Ilta-Pulu kysyi Kirjan ja ruusun päivän kunniaksi montako seuraavista on lukenut. Minä olen lukenut noista noin 7, mutta en ainuttakaan naisen kirjoittamaa.
http://ap1.sestatic.net/islists/islistat/index.html?v=1461327834#game/15
Kirjan ja Ruusun Päivän idea on, että naiset antavat miehille kirjoja luettavaksi. Onko noista joku sellainen, joka teidän mielestänne ehdottomasti jokaisen pitäisi lukea ja miksi? Vai riippuuko tarpeellinen kirja miehestä?
Jos noista yksi pitäisi valita, niin Tuntematon sotilas, ei siksi että se olisi paras, vaan koska kaikki ne sanonnat elää yhä vahvana suomessa. Tosin elokuva kattaa kaiken oleellisen, joten ei ole pakko lukea jos ei halua.
Puutarhastaan kunnossa pitäneet saa kommentoida "ruusu"-puolta päivästä.
Kirjan ja ruusun päivä
73
618
Vastaukset
Mä olen lukenut noista kuusi. Sinuhe, Tuntematon, Sonja O., Koiramäki, Häräntappoase ja Pohjantähti. Sinuhe taisi olla ainoa, joka ei liittynyt mitenkään kouluun.
HC-ätmel kirjoitti:
Muistan myös lukeneeni pätkän Seitsemää veljestä, mutta epäilen sen jääneen kesken.
Joskus ihmiskunnan aamuhämärissä jonkun kotimaisen 10-sormijärjestelmän opetteluohjelman harjoitustekstinä oli Seitsemää veljestä. Kesken on jäänyt niin kirja kuin 10-sormijärjestelmän osaaminen.
Jotenkin raskasta luettavaa, mutta on siellä osuvia lainauksia:
“Muista, että parempi tippuvan räystään alla kuin yhteenliitettynä häijyn ämmän kanssa.”Jos ei jaksa lukea alkuperäistä teosta kannattaa lukea Mauri Kunnaksen versio, se on varsin mainio.
PikkuLikka kirjoitti:
Jos ei jaksa lukea alkuperäistä teosta kannattaa lukea Mauri Kunnaksen versio, se on varsin mainio.
MauriKunnaksen versiot ovat kaikista versioista aina parhaita....kuvitus on ihan YkkösLuokkaa.... ;P
MGTOW kirjoitti:
MauriKunnaksen versiot ovat kaikista versioista aina parhaita....kuvitus on ihan YkkösLuokkaa.... ;P
Kyllä, itseasiassa Kunnaksen versiot muista kirjoista ovatkin minun mielestäni juuri niitä Kunnaksen parhaita teoksia .. kuvitukset toki ovat läpi koko tuotannon huippua.
- Ikis__M
Ei tuolla tainnut olla kuin Remes, Tervo ja hotakainen ja seitsemästä veljeksestä ainakin osa tullut luettua. Joku voisi ihmetellä miksei tuolla Päätalo-sarjaa ole ollenkaan, se kai aika hyvin kuvaa sotien jälkeistä elämänmenoa täällä.
- vihatipunen
Olihan siellä Päätalon Iijoki-sarja (en ole lukenut).
Vähän hävettää miten vähän noista olen lukenut...olenhan sentään joskus ollut "kirjastontäti".
Valitsen tällä kertaa Tove Janssonin Taikatalven. En osaa perustella miksi, enkä oikeastaan muista kirjasta juuri mitään. Mutta yli 20 v. sitten kun sen luin, muistan pitäneeni kirjasta. - Ikis__M
vihatipunen kirjoitti:
Vähän hävettää miten vähän noista olen lukenut...olenhan sentään joskus ollut "kirjastontäti".
