Ostin laskutikun

kirpparilta. Siinä ei ole mitään uutista sinänsä (ostelen usein omituisia asioita), mutta se oli hiukan outoa, että kun olin maksamassa sitä, niin joku sivusta sanoi että näytän siltä että osaan käyttää sitä.

Miltä silloin näyttää jos näyttää siltä että osaa käyttää laskutikkua?

50

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskopahyvinni

      :) nörtiltä näyttää...

    • palijonmaksais

      Muo kiinnostas ostaa IBM S/360.

      • Minulla kaupattiin aikanaan HP:n minikonetta. Mini tarkoitti sitä, että konetta oli vain yksi 6m leveä seinällinen. Pari metriä korkeita kaappeja rinnakkain.


      • kannettava_kone
        buddy-love kirjoitti:

        Minulla kaupattiin aikanaan HP:n minikonetta. Mini tarkoitti sitä, että konetta oli vain yksi 6m leveä seinällinen. Pari metriä korkeita kaappeja rinnakkain.

        .

        "Sanottiinko noita myös kannettaviksi koneiksi" EASY HANDLING AND COMFORT

        har!!1

        .


    • tuoltarunoilija
      • Itseasiass nukuttaa hiukan.


    • kiItti_mies

      Pähkähullulta professorilta :)

      • Kiellän jyrkästi moiset mielettömät väitteet.


    • toleranzzy

      Vaikutta hölmöltä, joka ei ymmärrä computeria

      • Eilen meni täydestä kun Eniron kauppojen käytävillä vaaniva asiakasimuri kysy käytänkö internettiä. Väitin etten lainkaan käytä.
        (Lisäksi se itse totesi, ettei minun kannata vaihtaa heille, eikä edes vaikka nykyinen sopimukseni on kalliimpi)


      • ksdfjklsfjlsfsj

        Näytit vissiin vakuutukseksi sitä laskutikkua niin uskoi heti ettet käytä nettiä xD


    • hyvinhyvin

      Wanhalta.

      • Itsekin tuota epäilin, mutta se vieressä oleva oli samaa ikäluokkaa, joten päättelin ettei ole kyse siitä.


      • Olin_kateellinen---
        buddy-love kirjoitti:

        Itsekin tuota epäilin, mutta se vieressä oleva oli samaa ikäluokkaa, joten päättelin ettei ole kyse siitä.

        .

        "Olin kateellinen yläluokkalaisille jotka sai hienot laskutikut ja me vain jotkut japanilaiset taskulaskimet niissä ei ollu mitään hohtoa"

        har!1

        .


      • laskun_tikuttaja
        buddy-love kirjoitti:

        Itsekin tuota epäilin, mutta se vieressä oleva oli samaa ikäluokkaa, joten päättelin ettei ole kyse siitä.

        Siinähän selitys, harva alle kuuskymppinen edes tietää mikä laskutikku on, saati osaisi sitä käyttää.


    • Laskuopin maikalt

      • Kokeile_laskutikkua

      • Jos_ei_käynnisty
        Kokeile_laskutikkua kirjoitti:

        .

        http://web.archive.org/web/20010622114847/http://www.taswegian.com/SRTP/javaslide/javaslide.html

        JavaSlide
        the WWW's very first Java Slide Rule

        "This Java applet implements a fully functional slide rule on your computer screen. The graphics may take some time to download, in the order of a couple of minutes."

        java pitää olla päivitetty ja javan security asetuksiin on lisättävä poikkeusrivi http://web.archive.org (Exception Site List)

        har!1

        .

        .

        "Jos ei noista varotoimenpiteistä huolimatta käynnisty (näyttää erroria) sammuta Firefox selain ja käynnistä * hetkisen kuluttua* uudelleen"

        har!11

        .


