Miten pitkään labratuloksia voi viivytellä?

tuloksetonta

Maaliskuun alussa liuta verikokeita. Yhäkään ei niistä näy lääkärin raporttia kanta.fi:ssä. Soitin viime viikolla ja kerrottiin, että lääkäri oli 'alkanut käsitellä' tuloksiani jo muutama päivä kokeiden jälkeen, mutta oli jättänyt kesken. Aikoivat patistella yrittämään uudelleen.

Miten kauan teillä on viivytelty kokeiden tuloksia ja mistä luulette sen johtuneen? Oletteko arvostelleet mätää sairauslaitossysteemiä tai muuten joutuneet siihen ryhmään kansalaisia, jolle ei anneta vastaanottoaikoja, eikä kai sitten testien tuloksiakaan. No, eivät sentään ole laskua vielä lähettäneet, heidän tavallisen ulosottouhkauksensa saattelemana. Mutta ne tulokset pitäisi saada. Miksi teettää kokeita - ei ne ilmaisia ole - jos niitä ei sitten tulkita. Parempi olisi, jos saisin täsmälliset tulokset ja voisin itse etsiä tietoa, mitä tulokset merkitsivät. Mutta tätä yhtä asiaa, mistä potilaalle olisi hyötyä, ei tietenkään voi mitenkään kanta.fi:iin laittaa!

Kysyin tätä muutama päivä sitten täällä ja viestini poistettiin. Kaipa saan taas ihmetellä Suomen sanavapauden surkeaa tilaa kohta. Jospa joku ehtisi kuitenkin vastata, tai edes lukea tämän.

6

3213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuli_nopeasti

Kävin katsomassa omakanta palvelussa labratuloksiani parisen viikkoa labrakäynnistä ja siellähän ne oli. Olisi varmaan näkynyt nopeamminkin.
      Lääkärin kommentteja noissa ei ollut koska menen vastaanotolle keskustelemaan hoidostani. Labratuloksiin lääkäri ei ole ilmeisesti suoraan kommentoinut koskaan, mutta lääkärikäyntini jälkeen lausunto on ilmestynyt palveluun aikanaan. Poikkeavat labra-arvot oli merkitty ja selvitin netistä mitä on ohjearvot ja mistä poikkeava arvo voisi johtua. Nyt tiedän näiden poikkeavien arvojen perusteet ja voin lyhyellä vastaanottoajalla painottaa keskustelua näihin arvoihin.

• tuloksetonta

Yhäkään ei ole tuloksista kuulunut. Voisi tietysti vaatia kopiot tuloksista ja yrittää itse etsiä, mitä ne kertovat. Kieltäytyisivätköhän antamasta minulle niitäkään? Outoa. Jos tähän on jokin syy, kai heidän tulee kertoa syy minullekin. Minähän ainut ihminen olen, joita nämä tulokset jossain määrin kiinnostavat. No, laskuakaan ei ole tullut ja voin jo paremmin, mutta silti.

• Vielä_kesken

Jos tuloksia ei näy omakanta -palvelussa eikä sitä ole laskutettu, tutkimuksia ei ilmeisesti ole tehty. Mikäli kyse oli yksityislabrasta (laskutus viittaa siihen) tuloksia ei välttämättä edes siirretä vielä omakantaan. Kun olen käynyt yksityislabrassa, olen pyytänyt postittamaan tulokset itselleni ellei lähetteen kirjoittanut lääkäri ole vaatinut niitä toimitettavaksi itselleen.

• Labrarotta

En tiedä miten julkisella homma menee (itse olen labrassa yksityisellä), mutta yleensä tulokset saa suoraan sieltä labrasta henkilöllisyystodistusta vasten. Tulkinnan joudut toki tekemään itse.

• Työ_meneillään

Julkisella puolella kaikki tiedot siirtyy jo omakanta -palveluun ja tulokset näkee sieltä muutaman päivän viiveellä. En muista millä aikataululla tämä toteutetaan yksityispuolella, mutta joskus tuo tulee käyttöön sielläkin.

• eipidäpaikkaansa

Edellinen kommentti ei pidä paikkaansa. Esim Oulun yliopistollisen sairaalan päivystystiedot eivät tallennu omakantaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      176
      2099
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1519
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1424
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1212
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1076
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1013
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      938
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      97
      875
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      825
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      795
    Aihe