Valitsen tällä kertaa Tove Janssonin Taikatalven. En osaa perustella miksi, enkä oikeastaan muista kirjasta juuri mitään. Mutta yli 20 v. sitten kun sen luin, muistan pitäneeni kirjasta.Jaa oli, no sitten hyvä kun joskus kuulin että se on kai aika suosittu. Voisihan sitä itsekin joskus katsoa mimmoisia ne on ja jos hyvä niin ei ainakaan heti loppuisi lukeminen kesken. Minusta vähän kyllä outoa rajoittaa pelkästään suomalaisiin kirjailijoihin tuo, parempi jos olisi maailmankirjallisuuden klassikoita valittavana.
vihatipunen kirjoitti:
Valitsen tällä kertaa Tove Janssonin Taikatalven. En osaa perustella miksi, enkä oikeastaan muista kirjasta juuri mitään. Mutta yli 20 v. sitten kun sen luin, muistan pitäneeni kirjasta.Iijoki-sarja on wikin mukaan pituudeltaan 17 tuhatta sivua, joten aika kova ehdotus että jokaisen pitäisi se lukea. Toisaalta voisihan niitä viedä vastaanottokeskuksiin jokaiselle matulle luettavaksi ja kirjatentit päälle ja pysyvän oleskeluluvan saa vasta kun Päätalon Kalle ja 2000 sivuhenkilöä on omaksuttu riittävällä tarkkuudella.
vihatipunen kirjoitti:
Valitsen tällä kertaa Tove Janssonin Taikatalven. En osaa perustella miksi, enkä oikeastaan muista kirjasta juuri mitään. Mutta yli 20 v. sitten kun sen luin, muistan pitäneeni kirjasta.En ole kai lukenut Taikatalvea, mutta anime-sarjassa on osia tuostakin. On ainakin se Ihmehiihtäjä joka tulee Muumilaaksoon ja syö muumien hillot.
scrg kirjoitti:
Iijoki-sarja on wikin mukaan pituudeltaan 17 tuhatta sivua, joten aika kova ehdotus että jokaisen pitäisi se lukea. Toisaalta voisihan niitä viedä vastaanottokeskuksiin jokaiselle matulle luettavaksi ja kirjatentit päälle ja pysyvän oleskeluluvan saa vasta kun Päätalon Kalle ja 2000 sivuhenkilöä on omaksuttu riittävällä tarkkuudella.
Ohoh. Pitää korjata. Ei sinne viety IIjoki-sarjaa vaan Taikatalvi.
https://www.moomin.com/fi/blog/arabiankielisia-muumi-kirjoja-lahjoitetaan-turvapaikanhakijolle/- että.silleen
Poliisin poika... on taatusti Tervon kirjoista huonoin, muutaman niitäkin olen lukenut
täältä mökiltä Faijan kirjahyllystä. - Ikis__M
että.silleen kirjoitti:
Poliisin poika... on taatusti Tervon kirjoista huonoin, muutaman niitäkin olen lukenut
täältä mökiltä Faijan kirjahyllystä.Minä en ole Tervon kirjoista löytänyt yhtään hyvää, tuon ja ehkä yhden muun olen lukenut ja sitten luovutin kun vaikka se ihan nokkelasti sanailee jossain uutisvuodossa ei sitä samaa oikein löydy kirjoista ainkaan niistä minun lukemista.
- makuasiat
että.silleen kirjoitti:
täältä mökiltä Faijan kirjahyllystä.Kyllä minusta Rautapää on huonompi kuin Poliisin poika.
- 2626
vihatipunen kirjoitti:
Valitsen tällä kertaa Tove Janssonin Taikatalven. En osaa perustella miksi, enkä oikeastaan muista kirjasta juuri mitään. Mutta yli 20 v. sitten kun sen luin, muistan pitäneeni kirjasta.Päätalon kirjat - vain jos lipasto keikkuu.
Ei tuosta irronnut kuin 7 nimeä: Sinuhe, Tuntematon, Maa on syntinen laulu, Manillaköysi, Seitsemän veljestä, Häräntappoase ja Kenttä ja kasarmi. Minulla on kyllä puutteita kotimaisen kirjallisuuden tuntemuksessa, mutta listakin on kyseenalainen. Joku Juoppohullun päiväkirja ei varmaan kuulu suurimpien klassikoiden joukkoon.
Sinuhe on noista se mitä voisi muuten suositella kaikille, mutta Waltarin jaaritteleva tyyli ja sivumäärä vaatii sen verran pitkäjänteisyyttö jota kaikilla ei ole. Mitenkään vaikeahan se ei ole, kun lukija on aina hiukan edellä ja fiksumpi päähenkilöä.
scrg kirjoitti:
Sinuhe on noista se mitä voisi muuten suositella kaikille, mutta Waltarin jaaritteleva tyyli ja sivumäärä vaatii sen verran pitkäjänteisyyttö jota kaikilla ei ole. Mitenkään vaikeahan se ei ole, kun lukija on aina hiukan edellä ja fiksumpi päähenkilöä.
