Olen 41-vuotias nainen ja mulla on ongelmana paha bruksismi (narskuttelu) sekä lääkkeiden käytöstä johtuva kuiva suu. Tämä on aiheuttanut hammaseroosion ja hampaat ovat kuluneita. Aina kun olen käynyt hammastarkastuksessa (julkisella), niin toteavat "no onpa kuluneita hampaita", mutta mitään käytännönapua ei ole sieltä tullut, jos ei lasketa sitä, että kirjoittivat hammastahnaa jossa on tavallista enemmän fluoria.
Nyt kävin yksityisellä hankkimassa hoitosuunnitelman ja kustannusarvion. Kokonaishinnaksi arvioivat 8800 euroa sisältäen mm. neljä hammaskruunua ja kaksi laminaattia ja muuta pientä (paikkoja, uusi hammaskisko). Hinta hirvittää, sillä olen hyvin pienituloinen. Jos saisin hoidon julkiselta puolelta niin toimeentulotuki korvaisi sen. Yksityisestä taas ei tule kuin pieni Kelakorvaus. Onko mitään keinoa saada julkisella puolella tekemään näitä operaatioita? Purenta on madaltunut ja se vaikuttaa purentalihaksiin. Osittain kruunut etuhampaisiin olisivat esteettinen juttu, mutta enemmän tai vähemmän järkevä ratkaisu myös, sillä etuhampaat ovat moneen kertaan paikkailtuja ja paikoista putoaa paloja vuosittain.
Mihinkään hampaisiin ei ole tarvinnut juurihoitoja tehdä, mutta jos asiaan ei puutu pian niin varmaanhan kohta nuo etuhampaat pitää juurihoitaakin. Mietityttää miten pystyn kustantamaan tämän operaation :-/
Kuluneiden hampaiden kustannusarvio 8800 euroa
8
497
Vastaukset
- riitta49
Kosmeettisiin muutoksiin ei saa edes yksityispuolella kelakorvausta. Ikävää, ettei vuosittaisissa hammastarkastuksissa ole kiinnitetty huomiota hampaiden kulumiseen ja purentakiskon tarpeellisuuteen.
Kustannuksia saisi halvemmaksi teettämällä kruunut ja kuoret muovista. Eivät ole ikuinen ratkaisu, mutta pudottaa hintaa huomattavasti. Itselläni on muovikruunuja, ja ihan hyvin ovat kestäneet vuosikausia. - Myöhäistä_jo
Julkiselta puolelta ei saa haluamaasi hoitoa. Jos olet todella tuloton ja voisit saada sossusta hammashoidon korbauksen, todennäköisin hoitotapa julkisella on poistaa hampaat ja laittaa kokoproteesi (osaproteesilla voisi selvitä).
Itsellänikin on bruksismi vienyt alahampaat toivottoman näköisiksi (kuin hevosenhampaat), mutta kunnallinen hammashoito pitää nekin mieluummin kuin korvaa proteesilla. Harmittaa kun en ymmärtänyt hankkia aikanaan purentakiskoa.- ei_näin_saa_tehdä
Se taho joka on antanut tilaneteen mennä huonoon tilaan, on korvausvelvollinen. Kyse ei ole vain kosmeettisesta haitasta, kyse on ihmisen yhdestä tärkeimmästä elämän osasta.
Hoitohenkilökunnalla ja päättäjillä kyse on välinpitämättömyydestä, epäinhimillisyydestä, heitteillejätöstä, ammattitaidottomuudesta, järjestelmäviasta, verorahojen väärin kohdentamisesta tms.
Jo 40-vuotiaana loppuun kuluneet ei kuulu mihinkään sivistysmaahan.
Ajoissa olisi pitänyt laittaa kovia materiaaleja pysäyttämään prosessi. - Ollutta_ja_mennyttä
ei_näin_saa_tehdä kirjoitti:
Se taho joka on antanut tilaneteen mennä huonoon tilaan, on korvausvelvollinen. Kyse ei ole vain kosmeettisesta haitasta, kyse on ihmisen yhdestä tärkeimmästä elämän osasta.
Hoitohenkilökunnalla ja päättäjillä kyse on välinpitämättömyydestä, epäinhimillisyydestä, heitteillejätöstä, ammattitaidottomuudesta, järjestelmäviasta, verorahojen väärin kohdentamisesta tms.
Jo 40-vuotiaana loppuun kuluneet ei kuulu mihinkään sivistysmaahan.
Ajoissa olisi pitänyt laittaa kovia materiaaleja pysäyttämään prosessi.Hampaan kiille on eräs kovimpia aineita. Vuosikymmeniä sitten kunnallisessa hoidossa kiinnitetty huomiota bruksismiin eikä hammaskiskoja tunnettu. Ns. suuri ikäluokka ei ole ollut kunnallisessa hammashoidossa kansakoulun jälkeen ja yksityispuolen hammaslääkärit oli kalliita. Vuosikymmeniä sitten kuluneet hampaat "hoidettiin" proteeseilla ja melko nuorillekin tehtiin jo kokoproteeseja (kuten omille vanhemmillenikin).
- ei_näin_saa_tehdä
Potilas on 40-vuotias. Purentakiskoja on tehty ainakin 1970-luvulta lähtien.
Suomen hoitokäytännöt ja poliittiset preferenssit on suosineet nopeasti laitettavia, helppoja ja halpoja ratkaisuja. Sen tulokset näkyy nyt 8800€ hinta-arvioissa, joiden kuluihin syylliset eivät halua osallistua. - gjfigkivlhkgkv
En ymmärrä mihin pohjaat näkemyksesi; olen itse vuosimallia 70 ja ekat purentasuojat sain kunnallisella puolella vuonna 1992-93. Hammaslääkärin suosituksesta, itselläni ei ollut mitään tietoa bruksismistani- olinhan sitä tehnyt vain unissani. Ensimmäiset kustansi fatta, olin silloin työtön. Toiset hain nyt viime syksynä, tällä kertaa itse ne maksaen. Ekoilla oli hintaa rapiat 800mk, nämä toiset maksoivat rapiat 300€. Aina olen erinomaista palvelua saanut kunnallisella puolella, eikä maksukyky ole näytellyt minkäänlaista roolia palvelun tasossa.
- odottavalla_kannalla
Olen ikäisesi hammaseroosiosta kärsivä pienituloinen nainen. Julkisella asialle ei tehdä juurikaan mitään. Sossu korvaa hyvin rajoitetusti. Senkin kriteerit ovat tiukat, joudut tekemään selkoa kuukausien tuloista.
Omat hampaani ovat vaurioituneet jo lapsena. Esteettiset eivät ole, mutta kyllä näillä syö. Harkitsen proteesia. Toisaalta julkisella eivät mielellään tervejuurisia hampaita poista. Itselleni on suositeltu julkisella kruunuja. Helsingissä niitä laitetaan julkisellakin. Koen vain proteesin järkevämmäksi: samalla hymyalueen estetiikka paranisi. - näinhänseetenee
Vie se hoitosuunnitelma julkisen puolen hammashuoltoon ja sano, että tällainen kiitos ja laskun siitä, mikä on huomattavasti yksistyistä puolta halvempi viet fattaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei833739Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1071114
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165865- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745