Olen kokenut laihduttaja, kokeillut monet dieetit ja taas aloitin. Heikkouteni on ruisleipä, joka saa painon kohoamaan.
Vähähiilihydraattinen dieetti on minusta helpoin ja paras tapa laihduttaa ilman nälkää. Olo on kevyt ja pienin dieettimuutoksin paino pysyy alhaalla.
Tässä lyhyesti omat yksinkertaiset säännöt, jos niistä olisi muillekin apua.
VÄLTÄ: Leipää, jauhotuotteita, riisiä, pastaa, perunaa, sokeria
KÄYTÄ: Lihatuotteita, kalaa, munaa, maitotuotteita (vähärasvaisia), juustoja, vihanneksia, vähän hedelmiä (ei banaania), marjoja, rasvaa
KATSO elintarvikkeista hiilihydraatit alle 6 g
Ummetukseen auttaa esim. 2-3 rkl pellavansiemenrouhetta (kuituja)
OMIA HERKKUJANI: Valion rasvaton puolukkajugurtti (hiilih.6,2 g), Valion vähäkalorinen mustikkakeitto, sekoitus kermavaahdosta, rahkasta, marjoista makeutusaine
Tsemppiä laihdutukseen!
Vähän hiilihydraatteja - toimii!
23
7707
Vastaukset
- Saltwater
Tätä saattaisin jopa kokeilla. Oon aina kuullu tästä mutta sana hiilihydraatti ei ole oikein tuonut mitään konkreettista. Oon itse 192cm, 92kg ja yritän päästä jonnekkin 85kg laitamille. Ehkä tämä olisi se tapa. Pitääpä alkaa nuuskimaan hiilariarvoja ruokakaupoista.
Kiitos avusta!- ihmettelijä
mitä syöt lihan ,kalan kanssa- salaatteja- vai papuja, vihanneksia?
ihmettelen, miten voi olla ilman ruisleipää? ensinnäkin kuinka suoli toimii? toisekseen tiedetään
ruisleivän terveysvaikutukset( mm suoliston kannalta). voisikohan tätä diettia noudattaa niin, että söisi esim 4 kpl ruisleipää päivässä, ja muut hiilarit jättäis pois?? - LEENAOPE
ihmettelijä kirjoitti:
ihmettelen, miten voi olla ilman ruisleipää? ensinnäkin kuinka suoli toimii? toisekseen tiedetään
ruisleivän terveysvaikutukset( mm suoliston kannalta). voisikohan tätä diettia noudattaa niin, että söisi esim 4 kpl ruisleipää päivässä, ja muut hiilarit jättäis pois??Laihdutus lähtee paremmin liikkeelle, jos voit olla ilman leipää. Mutta pari palaa ruisleipää, näkkäriä ei vesitä tätä systeemiä. Itse käytän jokapäivä pellavasiemenrouhetta (lesttä), josta saan suoliston tarvitsemaa kuitua.
- LEENAOPE
ihmettelijä kirjoitti:
ruisleivän terveysvaikutukset( mm suoliston kannalta). voisikohan tätä diettia noudattaa niin, että söisi esim 4 kpl ruisleipää päivässä, ja muut hiilarit jättäis pois??Unohdin vastata mitä lihan kanssa.
Syön salaatteja, vihanneksia, esim. pakastevihanneksia (katso hiilihydraattimäärä), erilaisia kaaleja, raejuustoa, kastikkeeksi vaikka maustettua kermaviiliä.
- laihtunut
Syön ruisleipää 200-300 g päivässä. Päällä laihaa juustoa, kurkkua, salaatinlehtiä, tomaattia.
Sitten syön 2 sitruunaleikettä (pakastekalaa) ja pakastejuuressuikalepussin. Paistan pannulla. Joskus laitan mukaan kananmunan.
Joskus vaihdan kalajutun purkilliseen raejuustoa, jossa paaaljon vihanneksia, pakasta- ja tuore-.
Jos nälkä yllättää, jääkaapissa on porkkanapussi, illalla joskus yllättää.
Vettä juon lisäksi n. 5-7 lasillista päivässä.
Teetä pari kuppia. (Oli tosi vaikee luopua kahvista.)
Syön vitamiinivalmisteita: monivitamiini, B-vitamiini, ubikinon, kalkki, c-vitamiini, kalaöljy.
Toistakymmentä kiloa puolessa vuodessa häipynyt.