Waltari on aika tylsä juu. Klassikoista listalta puuttuu ainakin Putkinotko, hienoa luontokuvausta. "Alastontalon salissa" taas sopii kaikille, jotka haluavat nopeaa ja helppoa.
outsider1 kirjoitti:
Waltari on aika tylsä juu. Klassikoista listalta puuttuu ainakin Putkinotko, hienoa luontokuvausta. "Alastontalon salissa" taas sopii kaikille, jotka haluavat nopeaa ja helppoa.
Alastalon salissa on se Suomen Joycen "Odysseus"?, jonka muuten olen lukenut loppuun. Alkaen viimeistä edelliseltä sivulta. Waltarin historialliset on tavallaan hitaita ja tylsiä, mutta siitä huolimatta olen lukenut myös Karvajalan ja Ihmiskunnan viholliset.
- atännä
Auts. Nappasin noista vain 14. Päätalo ei kuulu siihen joukkoon. Tuo oli hyvä lista, monta oikeasti mielenkiintoista lukematonta teosta. Kirjastoon... :)
- atännä
scrg kirjoitti:
Vau. Lukutoukka on löytynyt. Lupaan päästä samaan tämän vuoden aikana.
_Kuvittelin_ olevani kovakin kirjafriikki, mutta jos osuu vain 14/44, en sitten olekaan. Siitä tuo "auts"...
atännä kirjoitti:
_Kuvittelin_ olevani kovakin kirjafriikki, mutta jos osuu vain 14/44, en sitten olekaan. Siitä tuo "auts"...
Kuinkahan monta suomalaista oikeasti on, joka olisi lukenut nuo kaikki? Aika moni noista on mielestäni sellaisia että "yleistietoon" kuuluu tietää jotain ko kirjasta, mutta ei välttämättä lukeminen.
- että.silleen
Martta Tikkasen - Vuosisadan rakkaustarina!
Se on runokokoelma, vaan en minä sitä sellaisena lukenut enkä rakkaustarinana. Se on kärsimys näytelmä ja pääosissa aviopari, nainen on masokistinen ja juoppohullu mies on sadisti.
Minä en jaksa käsittää...minkä vuoksi kukaan (nainen tai vastaavasti mies) kärsii ja nielee kaiken sen sonnan mitä (miehen t. naisen) taholta niskaansa saa.
Tunsin suoranaista vihaa välillä lukiessani tätä kirjaa... samalla myös eheytin itseäni... itkien ja verraten omia kokemuksiani pettymyksestä.
Martan jäämistä siihen surkeuteen, en jaksa ymmärtää... eikä tarinaa voi mitenkään kutsua ainakaan Rakkaustarinaksi.
.
Minä olen lukenut noista kirjoista viisi ja elokuvana nähnyt kolme... Maa on syntinen laulu, sekä Jäniksen vuosi. Tuntematonsotilas, tulee joka ainut Itsenäisyyspäivä TV:stä!Olin ajatellut varmaksi osaksi naiskirjailijakiintiötä tuosta Sofi Oksasen, mutta tuo Tikkanen tällä suosituksella olisi varmaan kova valinta.
- että.silleen
scrg kirjoitti:
Olin ajatellut varmaksi osaksi naiskirjailijakiintiötä tuosta Sofi Oksasen, mutta tuo Tikkanen tällä suosituksella olisi varmaan kova valinta.
Kai ne voit molemmat kontata lävitse? Eivät todellakaan ole mitään kevyttä hömppää... jota on R-kipsan pehmytkantiset romanttiset pokkarit!
Ikikselle suosittelenkin iltalukemiseksi, näitä naisten romaaneja.
Tikkasen romaaniin palaten yks tarkennus tossa sana järjestyksessä ettei tule virheellistä käsitystä asiasta.Nainen on masokistinen ja mies on juoppohullu sadisti.
Molemmat ovat kirjailijoita, siis sanalla taiteilijoita.... että.silleen kirjoitti:
Kai ne voit molemmat kontata lävitse? Eivät todellakaan ole mitään kevyttä hömppää... jota on R-kipsan pehmytkantiset romanttiset pokkarit!
Ikikselle suosittelenkin iltalukemiseksi, näitä naisten romaaneja.
