Salkkuaggregaatti konetilaan?

Sähköä-veneeseen

Päivää arvon kanssaveneilijät!

Moottoriveneessäni on verrattain tilava konetila (sisäperä) johon mahtuisi mukavasti aggregaatti sähköä tuottamaan. Itse asiassa siellä on tehtaan varaama paikka aggren asennusta varten, jonka olisi aikanaan voinut lisävarusteeksi ruksia. Venekäyttöön parhaiten soveltuvat aggrethan ovat yleensä dieseleitä ja kiinteästiasennetut monesti myös merivesijäähdytteisiä, mutta olen miettinyt miten onnistuisi pienen bensakäyttöisen salkkuaggregaatin valjastaminen tähän käyttöön?

Hondan salkut ovat perinteisesti luotettavia ja erittäin hiljaisia, vielä edullisemmin saa esim. Kiporin vastaavia 2kW malleja. Näettekö ongelmia tällaisen kiinteässä asennuksessa, jos huomioin jo seuraavat seikat:

-Pakokaasut johdetaan läpiviennin kautta ulos (uimatasolle)
-Kajuuttaan asennan pari häkävaroitinta varmuuden vuoksi
-Aggrea ei missään nimessä käytettäisi öisin tai ajon aikana
-Virran ulostulo liitettäisiin päävirtakatkaisimeen, johon tulisi 3-asentoinen kytkin maasähkö/off/aggregaatti

Lähinnä mietin bensa-aggren mahdollisesti aiheuttamia höyryjä. Sisäperämoottori on myös bensakäyttöinen, joten puhaltimen huolellinen käyttö on toki tuttua. Toisaalta ei olisi mukavaa huudattaa bloweria aina aggren käytön aikaan, sillä tällä mennettäisi juuri sen edun jota haen. Tavoitteena olisi että aggrea ei aina tarvitse nostaa käytön ajaksi rantaan ja vetää kaapelia maasähköön, lisäksi konetila on hyvin äänieristetty joten ajattelisin salkkumallin olevan erittäin hiljainen näin käytettynä.

Ja ennen kuin kukaan ajautuu sivuraiteille niin ei, en käytä aggrea luonnonsatamassa aamuviideltä kahvinkeittoon tai ylipäätänsä naapuriveneiden ollessa yhtään lähempänä.

14

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reiska2K

      Minulla on tässä edessäni Honda EU 20i : n käyttöohjekirja. Täällä sanotaan, että "Aggregaatin on käytön aikana oltava vähintään yhden metrin päässä rakennuksista ja muista koneista".
      Toisessa kohtaa varotetaan hiilimonoksidista ja erityisesti riittävän jäähdytysilman turvaamisesta. Edes normaali tehoa ei voida ottaa, jos ympäröivä ilma on liian kuumaa.
      Sen verran on tässä vuosien kuluessa tullut selväksi, että bensakoneita ei voi eikä saa käyttää suljetuissa tiloissa, vert. ( myrkyt ja jäähdytys)
      Laita se kone käymään uimatasolle, niin saat olla turvallisin mielin.

    • kaksyks

      Kysymyksestä ei oikein käy ilmi minkälaiseen kulutukseen ajattelit aggregaattia. Jos kulutat paljon silloin kun pääkone ei käy on aggregaatti varmaan tehokas ratkaisu kun sopiva asennuspaikka vain löytyy. Jos energian tarve on pienempi voisi ehkä akkujen lisääminen ja invertteri riittää? Kulussa invertteri voi olla päällä ja syöttää kaikkia vaihtovirtalaitteita ilman pelkoa akkujen tyhjentämisestä ja jonkun verran voit saada ulos vaikka pääkone ei käy eikä maasähköä ole.

    • KaikkeaSitä1

      Aloittaja pohtikin jo asioita. Siitä jäy kuitenkin puuttumaan pari oleellista asia. Ensimmäiseksi tulee mieleen miten jäähdytys hoidetaan?
      Toisena on sitten polttoainetankki. Konetilassa ei voi säilyttää bensaa.

      Toivottavasti tämä on trolli, tosin tapahtuu niitä ihmeellisempiäkin asiota :D

      • herääjonykyaikaan

        Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Ilmajäähdytys , eli sillä samalla konetilan tuuletuksella, kuin bensamoottorillakin on. Polttoainetankki on sama kuin moottorilla. Ei täällä mitään trolleja ole , ne jäi tuonne sfnetin maailmoihin.


      • Carbonmonox
        herääjonykyaikaan kirjoitti:

        Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Ilmajäähdytys , eli sillä samalla konetilan tuuletuksella, kuin bensamoottorillakin on. Polttoainetankki on sama kuin moottorilla. Ei täällä mitään trolleja ole , ne jäi tuonne sfnetin maailmoihin.