Jouluna söin siinä kuin muutkin kaikkia jouluherkkuja, eikä yhtään kiloa tullut.- Nist
En ole viime elokuun jälkeen syönyt leipää, ja olen laihtunut 13 kiloa. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä, eli olen voinut unohtaa kaikki hätävara-porkkanapussit jääkaapin perukoilta. Olen syönyt silloin kun on ollut nälkä ja syönyt kunnolla niin että nälkä lähtee. Kaikki kevyttuotteet ovat jääneet kaupan hyllylle ja olen vihdoin nauttinut jälleen kermasta/voista/rasvaisista juustoista, jotka maistuvat muullekin kuin koulun puuhekumille. Rasvalla en silti ole mässäillyt, vaan syönyt monipuolisesti lihaa, kanaa, kalaa, munia ja maitotuotteita, pähkinöitä, marjoja ja kasviksia. Leipää en ole kaivannut, leivänpäälliset maistuvat hyviltä pelkkään salaatinlehteenkin käärittynä. Eikä tule himoa vetäistä vielä toinenkin, ellei jopa kolmas leipäviipale siihen perään...
Veriarvoni ovat kohentuneet: kolesterolini ennen 5,5 -> nyt 4,9. Kaikki tämä sen ansiosta, että olen unohtanut hiilihydraatit ja kaikenmaailman keinotekoiset light-tuotteet ja syön jälleen puhtaista, aidoista raaka-aineista tehtyä perusruokaa.
- liikuntaa...
niin, eli kuinka paljon liikutte?vai oletteko laihtuneet ihan pelkästään tuon dieetin kanssa?
- Athlos
Siihenpä nää dieetit perustuukin ettei tarvi eväänsä väräyttää.. ;) Ja jos keho on ketoosi-tilassa niin ei se kauhean terveellistäkään ole..
- Huolestunut liikunnan opettaja
Athlos kirjoitti:
Siihenpä nää dieetit perustuukin ettei tarvi eväänsä väräyttää.. ;) Ja jos keho on ketoosi-tilassa niin ei se kauhean terveellistäkään ole..
Jos elimistö ei saa päivän aikana riittävän monipuolista ruokavaliota ja etenkin hiilihydraatteja, elimistö väsyy helpommin.
Seurauksena voivat olla väsymys, unettomuus, haluttomuus, keskitttymisvaikeudet ja masennus.
Eikä elintärkeiden hiilihydraattien vähentäminen ei ole mikään keino.
Pysyvä painonhallinta tulee terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta.
Syö monipuolisesti-->jaksat ja voit paremmin,myöskin harrastaa säännöllistä liikuntaa. - jessi
jos noudatat vähähiilarista diettiä pitkään...kehosi menee ketoosiin ja aivotoimintasi alkaa laskea ....
- vähähiilihydr.
Huolestunut liikunnan opettaja kirjoitti:
Jos elimistö ei saa päivän aikana riittävän monipuolista ruokavaliota ja etenkin hiilihydraatteja, elimistö väsyy helpommin.
Seurauksena voivat olla väsymys, unettomuus, haluttomuus, keskitttymisvaikeudet ja masennus.
Syö monipuolisesti-->jaksat ja voit paremmin,myöskin harrastaa säännöllistä liikuntaa.Todellakin jaksaa liikkua vähemmälläkin hiilihydraattimäärällä! Sopeutumiseen saattaa mennä pari päivää, mutta suurimmalla osalla sen jälkeen on energiaa ENEMMÄN kuin hiilihydraatteja reilusti mussuttamalla. Itselläni on yöunet vähentyneet, juoksu kulkee ja puntti nousee. En ole ainoatakaan noista seurauksista kokenut (väsymys, unettomuus, haluttomuus, keskittymisvaikeudet, masennus). Oikeasti olo on parempi kuin koskaan ennen. Tietenkin olemme keholtamme erilaisia, ja sama ruokavalio ei sovi kaikille.
Tärkeätä on tosiaan saada välttämättömät ravintoaineet, mutta siihen ei todellakaan tarvita yletöntä hiilihydraattimäärää. - joo
jessi kirjoitti:
jos noudatat vähähiilarista diettiä pitkään...kehosi menee ketoosiin ja aivotoimintasi alkaa laskea ....
No, liikkua kyllä jaksaa, täällä kaksi elävää todistuskappaletta. Toinen ammattiurheilija hyväkarpilla ja toinen aktiivitreenaaja alakarpilla.
Ketoaineista vielä, että niillähän aivot toimii jopa paremmin kuin glukoosilla. Tarkistakaapa tietonne, ihmiset! - LEENAOPE
vähähiilihydr. kirjoitti:
Todellakin jaksaa liikkua vähemmälläkin hiilihydraattimäärällä! Sopeutumiseen saattaa mennä pari päivää, mutta suurimmalla osalla sen jälkeen on energiaa ENEMMÄN kuin hiilihydraatteja reilusti mussuttamalla. Itselläni on yöunet vähentyneet, juoksu kulkee ja puntti nousee. En ole ainoatakaan noista seurauksista kokenut (väsymys, unettomuus, haluttomuus, keskittymisvaikeudet, masennus). Oikeasti olo on parempi kuin koskaan ennen. Tietenkin olemme keholtamme erilaisia, ja sama ruokavalio ei sovi kaikille.