Tikkasen romaaniin palaten yks tarkennus tossa sana järjestyksessä ettei tule virheellistä käsitystä asiasta.Nainen on masokistinen ja mies on juoppohullu sadisti.
Molemmat ovat kirjailijoita, siis sanalla taiteilijoita....Joo, jos mä otan nuo ja lisäksi Koiramäen, Taikatalven, Häräntappoaseen, Metsäjätin ja Mielensäpahoittajan niin se mun seiska on tuplattu.
Puoli tusinaa tai alle, vähän hassu tuo otanta. Ulkomaista tulee luettua paljonkin, sarjoittainkin.
3/44 luettuna. :)
Joista 2 lastenkirjoja. En kovin välitä lukemisesta, viimeksi luin Nina Haaviston kaksi kirjaa Kiinalaisesta lääketieteestä. :)
Eli mielummin jotain muuta kuin romaaneja, novelleja jne.Huonoa on minullakin kotimaisen kirjallisuuden kanssa, muutenkin tulee luettua liian vähän nykyään. Olen lukenut noista vain viisi, plus Juhani Aholta, Liksomilta ja Röyhkältä muuta tuotantoa.. ainoastaan Ahoa niistä suosittelisin. Jos lukemistani tarjokkaista pitäisi valita suosittelisin Waltarin Sinuhea.. Täytyy varmaan ottaa joku noista lukemattomista lukulistalle.
- Ikis__M
Tuli vielä tästä mieleen että naiskirjailijathan toisinaan on aika seksikkäitä kun niissä yhdistyy äly & ulkonäkö, esim. tuossa:
http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/terhi-rannela-kirjoitti-romaanin-heydrichin-vaimosta-natsirouva-avioitui-uudelleen-suomessa/
Tai tuossa:
https://kulttuuriusasuomeksi.wordpress.com/2014/01/Anna-Leena Härkönenkin on varsin kaunis. Vaikka ei sillä nyt mitään merkitystä olekaan kirjailijan työn kannalta.. Tai pitäisi olla. Nykyäänhän toki kirjailijoitakin yritetään brändätä ja edustaminen ja edustavuus on yhä tärkeämpää..
Sexykkäin näkemäni kynänheiluttaja on Hannele Klemettilä, tosin hän ei tietääkseni kirjoita fiktiota:
http://cdn.ksml.fi/incoming/rjamwc-4939121.jpg/ALTERNATES/FREE_1140/4939121.jpgLähtisin heti deiteille Patrick deWittin kanssa jos se pyytäisi, mutta ei se taida..
http://untitledbooks.com/features/PatrickdeWitt.jpg- Ikis__M
PikkuLikka kirjoitti:
Anna-Leena Härkönenkin on varsin kaunis. Vaikka ei sillä nyt mitään merkitystä olekaan kirjailijan työn kannalta.. Tai pitäisi olla. Nykyäänhän toki kirjailijoitakin yritetään brändätä ja edustaminen ja edustavuus on yhä tärkeämpää..
Eikös sen Härkösen mies ole joku panojantteri joka joskus jossain kehui saaneensa seksiä sadoilta naisilta? Huolimalla tuollaisen miehen Härkönen on tehnyt itsestään pellen vaikka naisporukoissa varmaan kadehditaankin.
- Ikis__M
HC-ätmel kirjoitti:
Sexykkäin näkemäni kynänheiluttaja on Hannele Klemettilä, tosin hän ei tietääkseni kirjoita fiktiota:
http://cdn.ksml.fi/incoming/rjamwc-4939121.jpg/ALTERNATES/FREE_1140/4939121.jpgNätti on joo, kukapa ei tuollaista palmikkoa huolisi:
http://www.atenakustannus.fi/kuva.php?kuva=Hannele_Klemettila_web.jpg&polku=authors_small&leveys=235 PikkuLikka kirjoitti:
Lähtisin heti deiteille Patrick deWittin kanssa jos se pyytäisi, mutta ei se taida..
http://untitledbooks.com/features/PatrickdeWitt.jpgNyt puhuttiin suomalaisista! (vaikka Klemettilä vissiin asustelee Briteissä)
- Ikis__M
PikkuLikka kirjoitti:
Lähtisin heti deiteille Patrick deWittin kanssa jos se pyytäisi, mutta ei se taida..