        Kyllä nyt alkaa kulmakarvat kohoamaan. Et kai vakavissasi anna ymmärtää, että ilmajäähdytetty bensaaggregaatti olisi kaikin puolin turvallinen käyttää ahtaassa moottoritilassa.
        Ainakaan vakuutusyhtiöltä ei tarvitse odottaa ymmärrystä. Saattaa olla, että tuollainen käyttö voi johtaa jopa raastupaan, jos joku saa siitä hiilimonoksidi myrkytyksen - on nimittäin kyseessä hengenvaara ja vakava vammautumisvaara.
        Nyt ei voi toivoa muuta, kuin että aloitus on provo, eikä kukaan ole oikeasti toteuttamassa edellä kuvattua suunnitelmaa.


      • kukkahatut
        Carbonmonox kirjoitti:

        Kyllä nyt alkaa kulmakarvat kohoamaan. Et kai vakavissasi anna ymmärtää, että ilmajäähdytetty bensaaggregaatti olisi kaikin puolin turvallinen käyttää ahtaassa moottoritilassa.
        Ainakaan vakuutusyhtiöltä ei tarvitse odottaa ymmärrystä. Saattaa olla, että tuollainen käyttö voi johtaa jopa raastupaan, jos joku saa siitä hiilimonoksidi myrkytyksen - on nimittäin kyseessä hengenvaara ja vakava vammautumisvaara.
        Nyt ei voi toivoa muuta, kuin että aloitus on provo, eikä kukaan ole oikeasti toteuttamassa edellä kuvattua suunnitelmaa.

        Eihän aloittaja yrittänyt tunkea aggregaattia Perkinsin kanssa samaan tilaan sinne kuskin perseen alle ajohyttiin, vaan erilliseen konetilaan tehtaan sille suunnittelemalle paikalle. Konetila on yleensä tuuletettu ja siellä käy ja kukkuu useampi sata kilowattia ihan ongelmitta puskien lämpöä konetilaan varmasti enemmän mitä tuollainen 5kw puhallinjäähdytys. Pakokaasut tulee ohjata tiiviisti ja varmasti rungon ulkopuolelle eikä laite saa olla epäkuntoinen siten että se esimerkiksi vuotaisi polttoainetta. Konetilaa voi myös tuulettaa sillä tehdyllä sähköllä.

        Uskallanko asentaa webaston konetilaan, mitä jos se alkaa vuotaa polttoainetta tai tappaa häkään koko miehistön. Enpä ainakaan uskaltaisi käyttää sitä koko yötä miehistön nukkuessa niinkuin aggregaattia...


      • PilaaVaiAitoaTyhmyyttä
        kukkahatut kirjoitti:

        Eihän aloittaja yrittänyt tunkea aggregaattia Perkinsin kanssa samaan tilaan sinne kuskin perseen alle ajohyttiin, vaan erilliseen konetilaan tehtaan sille suunnittelemalle paikalle. Konetila on yleensä tuuletettu ja siellä käy ja kukkuu useampi sata kilowattia ihan ongelmitta puskien lämpöä konetilaan varmasti enemmän mitä tuollainen 5kw puhallinjäähdytys. Pakokaasut tulee ohjata tiiviisti ja varmasti rungon ulkopuolelle eikä laite saa olla epäkuntoinen siten että se esimerkiksi vuotaisi polttoainetta. Konetilaa voi myös tuulettaa sillä tehdyllä sähköllä.

        Uskallanko asentaa webaston konetilaan, mitä jos se alkaa vuotaa polttoainetta tai tappaa häkään koko miehistön. Enpä ainakaan uskaltaisi käyttää sitä koko yötä miehistön nukkuessa niinkuin aggregaattia...

        Trollihan tämä on ihan selvästi tai sitten täällä on useampikin tollo :D

        Mikä ero on veneeseen tarkoitetulla generaattorilla ja salkkugeneraattorilla?
        Se pätee myös siihen pääkobneeseen. Mikä ero on veneeseen asennetulla ja autoon asennetulla moottortiilla?

        Eroja on tietenkin useitakin, mutta vinkkinä sanon, että liittyy jäähdytykseen :D


      • AitoaNäemmä
        PilaaVaiAitoaTyhmyyttä kirjoitti:

        Trollihan tämä on ihan selvästi tai sitten täällä on useampikin tollo :D

        Mikä ero on veneeseen tarkoitetulla generaattorilla ja salkkugeneraattorilla?
        Se pätee myös siihen pääkobneeseen. Mikä ero on veneeseen asennetulla ja autoon asennetulla moottortiilla?

        Eroja on tietenkin useitakin, mutta vinkkinä sanon, että liittyy jäähdytykseen :D

        Entä paljonko lämpöä tunkee vesijäähdytteinen 600kg painava pinnaltaan 80C asteinen murikka sinne konehuoneeseen verrattuna siihen 5hp ilmajäähdytteiseen akrekaattiin.

        :D :D :D

        Vinkkinä sanon että aika paljon :D


      • TolloEiTajuu
        AitoaNäemmä kirjoitti:

        Entä paljonko lämpöä tunkee vesijäähdytteinen 600kg painava pinnaltaan 80C asteinen murikka sinne konehuoneeseen verrattuna siihen 5hp ilmajäähdytteiseen akrekaattiin.

        :D :D :D

        Vinkkinä sanon että aika paljon :D

        Ei paljoakaan niin koska pienen parisaataheppaisenkin koneen läpi menee yli 10 m3 ilmaa minuutissa. Konehuoneen lämpötila alkaa nousemaan vasta, kun moottori sammutetaan.