      • Kokeile_laskutikkua kirjoitti:

        .

        http://web.archive.org/web/20010622114847/http://www.taswegian.com/SRTP/javaslide/javaslide.html

        JavaSlide
        the WWW's very first Java Slide Rule

        "This Java applet implements a fully functional slide rule on your computer screen. The graphics may take some time to download, in the order of a couple of minutes."

        java pitää olla päivitetty ja javan security asetuksiin on lisättävä poikkeusrivi http://web.archive.org (Exception Site List)

        har!1

        .

        En mää tollasii ymmärrä. Kysäsin tekniikan ihmemuksult & "Et tarvii tollasii" juorus hää


      • Mul_toimii----
        oy_bimbo_ab kirjoitti:

        En mää tollasii ymmärrä. Kysäsin tekniikan ihmemuksult & "Et tarvii tollasii" juorus hää

        .

        "Voi liu'uttaa tuota slideria" (Do you want to run this application = JEES)

        "Mut noita ohjeita on noudatettava kirjaimellisesti ja vain täydellisesti" perfektionismia

        har!!

        .


    • En tiedä, mutta itsekin ostaisin mielelläni laskutikun jos sellainen löytyisi kohtuuhintaan.

      Vielä hienompi olis sellanen ku meillä amiksessa oli yhdessä luokassa: jotain pari metriä pitkä puinen opettajan laskutikku.

      • tikkurunoilija

    • Olet ostoshetkellä ehkä itsevarman ja tietäväisen näköinen? Tuumailevan ja hatkitsevan oloinen älykkö. Siksi ihmiset näkevät sinut suurena tietäjänä, joka ymmärtää myös laskutikun salaisuudet.
      Laskutikku ei todennäköisesti ole kanta-asiakkailla ykkösenä kirppislistalla. Kaiken sen tavarakaaoksen keskeltä, se on kuitenkin sen verran harvinainen valinta, ettei meille taviksille tulisi ensimmäisenä mieleen.

      • arkeologit----

        .

        "Tulevaisuuden arkeologit löytää laskutikun ja ihmettelee wtf tikku tää on??????"

        har!1

        .


      • arkeologit---- kirjoitti:

        .

        "Tulevaisuuden arkeologit löytää laskutikun ja ihmettelee wtf tikku tää on??????"

        har!1

        .

        Perinteisesti arkeologit ovat nimenneet tunnistamattomat jutut aina uskonnollisiksi kulttiesineiksi.


      • Minulla on tuon viimeisen kuvan ylempi malli, mutta sen kumitassut ovat hiukan eri mallia, eli ilmeisesti pari vuotta tuoreempi tai vanhempi.


    • laskin-väärin

      laskutikullakin

    • jfdkljflksflkld

      Kävin peruskouluni 80-luvulla enkä ole laskutikkua omin silmin livenä nähnyt koskaan. Jos jotain retro-laskinta olisin hankkimassa niin niitä ensimmäisiä elektronisia taskulaskimia missä on punaisena tai vihreänä hohtavat digitaalinumerot :)
      Näissä nykyisissä on aika vaatimattoman näköiset LCD-näytöt, ei ne hohda pimeässä edes. Tosin kännykän laskimella tulee nykyään eniten laskettua jos tarvitsee laskea niin vaikeita ettei jaksa päässä laskea.

      • ohjelmoitava_laskimet--

        Olikohan niin että ne ensimmäiset basic ohjelmoitavat sharp ja casio laskimet tuli siinä 1979-80 paikkeilla ja tavallisia taskulaskimia oli ollu ainakin 75-76 vuoden paikkeilla viimestään


      • ohjelmoitava_laskimet-- kirjoitti:

        Olikohan niin että ne ensimmäiset basic ohjelmoitavat sharp ja casio laskimet tuli siinä 1979-80 paikkeilla ja tavallisia taskulaskimia oli ollu ainakin 75-76 vuoden paikkeilla viimestään

        Jo hiukan aiemmin, sillä Sharpin ensimmäinen Basic-ohjelmoitava laskin tuli markkinoille 1977.

        http://sharppocketcomputers.com/

        Tavallisia nelilaskimia taisi olla jo vuoden 1970 tienoilla.