http://untitledbooks.com/features/PatrickdeWitt.jpgNäyttää ihan nörtiltä insinööriltä :D
Ikis__M kirjoitti:
Näyttää ihan nörtiltä insinööriltä :D
Niin, mutta se on söpö.. ja näyttää kiihottavan intellektuellilta. :)
HC-ätmel kirjoitti:
Nyt puhuttiin suomalaisista! (vaikka Klemettilä vissiin asustelee Briteissä)
No anteeksi! En mitenkään voinut vastustaa, kun keskustelu kerran alkoi mennä epäolennaisuuksiin. :)
- Ikis__M
PikkuLikka kirjoitti:
Niin, mutta se on söpö.. ja näyttää kiihottavan intellektuellilta. :)
"Olet söpö.. ja näytät kiihottavan intellektuellilta" olisikin aika paksusti sanottu jollekin insinöörillle, siksi pitänee olla kirjailijastatus jonka suomalla luvalla saa sitten pitää ruutupaitaakin :D
Ikis__M kirjoitti:
Nätti on joo, kukapa ei tuollaista palmikkoa huolisi:
http://www.atenakustannus.fi/kuva.php?kuva=Hannele_Klemettila_web.jpg&polku=authors_small&leveys=235Oli muuten todella söpö palmikko.....oikean NaapurinTytön lookki.... ;P
Ikis__M kirjoitti:
"Olet söpö.. ja näytät kiihottavan intellektuellilta" olisikin aika paksusti sanottu jollekin insinöörillle, siksi pitänee olla kirjailijastatus jonka suomalla luvalla saa sitten pitää ruutupaitaakin :D
Tuohon voisi vielä jatkaa: " ..saanko heittää sun rillit ja ruutupaidan pois kun et tarvitse niitä nyt vähään aikaan." :)
Kyllähän jos kyseessä on komea ja fiksu (kirjailija)mies niin ruutupaidan voi sivuuttaa.. Ruutupaidankin kohdalla on siis merkitystä mihin, tai keneen, se on yhdistetty.PikkuLikka kirjoitti:
Tuohon voisi vielä jatkaa: " ..saanko heittää sun rillit ja ruutupaidan pois kun et tarvitse niitä nyt vähään aikaan." :)
Kyllähän jos kyseessä on komea ja fiksu (kirjailija)mies niin ruutupaidan voi sivuuttaa.. Ruutupaidankin kohdalla on siis merkitystä mihin, tai keneen, se on yhdistetty.Mutta jos miehellä ei ole silmälaseja ja se yrittää lähes sokkona hapuillen etsiä naisen tissiä hyväiltäväksi, niin kyllähän se vähän hämmentyy, kun haroo vain ilmaa siinä kohdassa, missä tissin pitäisi hänen mielestään olla. :-/
PikkuLikka kirjoitti:
Kyllähän jos kyseessä on komea ja fiksu (kirjailija)mies niin ruutupaidan voi sivuuttaa.. Ruutupaidankin kohdalla on siis merkitystä mihin, tai keneen, se on yhdistetty.Tuohan pätee aina.....ei se paljon merkitse jos naisella on kulahtaneet PieruVerkkarit jalassa, hikinen paita päällä ja tukka takussa, jos se on rakas ja/tai sisältö on oikeanlainen....näin ainakin joillakin....mutta en nyt tiedä puhuttiinko ihan samasta asiasta, kun sinun paketin sisältä sisältää statusta ja paketointi materiaalikin oli hieman toista luokkaa.... ;P
HC-ätmel kirjoitti:
Mutta jos miehellä ei ole silmälaseja ja se yrittää lähes sokkona hapuillen etsiä naisen tissiä hyväiltäväksi, niin kyllähän se vähän hämmentyy, kun haroo vain ilmaa siinä kohdassa, missä tissin pitäisi hänen mielestään olla. :-/
No, ei siinä pullonpohjatkaan auta, jos ei käsikopelolla löydä etsimäänsä.. ainakaan miinuslaseista ei liene hyötyä. Suurennuslasista voisi ehkä olla apua.