Tärkeätä on tosiaan saada välttämättömät ravintoaineet, mutta siihen ei todellakaan tarvita yletöntä hiilihydraattimäärää.Alussa saattaa olla joillakin henkilöillä pari päivää väsymystä, mutta kun elimistö tottuu vähään hiilihydraattimäärään, niin energisyys jopa lisääntyy. Itse käyn vaihtelevasti kävelylenkillä 1 - 6 km. Laihdutus etenee mukavasti...
- Hutkija
LEENAOPE kirjoitti:
Alussa saattaa olla joillakin henkilöillä pari päivää väsymystä, mutta kun elimistö tottuu vähään hiilihydraattimäärään, niin energisyys jopa lisääntyy. Itse käyn vaihtelevasti kävelylenkillä 1 - 6 km. Laihdutus etenee mukavasti...
Haa, luin tästä kyseisestä dietiistä hieman toista
puolta..
toiset tutkimukset ovat osoittaneet että tämä hiilari dieetti vaikuttaa kyllä lyhyellä aikavalillä, mutta yli kahden vuoden tutkimuksia ei ole kyetty tekemään aiheesta koska dieetti ei ole toiminut enään!
Pitkäkestoinen hiilari dieetti on aiheittanut lisääntyvää sydänsairauden mahdollisuutta yms. - ShoGun
Huolestunut liikunnan opettaja kirjoitti:
Syö monipuolisesti-->jaksat ja voit paremmin,myöskin harrastaa säännöllistä liikuntaa.hiilihydraatit (ravinnosta saatuna) olisivat jotenkin elintärkeitä? Ihmisen elimistö nimittäin EI tarvitse yhtään hiilihydraatteja ravinnosta vaan se osaa valmistaa aivojen tarvitseman hiilihydraatin aivan itse.
Ja tuo väsymysasia on täyttä puppua. Syyskuun alun jälkeen olen itse syönyt hiilihydraatteja keskimäärin 15 grammaa vuorokaudessa ja aivan kauniisti jaksanut sillä. Käyn myös kolme kertaa viikossa punttisalilla (1-1,5 tuntia/kerta) ja olen myös tehnyt kohtuullisen pitkiä sauvakävelylenkkejä (1-3 tuntia, vauhti 6,5kg/h) eikä ole tosiaan jaksamisessa mitään ongelmia. Ja miksi olisikaan, kun elimistö käyttää energianaan rasvaa. En myöskään ole kärsinyt normaalista poikkeavasta väsymyksestä, enkä unettomuudesta, haluttomuudesta, keskittymisvaikeuksista tai masennuksesta, pikemminkin täysin päinvastoin. :)
Se on totta, että pysyvä painonhallinta tulee terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta, mutta suuri määrä "epäterveellisiä" hiilihydraatteja (sokerit, viljat, riisit, peruna) ei kuulu tuohon kategoriaan. - Tiätäjä
ShoGun kirjoitti:
hiilihydraatit (ravinnosta saatuna) olisivat jotenkin elintärkeitä? Ihmisen elimistö nimittäin EI tarvitse yhtään hiilihydraatteja ravinnosta vaan se osaa valmistaa aivojen tarvitseman hiilihydraatin aivan itse.
Ja tuo väsymysasia on täyttä puppua. Syyskuun alun jälkeen olen itse syönyt hiilihydraatteja keskimäärin 15 grammaa vuorokaudessa ja aivan kauniisti jaksanut sillä. Käyn myös kolme kertaa viikossa punttisalilla (1-1,5 tuntia/kerta) ja olen myös tehnyt kohtuullisen pitkiä sauvakävelylenkkejä (1-3 tuntia, vauhti 6,5kg/h) eikä ole tosiaan jaksamisessa mitään ongelmia. Ja miksi olisikaan, kun elimistö käyttää energianaan rasvaa. En myöskään ole kärsinyt normaalista poikkeavasta väsymyksestä, enkä unettomuudesta, haluttomuudesta, keskittymisvaikeuksista tai masennuksesta, pikemminkin täysin päinvastoin. :)
Se on totta, että pysyvä painonhallinta tulee terveellisestä ja monipuolisesta ruoasta, mutta suuri määrä "epäterveellisiä" hiilihydraatteja (sokerit, viljat, riisit, peruna) ei kuulu tuohon kategoriaan.Mainitse vain yksi maratoonari, joka selviytyy kokopitkästä maratoonista alle 2,5 tunnin ja saa ravinnostaan alle 200 grammaa hiilihydraatteja päivässä. Et pysty. Niitä ei nimittäin ole.
- vähähiilihydr.
