin, niin ongelma hävisi.
Tuossa on lisäetuna myös se, että pari tuntia laturissa ollut akku on heti startin jälkeen virkeämpi ottamaan vastaan "isoa virtaa" auton omalta laturilta. - Varta0
neljätoistaplua kirjoitti:
Tuollaisia laitteita, jotka asennetaan kiinteästi moottoritilaan on ihan myynnissä. Esimerkiksi Defalla löytyy tuollainen laturi.
Moottoritilaan asennettavia akkulatureita valmistaa Defan lisäksi myös Calix, Arctic.
Tällaisessa akkulaturissa on myös sekin hyvä puoli että se tekee erillisen akkulämmittimen 100% turhaksi hankinnaksi. - defa1204
Varta0 kirjoitti:
Moottoritilaan asennettavia akkulatureita valmistaa Defan lisäksi myös Calix, Arctic.
Tällaisessa akkulaturissa on myös sekin hyvä puoli että se tekee erillisen akkulämmittimen 100% turhaksi hankinnaksi.Näin on. Jos ja kun autossa on jo moottorilämmitin, niin laturi pitää valita samalta valmistajalta, jotta korkeajännitekaapelien liittimet sopivat yhteen aikaisempien asennelmien kanssa.
- akkubattery
Pisimpään ollut auto oli 9 vuotta ja 7 vuoden kohdalla piti uusia akku kun ei jaksanut käynnistyä kovassa pakkasessa ilman apuvirtaa ja moottorinlämmitintä. Auto oli käytettynä, 9 vuotta vanhana ostettu joten en tiedä miten kauan kyseinen akku oli autossa ollut ennen minua.
Muuten ei ole tarvinnut akkuja ostella.- AkunKesto
Voi se akku hyytyä nopeastikin. Itselläni meni akku parissa vuodessa uusinta kuntoon, ilmeisesti jatkuva webaston käyttö oli liikaa akulle. Samanlainen sinne laitettiin vanhan tilalle, ja saas nähdä kuinka kauan se kestää.
- hetitäyteen
Mitä rotteloita teillä on? Ajan lyhyitä pätkiä. Aina näyttää akun sininympyrä täyttä.
- lämpöisiinMaihinTehtyjä
Historic-autoissa ei ole juurikaan sähkölaitteita jotka kuluttaisivat sähköä, nykyautot on arilaisia, ne ei edes lataa akkua maksimissaan kuin 80% asti jos autossa on jarrutusenergian talteenotto ja useissa uusissa autoissa tuo systeemi on. Paska systeemi meikäläisiin olosuhteisiin. Lisäksi uusissa autoissa tuo start/stop järjestelmän takia auto alkaa sulkea tiettyjä sähköä käyttäviä varusteita kun akun lataustila laskee tiettyyn tasoon ja alkaa ilmoitella "käynnistä auto heti tai lataa akku".
Itse ostin ensimmäisen akkulaturin ja ole autoillut jo yli 30 vuotta ilman akkuongelmia. Kerran ole joutunut hankkimaan uuden akun 20 v. sitten - eisammu
lämpöisiinMaihinTehtyjä kirjoitti:
Historic-autoissa ei ole juurikaan sähkölaitteita jotka kuluttaisivat sähköä, nykyautot on arilaisia, ne ei edes lataa akkua maksimissaan kuin 80% asti jos autossa on jarrutusenergian talteenotto ja useissa uusissa autoissa tuo systeemi on. Paska systeemi meikäläisiin olosuhteisiin. Lisäksi uusissa autoissa tuo start/stop järjestelmän takia auto alkaa sulkea tiettyjä sähköä käyttäviä varusteita kun akun lataustila laskee tiettyyn tasoon ja alkaa ilmoitella "käynnistä auto heti tai lataa akku".
Itse ostin ensimmäisen akkulaturin ja ole autoillut jo yli 30 vuotta ilman akkuongelmia. Kerran ole joutunut hankkimaan uuden akun 20 v. sittenOnkohan sinulla kokemusta start/stop autosta oikeasti. Ei sen takia yksikään sähkölaite sammu saati tule mitään ilmoitusta "käynnistä auto tai lataa akku". Siitä saattaa tulla ilmoitus että järjestelmä on pois käytöstä esim. akun lataamisen takia.
Kyseinen järjestelmä ei sammuta moottoria ollenkaan ellei akun varaustila ole riittävä. Eikä myöskään jos moottorin lämpötila on liian alhainen, auton sisätilojen lämpötila liian alhainen/korkea jne.
Yhtään kovemmalla pakkasella moottori ei sammu käytännössä koskaan kun eihän näissä nykyisissä tahdo edes lämmöt nousta ellei ole webastoa.
Nykyautoissa on niin isot generaattorit ettei latausvirrasta voi olla puutetta, se on sitten eri asia jos älykkään latauksen ohjelmoinnissa on virhe ja silloin auton valmistajan pitäisi päivittää se.
- laddare
Onko kotilaturi 4-6-8-12 A. Auto käynnistyy jo ½ tunnin latauksen jälkeen.
JOs haluaa akun täyteen, niin lataa vain reilusti yli yön (vahtimatta )
Lyhyessä ajossa on monen merkkiset akut kypsyneet noin 3 vuoden aikana.
Automaattilaturilla ladattu asuntovaunun akku pysyy aina täytenä ja kesti reilut 9 vuotta käyttönä. Keväällä ja syksyllä kun pyyhkäisi rätillä ja lisäsi vettä jos tarpeen. Mutta eihän näitä uusia umpinaisia voi huoltaa lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 524528
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1494187- 673832
- 1253790
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans433615Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe773453- 983021
- 542875
- 252696
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142394