MGTOW kirjoitti:
Tuohan pätee aina.....ei se paljon merkitse jos naisella on kulahtaneet PieruVerkkarit jalassa, hikinen paita päällä ja tukka takussa, jos se on rakas ja/tai sisältö on oikeanlainen....näin ainakin joillakin....mutta en nyt tiedä puhuttiinko ihan samasta asiasta, kun sinun paketin sisältä sisältää statusta ja paketointi materiaalikin oli hieman toista luokkaa.... ;P
Ihan samasta asiasta puhuttiin.. Eikä statuksella ole väliä, vaan ominaisuuksilla. Ihan kohta eräs henkilö tulee kertomaan, että tietyt halutut ominaisuudet, kuten vaikkapa älykkyys, johtaa statukseen.. ja taas mennään.. Onkohan täällä lopultakin keksitty jonkinlainen ikiliikkuja.
- 2626
HC-ätmel kirjoitti:
http://cdn.ksml.fi/incoming/rjamwc-4939121.jpg/ALTERNATES/FREE_1140/4939121.jpgKlemettilä-McHale on upeannäköinen ja olen niin kateellinen hänen palmikostaan. Se on aito, kysyin hänen eksältään jonka kanssa riiustelin jonkun aikaa. Hannele on nykyisin skotin kanssa naimisissa ja asuu ulkomailla.
- 2626
Ikis__M kirjoitti:
Eikös sen Härkösen mies ole joku panojantteri joka joskus jossain kehui saaneensa seksiä sadoilta naisilta? Huolimalla tuollaisen miehen Härkönen on tehnyt itsestään pellen vaikka naisporukoissa varmaan kadehditaankin.
Riku Korhonen on kiitetty runoilija ja kirjailija, näkyvä hahmo Turussa.
- heiiiij
Olen nainen ja olen lukenut noista 15. Tai melkein 16, koska Iijoki-sarja on melkein luettu. En kyllä tiedä millä perusteella juuri nuo kirjat on valittu.
- Ihana_rakkausromaani
Kaunokirjallisuuden saralta: Herra Jackin ihmeellinen huone.
- atännä
Heh.. tuota luimme tyttöjen kesken joskus nuorina ;)
Scrg, se oli just sellainen.
- flowersreally
Häräntappoaseessa on sellaista herkkyyttä, joka tekee hyvää kenen tahansa sielulle.
(eristyskopista iltaa)Mitä pahaa sä taas olet tehnyt, että olet joutunut putkaan?
Mulla on Häräntappoaseesta vaan mielikuva kun nuoret ajelee pappatunturilla ja mättää heinää seipäille tai jotain jossain tv-sarjassa.- flowersreally
scrg kirjoitti:
Mitä pahaa sä taas olet tehnyt, että olet joutunut putkaan?
Mulla on Häräntappoaseesta vaan mielikuva kun nuoret ajelee pappatunturilla ja mättää heinää seipäille tai jotain jossain tv-sarjassa.Tekeekö elokuvat tai sarjat joskus oikeutta alkuperäisteokselle?
En mä mitään pahojani, ulkopuolisuuden aiheuttamasta mentaaliputkasta oli vaan kyse. flowersreally kirjoitti:
Tekeekö elokuvat tai sarjat joskus oikeutta alkuperäisteokselle?
En mä mitään pahojani, ulkopuolisuuden aiheuttamasta mentaaliputkasta oli vaan kyse.Joskus olen pentuna lukenut (käännöksiä) jostain Flemingin Bondista ja kirjaversiota
Indiana Jonesista ja en suosittele kenellekään. Sitten on esim. Stephen Kingin Hohto,
josta Kubrick teki todella muistettavan elokuvan, vaikka alkuperäisteos onkin "pahoinpidelty". Mutta ymmärrän pointin: elokuva on huono kuvaamaan ajatuksia tai motiiveja.
Oletko sä tänään erityisesti putkassa vai onko se jatkuvaa?- flowersreally
scrg kirjoitti:
Joskus olen pentuna lukenut (käännöksiä) jostain Flemingin Bondista ja kirjaversiota
Indiana Jonesista ja en suosittele kenellekään. Sitten on esim. Stephen Kingin Hohto,
josta Kubrick teki todella muistettavan elokuvan, vaikka alkuperäisteos onkin "pahoinpidelty". Mutta ymmärrän pointin: elokuva on huono kuvaamaan ajatuksia tai motiiveja.
Oletko sä tänään erityisesti putkassa vai onko se jatkuvaa?No heti tietty muistit noin monta, mutta joo, Häräntappoaseessa on suloista nuorta rakkautta joka on hyvä palauttaa mieliin, kyynisantidoottia. Carpelan kanssa vaikutti.