    • Ellei pakokaasuja johdeta ulos niin tuo ei ainakaan onnistu vaan genu tukehtuu omiin pakokaasuihinsa, oli tuo sitten sallittua tai ei.
      terv.clasu

    • Sähköä-veneeseen

      Alkuperäinen kirjoittaja tässä, kiitokset kaikille vastanneille! Tästähän saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi. Kyse ei ole lainkaan trollaamisesta, vaan mielestäni ihan asiallisesta kysymyksestä.

      Itse asiassa nyt kun olen asiaa googletellut niin jenkeissä näyttäisi olevan monella juuri tällainen ratkaisu käytössä. Oikein käytettynä sekä asennettuna se on toimiva sekä turvallinen, mutta kuten monen muunkin veneilyyn liittyvän asian suhteen se voi väärissä käsissä viedä hengen. Tässäpä hieman taustamateriaalia yhdestä kuolemantapauksesta:

      http://www.pbo.co.uk/news/fatal-co-poisoning-motor-cruiser-18570

      Kyseessä on juuri samanlainen ratkaisu jota itse ajattelin, salkkuaggregaatti konetilassa takana:
      https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/19/2015/01/WEB_Passage-of-gas_Image-courtesy-of-Brunswick-Boat-Group.jpg

      Salkkuaggreen oli asennettu pakoputki ja letku, jolla pakokaasut johdettiin läpiviennin kautta ulos:
      https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/19/2015/01/WEB_General-arrangement-of-the-generator-silencer-and-pipework_Image-courtesy-of-The-Test-House.jpg

      Se missä tämä asennus meni pieleen, oli että pakoputken liitos oli TINATTU. Kuumentuessaan tinaukset sulivat ja aggre puski pakokaasunsa konetilaan, josta ne kulkeutuivat kajuuttaan. Veneessä oli kaksi häkävarotinta, mutta niissä ei ollut paristoja ja ne oli irrotettu veneen sähköjärjestelmästä.

      Kuten jo alunperin sanoin, turvallisesti tehtynä (pakokaasut kunnolla johdettu ulos, veneessä vähintään kaksi toimivaa häkävaroitinta eikä jätetä aggrea yöksi päälle tai valvomatta) en itse näe suurta riskiä tämän suhteen.

      Ilmajäähdytyksen uskon riittäväksi, tarvittaessa konetilan puhaltimet saavat sen varmasti riittämään. Tila on kuitenkin suunniteltu tuulettumaan (edelleen bensasisäperä), eikä linkkaamani jutun perusteella edesmenneellä käyttäjällä ollut ylikuumenemisen suhteen mitään vaikeuksia. Bensan säilytyksen suhteen en kokisi myöskään ongelmaa. Salkkumalleissa on yleensä kohtuullisen pienet tankit (pari-kolme litraa), jota on helppo ajaa suurin piirtein tarvitseman määrän verran ettei tankin pohjalle jää kuin tilkka.

      Kommentteja tähän? Missaanko jotain?

      • P.Eräreikä

        Onhan noita nut suomessakin käytössä monessakin veneessä. Eli ei nyt todellakaan mikäön uusi juttu, tai hengenvaarallinen.


    • HitaeroEiMotivoiRiskiä

      Bensakoneelle vaaditaan minuutin tuuletus ennen käynnistämistä jotta höyryt haihtuvat ennen kipinän antamista. Kun kone käy, höyryt lähtee kuin kuppa Töölöstä.

      Nähdäkseni aggrekaatille pitää olla sama tuuletus koska riski on sama.

      Suljetussa tilassa ei aggrekaattia saa käyttää, mutta onhan siellä tietenkin ilmaottoaukot moottoria varten. En ole kuitenkaan ihan vakuuttunut siitä, että konetila ei kuumenisi tai olisi valmiiksi kuuma koneen käynnin jäljilta. 80 asteesta kestää jäähtyminen aika pitkään eikä aggrekaatin käynti vaihda ilmaa paljoa.

      En missään nimessä laittaisi itse tuollaista koska hintaero vesijäähdytteiseen ei ole lopulta kovin suuri.

    • FrankZane

      Hei haloo!! noitahan oli kymmenisen vuotta sitten, todella monen veneen konetilassa, enkä kyllä ole kuullut, että kenenkäänn paatti olisi niistä johtuen palanut, tai kukaan mihinkään häkämyrkytykseen kuollut ?? Nykyisin moni varmaankin luopunut ko. laitteesta, kun kuitenkin painaa, vie tilaaja ääntä pitää, ja aika kauan saa sitä päällä pitää, jos akut täyteen haluaa. Ensin alkuun niitä kuskattiin jatkojohtojen kanssa kivenkoloihin pörisemään, no tähän porukka kyllä aika nopeasti kyllästyi ja totesi, että ehkäpä isommat akut / lisäakku ja kunnollinen aurinkopaneeli on sittenkin paljon fiksumpi ratkaisu, se kun lataa jatkuvasti ja myös satamassa ollessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe