En ois uskonut, että vuosikymmeniä vain autolla liikkuneena innostuisin vielä pyörällä ajosta, en. Se kun tuntui mahdottomalta jo vuosia, vuosia sitten tekemäni kokeilun perusteella. ...vaikka sainkin silloin oikein 'Kaunotarta polkaista'. Se tuntui ihan veltolta makaroonilta, kun jouti koko reilun 100 kilon painollaan runttaamaan mäkeä ylös päästäkseen. Eli ei ollut mua varten se, ei!
Mutt sitt sain hankittua tän liki halpis-sähköavusteiseni, niin johan pääsin mäetkin ihan vain pienellä rutistuksella ...eikä aina sitäkään tarvinnu... Avustuksessa kun on säätönsä, nääs... you know Ei sitä tarvi käyttää aina täysillä ja tyhjää polkimilla 'lipsutella', vaan ihan sillee reisien mukaan... Vaati kyll ensin hiukka opettelua säätöjen vuoksi, mutt nyt ei enää lipsutella ellei ihan oo maitohapoille itteään rasittanu
Mikä sinänsä ei oo vaikeaa, kun nimimerkin huomioi... ;)
Voin nyt jo, pienestä kokemuksestani huolimatta, suositella kaltaisilleni 'ei niin liikunnallisille' tai parhaan kuntonsa menettäneille tai yhtä hyvin työkuntoisille pidemmän työmatkan taittajille. Avusteen määrää kun voi säätä vastatuulen, ylämäkien, mukavuushalujen, tms mukaan. Vaikka ei ehken kaikkein kovakuntoisimmille aktivisteille ei sopisikaan.
Sohvaperuna innostui pyöräilemään
8
238
Vastaukset
- Soffalta_satulaan
Ps. Kävelemäänlin on pitänyt uudelleen 'opetella', kun se on ollut viimevuosikymmeninä liki käyttämätön liikuntamuoto. Nyt sekin jo rasittaa reisiä mäkiä 'kiivetessä'. ...on tainnut olla turhan pitkä palautumisaika edellisistä reisien rasituksesta... ;)
- VuosiaPyöräillyt
Sehän on erittäin hienoa, että aloittaja on innostunut pyöräilemään. Olen itse aktiivi pyöräilijä ja kyllä sähköavustus pyörässä olisi mukava olla varsinkin ylämäessä ja vastatuuleen polkiessa, kun suurin osa energiasta kuluu edessä olevan ilman puskemiseen.
Olen tässä miettinyt, että josko sitä hankkisi triken eli kolmipyöräisen nojapyörän. Kaksipyöräistä nojakkia myös ajattelin, mutta kolmipyöräinen on vakaampi ja siinä voi myös lepäillä pyörälenkillä taukojen aikana.
Sellainen low race malli eli matala. Nojakin etuina ovat paljon pienempi ilmanvastus, kuin pystypyörässä ja pyöräilyn mukavuus, kun ollaan mukavassa makuuasennossa.
Ajatelkaapa, jos autoissa olisi samanlainen istuin ja ajoasento, kuin tavallisessa polkupyörssä, kyllä siitä autoilijat älähtäisivät heti istuimen epämukavuudesta ja epämukavasta ajo asennosta.
Nojakissa ajoasento on verrattavissa ajoasentoon ja istumismukavuuteen autossa.
Nojakista saa tehtyä velomobiilin lisäämällä katteen, jolloin ei sadekaan haittaa, kun on katteen alla suojassa. Sillä käy näppärästi kaupassa, kun ostoksille on tilaa ja korvaa myös kakkosauton.
Eikä se mikään hidas ole, kuten eivät ole nojakitkaan. Nojakilla pääsee helposti 30-40km/h nopeuteen ja velomobiililla 40-70km/h nopeuteen.
Nopeus riippuu tietenkin maastosta ja pyöräilijän kunnosta paljonko jaloista saadaan tehoa irti. Hienoa - hyvä esimerkki siitä että sähköavusteinenkin pyörä edistää ulkoilua ja liikkumista!