        Tosin aiemmin oli myös mekaanisia taskulaskimia (mm. pippurimyllyiksi kutsuttuja)


      • jeeeee-------
        buddy-love kirjoitti:

        Jo hiukan aiemmin, sillä Sharpin ensimmäinen Basic-ohjelmoitava laskin tuli markkinoille 1977.

        http://sharppocketcomputers.com/

        Tavallisia nelilaskimia taisi olla jo vuoden 1970 tienoilla.

        Tosin aiemmin oli myös mekaanisia taskulaskimia (mm. pippurimyllyiksi kutsuttuja)

        .

        "Ylpeä Sharp pocket computer PC-1211 omistaja" proud owner

        http://pocket.free.fr/html/sharp/pc-1211_e.html

        har!11

        .


      • jeeeee------- kirjoitti:

        .

        "Ylpeä Sharp pocket computer PC-1211 omistaja" proud owner

        http://pocket.free.fr/html/sharp/pc-1211_e.html

        har!11

        .

        Sinullako on oikeasti tuo?
        Säilytä huolella, sillä se on jossain vaiheessa hyvä museoesine.
        (itsekin olen harkinnut hankkivani noita)



      • siine
        buddy-love kirjoitti:

        Sinullako on oikeasti tuo?
        Säilytä huolella, sillä se on jossain vaiheessa hyvä museoesine.
        (itsekin olen harkinnut hankkivani noita)

        Sä kun tiedät näistä, mä löysin isovanhempien ullakolta tämmösen vanhan laskimen.. oiskohan sillä arvoa?


      • siine

      • Joo_kyllä_omistan
        buddy-love kirjoitti:

        Sinullako on oikeasti tuo?
        Säilytä huolella, sillä se on jossain vaiheessa hyvä museoesine.
        (itsekin olen harkinnut hankkivani noita)

        .

        "Niitä alkuperäisiä battereita ei enää saa mistään mutta onneksi siihen käy jotkin lähes samanlaiset vähän jännitettä on enempi uutena"

        har!!1

        .


      • Joo_kyllä_omistan kirjoitti:

        .

        "Niitä alkuperäisiä battereita ei enää saa mistään mutta onneksi siihen käy jotkin lähes samanlaiset vähän jännitettä on enempi uutena"

        har!!1

        .

        Ei toimi varsinaisesti pattereilla ja lisäksi tuo on saksalaisten Enigma.


      • Joo_kyllä_omistan kirjoitti:

        .

        "Niitä alkuperäisiä battereita ei enää saa mistään mutta onneksi siihen käy jotkin lähes samanlaiset vähän jännitettä on enempi uutena"

        har!!1

        .

        Hops, sekaannuin ketjuissa.

        Siis tuo saattoi käyttää G13 pattereita, mutta A76 pattereiden pitäisi toimia myös.
        (mutten muista mitkä siihen menivät.... tarkistan kohta jostain)


      • joooppsss---
        buddy-love kirjoitti:

        Hops, sekaannuin ketjuissa.

        Siis tuo saattoi käyttää G13 pattereita, mutta A76 pattereiden pitäisi toimia myös.
        (mutten muista mitkä siihen menivät.... tarkistan kohta jostain)

        .

        "Sitä vähän murehdituttaa voiko näissä olla vuotamisen vaaraa mutta ei kai näissä nappipattereissa sitä ilmiötä ole"

        har!11

        .


      • buddy-love kirjoitti:

        Hops, sekaannuin ketjuissa.