Hutkija kirjoitti:
Haa, luin tästä kyseisestä dietiistä hieman toista
puolta..
toiset tutkimukset ovat osoittaneet että tämä hiilari dieetti vaikuttaa kyllä lyhyellä aikavalillä, mutta yli kahden vuoden tutkimuksia ei ole kyetty tekemään aiheesta koska dieetti ei ole toiminut enään!
Pitkäkestoinen hiilari dieetti on aiheittanut lisääntyvää sydänsairauden mahdollisuutta yms."...yli kahden vuoden tutkimuksia ei ole kyetty tekemään aiheesta koska dieetti ei ole toiminut enään!"
Suomentaisitko tämän jokseenkin epäloogisen lauseenpätkän, ja mainitsitkos vielä lähteesi ko. väittämälle. kiitos. - ShoGun
Tiätäjä kirjoitti:
Mainitse vain yksi maratoonari, joka selviytyy kokopitkästä maratoonista alle 2,5 tunnin ja saa ravinnostaan alle 200 grammaa hiilihydraatteja päivässä. Et pysty. Niitä ei nimittäin ole.
tarvitsee maksimaaliseen suorituskykyynsä hiilihydraatteja, ei edelleenkään tee niitä elintärkeiksi, eikä vähemmänkään tärkeiksi tavalliselle perusihmiselle. Kilpaurheilija saa niistä vain helpommin ja nopeammin suuren määrän energiaa, mutta tavallisen ihmisen peruseläminen ei tarvitse tuollaista.
Kilpaurheilijoiden elämäntavat poikkeavat niin paljon normaalista, että on aivan turha sekoittaa niitä tavallisen ihmisen elämiseen. - riikka
Athlos kirjoitti:
Sattui vastaan tällainen valistunut kanta:
"Ketoottinen tila suojaa elimistöä. Se ei ole mikään sairaustila, kuten aiemmin luultiin. Ovathan ketonit tärkeä energianlähde jopa vastasyntyneillä.
Päivi Söderholm, Elintarviketieteiden maisteri" - taas jaksaa
vähähiilihydr. kirjoitti:
Todellakin jaksaa liikkua vähemmälläkin hiilihydraattimäärällä! Sopeutumiseen saattaa mennä pari päivää, mutta suurimmalla osalla sen jälkeen on energiaa ENEMMÄN kuin hiilihydraatteja reilusti mussuttamalla. Itselläni on yöunet vähentyneet, juoksu kulkee ja puntti nousee. En ole ainoatakaan noista seurauksista kokenut (väsymys, unettomuus, haluttomuus, keskittymisvaikeudet, masennus). Oikeasti olo on parempi kuin koskaan ennen. Tietenkin olemme keholtamme erilaisia, ja sama ruokavalio ei sovi kaikille.
Tärkeätä on tosiaan saada välttämättömät ravintoaineet, mutta siihen ei todellakaan tarvita yletöntä hiilihydraattimäärää.Mulla myös on enemmän energiaa, kun en mässäile hiilihydraateilla. Rakastan leipää, enkä edes kasaa sen päälle juuri mitään rasvaisia leikkeleitä yms. Paino vaan tuntuu aina nousevan kun alan uudestaan popsia leipää. Oli taas pakko karsia leipä pois ruokavaliosta kun ei taas jaksanu mitään vaan olis pitäny vain koko ajan nukkua. Nyt taas jo pikku hiljaa jaksaa. Tiedän kyllä, ettei ehkä toimi kaikilla joten puhunkin nyt omasta puolestani.
- ???
miten niin käytä maitotuotteita ja vielä vähärasvaisia?? Siis rasvahan on ilmeisesti perusidea koko dieetissä, ja minun tiedon mukaan maitotuotteita tulisi välttää, paitsi esim. kermaa, rahkaa jne. Vihanneksiakaan ei saisi hirveästi syödä, vain tiettyjä kuten kaalta. Tässä menee ihan sekaisin kun seuraa näitä keskustelupalstoja kun amatöörit neuvoo amatöörejä. Pitää vissiin lähteä kirjakauppaan...
- sampo
Atkinsin tiukimmassakin aloitusvaiheessa voi syödä yli kilon vihanneksia päivässä.
Totta on, että nämä keskustelupalstat ovat aivan hanurista kun kukaan ei moderoi näitä.
Kirjakaupasta kannattaa hakea Antti Heikkilän kirjat. - LEENAOPE
Rasvoja vähän tai paljon ei ole pääasia tässä dieetissä vaan hiilihydraatteja rajoitetusti.
Tämä dieetti toimii itselläni hyvin, 3 viikkoa ja 5,2 kg pois.
Paino voi välillä pysähtyäkin, koska elimistö "pelästyy" ja menee säästöliekille, mutta alaspäin meno on varmaa.
Jaksamista yrityksissänne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895