- Soffalta_satulaan
Sähköavusteiset taitaa kehittyä kovastikin paremmiksi tai ainakin mukavammiksi. Niitä kun innostuksessani oon alkanut katella vähän sillee 'eteenpäin'.
Just kokeilemani Shimanon keskimoottori-vaihteisto-paketti kun osoittautui jo paljon miellyttävämmäksi ja tehokkaammaksi kuin nykyinen, suht uusi, 'etu(napa)vetoiseni'. Ja kun silmiini osui vielä sen uusin uusimman mallin esittely(mainos) ja keskusteluketju, niin into sen kuin nousi :) Shimanon vääntömomentti on noussut Boschin kanssa samoihin, 70 Nm:iin, mikä taitaa tarkoittaa voiman lisääntyneen 600W luokkaan ...ainakin piukan paikan tullen...
Ja ei siinä suinkas kaikki. Vaihteisto on uusimmassa mallissa sähköinen, nykyisen mekaanisen sijaan. Ja sen saa asetuksista halutessaan automaattiseksikin. ...pykälät ja avustukset vaihtuis itestään, tarpeen mukaan... Vaikuttais hienolta! :)
Vaikka ei Nuvincin pykälätön vaihde olekaan...
Enää ei tars ku rahaa lisää- Soffalta_satulaan
Tarkennus ...tai oikeastaan pieni oikaisu...
Tarkistin 'tietoni' ja sen mukaan Shimano vaihtaa automatic siis vaihteet poljinvoiman mukaan. Avusteen polkija valitsee itse halunsa tai tarpeensa mukaan. - etunapa
Soffalta_satulaan kirjoitti:
Tarkennus ...tai oikeastaan pieni oikaisu...
Tarkistin 'tietoni' ja sen mukaan Shimano vaihtaa automatic siis vaihteet poljinvoiman mukaan. Avusteen polkija valitsee itse halunsa tai tarpeensa mukaan.Onko vain laadukkaimmissa etunavoissa max 20Nm vääntömomentti, vai enemmän?
ja sitä oon nähny väitettävän, että 40Nm vääntömomentilla pystyy jo ajamaan maastossa, kuin maastossa hyvin ja moottori näytti olevan joku napamoottori täällä noissa sähköistyssarjoissa kun kattelee.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi0nLXnpJ3NAhWqKMAKHdtEAOgQFggjMAA&url=http://www.electrobike.fi/&usg=AFQjCNFJ3ozPwmivCJxJ-1PENT1Qjnzw7Q&bvm=bv.124088155,d.bGs - etunapa
etunapa kirjoitti:
Onko vain laadukkaimmissa etunavoissa max 20Nm vääntömomentti, vai enemmän?
ja sitä oon nähny väitettävän, että 40Nm vääntömomentilla pystyy jo ajamaan maastossa, kuin maastossa hyvin ja moottori näytti olevan joku napamoottori täällä noissa sähköistyssarjoissa kun kattelee.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi0nLXnpJ3NAhWqKMAKHdtEAOgQFggjMAA&url=http://www.electrobike.fi/&usg=AFQjCNFJ3ozPwmivCJxJ-1PENT1Qjnzw7Q&bvm=bv.124088155,d.bGsSiis takanapa BionX näyttää olevan.
- Soffalta_satulaan
Joo ilmeisesti. En oo enenpää ainakaan nähnyt mainittavan missään etunapaisessa ja toi 20 Nm:kin on surkeen vähän pidemmissä mäissä. Tasaisella riittää kyll mainiosti. Joten Oulussa ja Helsingissä pärjännee OK. Mutt Jyskän mäissä sen riittävyydestä en olis vakuuttunut...
Tosin eri merkkisillä navoilla voi olla eroja. Mun kokemukseni perustuu vain yhteen Suomessa suunniteltuun merkin tuntemuksiin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002