        Siis tuo saattoi käyttää G13 pattereita, mutta A76 pattereiden pitäisi toimia myös.
        (mutten muista mitkä siihen menivät.... tarkistan kohta jostain)

        Nämä ainakin käyvät:

        LR44 ja PX76A (alkalipattereita, joten jännite on aluksi korkeampi, mutta todennäköisesti eivät riko laitetta... en kuitenkaan voi taata)

        On olemassa sinkki-ilma-pattereita, joissa on oikea jännite, mutten tiedä miten helposti niitä löytää:
        MRB675

        Alkuperäinen on siis MR44, joka on jännitteeltään 1,35V.
        Niitä ei enää saa valmistaa, sillä ne sisältävät elohopeaa.


      • joooppsss--- kirjoitti:

        .

        "Sitä vähän murehdituttaa voiko näissä olla vuotamisen vaaraa mutta ei kai näissä nappipattereissa sitä ilmiötä ole"

        har!11

        .

        Osa nappipattereista vuotaa.
        Yksi hyvä kelloni oli tuhoutua vuodon takia.
        Vuodot ovat kuitenkin nykyään harvinaisempia kuin ennen.
        Ei siis kannata jättää pattereita arvokkaisiin vempeleisiin vuosikausiksi.
        (olen muuten joskus ostanut kalliita mittareita hirmu halvalla kun niiden sisään on valunut pattereiden nesteitä... pesun ja hapettumien korjauksien jälkeen ovat toimineet oikein hyvin)


      • jooopppsssss-----
        buddy-love kirjoitti:

        Osa nappipattereista vuotaa.
        Yksi hyvä kelloni oli tuhoutua vuodon takia.
        Vuodot ovat kuitenkin nykyään harvinaisempia kuin ennen.
        Ei siis kannata jättää pattereita arvokkaisiin vempeleisiin vuosikausiksi.
        (olen muuten joskus ostanut kalliita mittareita hirmu halvalla kun niiden sisään on valunut pattereiden nesteitä... pesun ja hapettumien korjauksien jälkeen ovat toimineet oikein hyvin)

        .

        "Jos varastoi vaikka videot pahan päivän varalle niin kannattaa poistaa paristot kaukosäätimestä"

        har!11

        .


    • Tuli mieleen yksi tapahtuma lapsuudesta, saatiin joskus lapsena sellaiset laskutikut, joilla pystyi pelkästään yhteen- ja vähennyslaskuihin.
      Yritin löytää kuvaa, en löytänyt. Osaan kyllä piirtää sellaisen, mutta ei kuvan liittäminen onnistu. Tekniikka meni jotenkin niin ylä- ja alapuolilla oli kiinteät numerot ja keskellä reiät, mihin tuli numerot. Mikäli halusi vähennyslaskun, esim. 5 - 3. Otettiin ylhäältä 5 ja vedettiin alas, alhaalta valittiin kolme ja luku vedettiin ylös. Jolloin keskiruudukkoon tuli 2.

    • kjfslfjsljfljfl

      Jo Faaraoiden aikaan oli pöytäPC ja tulostin käytössä, ainakin tämän arkeologisen papyryksen mukaan:
      http://beforeitsnews.com/contributor/upload/343420/images/Ancient tech 8 mock.jpg
      Ja jo antiikin Kreikkalaisilla oli läppärit ihan arkipäivää, sellainen on päätynyt jopa patsaaseen:
      http://s3.amazonaws.com/digitaltrends-uploads-prod/2016/02/greek-statue-laptop-conspiracy.jpg

      Seriously... jo 200 eKr oli eräänlainen laskukone keksitty, Antikythera mechanism jolla kaiketi laskivat tähtien liikkeitä:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism

      laskutikku... esi-isätkin nauraa moiselle teknologialle :D

      • voe_rähmä---

    • Anonyymi

      Kouluvuosinani osasin laskutikulla vain kerto- ja jakolaskut, nyt vanhalla iälläni -66v. olen opetellut laskutikulla myös potenssiinkorotukset ja juurenotot. Enkä ole tarvinnut patterilla toimivaa taskulaskinta. Pääsääntöisesti lasken laskutikulla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe