Minulla on äiti, eläkeläinen. Minulla on myös isä, eläkeläinen hänkin ja sisaruksia. On nuorempia ja on vanhempia sisaruksia.
Äitini on varmaan monen tuttumme mielestä kiva ja välitön ihminen. Niin minustakin, mutta hänessä on myös monta huonoa puolta, jotka uskallan vasta nyt sanoa ääneen.
Äitini on kova puhumaan seläntakana. Ei uskalla sanoa suoraan, mitä on mieltä, vaan kertoo sen toisille joskus myöhemmin, kun asianomainen ei ole paikalla.
Hän on helposti manipuloitavissa. Jos löytyy riittävän vahva ja uskottava henkilö, äiti vakuuttuu eikä hänen päätään käännä mikään. Ei, vaikka faktat puhuisivat ihan muuta.
Äiti rakastaa olla marttyyri. Mutta vain heille, joilta saa gloriaa. Antaa vaikka viimeisen lanttinsa, jos se näyttää hyvältä.
Ei välitä lasten lapsistaan tasapuolisesti, vaan heistä, joiden vanhemmat nuoleskelevat häntä; kehuvat ja mielistelevät.
Haukkuu ja arvostelee isääni eli aviomiestään takanapäin, mutta ei uskalla sanoa miehelleen rehellisesti asioita ja mielipiteitä.
Haali lapsuudessamme lapsistaan liittolaisia itselleen ja oli todella vaikeuksissa, kun nuorin sisaruksistamme muutti kotoa pois. Ei ollut ketään, kenen kanssa liittoutua.
Olen viimeiset vuodet miettinyt, mitä teen äitini kanssa. Suostunko mielistelemään vai otanko etäisyyttä?
Toivon, että saisin oikeasti neuvoja ja vinkkejä. Kiitos jo etukäteen.
Äiti ei olekaan aina oikeassa.
7
346
Vastaukset
- äitijapoikanen
Itse näytin kaapin paikan. En siedä uhriutumista, manipulointia ja en suostunut elämään äitini tarpeita varten. Siinä voi mennä vuosikin ettei juuri nähty mutta ajan kanssa suhde parani. Nyt tiedostan hänen olevan vanhus, jolla on omat oikkunsa. Niiden kanssa on vaan elettävä.
- 9786
Itsehän toimit nyt samalla tavalla. Sinuun on ehkä iskostunut sama ajatustapa kuin häneenkin, joko mielistely tai etäisyydenotto sen sijaan, että näkisit monia muitakin vaihtoehtoja.
Ehkä äitisi on liian kiltti, jolle oman mielipiteen sanominen on vaikeaa, mutta kuitenkin haluaa purkaa tuntojaan selän takana. Ketään ei voi muuttaa, ei varsinkaan arvostelemalla. Sinua ärsyttää ehkä tuo piirre sen vuoksi, että itsestäsi löytyy samaa.
Toisista pahan puhumiseen on yksi normaali tapa eli se, että ilmaisee pahanpuhujalle, ettei halua kuunnella pahanpuhumista. Suurin osa lopettaa sen siihen ja ne jotka eivät lopeta, voi yhä uudelleen muistuttaa ja vaihtaa puheenaihetta.
Kaikissa meissä on huonoja ja hyviä puolia, joten yksi osa aikuistumista on nähdä ne huonot puolet vanhemmissaan ja miettiä, miten se on itseen vaikuttanut. - Yxmutsi
Missä sinua on opetettu niin, että äidit olisivat aina oikeassa? Kaikki äidit ovat myös vain ihmisiä, erehtyväisiä, osaamattomia, taitamattomia, tietämättömiä ... Inhimillisiä niin kuin kaikki muutkin ovat. - Ole sinä edes rehellinen että et ole samanlainen kuin äitisi.
- 2t1p
Minulle oma äiti oli pitkään henkilö, jota ei saanut arvostella. Ja hän oli nk. hyväihminen. En edes osaa sanoa, mistä tällainen juontaa juurensa. Ehkä kunnioituksesta vanhempiani kohtaan ja nyt ymmärrän, että myös vanhempien tarvitsee ansaita lastensa kunnioitus.
Olen kyllä sanonut nämä asiat äidillenikin, joten hän kyllä tietää, mitä mieltä minä olen. Äitini reaktio vaan on se, että alkaa itkemään ja minusta se on jotenkin niin teennäistä. Ja sitten sanoo myös, että on niin huono ihminen.
Tiedän kyllä, että kaikissa meissä on hyvät ja huonot puolet ja tiedostan kyllä omat heikot kohtani.
Haluan tiedostaa asioita, jotta voin kehittää itseäni ja oppia pois huonoista, kotoa opituista, tavoista.
Olen ottanut vanhempiini etäisyyttä ja minun on huomattavasti helpompi olla. Ei tarvitse miettiä, mitä ja miten sanomisiani vääristellään ja kerrotaan eteenpäin.
Rehellinen olen pyrkinyt aina olemaan ja lapsuudenperheeni ei siitä pidä, koska ovat saaneet mallin opportunismiin.
Elämä jatkuu ja minä aion nauttia siitä, vaikka ilman lapsuudenperhettäni. - lyylialeelia
huomaatko, puhut koko ajan äitisi selän takana hänen luonteestaan ja negatiivisesti.
Et sinä rehellinen ole. Sinä vain kerrot oman mielipiteesi. Sinun mielipide on sinun mielipide, et sinäkään ole aina oikeassa.
Jostain syystä näet äitisi teennäisenä ja piiloikävänä ja katalana ihmisenä.
Entäpä jos äitisi onkin arka ja epävarma ja hän pyrkii tekemään itsensä tarpeelliseksi ja hakee muiden hyväksyntää noilla puheillaan. Entä jos äitisi yrittää olla päteä ja näyttää olevansa ajan hermolla tietäessään muiden asioista?
Minusta sinä olet liian jyrkkä mielipiteissäsi, vähän ilkeä ja ikävä ihminen äitiäsi kohtaan. Toisella lailla ikävä ihminen kuin äitisi.
Koetko jääneesi lapsena vähemmälle huomiolle vai mistähän johtuu myös tuo pienenpieni sisarkateus joka pilkahtaa esiin muutamissa lauseissa.
Mutta tämä on minun mielipiteeni, enkä minäkään aina ole oikeassa :).- Twelvepoints
Niiih, mutta kirjoitit silti kymppikommentin, "lyylialeelia", eli kymmenen pistettä ja papukaijamerkki ajatuksen juoksutuksestasi.
- lyylialeeia
twelvepoints, ymmärsit kommenttini 100%:sti.
Hyvä juttu, kerrankin joku tajuaa villakoiran ytimen kerrasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj502932Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet922830Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä392416KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1232094Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381728- 1021556
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r821556En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31464Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2871440- 1171294