Se putkassa olo koski kontekstia, putkassa ehtii lukea. flowersreally kirjoitti:
No heti tietty muistit noin monta, mutta joo, Häräntappoaseessa on suloista nuorta rakkautta joka on hyvä palauttaa mieliin, kyynisantidoottia. Carpelan kanssa vaikutti.
Se putkassa olo koski kontekstia, putkassa ehtii lukea.Vähän hiertää että Härkönen on kai ollut teini kirjoittaessaan tuon ja päähenkilöt on myös teinejä. Löytyisikö sulta mitään vastaavaa ehdotusta, mutta vähän aikuisemmille, onko se just tuo Carpelan? Vai onko se vaan hyväksyttävä että ne tietyt tunteet voi kuulua vain nuoruuteen.
Carpelanin jotain novellia on yo-lakin eteen pitänyt analysoida, mutta olin varmaan aivan liian kakara silloin tajunneeni sitä alkuunkaan.
Kerro nyt vielä se lukusi noista 44:stä?- flowersreally
scrg kirjoitti:
Vähän hiertää että Härkönen on kai ollut teini kirjoittaessaan tuon ja päähenkilöt on myös teinejä. Löytyisikö sulta mitään vastaavaa ehdotusta, mutta vähän aikuisemmille, onko se just tuo Carpelan? Vai onko se vaan hyväksyttävä että ne tietyt tunteet voi kuulua vain nuoruuteen.
Carpelanin jotain novellia on yo-lakin eteen pitänyt analysoida, mutta olin varmaan aivan liian kakara silloin tajunneeni sitä alkuunkaan.
Kerro nyt vielä se lukusi noista 44:stä?Täytyy laittaa mietintämyssyyn, en suoraan muista. Toi Carpelan on ihan eri tavalla kaunis, mutta myös surullinen, lohdullinen, koskettava. Muttei mun mielestä tietyt tunteet kuulu vaan nuoruuteen (jollei nyt sotketa tähän sitä, että neitsyyden voi tosiaan menettää vain kerran).
Jotkut Carpelanin kirjat ei muuten meinaa edetä ollenkaan (esim. Uuni on ollut mulla kesken vaikka kuinka kauan), mutta toiset lukee yhdeltä istumalta. Oma luku on siellä kolmen kympin tienoilla. flowersreally kirjoitti:
Täytyy laittaa mietintämyssyyn, en suoraan muista. Toi Carpelan on ihan eri tavalla kaunis, mutta myös surullinen, lohdullinen, koskettava. Muttei mun mielestä tietyt tunteet kuulu vaan nuoruuteen (jollei nyt sotketa tähän sitä, että neitsyyden voi tosiaan menettää vain kerran).
Jotkut Carpelanin kirjat ei muuten meinaa edetä ollenkaan (esim. Uuni on ollut mulla kesken vaikka kuinka kauan), mutta toiset lukee yhdeltä istumalta. Oma luku on siellä kolmen kympin tienoilla."Muttei mun mielestä tietyt tunteet kuulu vaan nuoruuteen"
Niin samaa mieltä....."aikuisten rakkaus" on joidenkin tunnekylmien tjms. ihmisten lausahdus... ;P- flowersreally
MGTOW kirjoitti:
"Muttei mun mielestä tietyt tunteet kuulu vaan nuoruuteen"
Niin samaa mieltä....."aikuisten rakkaus" on joidenkin tunnekylmien tjms. ihmisten lausahdus... ;PNo ei kai nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.
Ja Uunihan ei tietty Carpelania ole, vaan Hyryä. flowersreally kirjoitti:
No ei kai nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä.
Ja Uunihan ei tietty Carpelania ole, vaan Hyryä.Ero on jollain tavalla siinä miten syvästi ja mustavalkoisesti suhtaudutaan - nuorille kaikki on selvää ja sitten ajan kanssa kaikki saa aina vaan enemmän harmaan sävyjä. Jos nyt ketjun teemaan liittyen erään romaanihenkilön kannalta rakkauksille antaa nimet Nefer, Minea ja Merit, niin varmaan viimeisin on se aikuisin.
- flowersreally
scrg kirjoitti:
Ero on jollain tavalla siinä miten syvästi ja mustavalkoisesti suhtaudutaan - nuorille kaikki on selvää ja sitten ajan kanssa kaikki saa aina vaan enemmän harmaan sävyjä. Jos nyt ketjun teemaan liittyen erään romaanihenkilön kannalta rakkauksille antaa nimet Nefer, Minea ja Merit, niin varmaan viimeisin on se aikuisin.
Kaikissa muissa asioissa se meneekin noin, mutta mun mielestä rakkaudessa se menee päinvastoin, sitä on vieläkin ehdottomampi, syvempi.
flowersreally kirjoitti:
Kaikissa muissa asioissa se meneekin noin, mutta mun mielestä rakkaudessa se menee päinvastoin, sitä on vieläkin ehdottomampi, syvempi.
Tuo herättää ajatuksia ja lisäkysymyksiä ja herättäisi vastaväitteitäkin, mutta luotan arvostelukykyysi niin paljon, että en käy vänkäämään.
- flowersreally
scrg kirjoitti:
Tuo herättää ajatuksia ja lisäkysymyksiä ja herättäisi vastaväitteitäkin, mutta luotan arvostelukykyysi niin paljon, että en käy vänkäämään.
Aika mustaa huumoria sulla nyt.
Enpä taida olla lukenut noista ainuttakaan, lopetin kirjojen lukemisen suunnilleen 25 vuotiaana, oli kai muuta tekemistä
Nyt vois atännältä kysyä, olisko sillä jotain vinkkiä millä aloittaa uudelleen. Tuossa klassikossa olisi ainakin autoja ja autoilua.
- 2626
25 ja 1/3 - Oneiron on juuri menossa.
Olen lukenut noista kolme, eli ei auta kehuskella. Tosin muistan kun luin yhden suosikkikirjani, Kari Hotakaisen Juoksuhaudan tien. Sitä oli myyty yli 100.000 kappaletta ja uutisista päätellen lähes jokainen suomalainen oli sen lukenut. Sitten aloin miettimään, että vaikka jokainen myyty kirja olisi kiertänyt viisissä käsissä, lähes 5 miljoonaa suomalaista ei ole sitä lukenut. Olo tuntui heti paljon vähemmän syylliseltä.
Ilmiönä toistuu että painokoneet laulaa Finlandian jälkeen: kivaa lukea samaa kuin muutkin, niin keskustella muiden kanssa. Silti ihan hyvin itselle sopivin olisi voinut olla joku muu tuore teos. Elokuvien suhteen netistä löytyy hyvin apua siihen mitä kannattaisi katsoa, mutta kirjojen suhteen paljon huonommin.
scrg kirjoitti:
Ilmiönä toistuu että painokoneet laulaa Finlandian jälkeen: kivaa lukea samaa kuin muutkin, niin keskustella muiden kanssa. Silti ihan hyvin itselle sopivin olisi voinut olla joku muu tuore teos. Elokuvien suhteen netistä löytyy hyvin apua siihen mitä kannattaisi katsoa, mutta kirjojen suhteen paljon huonommin.
Kun selaa kirjakauppojen mainoskuvastot ennen isänpäivää ja joulua, saa jo jonkinmoisen käsityksen siitä, mitä suomalaiset miehet lukevat. Hesarin ja muiden lehtien kulttuurisivuillakin niitä esitellän, mutta kirjojen suhteen tuntuu pätevän sama kuin elokuvien ja musiikinkin: Ne, mitä kriitikot kehuvat, eivät maistu minulle.
Mistä tulikin mieleen, että kriitikot tuntuvat aina edustavan edellisen sukupolven ihanteita. Vaikka joku uusi levy myisi nyt (tai ehkä juuri siksi) 10 miljoonaa, kriitikko epäilee sen ajan kestävyyttä ja haukkuu varmuuden vuoksi. Sitten kun stara heittää lusikan nurkkaan (kuten Prince viime viikolla), kriitikot ylistävät musiikilliseksi neroksi ja huomaavat, että oho, sehän ehtikin myydä jo 100 miljoonaa levyä.
Kysyisivät minulta: Voisin heti kertoa, ettei kymmeniä tai satoja miljoonia levyjä myynyt unohdu aikojen saatossa ainakaan nopeammin kuin joku pienen kriitikkopiirin suosikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332162Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601426Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171058- 601054
TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832